![]() |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag tror det hänger ihop så här:
C14 lackerades i Bernadottblått (se bild - samma färg som svenska flaggans blå). Nere i tunnelbanans elbelysning ser färgen mycket mörkare ut än i dagsljus. Dessutom blektes väl färgen med åren så den såg ut som på GBSFs bild. Nu målar jag vagnen i orginalfärgen och dessutom en "sol-blekt variant. Köper ni detta koncept ;) ??? |
Citat:
Lite mer jag tänkt på, att mellan vagnarna på C13-C14 är avståndet väldigt kort (vagnarna sitter "fast" i varandra), kan du flytta ut vagnarna lite? EDIT: Citat:
Glöm inte och lägga till de neonfärgade markeringarna vid sidan om kopplet på GBSF's bild. |
Hörru X2,
nu är du tyvärr för senkommen med dina önskemål. Avståndet är taget från ritningen och nåra fåniga neonmärkningar blir det inte !!!! BASTA! Citat:
|
Nu har ni 3 dar på er att komma med synpunkter...
1 bifogad(e) fil(er)
... trodde jag skulle byggt på den nya hytten, men icke sa Nicke, inte när X2 i all välmening stiger på tåget när det nästan gått. Nå iallafall nu kommer en serie bilder över ytterligare två poster som visar nustatus för de 8 vagnarna, ut- och invändigt (Fulla med "kisar" och "kinonor" från Australien). Bilderna är i ordning C1 - C14, en utvändig och en invändig:
En tröttkörd Tunnelbaneförare, Kisen "Lokis Slokis": |
Nu har ni 3 dar på er att komma med synpunkter... C1 - C4
8 bifogad(e) fil(er)
8 bilder: C1, C2, C3 C4
|
Nu har ni 3 dar på er att komma med synpunkter... C5 - C14 Blekt
8 bifogad(e) fil(er)
De 4:a sista för påseende: C5, C13, C14 och C14 Blekt
Försök nu klämma ur er synpunkter innan jag tröttnar, TACK!!! :rolleyes: |
Hej Lan! Sitter ute i Skärgården nu på mobilen men ska ta en ordentlig titt på bilderns då jag kommer hem. Av det jag ser är det assnyggt!
|
Citat:
Eller varför inte stå bredvid tåget och prata tills det skall gå? Varpå man letar upp sin vagn utifrån istället för innifrån tåget... :grin: |
Nu börjar det likna något! GBSF hade postat en bild på hur C4 såg ut inuti.
Titta tidigare i tråden för bilden. C4 har också räfflat golv, och alla tunnelbanor (kanske inte C1-C3, osäker) hade svart golv. C9, C12, C13 , C14 och C15 hade "sandpapper" (fortfarande svart golv men inte räfflat) till golv. C12-C15 hade bruna stångar och hade inga silvriga handtag eller märken brotsätt från fästen som satte på säterna. Länkar en bild för förtydliganden. Underredesfärgen är lite för ljus, iallafall på de gröna vagnarna (bortsett från en del C4or), som på den här bilden på C13, den här på C3 och den här på C4 eller denna bild på C4 Hoppas det inte blev för kladdigt! |
1 bifogad(e) fil(er)
Fönsterna på C13 i B-änden ska vara lika dana som på C4 och även dörr fönstret.
Och C14 samma dörr fönster. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej, jag har två boggier från sketchUp till C4 och C5 om du kan jag skicka dom till dig.
|
Nu skiter jag snart i tunnelbanevagnar...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan ni inte komma med synpunkter i tid så får ni leva med felen som blir!!! Nu läggar jag ner detta, punkt slut!!!!
Det sista jag rättat till är dom plåtförstyvningar på C14:ns sidor som försvann i den allmänna "klor"-blekningen ! Nu är jag hjärtligt trött på nyvakna synpunkter så nu är det stopp ! De ändringar jag gjort idag blir de sista, sen kan andra nyvakna ta över och ta fram målarskrinet ! Sista bilden på de två C14-varianterna (om jag får lust kanske jag packar och laddar upp dom ???) : :godnatt: |
Mkt snyggt.
Har aldrig kunnat bestämma mig för om jag gillar den gröna eller blåa färgen bäst på de gamla vagnarna. Däremot tycker jag att C20 inte ser bra ut hur man än målar den..... man är väl gammal. :) |
Tack Spyforg,
ungefär så "upplever jag min nusituation" för att citera ett vanligt nutida svenskt uttryck. Citat:
|
SVoyagers C20 är en supermodell men tyvärr, eller kanske just därför, är den mappad med "minimaps". Men jag har full förståelse för att SVoyager valde den enkla vägen med "mipmaps" annars hade väl modellen blivit otymplig. Men en sak kan jag säga, vi som bygger har mängder att lära genom att studera SVoyagers teknik !
Citat:
|
Citat:
Jag tänkte väl mera på att jag föredrar gamla hederliga tunnelbanetåg till utseendet rent estetiskt. :) |
Ja, Det enda jag vill säga är att Tågmodellerna är jätte jättefina och att jag tycker det vore kul med tågmodeller med bruna säten: C4 och uppåt har nämligen bruna säten med orange botten så att säga
|
Mer senkommen info, men tack för det! Då får det väl bli så här:
C1-C3 ljusgrönt/grönt, C4 - C14 orange/brunt om inte ny info trillar in ? Citat:
|
Citat:
|
Behöver färgråd !
1 bifogad(e) fil(er)
Håller på med inredningsfärgerna för C4 och uppåt. Kan ni tala om det bilden visar är OK eller om någon färg skall förändras och hur !?
|
Citat:
|
Texturgnet...
3 bifogad(e) fil(er)
C1, C5, C14. Vore bra om någon kan tala om om det stämmer någotsånär?
Det var inte meningen att detta projekt skulle gå så här långt, det började ju som ett försök att avpolygonisera ketchupmodellen, men ert intresse har gjort att jag kände mig manad att fortsätta. Stolarnas form och stolparnas utformning stämmer inte utan det är om färgsättningen är hyfsad nu!? |
Citat:
Själva säterna på C4-C15 har ett annat utseende, titta på denna bild och försök efterlikna det (hittade ingen bättre, och har inga egna). Likaväl (som på bilden) så ska stångarna vara bruna, fast det är bara på C2-C15 om jag inte har fel. Och alla vagnar Om jag inte har fel igen har en stång mellan vagnarna. |
Citat:
|
Förbaskad snygga vagnar, Lan!
Vågar man hoppas att du kan låta någon kunnig konvertera över dessa till RW? :tumme_upp: |
Citat:
|
Jätte snygga vagnar som du gjort. Ladda ner de och försökte få de in i TC (Trainz Classics) utan framgång. Det saknas kuids och jag ser de inte i railyards. Förresten har du gjort de här vagnarna i Google sketchup? Hur konverterar man allt till Trainz då? Fick en gång hjälp av en person som konverterade en av mina object till trainz som jag hade gjort. Så jag är intresserad av att lära mig det.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=25317&page=2 |
Nu är det så med mig att jag är en "envis liten skit" som gillar utmaningar så jag skall göra klart dessa, numera 8 vagnar! Dom kommer inte att bli perfekta avbilder av originalen men troliga kopior! Dessutom, som pensionär, har man ju bara fritid :visslar:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Frågan därefter som du ställer får LAn svara på. |
Citat:
Jag bygger och testar i TS2010 och kommer inte att ens försöka göra nån bakåtkompatibilitet (eller framåt[TS2012]-dito heller)! Mina vagnar bör fungera i TS2009 men ingen garanti ? Alla versioner före TS2009 kan man väl lämna in till återvinning nu när även N3V släppt ansvaret för dom? Ett gott råd: Skaffa TS2010 eller ägna er åt nåt gammalt, det finns ingen chans att kunna köra allt nytt som produceras annat än i TS2009/2010 ! |
Citat:
Men som sagt bra att höra att allt är bra med dig. :) Jag tycker nämligen att det är viktigt att han/hon som bygger en modell tycker att det är kul och att det inte ska kännas som en plåga. |
C13 och C2 till bedömning...
2 bifogad(e) fil(er)
... något så när lika originalen, tror jag?
|
Citat:
|
Citat:
|
*stum av beundran :drool: *
|
C4 inredning
1 bifogad(e) fil(er)
Det blev mycket pyssel med inredning och färger och jag vill tacka alla som förökt hjälpa till, det är inte lätt för en som åkte T-banan senast 1953. Sista vagnen som fått invändig kosmetika är C4 (t.o.m. glasskärmar vid dörrarna). Vad som återstår är reklam och info ovanför fönstern som jag tänker göra som egna mesher så man kan ta bort dom eller själv göra nya texturer till dom.
C4 nu: |
Sjuuuuuuuuuuuuuuk snyggt!!! =D
Länge sen jag skrev nått här känns det som, än längre sen jag laddade ner något.. Kanske dags att fixa lite nu :P |
Pyssel för den som önskar !
3 bifogad(e) fil(er)
Reklamskyltarna blev en egen mesh som heter reklam.im och finns i en container som heter reklam i config. Det är fyra delar, de två långa i mitten är mappade med long1.tga och long2.tga medan de kortare i ändarna är mappade med short1.tga och short2.tga. long-texturerna är 1024x128 och short-dito är 512x128 pixels. Jag har använt förlagor från spårvägsmuséet. Här är det fritt fram att skapa egna texturer och tillföra egna förlagor. Två bilder på en C14 som illustration.
Jag bifogar ett startpaket med psd-filer i rar-format. Bara att packa upp nånstans, sen kan man börja pyssla! |
Uppdaterade vagnar...
1 bifogad(e) fil(er)
Efter det stora färgsättningsdebaklet är nu vagnarna i Download, även den blekblå C14:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14. |