Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Svenska Signaler och Klarerare (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29888)

hgkn 2011-10-23 11:39

Problem

Har tagit hjälp av YOYTUB för att beskriva problemen.
När jag bygger ser det ut så här.
http://www.youtube.com/watch?v=corB4OJE5BM
När jag kör i drive ser det ut så här. Lägg märke till att att jag har gönt uppe till höger i rutan.
http://www.youtube.com/watch?v=F-JtfQ_WLAc
Vad har jag nu gjort för fel igen. (Brukar få höra detta av mina snälla "kompisar").

svenolov 2011-10-23 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 247622)
Har tagit hjälp av YOYTUB för att beskriva problemen.
När jag bygger ser det ut så här.
http://www.youtube.com/watch?v=corB4OJE5BM
När jag kör i drive ser det ut så här. Lägg märke till att att jag har gönt uppe till höger i rutan.
http://www.youtube.com/watch?v=F-JtfQ_WLAc
Vad har jag nu gjort för fel igen. (Brukar få höra detta av mina snälla "kompisar").

Jag har tittat på dina filmer. Signalsystemet är "låst" p.g.a. ett skriptfel, enligt den röda bubblan nere till höger. Det vore till stor hjälp om du tar en screenshot på detta skriptfel.

hgkn 2011-10-23 21:24

2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer felmedelandena. Tack för detta viste inte att man kunde klicka på knappen.
Då det inte går att skicka för stora bilder har jag förstorat översta raden.
Mvh Göran.

svenolov 2011-10-25 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 247686)
Här kommer felmedelandena. Tack för detta viste inte att man kunde klicka på knappen.
Då det inte går att skicka för stora bilder har jag förstorat översta raden.
Mvh Göran.

Hoppsan!
Det var till synes många fel, men källan är ett och samma fel. Så här kommer några följdfrågor som jag vill att du svarar på.

1. Vilken Trainz Version använder du? 3.1, 3.2 ...?
2. Hur många signaler har du utplacerade på din bana?
3. Har du mastersignaler utan namn och/eller har du mastersignaler som inte är kopplade till någon scenerysignal på din bana?

EDIT: Du kan också trycka på knappen More, för ytterligare information om felet.

hgkn 2011-10-25 19:44

Det är väl jag som slarvat som vanligt. Är inte färdig med byte av alla signaler, det rör sig om ca 1000 då det är en väldigt stor bana. Bara dubelspåren är över 4 mil och sedan tilkommer bangårdar och bibanor.
Trots att jag har hållit på i så många år med Trainz viste jag inte om infon man kan få via röda knappen, det kommer att hjälpa.
Versionen är 3.3 Build 44088.
Skall göra allt färdig först och det lär ta sin lilla tid.
Har en liten fråga. Skall växlarna namnges på något särskilt sätt?
Jag vill saktidigt tacka för det jätte jobb som lägger ner.

leoj 2011-10-25 20:31

De bör numreras enl. Signatur VxNummer(a/b) eller Signatur xNummer(a/b)
Ex. Bkb Vx22
Läs manualet i det andra inlägget så ser du hur allt ska namnges =)

Nils Blid 2011-10-25 20:34

Exempelbanorna är bra. använd dem.

Nisse

hgkn 2011-10-29 12:19

Dubbelspår.

Har läst igenom detta.
Trainz ruta 2.
Klareraren i signalsystemet kan ställa blockriktningen för blocksträckor. Om riktningen ställs för
udda tågriktning så sätts alla jämna blocksignaler på sträckan till stopp och låses i det läget, och
vice versa om riktningen ställs jämn. Funktionen blir som en dynamisk ”Track Direction Marker” och
hela blocksträckan, inklusive delsträckor, fungerar som en enhet.
Om man inte ställer riktningen för en blocksträcka så kommer mellanblocksignaler (mblsi) alltid att
ge beskedet ”kör 40” i båda riktnigarna, även om alla delblock är fria från hinder. Ett tåg måste då
hålla så låg hatighet att det hinner stanna om ett möte skulle uppstå ute på linjen.
Ursäkta en dumskalle, men hur och var sätter jag klareraren?

svenolov 2011-10-29 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 247982)
Har läst igenom detta.
Trainz ruta 2.
Klareraren i signalsystemet kan ställa blockriktningen för blocksträckor. Om riktningen ställs för
udda tågriktning så sätts alla jämna blocksignaler på sträckan till stopp och låses i det läget, och
vice versa om riktningen ställs jämn. Funktionen blir som en dynamisk ”Track Direction Marker” och
hela blocksträckan, inklusive delsträckor, fungerar som en enhet.
Om man inte ställer riktningen för en blocksträcka så kommer mellanblocksignaler (mblsi) alltid att
ge beskedet ”kör 40” i båda riktnigarna, även om alla delblock är fria från hinder. Ett tåg måste då
hålla så låg hatighet att det hinner stanna om ett möte skulle uppstå ute på linjen.
Ursäkta en dumskalle, men hur och var sätter jag klareraren?

Den funktionen är inte implementerad ännu i TKL. Det är bara bemannad/obemannad station/lastplats som är implementerad i TKL f.n.
Funktionen testas just nu, och kommer förmodligen med vid nästa uppdatering av systemet.

svenolov 2011-11-03 01:11

Kompatibilitet gentemot "standardsignaler".

En nödvändig förändring har gjorts i skripten, som kommer att påverka STWs vägskydd.

Om man i fortsättningen vill använda STWs vägskydd, så måste STWs v-signaler uppdateras. Jag har redan gjort denna uppdatering och den kommer att vara tillgänglig när nästa version av signalsystemet släpps. Fem objekt är uppdaterade till trainz-build 2.9 i STWs vägskydd (inga gula utropstecken längre) Denna uppdatering påverkar inte vägskyddets funktion på något sätt.

Följande gäller för "standardsignaler" tillsammans med signalsystemet.

1. Om det är en nyare (trainz-build >= 2.8) "standardsignal" som använder den senaste tekniken och taggen distant, eller taggen repeater, har värdet 1 (ett), så ses signalen som en ”icke huvudsignal”.

2. Om man lägger till en tagg (signaltype) i extensions containern så kommer signalsystemet att se den som om det vore en svensk signal av den typen. Exempel (config.txt).
Kod:

.
.
trainz-build    2.9
extensions
{
  signaltype    17
}
.
.

Observera att det inte innebär att "standardsignalen" får den funktionen. Den behåller sin funktion och ser förmodligen en svensk signal som en "standardsignal". Men när det gäller specialsignaler som andra gjort (t.ex. STWs v-signal) så fungerar det utmärkt. Så att använda speciella/skriptade signaler som inte tillhör det svenska systemet går i de flesta fall bra, om man använder denna teknik.

3. Om varken punkt 1 eller punkt 2 uppfylls, så ses "standardsignalen" som en huvudsignal. Om "standardsignalen" är en huvudsignal, så finns förutsättningen att det kan fungera.

ekv 2011-12-15 00:43

En fråga till svenolov

Har upptäckt att STW:s osynlig växelomläggare (av Thomas N, chakz0r) tillsammans med hans animerade växlar inom en TPL kan störa det nya signalpaketet. Särskilt om signalerna sätts som infartssignal eller första mellanblocksignal på linjen (egentligen en utfartsblocksignal) kan funktionaliteten för dessa signalerupphöra. Byter man växelomläggare inom TPL till exempel invisible junction eller liknande fungerar de nya signalsystemet mycket bra. Kan det ligga något min observation? Har Trainz 10.

leoj 2011-12-15 11:31

Han har väl bara producerat två st växlar?

Har du döpt växlarna till typ Bkb Vx01 (signatur VxNR)?

korvtiger 2011-12-15 17:28

Jag rekommenderar att du använder andra osynliga växelomläggare än STW's, då dessa ger upphov till många problem då de var skapade för TRS2006 och har taggen surveyor only, vilket på den tiden tog bort de stora röd/gröna pilarna som talade om hur växeln var lagd i drivern, men i TS2010 fungerar detta inte alls.

Dock har jag svårt att tro att det skall på något sätt störa signalpaketet, det skulle vara om du byggt fel på det osynliga grenspåret eller har namngett något galet.

Hur menar du med att funktionaliteten upphör? Blir de utan signalbild, eller visar de envist rött?

ekv 2011-12-15 20:13

Tack för goda råd!

Om man är i surveyor-läge och använder STW:s osynliga växelomläggare på en växel inom TPL och försöker sig på att sätta ut en utfartsblocksignal (som jag förstår ännu ej supportas, därför görs den om till en mellanblocksignal) med tillhörande master så inträffar det att signalen får sina rätta beteckning, ex "Ryd L1" men alla lampor fortsätter att lysa blinkande och någon förändrad signalbild, ex enbart "Röd" visas ej. När man sedan kör i "Session" fortsätter signalen med alla lampor tända och blinkande.

Tar man och ersätter STW:s osynliga växelomläggare med någon inbyggd invisible växelomläggare får man däremot utfartsignalerna att fungera.

En annan observation är att Rule "TPL21", MSL Trafikplatser 3.11 inte hittar några trafikplatser om man bl.a. har STW:s osynliga växelomläggare på något base-board.

En annan fråga: finns det en övre gräns för hur många signaler man kan ha på en bana?

korvtiger 2011-12-15 23:10

Det låter som om det är den där taggen som ställer till trassel, så jag rekommenderar återigen att du använder andra osynliga växelomläggare.

Det finns ingen övre gräns för hur många signaler du kan ha på en bana, men det finns en övre gräns för hur många du kan ha på en station(siffrorna räcker inte till efter ett tag), men om du skulle råka ut för det problemet så går det att lösa genom att dela upp trafikplatsen i flera mindre trafikplatser, som om de vore styrda ifrån olika ställverk. (fast nuförtiden kanske allt styrs från ett ställe, måste medge att jag har ingen som helst koll på hur det fungerar nu för tiden)

Nils Blid 2011-12-21 20:47

I glädjen över vad som inträffat idag, onsdag, hamnade mitt inlägg på fel plats - inte här utan under "Trainz utvisad...".

Nisse, den virrige

Nils Blid 2012-01-30 14:50

Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.

Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.

Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?

Nisse

svenolov 2012-01-31 01:19

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 255248)
Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.

Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.

Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?

Nisse

Signaler enligt den äldre principen brukar betecknas enligt den första bilden nedan. Men om du läser i Trainz ruta 4 i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz.pdf så kan du utesluta siffrorna för antalet vingar (bild 2 nedan). Det är beteckningarna enligt bild 2 som används i exempelbanorna och som beskrivs av Korvtiger i dokumentet Banbyggande del II säkerheten.pdf.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med en tredje variant, men kanske du blandar ihop antalet vingar med spårnummer, och får på så sätt en tredje variant.

Var konsekvent och använd endast ett av alternativen. Blanda dom inte inom en och samma station!

Bild 1 och bild 2. Med tillstånd av Per Forsström.

Nils Blid 2012-01-31 17:20

Tack. 100-procentigt klarläggande. Då har jag läst läxan rätt för ett halvt år sen.

Nisse

Nils Blid 2012-02-07 18:15

Vilken tpl-signatur är den bästa för att varna för rörlig bro. Orienteringstavlans tpl-signaturer handlar i stor utsträckning om ATC och Fjb. Därtill finns A och V. Är det någon av dessa jag kan använda?

Jag måste dessutom ha en tavla som anger ovillkorligt stopp. Den fällbro jag använder reagerar på spår 1. Kommer däremot ett tåg på spår 2 måste det stoppas annars hamnar det i plurret.

Växeln ligger strax innan bron. Tåget på spår 2 måste krypköra över växeln för att få kontakt med bron och avvakta på klart spår. Lösningen kan då vara en tavla: "Absolut stopp efter tio meter".

Självklar kan man lägga en spårspärr med någon form av varning. Men då funkar inte trafiken från andra hållet eftersom semaforens två vingar inte kan kopplas till spårspärren - eller går det...?

Nisse

svenolov 2012-03-03 11:57

Lägesrapport, nyheter.

Kommande version av signalsystemet har inbyggt stöd för kompletta vägskydd och broskydd. Betatestas fn. Inga signalmodeller finns ännu, så jag hoppas att modellbyggarna tar tag i saken. Jag vet dock att korvtiger har kommit långt med sitt äldre vägskydd (och även broskydd för den delen). Det är korvtiger och jag som tillsammans har utvecklat dessa skydd. Tester har pågått i det dolda en längre tid.

JohanV:s signaler som trackside versioner betatestas också just nu. Dessa signaler finns i vänster/höger variant. Signalerna kan direkt ersätta emges gamla svenska signaler. Trackside signalen använder samma grundskript och har samma valmöjligheter/optioner som master-scenery varianten. Endast ett monteringsalternativ finns dock, montering på egen stolpe.

Jag kommer själv att ge ut delar av ett modernare vägskydd, där en del av STW:s nuvarande modeller (med tillstånd) används. Tillsammans med dessa och Johans nya v-signaler så kommer det att finnas ett komplett vägskydd som är mycket kompetent och enkelt att konfigurera i alla möjliga varianter.

När det gäller Tågklarerare och Autopilot så kommer dom att behandlas i en egen tråd, fortsättningsvis. Dessa utvecklas parallellt hela tiden tillsammans med signalerna.

ekv 2012-03-04 00:26

Det var goda nyheter, svenolov, korvtiger och JohanV. Ser för egen del verkligen fram mot att någon gång få använda Tågklareraren och Autopiloten. Och jag är säker på att de håller samma höga standard som alla era tidigare produkter som vi trainzare fått förmånen att få njuta av. Tack!

y31 2012-03-30 19:55

Problem med Hdvsi o dvsi

1 bifogad(e) fil(er)
Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt

svenolov 2012-03-31 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av y31 (Inlägg 258820)
Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt

Tack för den felrapporten. Utan era rapporter så blir det ingen vidareutveckling.

Problemet har visats sig tidigare även för andra signaler under vissa omständigheter, men jag har inte fått någon rapport om att dvsi skulle vara behäftad med samma problem. Detta är nu åtgärdat då grundskripten har genomgått en mycket STOR revidering. Nytt grundpaket för signalskripten kommer faktiskt att bli tillgängligt väldigt snart, med många nya signaltyper och funktioner. Men om du vill ha en betaversion redan nu, så kan du ladda hem den här. Signal Library 3.11.b15. När du installerar denna cdp så ska du skriva över allt (Yes To All).

y31 2012-04-01 18:33

Tack nu fungerar dvsi så nu blir det att bygga vidare, en undran fått "allvarligt fel har inträffat så IE måste avslutas" några gånger tidigare, så har IE version någon betydelse? har IE8

Ior

svenolov 2012-04-03 17:09

Lägesrapport, nyheter - 2.

Version 2 av signalsystemet är äntligen komplett i sitt grundutförande. Det tog "bara" 6 år att genomföra det (från det att jag tog beslutet att det behövs ett svenskt signalsystem i Trainz).

Jag kommer att ladda upp en betaversion för nedladdning. Den inte är helt igenom testad av mina betatestare (dom flesta ligger fortfarande i ide). Men allmänheten är väl dom bästa betatestarna? så detta blir mitt beslut.

Alla ligger dock inte i ide, och har inte gjort det under hela vintern heller. STL-teamet jobbar alltid vidare även om ni inte märker så mycket av det ibland på detta forum.

Ett tack till:

Lennart (LAn), en 3D-disigner (meshexpert) som får dom mest omöjliga visuella objekten/tillbehören att fungera och lysa upp. Alla hans objekt talar väl för sig själv.

Tomas (korviger), även han en meshexpert, men framför allt en noggrann konstruktör och vetare av fakta. Han vet allt om hur det fungerade i verkligheten i den äldre tidsepoken. Han har stöttat mig med mycken teknisk support och även en del skriptande.

Per (bear). En "fakta databas" och en kritisk testare. Han är involverad i allt som gäller funktionerna i signalsystemet (samtliga signaler). Han är väl den enda av oss som jobbar professionellt inom järnvägen. Och utan honom så skulle t.ex. huvuddvärgarna vara ett skämt, mer eller mindre.

Till sist, men inte minst, vill jag tacka alla övriga 3D-disigners som ännu inte vaknat i sitt vinteride.

I denna version som kommer är ALLT implementerat. Blocksignaler, väggskydd - you name it. Även tredjepartsversioner av vissa 3D-objekt kommer jag att publicera, i dom fall jag har fått bekräftelse att det är ok. Mycket hänger i luften när det gäller detta, men jag kan inte vänta till hösten för att få den slutgiltiga bekräftelsen - så jag gör det på mitt vis. Har dom inte klagat hittills, så tar jag det för ett JA.

mvh

lan 2012-04-03 18:23

Mums minsann

Hoppas folk vaknar till snart och inser vilket enormt arbete du, Svenolov, lagt ned för få detta sjösatt!!!
Om inte folk uppskattar detta vet jag inte vad!!!

ETT STORT TACK för ditt engagemang och din uthållighet :tumme_upp:

Egonrow 2012-04-03 18:32

Efter många månaders celibat ifrån denna underbara värld (varför lade jag av? :vetej: ) kände jag nu att ett stort TACK till er alla som har lagt ner all denna tid på ett sånt här system är det minsta jag kan ge men det absolut nödvändigaste!
Keep up the good work!!
Det är uppskattat! :)

LAn!! psssst!! Menade du verkligen sjösatt? Tror nog att de nästan ska vara följande:

"...lagt ner för att allt ska gå som på räls"? :visslar::Fnissa:

MegaCastor 2012-04-05 11:32

Min första post. Jag har läst ett tag på forumet men nu kändes det som om det var dags att ta bladet från munnen (eller vad man ska säga när man knattrar på ett tangentbord...)

Jag är ganska ny på det här med Trainz och håller på att bekanta mig med alla olika möjligheter (och fallgropar). Glädje och frustration blandas i ojämna doser men glädjen väger för det mesta över till slut.

Av en händelse blev jag intresserad av Svenska Signaler och Klarerare och började experimentera med dessa. Mycket skojigt har jag haft. Jag är imponerad av hur fantastiskt välgjort detta paket är och fylls av respekt av det enorma arbete som jag inser ligger bakom detta. Att nu version 2 är på gång gör det hela ännu roligare, i synnerhet som det utlovas en massa nya godsaker...

Detta är mycket uppskattat! STORT TACK till svenolov som orkar att driva detta enorma utvecklingsprojekt. Och tack också till er andra som på olika sätt bidrar till slutresultatet. :applad:

ekankal 2012-04-05 15:02

Jaa du, sven, du är beviset på att det inte alltid är dom som står främst på scenen, under rampljuset, som gör dom bästa framträdandena.
Du gör underverk (och inga dåliga sådana heller), även om mycket sker i det dolda för dom flesta.
TACK är ett litet ord, när det gäller dej :ber::applad::tumme_upp:.

Nils Blid 2012-04-22 10:44

Semaforer korsbefruktas

3 bifogad(e) fil(er)
Det strömmar nyheter från Svenolov; nytt signalsystem, nytt vägskyddssystem m m till betatestarna. Det har gjort att jag drabbats av en märklig korsbefruktning i samband med installation av semaforer till min nya DVVJ-bana. Jag har inte fått semaforerna att fungera, troligtvis beroende på delvis ny konfiguration, som satt myror i huvudet på mig.

Problemet är att Melleruds station bör innehålla fem huvudtågspår. Nu verkar det som om semafor A lägger huvudtågspåret till semafor C. I och för sig rätt eftersom tåg från Göteborg mot Oslo vänder i Mellerud (1800-talet till 1950), men den konfigurationen tror jag inte är meningen.

Det är möjligt att semafor C har fel beteckning och skall vara B enligt jämn/udda-principen.

Älskar semaforer – de är levande på ett helt annat sätt än ljussignaler. Hur gör jagi mitt nya 2010 3.3?

Nisse

P.S; Stationen är utrustad med 42 ”kameleont-växlar” (se tråd: DVVJ), lika många växellampor och ett 20-tal hinderfria pålar. D.S.

korvtiger 2012-04-22 11:14

Huvudtågspår kan omöjligtvis ligga mellan semafor A och semafor C, de står på helt olika spår. Du behöver bara strunta i semaforen och istället välja någon av de SM som dykt upp i listan. Anledningen till att även semafor A är i C's lista antar jag är för att de gäller infart från samma håll, de kunde ha legat efter varandra, men nu gör de inte det och scriptet känner inte av om den ena är framför den andra.

svenolov 2012-04-22 13:21

Det är helt riktigt som korvtiger säger. Du får upp alla mellansignaler och signal markers för den station som infartssignalen tillhör. Sen är det upp till dig att välja den som indikerar ett huvudtågspår. Du kan bara ha ett huvudtågspår från en och samma infartssignal.

Notera också att den här funktionen är gjord för tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling. I nuläget kan du låta den funktionen vara, när det gäller semaforer.

RobertE 2012-04-27 15:51

2 bifogad(e) fil(er)
Hej, jag har ett signal problem kolla här.

TS2010 Build 49933 version 3.3

svenolov 2012-04-27 17:30

Ett litet problem har du, helt klart. ;)

Det första som slår mig är att du har en eller flera master signaler som inte är namngivna (och/eller scenery signaler som inte är kopplade till någon mastersignal).

Om alla signaler har ett namn som följer standarden? Då kan det vara så att du har laddat hem det senaste och inte skrivit över alla tidigare objekt. Jag menar att du har äldre versioner blandat med nya.

Men jag tror att mitt första antagande är det troligaste. Om det är så, så är du absolut inte den förste med samma problem. :)
Om det inte är så, så får du fråga igen och om möjligt ge lite mera detaljer.

mvh

RobertE 2012-04-27 20:16

1 bifogad(e) fil(er)
Här är lite mer information. Felet är bara på en vis del av banan som du såg ovan.

svenolov 2012-04-28 10:02

Robert, är du säker på att du inte har några mastersignaler utan namn?

Det är GSTtrackSearch funktionen som felar, så det kan också bero på något annat objekt (trackside) i sökvägen efter spåret. Har du några andra typer av signaler eller något udda objekt på den sträckan? Vissa vägkorsningar (kind mocrossing) kan också orsaka detta. Det är oftast objekt som returnerar "null" som orsakar "overflow".

EDIT: Även om det bara är vissa signaler (enligt din bild) som inte fungerar så kan det vara ett följdfel (pga overflow) från något annat tracksideobjekt någon annan stans.

RobertE 2012-04-28 14:24

Jag har tagit bort alla objekt. Men samma problem.

svenolov 2012-05-03 22:39

Robert, jag har missat ditt inlägg men nu svarar jag. Bättre sent än aldrig.

Du behöver inte ta bort trackside objekt, det var inte det jag menade. Du ska göra en noggrann kontroll på att du inte har några trackside objekt som inte är namngivna. Det gäller hela banan, inte bara där felen uppstår. Och det gäller speciellt signaler av alla typer inkl. osynliga (bla. osynlig master och osynlig klarerare) och signal markers.
Om något sådant objekt saknar namn kan det uppstå "overflow" pga att objektet läses in oändligt, om och om igen (i funktionen GSTrackSearch).

svenolov 2012-05-14 16:35

Lägesrapport, nyheter.

På förekommen anledning vill jag först, ännu en gång, poängtera att namnet på en signal INTE måste följa dom regler som gäller i verkligheten (tpl-signatur, udda/jämn tågriktning, etc.). Det är upp till er om ni vill att banan ska ha realistiska namn, eller att den ska fungera tillsammans med tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling.

Det enda viktiga är att signalen (och alla andra tillbehör i signalsystemet) har ett unikt namn!
Signalerna fungerar i sitt automatiska läge i dom flesta fall. Ni behöver bara välja rätt signal och namnge den. Detta är minimikravet! Utgå från det, och ni kan senare ställa in övriga optioner om det finns behov för det.

Jag lägger upp dom senaste skripten på Downloads nu, för att få så många som möjligt att rapportera in eventuella fel. Ni som använder signalerna ska uppdatera omgående. Ni kommer att märka en del förändringar i användargränssnitten (propertyrutorna), men dom största förändringarna ser ni inte. Dom förändringarna ligger i effektivare kod samt nya implementeringar för blocksignaler, vägskydd och broskydd.

Jag laddar också upp tracksideversionerna av Johans signaler. Detta är en betaversion som bara fungerar i Trainz version 3.3 eller högre. Modellerna behöver en modifiering för att fungera som tracksideobjekt i version 3.1. Jag har inte fått någon kontakt med Johan, men kanske Lennart (LAn) kan fixa det så småningom – om vi får tillstånd från Johan. Jag vet att många använder version 3.1 av vissa skäl, så ambitionen är att dom ska fungera även för er.
Dessa signaler är maximalt enkla att använda. Dom finns i en vänster respektive höger variant. Det är bara att placera ut dom, namnge dom, och ev. välja typ om det är en hsi.

Vägskydden kommer också så småningom, men dom behöver en ny guide så ni får vänta på dom ett tag till.

Nästa steg i uppgraderingen kommer också att innehålla TUB-signalerna.

Som vanligt är detta ett samarbete av STL-teamet. Utan LAn, korvtiger, bear och JohanV kunde inte detta genomföras.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.