Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Södra Lidingöbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8040)

Sigma 2005-06-01 18:21

Det hoppas jag med :) . Ser mycket bra ut!.

Får man önska sig en liten detalj?. Jag skulle gärna villja se många trän, av olika sorter :) .

Jag ser ett litet fel vid AGA, bussarna vid buss parkeringen på höger sida mot ropsten ska inte vara där, de står bara bussar på vänster sida.

Citat:

Full fart med byggandet.... Då vi saknar en bergsskärning till MSTS (tips till objekt-byggare!), så fick jag göra om ett hus till ett berg. Kanske ser lite lustigt ut, men vad gör man!?
Ska se vad jag kan göra. Men jag behöver ett screenshot uppifrån så jag ser hur du har lagt spåren. En fråga, viket format ska jag spara den som?.

Pierre 2005-06-01 22:15

Tack allihopa!
Verkligen roligt att ni gillar bilderna på vad jag försöker åstadkomma...

Byggare Bob: Bra hemsida och trä-vagnen är ju helt underbart vacker!!!!

Sigma: Mer träd kommer...och olika sorter.
Angående bussarna, så kan du inte göra en "skiss" i t.ex. paint på hur du menar?
Om du gör en bergsskärning, så är det ingen idé du skickar mig gmax-filer eller nått. Jag kan inget om att bygga i 3d! Jag måste tyvärr ha ett färdigt objekt, som jag bara kan placera ut i rutten.

Rutten fick en lite paus igen, då jag fick en liten knäpp(?) idé om körbara bussar och lastbilar. Att göra dom körbara är inget problem, men att få ljusen där man vill ha dom...det är jobbigt!

Byggare Bob 2005-06-02 10:55

http://www.e-buzz.net/forum/showpost...&postcount=109.

Jag vet vad Sigma menar med bussarna, Pierre, det skall bara vara bussar närmast banvallen, inga bussar i bakgrunden alltså.

Pierre 2005-06-03 01:41

Ok då vet jag!

Tack för att ni säger till, Sigma och Byggare Bob.

jimsom 2005-06-18 15:50

Hur går det med rutten Pierre?

Pierre 2005-06-18 19:16

Tyvärr har det stått still sen sist. Har haft fullt upp med annat...

Pierre 2005-06-21 18:40

1 bifogad(e) fil(er)
Gjorde ett omslag på skoj...

knebert 2005-06-22 01:24

Hej!

Du, den må jag säga var lyckad :) Kanonfint omslag!!!!

MVH Kenneth

Pson 2005-06-22 01:51

Det ser bara bättre och bättre ut. Du är helt otrolig Pierre, fortsätt med ditt mästerverk, jag längtar redan! :D

jimsom 2005-07-08 11:31

???

Har du fortsatt med banan eller tänker du släppa en BETA?

Pierre 2005-07-08 12:28

Jag har all tid i världen just nu (arbetslös), men det verkar inte hjälpa. Jag kommer inte igång med byggandet igen. Vet inte varför???? Saknar den rätta lusten...

Så en beta kanske vore bäst att släppa!? Då kan man ju få lite feedback också. Vad som är bra respektive dåligt med rutten.

Tar och packar rutten och lägger upp en beta av den, så får ni testa den och säga vad ni tycker!

floppa 2005-07-08 14:55

Underbart med beta!

Har spanat som tusan efter den här rutten :) jag testar den gärna, även om jag aldrig testat nått innan! Mycke bra jobbat pierre!

Pierre 2005-07-08 21:27

Har laddat upp en beta nu, för dom som vill testa den. Den kommer väl finnas på www.train-sim.com om nån dag eller två!?

Detta är som sagt en beta och det finns fortfarande mycket kvar att göra. Anledningen till att jag la upp en beta, är att det stått still ett bra tag och jag vill också få lite feedback på den!

Rc1166 2005-07-08 21:58

Skulle gärna testa men har inte MSTS kvar på min dator och sonen kör helst annat på sin. Nästa vecka är det spårvagn i skala 1:1 för mig (Malmköping).
Hur som helst uppskattar jag din ambition och det jag sett verkar ju lovande.
Hur mycket jobb är det att göra en Trainz version?

jimsom 2005-07-08 22:26

Jag kan testa lite eftersom jag har varit jäkligt sugen på denna rutt.

Om jag hade kunnat bygga rutter i MSTS så hade jag kunnat bygga lite på den
men jag kan knappt sätta ut ett hus! :(

Pierre 2005-07-08 22:57

Först av allt, ett stort tack till er alla!

Rc1166: Hur mycket jobb det är med Lidingöbanan till Trainz, vet jag inte???? Har testat att bygga ett par gånger för länge sen i Trainz, men jag gillar MSTS bättre. Men jag skulle gärna se att det kom ut mer svenska rutter till båda! Var det inte någon som började bygga Lidingöbanan till Trainz?

Malmköping sa du... Det vore nått till MSTS och Trainz! Du kanske kan bistå med spårplaner och tips om nån bygger dom?

jimsom: Ingen kan bygga utan träning. Testa att byta ut lite hus på en av orginal rutterna (ta backup först!). Ladda ner några hus och läs readme, hur du får in dom i rutten. Är det nått du inte förstår, så fråga bara på detta forum! Eller prova på betan av Lidingöbanan, den saknar hus på många ställen. Dom finns inlaggda i rutten, men ej utplacerade...

jimsom 2005-07-09 16:20

Jag ska försöka sätta ut lite hus...

Rc1166 2005-07-09 19:17

Malmköping

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Malmköping sa du... Det vore nått till MSTS och Trainz! Du kanske kan bistå med spårplaner och tips om nån bygger dom?

..

Jomenvisst det är bara att jag kommer ihåg att ha kameran med mig och komma ihåg att ta bilder. Sen kan jag nog fixa kopior av tjänstetidtabeller och liknande.
Det är ju inte jättelätt att bygga men om det är någon duktig som nappar på kroken så har jag generalstabskartor att börja med och sedan är det bara för mig att fotografera varenda hus och buske runt banan. Vagnar behövs ju oxå och även där kan jag hjälpa till med ritningar och bilder men även där med förbehåll att jag gärna vill se vad ni gjort innan för att inte behöva kopiera och skanna i onödan

Pierre 2005-07-09 19:57

Låter ju jättebra!
Hade jag kunnat 3D-bygge, så hade jag satt igång direkt...

Hoppas nån annan gör det!

Pierre 2005-07-09 20:08

Kolla här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9343

Byggare Bob 2005-07-10 17:16

Var hittar jag Scalerail???

På 3dtrains.com verkar den inte finnas att ladda ner, eller kan någon veta vart jag skall vända mig???

Kyriakos 2005-07-10 17:17

http://www.3dtrains.com/forums/index...ST&f=63&t=5777 är länken, men du måste vara medlem på forumet.

Mazz 2005-07-10 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
På 3dtrains.com verkar den inte finnas att ladda ner, eller kan någon veta vart jag skall vända mig???

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9350

:)

Glöm inte att registrera dig som medlem på 3dtrains, annars hittar man inte downloads! ;)

Kyriakos 2005-07-10 22:12

Otroligt fin rutt!

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu har jag kört hela och jag måste säga att det är en väldigt fin rutt! Man ser att det är en beta eftersom det saknus lite hus och sånt, men jag rekommenderar den starkt ändå. Här är en bild från Aga:

Byggare Bob 2005-07-10 23:15

Instämmer helt med föregående talare, du har lyckats till nästan 100% med rutten Pierre, jag är mållös över hur verklighetstroget du har lyckats med rutten.

Men som sagt det skall ut mer skog och mer villor och hus.

Vore kul om det dessutom blir svenska signaler på banan så att man kan köra med tågmöten etc.

Än en gång Stort grattis till betaversionen av Lidingöbanan!!! :)

Joel 2005-07-16 17:25

1 bifogad(e) fil(er)
Själv har jag inte så mycket egna synpunkter på rutten, tycker att Byggare Bob redan tagit upp det viktigaste. Just nu hoppas jag bara på att du fortsätter bygga, det vore synd om du lade ner projektet med tanke på hur långt du kommit. För övrigt kan jag bjuda på en bild från banan, tagen i Torsvik tidigare idag...

Pierre 2005-07-16 18:13

Tackar!
Roligt att ni gillar rutten...

Signaler skulle jag också vilja ha på banan, men kan inte med att sätta ut sånna. Någon annan kanske kan fixa det? Lägg isånnafall gärna upp en signalpatch till rutten!

Och nej, jag tänker inte sluta bygga på den. Däremot blir det en paus ifrån den. Jag känner jag behöver en studieresa och studera (och fota) den riktiga först.

Ska försöka ta mig ner till Stockholm i sommar...

Sigma 2005-07-17 03:30

Har testat betan och det ser fantastisk bra ut!!!. Människorna som går omkring är en rolig detalj som jag gillar mycket! och allt gräs runt torsvik ser perfekt ut. Mycket bra jobbat med allt! :) .

Jag har lite förslag på hur du kan göra Larsberg lite bättre. Se bild länk nedan.

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...oad6/Lid32.jpg

De röd målade trotoarerna i bilden finns inte i verkligheten. Men de blå strecken är gångvägar som finns i verkligheten. Bara så att du vet.

Jag ska ochså se om jag kan ta lite kort från Skärsätra till Larsberg nästa vecka eller så.

Sigma 2005-07-17 18:36

Jag har gjort en bergsskärning, vet inte riktigt om texturerna blev så bra...

Nu ska jag bara försöka lista ut hur man får in den i MSTS.

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...2560385846.jpg

Björne 2005-07-17 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Sigma
Jag har gjort en bergsskärning, vet inte riktigt om texturerna blev så bra...

Nu ska jag bara försöka lista ut hur man får in den i MSTS.

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...2560385846.jpg

Det var inte dåligt Sigma!! Riktigt snyggt.

Pierre 2005-07-17 23:18

Kanonfin bergsskärning Sigma! Säkert fler en jag som behöver en sån...

Tack för tipsen om Larsberg. Sånt är bra att få reda på! Är det nått mer fel du hittar, så gör gärna liknande bilder på det...och det får andra också göra. Jag behöver all hjälp jag kan få, för att rutten ska bli så bra som möjligt.

Byggare Bob 2005-07-18 15:54

Själv är jag mycket nöjd med banan, förutom 2 saker:

Brogrenen där staketen överlappar spåren, samt att utdragsspåret
från vagnhallen i AGA borde varit lite längre, det går att växla in ett 3-vagnståg där,
men det är inte mycket spelrum mellan växeln och stoppbocken...
Hoppas att Sigmas A30 är lite kortare än Pohlemanns vagnar, så att det blir mera spelrum vid rangering av 3-vagnståg.
(Fast jag har för mig att man aldrig rangerar 3-vagnståg från linjen in i Hallen, men jag kan ha fel).

Annars är det en fröjd att köra banan, och det tror jag de flesta håller med om...

Sigma 2005-07-18 18:18

Jag har funderat lite, jag skulle kunna göra en bättre anpassad bro för lidingöbanan. En annan sak jag är sugen på att bygga är lokstallet vid AGA med inredning, Tågia skylt,genomskinliga fönster och öppna dörrar.

Basse 2005-07-19 02:17

Hej!
Det låter som om denna rutt blivit riktigt bra!
Jag har än inte kunnit testa den pga ny dator. (får se om denna nya burk tillåter mig fortsätta bygga i RE på min T-bane rutt som den förra inte tillät)
:)

Byggare Bob 2005-07-21 04:02

Sedan jag provat Lidingöbanan igen med Mikael512´s signalpatch (som du hittar här:http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9425, så måste jag återigen säga att denna rutt i Alphaversion kommer att bli en riktigt trevlig bana att köra runt på.

Jag gjorde en enkel aktivitet och måste bara säga att det var en fröjd att se alla tågmöten längs banan =).

Det enda som fattas är väl möjligen en uppdaterad signalpach med hastighetsbegränsningarna och komplettering med "dödskallar" en bit innan v-siganlerna.

mikael512 2005-07-21 13:33

>Jag gjorde en enkel aktivitet och måste bara säga att det var en fröjd att >se alla tågmöten längs banan =).
>Det enda som fattas är väl möjligen en uppdaterad signalpach med >hastighetsbegränsningarna och komplettering med "dödskallar" en bit innan >v-siganlerna.

På vissa ställen fungerar dock inte mötena så bra så jag hade tänkt göra en ny patch. Den innehåller även Sigview så att signalerna syns på långt håll. Ska lägga in några dödskallar också!

Ang hastighetsbegränsningar så lägger jag gärna in dem också, vet någon vilka hastigheter som gäller?

Mvh Mikael

Byggare Bob 2005-07-21 15:20

Skall tänka så det knakar (om någon hittar fel så är det bra att skrika till :))

Ropsten:
Hela området 20 km/h från brofästet upp till perrongen

Lidingöbron (mellan Ropstens brofäste-Brogrenen): 60 km/h

Brogrenen-Torsvik: 40 km/h

Torsvik-Baggeby 80 km/h
(Jag tror dock i omvänd riktning: Baggeby-Torsvik 60/km h med tanke på Herserudsbacken ?)

Baggeby-AGA 80 km/h

AGA sationsområde 40 km/h (Depån har 20 km/h)

Följande sträckor är jag osäker på:
AGA-Brevik 80 km/h ?

Brevik-Talludden 80 km/h ?

Talludden-Gåshaga 60 km/h

Gåshaga-Gåshaga Brygga 40 km/h ?

Angående signalerna så vill jag göra några rättelser:

Ropsten:

Infartssignalen vid bron skall vara en 5-skenare som visar tågväg mot Värtan eller mot spår 1, 2 eller 3 i Ropsten, dvs:
- två gröna sken vid tågväg mot Värtan,
- tre fasta gröna sken (kör 40 kort tågväg) vid tågväg mot spår 1, 2, eller 3 i Ropsten). Aldrig som nu ett grönt sken.

Torsvik:

Är det möjligt att ändra försignalen i backen mot Torsvik till att visa "fast" gult sken när efterföljande signal visar kör/kör 40?

Som det är i verkligheten så visar försignalen "blinkande gult" bara när infartssignalen i Torsvik visar stopp.

AGA:

Vid körning från spår 2 i AGA mot Larsberg så skall det också vara en 4-skenare (en grön för körning på motspåret, två gröna mot spår 1 (via övergångsväxeln) eller tre gröna mot utdragsspåret till vänster (vagnhallen).

Annars har signalsättningen blivit perfekt tycker jag.

Erik Götborg 2005-07-21 16:49

En sak till...du kan inte ta bort signalernare som finns efter perrongen vid ändstationerna. Lite jobbigt när tågen bara står kvar och inte försvinner.

mikael512 2005-07-22 14:39

Hej,

* Hastighetstavlorna är utsatta
* Försignalen är ändrad (copy-paste fel!)
* Stopplyktorna är omkodade från STOP till STOP_AND_PROCEED, då försvinner tågen

'Vägsignaleringen' vid AGA klurar jag fortfarande på (3 olika vägar med varsin signalbild). Ska gå att få till men det vill inte funka för tillfället. (Vid Ropsten är det ju bara 2 olika vägar så där kan man lösa det med en specialsignal)

Jag gör en ny zip-fil senare idag vare sig jag får rätt på det eller inte.

Mvh Mikael

mikael512 2005-07-22 19:45

Nu finns det en ny patch! Fortfarande stämmer det inte vid AGA och Ropsten dock.

http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_signalpatch.zip

Mvh Mikael

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.