Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   X2000 Projekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34895)

Totte 2014-08-09 18:53

:tumme_upp:Kungfisk!
Ja, nu är forumet tillbaks!

Henrik L 2014-08-09 21:28

Ja äntligen :tumme_upp:

Kungsfisk 2014-08-10 12:06

Blev lite rädd där ett tag. Då är det dags för en rejäl update:
  • Exteriör lutning är helt klar. Hyttlutning har uppvisat ytterligare komplikationer och är borttagen tills vidare.
  • Vi har kommit långt med ljudet. Har dock problem att få ljud att spelas upp när man kör över en växel/skarv.
  • Zaphr har gjort ett kanonjobb med simuleringen och fått X2an att ligga +/- någon sekund mot verkligheten.
  • Enormt arbete är genomfört på bromssimuleringen och de olika bromsstegen skall nu fungera korrekt.
  • Övrigt småpill med texturer och sånt samt animationer mm.

ATC
  • ATCn har gjorts mer avancerad och tar hänsyn upp till 3 signaler och hastighetsförändringar framåt upp till maximalt 10km.
    Detta för att hantera situationer där bl.a två hastighetssänkningar ligger nära inpå varandra.
  • ATCn ger varningar m.h.t förkodade bromskurvor. ATCn kommer även att ingripa men är inte tillagt än.
  • Förberedande arbete är gjort för att tillåta manuell inställning av ATCdata. Det innebär alltså att man kan snurra på hjulen till höger och ATCn kommer fungera efter dem.
    ATCn är inte "hårdkodad" för X2an och kan ex användas till andra projekt med minimalt kompletteringsarbete :tumme_upp:
  • ATCn varnar även om man kör för fort.
    m.m.

Viss diskussion har förts om att skapa egna baliser för ett svenskt atc system.
Inga garantier dock.

Ingen ny beta i den närmsta framtiden.

Men, jag har slängt ihop en snabb YouTubevideo. Dock buggar ATCn ur lite i tunneln på slutet men utöver det fungerar den bra.
OBS att det är brittisk rutt (dumt val) och ATCn visar i KM/H.
Ni hör också ljudet för första gången i den här videon, och det är väääääldigt work in progress!!
Notera att det tunga rälsljudet är spårets, inte lokets :tumupp:

Sista notisen då. Har mäkta mycket att göra och lär inte fortsätta allt för hårt före september :)

bönan 2014-08-10 12:18

Ser bra ut! Vill bara påpeka att hastighetsvarningslampan ska blinka och inte lysa fast grönt! :)

ADDE 2014-08-10 13:07

Jag tycker ni bör göra ATC-Baliser. Blir mer verklighetsbaserat då.

Annars vill jag att man ska stänga av ATCn om man vill.

Väldigt snyggt annars!

Erik.H 2014-08-10 22:45

Mäkta imponerande att se videon, tackar och bockar för den :ber:

Om du skulle vilja så får du gärna skicka ett PM till mig om hur man lägger in ljud. Har några inspelningar som kommer bli aktuella fram emot hösten men jag har ingen aning om hur man får ljudet in i TS :rolleyes:

Rogge 2014-08-11 10:37

På den officiella beta jag har upptäckte jag att om jag placerar ut en X2-tågsätt som ett statiskt objekt utan förare i ett Scenario och sedan kör förbi det lyser alla frontljusen. Om jag använder ett X2-set i ett Scenario som ett AI-tåg med förare så lyser inte frontljusen när man möter det på spåret trots att det rullar.

Det kanske skall vara tvärtom, dvs ett stående statiskt tågset har inga frontljus tända medan AI-tågen har det. :)

Jag ser fram emot nästa beta med allt godis som medföljer! :drool:

FingerDatPat 2014-08-31 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av McDOZ (Inlägg 287169)
MikeL, Sorry, det var 7 mellanvagnar.
Testade idag igen, nådde 199Km.
Får mycket hjul slipp och då minskar farten.

Hur många mellanvagnar är modellen tänkt att ha? KFiskaren.

Bifogar bild: Hyllie Station. X2000 mot Köpenhamn.

// McDOZ

hvor kan jeg downloade ruten ? vis man kan!

Henrik L 2014-09-02 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 289685)
Blev lite rädd där ett tag. Då är det dags för en rejäl update:
  • Exteriör lutning är helt klar. Hyttlutning har uppvisat ytterligare komplikationer och är borttagen tills vidare.
  • Vi har kommit långt med ljudet. Har dock problem att få ljud att spelas upp när man kör över en växel/skarv.
  • Zaphr har gjort ett kanonjobb med simuleringen och fått X2an att ligga +/- någon sekund mot verkligheten.
  • Enormt arbete är genomfört på bromssimuleringen och de olika bromsstegen skall nu fungera korrekt.
  • Övrigt småpill med texturer och sånt samt animationer mm.

ATC
  • ATCn har gjorts mer avancerad och tar hänsyn upp till 3 signaler och hastighetsförändringar framåt upp till maximalt 10km.
    Detta för att hantera situationer där bl.a två hastighetssänkningar ligger nära inpå varandra.
  • ATCn ger varningar m.h.t förkodade bromskurvor. ATCn kommer även att ingripa men är inte tillagt än.
  • Förberedande arbete är gjort för att tillåta manuell inställning av ATCdata. Det innebär alltså att man kan snurra på hjulen till höger och ATCn kommer fungera efter dem.
    ATCn är inte "hårdkodad" för X2an och kan ex användas till andra projekt med minimalt kompletteringsarbete :tumme_upp:
  • ATCn varnar även om man kör för fort.
    m.m.

Viss diskussion har förts om att skapa egna baliser för ett svenskt atc system.
Inga garantier dock.

Ingen ny beta i den närmsta framtiden.

Men, jag har slängt ihop en snabb YouTubevideo. Dock buggar ATCn ur lite i tunneln på slutet men utöver det fungerar den bra.
OBS att det är brittisk rutt (dumt val) och ATCn visar i KM/H.
Ni hör också ljudet för första gången i den här videon, och det är väääääldigt work in progress!!
Notera att det tunga rälsljudet är spårets, inte lokets :tumupp:

Sista notisen då. Har mäkta mycket att göra och lär inte fortsätta allt för hårt före september :)

Så du är snart tillbaka igen Kungsfisk? :)

Kungsfisk 2014-09-02 15:22

Jag är här :) Har inte mycket tid över den närmsta veckan eller så, och vet inte helt när jag kan ge ytterligare ett ryck.
Vill gärna bli klar/avsluta projektet relativt snart så det inte blir liggande.

Kommer slopa egna baliser och signalsystem, helt enkelt för mycket arbete mot för lite tid.
Kanske kan bli något när RW går över till Unreal, men det får framtiden avgöra :)

ADDE 2014-09-22 22:31

Så... hur går det med X2:an? :)

Kungsfisk 2014-09-23 07:52

Hej.

Jag vet tyvärr inte när jag kan ta tag i x2'an härnäst. :/

Henrik L 2014-09-23 08:02

Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 290678)
Hej.

Jag vet tyvärr inte när jag kan ta tag i x2'an härnäst. :/

Varför inte? :( :/

Kungsfisk 2014-09-23 08:14

Studier ;)

Henrik L 2014-09-23 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 290680)
Studier ;)

Då förstår jag ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.