![]() |
OJOJOJ, vad läckert...
Nu måste jag sätta riktig fart med byggande av Stockholms objekten. Får hoppa ner från Leksand till Stockholm... . |
1 bifogad(e) fil(er)
Det låter ju alldeles lysande! :tumupp:
Nu behöver jag lite hjälp, på flygfotot ser det ut som att det eventuellt finns ett fjärde tunnelrör i Hagalundstunnlarna, men jag är inte säker. Från höger till vänster är det ju södergående, norrgående och driftspåren, men längst till vänster? Är det en tunnel där, vart leder den och vad används den till? :) |
Hej.
En bra bild på tunnelmynningarna. Här ser man höjdskillnaden på tunnlarna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hagalu...neln_2009a.jpg Från Wikipedia citat: Hagalundstunnlarna består av tre parallella dubbelspåriga järnvägstunnlar, cirka 500 meter långa. Från syd förs ytterligare en tunnel in i berget. Det är en enkelspårig tunnel för godstrafik som ligger längst i väst och som förenas med en intilliggande tunnel inne i berget.[2] Sett från söder går tunneln längst till höger för tåg i riktning mot Stockholm, medan tunneln i mitten används för tåg norrut och byggdes 1911 som första tunnel.[3][4] Västligaste tunneln byggdes på 1950-1960-talen. Den östligaste tunneln är en del i fyrspårsbygget Tomteboda-Skavstaby och tillkom runt 1990-talet.[ |
Imponerande! Du börjar bli duktig på att lägga på räls.:tumme_upp:
|
Sitter och experimenterar med lite aktiviteter
min fråga till er, på Dalabanan, sträckan Uppsala - Borlänge stannar Upptågen, TiB och SJ tågen på samma spår vid stationerna varje gång? |
Nej, det finns en plan som bygger på bästa tänkbara tågföring. Tågklarerarna har dock "fritt spårval". Vissa spår används dock mer än andra, tex används spår 2 i Hedemora i princip aldrig.
|
Det är bra att veta :)
Om man har två mötande tåg, men bara en platform med två spår, använder man "vänster" trafik då? I Danmark kör tågen till ex. på högra spåret i färdriktningen. Sala station till ex. kör det bara tåg mot Uppsala/Stockholm från Spår 1 eller också tåg mot Borlänge/Falun Mora? Det finns 3 spår |
Det tåg som inkommer först får i regel stå åt sidan, så att det andra tåget får den snabbaste möjlig vägen igenom. På en del stationer finns fasta spårval för att det ska bli lättare för resenärerna, men det förekommer inte på Dalabanan.
Vänstertrafik gäller endast på dubbel/flerspår. |
Men vissa tåg avgår vanligvis från samma spår eller?
Till ex. IC48 från Stockholm spår 6 Från Borlänge spår 5? :) |
|
Ankommande.. http://tagtider.net/stockholm-c/ankomster/
|
Ja planen ligger för varje trafikdygn och det är samma från dag till dag, men om tågklareraren tycker att det blir bättre på ett annat sätt får han eller hon ändra efter egen bedömning.
Tåg 48 brukar väl gå från spår 7 eller 8 vanligtvis, men det kan variera. Länge sen jag åkte. http://www.trafikverket.se/ Har all information för alla svenska stationer (ej garanterat 100% rätt om någon, exempelvis jag, glömmer att skylta) |
Citat:
|
Hur får man ett Ai IC tåg att inte stanna i Heby och Morgongåva när man gör en aktivitet?
|
Du kryssar ju i stationerna tåget ska stanna vid i Activitiy Editor.
|
bockade inte i Heby och Morgongåve, men tåget stannade endå hmm..
kanske något har blivit fel, får kolla igen |
2 bifogad(e) fil(er)
Solnatunnlarna ombyggda och mer lika verkligheten! :)
|
3 bifogad(e) fil(er)
Och så från andra hållet... Solna har fått sig en uppfräschning, hela stationen är flyttad ca 100 meter, landskapet förbättrat och bron över bangården samt stationens norra ingång är med. :)
|
Riktigt snyggt! En synpunkt bara, men jag vet inte om det är möjligt, då jag har noll koll på hur MSTS funkar ;) plattformstaket i Solna går hela vägen till nedgången till plattformen.
|
Ja jag hade för mig att det var så, ska förlänga taket. Går det alltså oavbrutet mellan båda nedgångarna, längs hela plattformen?
|
Får bygga nytt tak som är mer likt det i verkligheten? :)
|
Citat:
|
Nej inte behöver vi något nytt tak, det jag har är då likt nog. Bättre att lägga tid på annat. :)
Jocke: Tack :) |
Snyggt arbete. ..
|
2 bifogad(e) fil(er)
Efter kvällens arbete på nya Gantryn till Stockholmsrutten.. Mycket arbete kvarstår
Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilden, eftersom min RE inte funkar, kan jag bara visa fram den i ShapeViewer. I samarbete med Wase finns också Nattläge, bild på detta kommer senare när den har testats i helgen :) Kontaktledningshållarna är Wases. Bönan har fixat bra texturer til gantryn, stor tack för det! :tumupp: blir att ta tag i det i morgon. |
2 bifogad(e) fil(er)
Lite trafik.. någon som känner igen sig? ;)
|
Nedfarten till Riddharholmstunneln söderifrån?
(Jag gissar, jag har lånat ut rutten över helgen!) :D |
4 bifogad(e) fil(er)
Jäklar vad bra det blir med Wases och Mikbans insats med objekt till rutten!! :tumme_upp:
Följd med i hytten på en X2a från Centralen till Södra och se hur snyggt det blir med autentiska stockholmsobjekt... :tumupp: Noter att det är långt från färdigt. https://youtu.be/Q-KLiUt4coE |
Gör en nattkörning samma sträcka och lägg upp. Det är ännu kaxigare än dagkörning!!!
. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jaha, då har Mikban och jag lånat Bönans rutt "Stockhomsrutten" över helgen igen. Framstegen är påtalande "ljusa", efter timmar av byggande och finurliga konstruktionsövningar... Bilden är södra infarten i tunneln före Solna station.
. |
:applad::applad::applad:
Då slapp jag lite sånt också! :tumupp: |
Sleepless nights.. and we bring stories to life..
And they said; "Let there be light!" Vem hoppar på elräkningen? ;) |
1 bifogad(e) fil(er)
|
1 bifogad(e) fil(er)
"Stockholm i mitt hjärta"... -Ja, sannerligen...
En nattbild från Stockholmsrutten med Sheraton på Tegelbacken till vänster, Aftonbladets gamla redaktion och Gamla Stan i mitten. Riddarholmen till höger med Södermalm i fonden... Nästa helg tar vi tag i CST... PUUH... Ha en go vecka på Er!! . |
Tjusigt!
Plockar du byggnader från Google Earth? |
Har aldrig tittat in här men wow, vilket bygge! :) Är speciellt intresserad av att Borlänge är med, betyder detta att det kan bli en liten sväng till Falun och möjligen Grycksbo? Då har vi ju även min del av kartan med och jag skulle kunna röra om tanken att bygga GDJs fordonspark och köra turen Falun - Grycksbo.
Nu när jag har nya kameran med vidvinkel så kan jag kanske ta lite kort på byggnader osv om så är fallet. |
Oerhört snyggt Wase!
Falun står absolut på toodoo-listan! |
2 bifogad(e) fil(er)
Hej och TACK för alla uppmuntrande kommentarer! :)
Totte, jag förstår inte vad Du menar, om jag plockar byggnader från Google Earth??? 1. Att låna bilder ur Google Earth, är att bryta mot Copyright. Alltså lånar jag inga bilder. 2. Har ingen aning om man kan "lyfta" ut byggnader ur Google Earth då jag inte har något behov av det. Om det går så är det nog Copyright på det också. 3. Tycker Du mina objekt är så risiga, att de är likställda med de som finns i Google Earth? Lågpoly och lågpixel texturer? Se bifogade bilder... TACK Totte, det värmde.... EDIT: Jag hoppas att Du menar om jag "väljer" mina byggnader som jag skall bygga, från Google Earth... Så är svaret -nej. Har arbetat i Sthlm i 40 år och har nog besökt de flesta fastigheter som finns. Därmed kan jag Sthlm ganska väl och väljer därmed byggnader genom kännedom... . |
Hej Wase!
Hehe, jag kan inget om hur man bygger byggnader. Trodde att du kopierade byggnader från Google Earth. Tillåter Google Earth kopiering så är det okej. Jag föddes 1945 i Hägersten i Sthlm och jobbade som ortopedingejör i 34 år. Flyttade till Lilla Edet 2002. |
5 bifogad(e) fil(er)
Jobbet kring Cst har nu så sakta börjat, här ses en del av ljussättningen, mycket som ska tillverkas från grunden, med youtube till hjälp går det sakta men säkert framåt.
Här är några bilder på något av det som är under konstruktion just nu, går det åt rätt håll? Bedöm själv :) med dessa bilder säger jag, godnatt :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16. |