Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Södra Lidingöbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8040)

Byggare Bob 2005-07-22 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av mikael512
Nu finns det en ny patch! Fortfarande stämmer det inte vid AGA och Ropsten dock.

http://hem.bolina.hsb.se/mikael512/M...ignalpatch.zip

Mvh Mikael

Underbart Nu börjar det bli riktigt kul att köra LB!

Den enda miss jag kom på är att hastighetstavlorna vid infarten till AGA från Larsberg bör dubbleras (d v s stå på ömse sidor om spåret), men det är väl en baggis och kan säkert vänta tills rutten är helt klar...

Björne 2005-07-22 22:18

Det är kommer ju bli så jäkla bra:) Pierres superrutt, Sigmas fina vagnar och alla andra smågrejer som är grädden på moset:D

Byggare Bob 2005-07-22 22:45

Hela klockan är animerad!

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Det går sakta, men säkert framåt......

Kul detalj: Klockan i Ropsten har animerad sekundvisare!

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif
http://pirpen.cjb.net/

Jag kikade närmare på "klockan" som du satt ut Pierre, och det är inte bara sekundvisaren som är animerad, hela klockan är det :)
Lägger in ett screenshot oxå :

floppa 2005-07-24 15:45

Hej alla!

1 bifogad(e) fil(er)
Jag vet att ja kommer bli utskälld nu *tro* men ja kunde inte låta bli att testa banan med världens snabbaste tåg, TGV world speed record å se va den gick för.....jag han dock inte slå till bromsarna innan Ropsten å tåget flög upp över kullen...hoppas ni inte blir för elaka nu.. Men jag har åxå kört rutten med spårvagn..väldigt bra jobbat pierre! har även lagt till patchen å ska till å testa den nu :) I love you pierre!

Mvh Mattias

mikael512 2005-07-24 21:17

Nu finns det aktiviteter att ladda ner på följande länk:

http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_aktiviteter.zip

Tåg 1 & 2 (inkl traffic) är konstruerade ur SL:s tidtabell för sommaren 2005.

Övriga tåg är konstruerade ur ett påhittat senario. Senariot är tåg var 10min Ropsten-Gåshaga brygga (tåg 11, tåg 12) samt 'insatståg' var 10min Ropsten-AGA (tåg 21, tåg 22).

Mvh Mikael

abjol 2005-07-24 22:35

Hei jeg har et lite problem med lb tram. Jeg se ikke noe annet en bått i cabben og spakene. Er det noen som vet hva problemet er. :D

Erik Götborg 2005-07-24 23:37

Jag...ser enbart blått från cabben.

Pierre 2005-07-25 09:57

Tack allihopa!
Roligt att ni gillar rutten. Nu vet man att en rutt inte behöver vara exakt 100% lik orginalet, för att bli uppskattad (och min är ju inte ens färdig heller!). Så nu kanske fler vill/vågar bygga verkliga svenska rutter...

Stort TACK till mikael512, som gett oss en signal-patch och några aktiviteter. Nu blev det mycket intressantare att köra!

mixerboy: "En sak till...du kan inte ta bort signalernare som finns efter perrongen vid ändstationerna. Lite jobbigt när tågen bara står kvar och inte försvinner." Jag tycker inte som du, jag vill inte att tågen ska försvinna. Det gör dom ju inte i verkligheten.

Byggare Bob: Jag tittade aldrig så nogrannt på klockan. Skoj att hela är animerad!

floppa: Man får köra med vilket tåg man vill, men spårvagnar är ju att fördra. Dom har ju testat många olika spårvagnar på denna linje, så man behöver inte bara köra med dom som följer med rutten...

abjol och mixerboy: Jag har inga problem i cabview mode. Men jag har hört förut att en del har det (andra tåg!). Måste vara nån inställning eller nått????

Tillägg: Kanske skrev lite utan att tänka där!? Trollhättanrutten och Dalabanan är ju två verkliga rutter som fått mycket positiv respons. Dom ser jag fram emot att få köra!

Erik Götborg 2005-07-25 17:14

inte för att klaga, men det är ju inte så kul om tågen ställer sig på en kö så man inte kommer in och ut från stationerna...men men...du har lite rätt i de du säger Pierre.

Pierre 2005-07-25 18:08

"inte för att klaga, men det är ju inte så kul om tågen ställer sig på en kö så man inte kommer in och ut från stationerna"

Tänkte inte så... Det skulle ju inte vara så skoj, men det är om man ska köra fram och tillbaks (i en aktivitet) menar du? Skulle det inte gå att lägga in att ett ai-tåg går till slutstationen, stannar ett tag och sen går åt andra hållet? Eller är det för avancerat?

Jag tänkte som så, att om man står i t.ex. Ropsten och så kommer ett ai-tåg innan man själv ska avgå. Då vore det inget skoj om ai-tåget bara försvann i tomma intet!

Eller kan ai-tåget vänta ett tag innan det försvinner?

Byggare Bob 2005-07-25 20:20

Jag kom på en idé:
om man t ex målar om ett Ub eller ett Uc i brunt,
så kan man ju faktiskt få med godstrafiken fram till 1978 till en viss del oxå, med tankvagnar från Shell och Margarinbolaget, eller med Hawk's vanliga bruna godsvagnar littera Gbl.

Sen skulle jag vilja se lite fler bussar i carspawnern över lidingöbron :)

F ö så har jag en annan fråga i AE:
När man har laddat in LB och skall zooma så kraschar AE och Send/dont send dyker upp. Misstänker att det kan bero på antingen att rutten inte är helt klar, eller möjligen min grafikdrivrutin (NVidia 77.72). Någon som vet mer ?

Hoppas att Pierre hittar mycket roliga hus och objekt som är användbara så att vi får en Lidingöbana i alphaversion i framtiden.

Erik Götborg 2005-07-25 20:58

Vet ej...men de var just så jag menade....man måste väl kunna lösa det problemet, och är det bara en avgång åt ena hållet man kör, då är det ju självklart snyggare om tåget står kvar.

Jag har inga problem med att zooma i AE, värre när det gäller Z-line.

Pierre 2005-07-25 21:17

Jag har också tänkt på godstrafiken. Vore kul att ha med den! Kanske kunde göra en äldre version av rutten sen, t.ex. LB-1976 eller nått????

Då hade väl bron ändå detta utseende? Bara Skärsätra som ska bort, ändring vid Gåshaga Brygga (som väl hette nedre då!?) och några spår som ska till(t.ex. vid Rasta)... Då kunde vi köra godståg och brunvagnarna!

Jag har inte tagit med bussar i carspawnern, av den anledning att man får dom överallt man satt ut carspawners. Men kanske bättre det, än att inte ha några alls som kör omkring? Säg vad ni tycker! Det är lätt åtgärdat.

Rutten ska nångång bli klar, men jag skulle behöva åka och se den i verkligheten, för att få lite bättre koll på husplacering m.m. Kan dock inte säga när jag tar mig ner till orginalet...

mikael512 2005-07-25 23:11

>Eller kan ai-tåget vänta ett tag innan det försvinner?

Jo det borde gå att lösa. Om man lägger alla AI-tågens path mot samma plattform i tex Ropsten så kan man ändra antalet passagerare på den plattformen så att AI-tåget gör ett längre uppehåll innan det försvinner. Ett problem som man dock kan råka ut för är att nästa AI-tåg inte får kör i en signal längre bort eftersom spelet då tycker att det finns risk för dödläge. Ibland blir det så, ibland inte.

Kanske går det också att använda waiting point, har aldrig provat det själv.

>Jag har inga problem med att zooma i AE, värre när det gäller Z-line.

Samma här!

Har ni provat mina aktiviteter? Funkar de?

Mvh Mikael

Pierre 2005-07-29 12:05

1 bifogad(e) fil(er)
Vad sägs om en liten utflykt?

Rogge 2005-07-29 12:50

Citat:

Vad sägs om en liten utflykt?

Den 26/8 2005 är en fredag... :eek: ;)

Pierre 2005-07-29 13:41

Inte i den virtuella världen!?

Jäklar också, skulle kollat almanackan först. Fast jag var ju nära...

Rogge 2005-07-29 15:43

Citat:

Inte i den virtuella världen!?

Det har du ju rätt i, tänkte inte på det... ( :eek: )

floppa 2005-07-29 15:55

Pierre :D

om du menar d seriöst så e ja på :D den helgen e ja nämligen i storstan på släktbesök *s*

themepark 2005-08-13 21:55

Jag försök hitta lidningöbanan och laddar ner men tyvärr jag kan inte hitta den... Var finns den? HELP ME...

Björne 2005-08-13 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av themepark
Jag försök hitta lidningöbanan och laddar ner men tyvärr jag kan inte hitta den... Var finns den? HELP ME...

http://www.train-sim.com/ där finns det. Sök på Lidingo där så bör du nog hitta den.

Basse 2005-08-13 23:33

Lidingöbanan går att hitta på www.train-sim.com om jag minns rätt? Annars gå in på Pierres hemsida så står det där!

Erik Götborg 2006-01-14 22:48

Pierre:
Här hittar du lite om Lidingöbanan som du kanske kan ha nytta av.
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/616073.htm

Lycka till.

Pierre 2006-01-15 12:06

Ja, Lidingöbanan finns på www.train-sim.com Sök på Lidingobanan och/eller LB!

mikael512 gjorde en signal-patch och några aktiviteter. Dessvärre går dom inte att ladda ner längre från länkarna han gav i denna tråd. Skicka mig ett PM med e-post adress, så mailar jag dom.

Tack för tipset mixerboy! Filmer är aldrig fel och jag fick en ruskig lust att fortsätta bygga LB nu. Men jag behöver ändå ner och kolla omgivningar och ta lite bilder.

Tänker ta en sak i taget nu (försöka iallafall!?). Så jag bygger klart DDR och sen tar vi nästa rutt...

mikael512 2006-01-15 22:52

Ja, jag har ju bytt internetleverantör. Signalpatch och aktiviteter finns nu på dessa länkar:

http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_signalpatch.zip

http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_aktiviteter.zip

Mvh Mikael

Sigma 2006-01-20 00:23

De där filmerna är riktigt trevliga!, verkligen roligt att se hur det ser ut från hytten :) .

Pierre, ta den tid du behöver. Om du känner för att göra klart DDR så ska du absolut göra det :) .

Daniel 2006-01-25 19:04

Felmeddelande

:eek: När jag startar lidingöbanan så får jag upp felmeddelande som följer:
1. Rutes\LB\SR_Track_w1a samt w2a och w3a.
2. No extended shape data for SR_1tStr_w_010m.s.

Kan någon hjälpa mig?:confused:

Mazz 2006-01-25 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av SMK
:eek: När jag startar lidingöbanan så får jag upp felmeddelande som följer:
1. Rutes\LB\SR_Track_w1a samt w2a och w3a.
2. No extended shape data for SR_1tStr_w_010m.s.

Kan någon hjälpa mig?:confused:

har du installerat ScaleRail? :)

http://217.197.57.186/forum/faq.php?...ts1#faq_scale1

Daniel 2006-01-25 19:20

Ja =S.....

Mazz 2006-01-25 19:59

Citat:

Ja =S.....

"Ja =S..." som i "ja, jag har installerat ScaleRail"

eller

"Ja =S..." som i "Ja, tusan, det har jag glömt att göra... "

Förstod inte riktigt ditt svar, de filer du nämner är nämligen ScaleRail, de första är texturer och de andra är shapar.

Daniel 2006-01-25 20:02

Har nu Installerat Scale Rail.
Men det funkar fortfarande inte!!!

Mazz 2006-01-25 20:11

Citat:

Har nu Installerat Scale Rail.
Men det funkar fortfarande inte!!!

Oki, vad händer nu då? Jag förstår dig på att du inte hade installereat ScaleRail och nu har gjort det och fortfarande får du fel. Vad händer nu?

Daniel 2006-01-25 20:18

Det är samma fel.
Men jag kom på en sak som det kan vara.
Texturer har jag inga till Scale Rail.
Var får man dem?

magnus_y1 2006-01-25 20:29

Här!

http://www.3dtrains.com/forums/index.php?showtopic=8592

Vilka texturpaket som behövs kan jag dock inte svara på men laddar du ner ett med träslipers och ett med betongslipers bör du vara garderad. Glöm inte att ladda ner snötexturer.

mvh Magnus

Mazz 2006-01-25 22:20

Kolla igen i FAQ vad som behövs och vad du har för val-möjligheter.

Texturerna hamnar i en egen mapp i din rutt-katalog. Kopiera in den i din aktuella rutt. Eller, i de rutter som behöver den, om du har flera rutter med ScaleRail.

Pierre 2006-01-26 17:13

Vad f.. har dom gjort?????

Jag la in Scale Rail 1.7 idag och försökte köra denna rutt och DDR-rutten. En jäkla massa felmedelanden är allt man får...

På Lidingöbanan får jag både på shapes och textures och på DDR på textures. Efter jag lagt in nya textures, så får jag bara felmedelanden på shapes på LB. Men nu är dom texurerna jag gillade borta och dom finns inte längre att ladda ner!

Visst är Scale Rail beta, men det borde ju bli bättre (och mindre krångel) med nyare versioner, inte tvärsom!!!!

Vet inte om jag orkar fortsätta med dessa rutter???? Vem vet vad dom hittar på i nästa version av Scale Rail? Tror det är bättre att bygga med Xtracks!?

Mazz 2006-01-26 17:52

Pierre, hade du installerat version 1.6 tidigare eller hade du kört den äldre ScaleRail-versionen hittills? Hade du den tidigare versionen, så förklarar det texturerna, eftersom man har gjort om textur-namngivnings-strukturen från den äldre i och med version 1.6. Så, man måste lägga in nya texturer om man kört innan version 1.6. En ändring till en bättre struktur.

Vad som händer med dina shapar vet jag inte, jag har själv inte lagt på 1.7 än, då det varit mest av kosmetisk art (materialbyte) från 1.61. Får lägga på 1.7 senare i kväll, men sannolikt får jag inga problem, eftersom du inte har shape-problem med DDR. Vilka shapar är det som är bekymmer i LB?

Angående "vad ska dom hitta på härnäst"... Tja, det är ju en beta och till version 1.61 ett generations-skifte kan man säga. Jag känner att strukturerna är ganska väl genomtänkta nu och har trots generationsskiftet inte råkat in i nått trubbel med uppgraderingen från den äldre. Det är ju trots allt lite mer möjligheter nu desutom. Att texturer är namnbytta är ju ingen överraskning och det står tydligt i installationsanvisning att dom hamnar i egen mapp, som man kopierar in i sina egna aktuella rutters texturmappar.

Vill man vara helt säker för vad "tomtar" hittar på, så kan man alltid bygga med originalspår. Om mán tycker det är kul... ;) :p I en jämförelse mellan SR och Xtracks, så vinner Xtracks på att ha fler spårdelar än så länge, men förlorar på smidighet att hitta rätt del, då Xtracks följer original-namngivnings-struktur, medan SR har en helt egen struktur, som är väsentligt lättare att hitta det man vil ha. Tycker iallafall jag. :)

Såvitt jag vet, så har inga shapar försvunnit, men osvuret är bäst. :) Ska kolla och hämta hem LB oxå.

Pierre 2006-01-26 19:58

Kanske reagera starkt förut!???? Men jag tycker inte om att dom ändrar filnamn, för att dom ändrar version. Men kanske gick det inte att göra på annat sätt?

Ja, jag har inte använt version 1.6 innan version 1.7, så jag vet inte om det var nån skillnad eller inte mellan dom. Och jovisst, ska man vara helt säker, så bör man ju bara bygga med orginal spåren (hemska tanke!). Tycker dock att man inte ska behöva vara nån "spår-expert" för att förstå och installera Scale Rail paketet/paketen.

Scale Rail är dom klart snyggaste spåren, men kunde gott göra det lite enklare att installera dom! Nu är det hundra olika paket (lite smått överdrivet!), som skall installeras. Fattar inte varför dom inte kan ha ett paket för dom som bara skall köra och ett till för dom som tänker bygga????

Tror jag vet varför det saknades shapes till LB!? Jag la två olika typer spår (wood och concrete) på den och antagligen missa jag att lägga in båda nu...

Mazz 2006-01-26 20:16

Citat:

Kanske reagera starkt förut!???? Men jag tycker inte om att dom ändrar filnamn, för att dom ändrar version. Men kanske gick det inte att göra på annat sätt?

Ja, jag har inte använt version 1.6 innan version 1.7, så jag vet inte om det var nån skillnad eller inte mellan dom. Och jovisst, ska man vara helt säker, så bör man ju bara bygga med orginal spåren (hemska tanke!). Tycker dock att man inte ska behöva vara nån "spår-expert" för att förstå och installera Scale Rail paketet/paketen.

Scale Rail är dom klart snyggaste spåren, men kunde gott göra det lite enklare att installera dom! Nu är det hundra olika paket (lite smått överdrivet!), som skall installeras. Fattar inte varför dom inte kan ha ett paket för dom som bara skall köra och ett till för dom som tänker bygga????

Tror jag vet varför det saknades shapes till LB!? Jag la två olika typer spår (wood och concrete) på den och antagligen missa jag att lägga in båda nu...

Pierre... :D

Handen på hjärtat... SR är inte speciellt svårt att installera... Exe-filerna placerar ju grejerna precis där dom ska vara. Bara texturerna som behöver in i rutten, vilket ju är en enkel operation. Att det är några fler paket är ju för att du har några val-möjligheter nu, bra val dessutom. Som alltid, är det bra att läsa igenom den information som finns. Själv installerade jag grejerna på en annan maskin och lyfte sen över grejerna till min aktuella msts-burk. På så vis har jag örn-koll att inga överraskningar sker vid installationen, samt får en bättre förståelse hur det är gjort.

Om du kikar på punkten 2 och 3 i SR-FAQ, så beskrivs de olika optionerna man har. Det är ju rasande bra att det nu finns olika polygon-stinna versioner, eller hur. Där framgår också att du måsta ha MINST ett av modell-paketen, men bäst är ju att installera alla, då är man säker.

Men, jag förstår dig, det är frustrerande när det inte vill sig. :)

Det jag skrev om originalspåren var lite ironiskt... Jag själv skulle överhuvudtaget inte ta mig an en rutt med endast originalspår längre... Inte när det finns så bra alternativ som lyfter MSTS 3 snäpp...

Hoppas du får det i ordning nu, efter att du installerar alla modellpaketen. Kom ihåg att du kan skifta mellan de olika polygon-versionerna plättlätt, bara kör installationen en gång till för den variant du för tillfället vill ha.

Daniel 2006-01-26 20:48

Var hittar man Texturerna till SR????????????

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.