Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Teakvagnsprojekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25116)

GBSF 2011-06-18 12:46

Så sjukt snyggt!

korvtiger 2011-06-18 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 239877)
Dom där grindarna är äkta smide ser jag, ingen synvilla med alfakanal här inte!

Lycka till med fortsättningen!

Finsmide må det vara, men Trainz tycker nog bara att jag smider onda planer för att dra ned på FPSen. Testade att köra 610 tons teaktåg (under en utprövning av en ny B-loksmotor) och jag kan säga att när man hade alla vagnar i bild plus tre ånglok så kunde man räkna antalet frames per sekund själv. Och då hade jag bara ett spår att köra på, inga byggnader eller höjdkurvor eller någonting... :rolleyes:

lan 2011-06-18 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 239926)
Finsmide må det vara, men Trainz tycker nog bara att jag smider onda planer för att dra ned på FPSen. Testade att köra 610 tons teaktåg (under en utprövning av en ny B-loksmotor) och jag kan säga att när man hade alla vagnar i bild plus tre ånglok så kunde man räkna antalet frames per sekund själv. Och då hade jag bara ett spår att köra på, inga byggnader eller höjdkurvor eller någonting... :rolleyes:

Detta är ett dilemma för oss alla. Jag gillar modeller med hög detaljering som man kan vara nära när man kör. LOD är en lösning men väldigt tidsödande, snabbare grafikkort och datorer en annan. Jag har slutat jaga polygoner och banta texturer, då blir jag inte nöjd. När man gjort en vagn eller lok har man ofta ingen lust att "LODDA" den p.g.a massa merjobb. Vi skulle behöva en LOD-assistent som kunde ta över våra modeller och förse dom med LOD !

Numera är min standardstorlek för texturer 2048x2048 för lok och vagnar t.ex (då blir en nit 4x4 pixel och inte 2x2 som med 1024x1024 och med 512x512 1 pixel. Där skulle LOD hjälpa.

När det gäller dina grindar tycker jag du skall ha dom som dom är, sen kan man möjligen byta till en alpha-mappad i en LOD-version på längre avstånd.

korvtiger 2011-06-29 19:24

Det går sakta men säkert framåt, efter lite pillande så har jag fixat grindarna och i stort sett alla grejer på plattformarna. Fortfarande saknas dock konsoler mellan kortsida och tak. har ej bestämt mig för om jag skall använda alpha där eller ej, blir lite väl smått och pilligt. Får väl höra med Lan, han kan ju det där vid det här laget.

Plattformsövergång saknas än så länge, den är tagen ifrån de tidigare vagnarna och skall sammanfogas med sidoskyddet samt animeras för att fungera i STL-k.

Även det nya taket har fixats, kvalitén är inte den bästa, svårt att mappa rundade hörn, men man kan urskilja de lister som samlade ihop regnvattnet och lät det rinna ned på tre bestämda ställen på varje långsida av vagnen, för att inte blöta ned passagerarna i onödan. Funderade på att modellera dessa också, men jag vill inte ha död på era (och min) datorer.

http://i469.photobucket.com/albums/r...r/render_0.jpg

lan 2011-06-29 20:35

Ingen polygonpanik nu Korvtiger! I modelljärnvägskretsar finns ju s.k. vitrinmodeller som är så rikt detaljerade att dom endast körs på tom anläggning. Vi har nog snart datorer som klarar mer än idag! Vagnen ser bara helt suveränt läcker ut!!!!!

spyfrog 2011-06-30 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 240686)
Ingen polygonpanik nu Korvtiger! I modelljärnvägskretsar finns ju s.k. vitrinmodeller som är så rikt detaljerade att dom endast körs på tom anläggning. Vi har nog snart datorer som klarar mer än idag! Vagnen ser bara helt suveränt läcker ut!!!!!

Det som är trist med Trainz är att själva grafik motorn inte är någon höjdare direkt. Jämför t.ex. med Railworks - den hanterar samma antal polygoner mycket smidigare. Trainz är helt enkelt ineffektivt i hur det använder hårdvaran.... synd och skam.

För övrigt tycker jag den ser väldigt bra ut vagnen korvtiger.
Jag måste ta mig i kragen och få klart min vagn också.... men denna hetta liksom! ;)

korvtiger 2011-07-10 18:55

Jag har varit mig på en tur till Sveriges södersta slätter för att hämta inspiration i en vecka med järnvägsmuseer, både levande och tja, inte levande (döda är väl fel orda att använda här...).

Teakvagn Ao4 med sitt första utseende börjar på att bli klar. Just nu ska alla dörrar och grindar separeras och animeras för STL-k och texturerna skall göras med den nya typen av märkning med mässingstecken.

Notera även de nya konsolerna mellan gavelvägg och tak, som även fick rama in bilden. Handsmide även här, alpha, Trainz och jag har aldrig varit goda vänner.

http://i469.photobucket.com/albums/r...r_2_edited.jpg

andreas_92 2011-07-10 19:22

Ser mycket bra ut!! :tumme_upp:

Bengan 2011-07-10 19:30

Läckert, korven.

Ser strålande ut.

ekankal 2011-07-10 19:34

Säger som en känd fd hästkommentator säkert skulle ha uttryckt det: Ett charrrmant ekipage :tumme_upp::applad:.

stickanw 2011-07-11 01:34

Fruktansvärt träävliga vagnar Korven, får du stickor i fingrarna också? Även sådana gick i arbetstågen från Boden på femtiotalet vill jag minnas. Vi, nått av mina syskon, jag och barnen till en arbetskompis till farsgubben (båda jobbade alltså på SJ) stod på den sista vagnens plattform längst bak och släppte ut toapapper och tävlade om vem som fick längsta remsan utan att pappret gick av. Toapappersåtgången blev högre än normalt på dessa resor!

Stickanw

korvtiger 2011-07-15 20:06

Tack för alla fina ord!

Vagnen är nu inne i spelet, mycket tackvare att den är så pass lik Ao4:n med vestibuler. En del saker som skall fixas och som måste kollas, tre till texturer till en ny texturegroup. Sedan kan jag börja på nästa vagn, BCo5a.

Notera den nya märkningen, som tyvärr syns väldigt dåligt. Blir nog bättre på de andra texturerna.

http://i469.photobucket.com/albums/r...iger/ao4_3.jpg

alex 2011-07-15 20:38

Riktigt Riktigt snyggt korvtiger! :ber:

rely 2011-07-15 20:47

WOW! Det ser mycket snyggt ut :drool:

korvtiger 2011-07-31 10:07

Alla texturer klara till Ao4 nu.

http://i469.photobucket.com/albums/r...lattform_1.jpg
Ao4 2106, mörk teak, notera innertaket över gavelplattformen!
http://i469.photobucket.com/albums/r...lattform_2.jpg
Ao4 2001, mellanvädrad teak. Mitt slitnummer, 2001 finns nu som Ao4, med gavelplattform, utan gavelplattform och ombyggd till Co4a.

Jag har även fått en bunt med ritningar på vagnar uppritade på 1910-talet, då teakvagnarna var nymodigheter. Som det ser ut nu så finns dessa vagnar på ritbordet: BCo3(senare BCo7a), BCo5(senare BCo5a och BCo11a), BCo6 (senare ?), DFo3 (senare Do4) . Det är alltså tre vagnar med olika uppdelning på andra/tredje klass samt en post/resgodsvagn. Dessutom finns det en möjlighet att jag kommer att bygga AFo1 också, förstaklass sofvagn/resgods. Jag vet dock inte var den tog vägen sedan, 1930 har de fått nytt littera.

korvtiger 2011-09-09 20:09

BCo5(a) börjar på att bli färdig, har de senaste dagarna varit ytterst effektiv och fått hela modellen ombyggd från Ao4. Det som är kvar är lite småfix, kontroll av alla dörrar samt texturer, fyra stycken. Därefter skall vagnen byggas om till BCo3 och BCo6, vilket nog kommer att gå fortare, då vagnarna är mycket lika varandra, allt som skiljer är några millimeter på längden och klassuppdelningen, BCo5(a) har 2 andraklass och 6 tredjeklass kupéer, BCo3 har 3 andraklass och 5 tredjeklass och slutligen BCo6 som har 4 andraklass och 4 tredjeklass kupéer.

Återkommer med bilder.

korvtiger 2011-09-11 18:37

Är nu klar med alla BCo5(a)s texturer. BCo5(a) en andra och tredjeklassvagn byggd i 38 exemplar åren 1912 och 1915 (då med litterat BCo5) 1928 litterades vagnarna om till BCo5a, iumed stålvagnarnas intåg (haha...). Den 1 Juni 1930 fanns det 25 vagnar som fortfarande hade litterat BCo5a, resterade 13 vagnar var ombyggda till BCo11a, då med inbyggda gavlar, men dessa känner vi ju till sedan tidigare. Ombyggnationerna påbörjades under 1925.

http://i469.photobucket.com/albums/r...game_bco5a.jpg
BCo5 2103 byggd av ASJ i Linköping 1912. Någon gång efter 1925 blev den ombyggd till BCo11a. Här är den märkt som vid leverans.

rely 2011-09-11 20:41

Galet fint! Keep up the good work!!

lan 2011-09-11 20:47

"Galet Fint" är väl lite inte rätt beskrivning men alla förstår nog meningen?
Jag skulle vilja säga exklusivt och fantastiskt modellerat, kul att se en MÄSTARE i arbete!!!!!!

ekankal 2011-09-11 21:00

10X:tumme_upp:.

korvtiger 2011-10-14 19:57

Äntligen så är alla BCo-vagnar klara. Jag ger er närmast kameran, BCo6, I mitten, BCo5 och till slut BCo3.

http://i469.photobucket.com/albums/r.../BCo_serie.jpg

Nu är det bara två vagnar kvar i denna etapp av projektet, två spännande vagnar, AFo1 och DFo3, vagnar med resgodsutrymme, samt resgods- och postutrymme.

ekankal 2011-10-15 08:14

Elegant är i underkant, bäste herr Korvis :D.
Med all ånga som är på gång, så behövs det ju vagnar som dom kan knuffa runt oxå :).
Oxå resgods på gång....., kan det bli bättre :):D?

lan 2011-10-15 12:40

Supersnyggt,
det blir något för Sven-Bertil att dra med stolthet!

korvtiger 2011-11-04 20:28

Då var vi framme vid nästa kilometertavla i på denna färd genom SJ's teakvagnshistoria. Turen har nu kommit till vagnen AFo1, en kombinerad förstaklass och resgodsvagn. En del småpill kvar innan den är klar, resgodsdörrarna skall göras öppningsbara, attachments för resgods skall in och texturefel fixas till. Därefter tre till texturer och så blir det dags för den sista vagnen i denna etappen, DFo3.

AFo1 byggdes i 5 exemplar av Arlöf 1913 och blev ombyggda till första/tredjeklass vagn 1920, littera ACo1, alltså är användningstiden inte så lång. Än värre blir DFo3 som byggdes om till Do4 1927, dessa byggdes 1922.

http://i469.photobucket.com/albums/r...fo1_ingame.jpg
SJ AFo1 2109

korvtiger 2011-11-19 20:29

Etapp II av teakvagns projektet har härmed nått sin slutstation. Den 6:e vagnen DFo3/Do4 är klar och alla texturer till den lika så. Vagnen är en kombinerad post/resgodsvagn byggd 1922 och "omändrades" 1928-1930 till Do4, man använde dem helt enkelt inte till resgods längre, utan i det utrymmet förvarades därefter bara postsäckar. Redan vid leverans hade de dock en skylt som man kunde täcka över resgods-märkningen med. Vagnarna var 4 stycken och en av mina texturer (den slitna) är märkt som en Do4. De hade olika typer av grindar, plåt i resgodsänden och vanliga solgrindar i poständen. En lanternin av den kantiga modellen( och för den skulle få plats inom normalsektionen, lägre takhöjd) för att släppa in ljus till postsorterarna.

Nu skall bara allt kollas igenom och en beskrivning av vagnarna skall skrivas (är det någon som haft någon användning av den till etapp I vagnarna, eller skriver jag helt i onödan?) sedan släpps dem!

http://i469.photobucket.com/albums/r...tiger/DFo3.jpg
DFo3 2636 och i vänstra hörnet DFo3 2633

ekankal 2011-11-20 03:16

Så förba**at snyggt, du är otrolig på att få till det :tumme_upp::tumme_upp:.

Hawk 2011-11-20 05:09

Hej:)
Håller med, du är otroligt duktig
Tänk om man kunde få över dig till RW3 :visslar:

Men skämt åsido, RW3 är inte så dumt, jag kan köpa en licens till dig om det hjälper...:oskyldig:

Jag har tre av dessa vagnar i ett set från Märklin med ett Litt D teak-lok, ligger i en fin låda.
Jag skulle verkligen vilja ha mitt tågset till RW3, i stället för i en kartong;)

Bengan 2011-11-20 16:40

Läckert Tomas. :tumme_upp:

Jag inväntar gärna ett tag till, så att du hinner skriva en liten beskrivning av vagnarna. Om det inte känns för jobbigt för dig, förr då slipper jag sitta och googla, för att få mer info och fakta om vagnarna.

gp3119 2011-11-21 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 212631)
A, B och F lok passar bra som dragare, men inte el F, den är för modern. Vagnarna kommer när de kommer. Omöjligt att säga när.

Gp3119. jag barar undrar?

spyfrog 2011-11-21 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 249742)
Gp3119. jag barar undrar?

Det är karaktärsdanande att vänta

vovven47 2011-11-21 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 249630)
Nu skall bara allt kollas igenom och en beskrivning av vagnarna skall skrivas (är det någon som haft någon användning av den till etapp I vagnarna, eller skriver jag helt i onödan?) sedan släpps dem!

Låt det ta den tid det tar......
För min del ligger en stor del av nöjet att också ta del av objektens bakomliggande historia!

korvtiger 2011-11-22 17:55

Idag är det exakt två år sedan jag startade denna tråden och det måste vi ju fira! Det gör vi på bästa möjliga sätt, nämligen genom att dela glädje (delad glädje är ju dubbel glädje, ni vet...) och genom att jag släpper mitt teakvagnsprojekt etapp II med gavelplattformsvagnar på boggier.

Denna etapp började jag att snida på för lite mer än 5 månader sedan och har nu resulterat i 6 stycken nya vagnar. Vagnarna ligger på mellan 11000-13000 polys och projektmappen tar upp enbart 512 MB på disken, bara lite mer än en tredjedel av första etappen.

Två nya typer av avdelningar har kommit in i bygget, resgodsavdelningen samt postavdelningen. Resgods har naturligtvis attachments för att kunna visa den last du väljer, antingen en stor last centrerad, eller flera små som är utspridda.

Nu väntar den tredje och troligtvis sista etappen av teakvagnsprojektet, det kommer att bli C3-vagnar av alla dess slag, en väldigt vanlig och användbar vagn, men innan dess så har jag lite småprojekt på gång.

lan 2011-11-22 19:04

Applåder!!!

2 bifogad(e) fil(er)
Dessa vagnar är riktiga pärlor! Ett orosmoment är att jag inte blir klar med värdiga dragare till dessa, men jag får väl ge mig på revisionen av B- och F-loken igen, för det vore ju skam att dra dessa delikatesser med en Y-maskin??? Men en Nicklas för växling är väl OK, och ett B-lok för linjetjänst vore väl önskvärt ?

Bravo Korvtiger!!!

Bengan 2011-11-22 19:57

Verkligen snygga vagnar, Korven:tumme_upp:
Tackar allra ödmjukaste för dessa.

Har haft en massa funderingar tidigare. Hur SJ och andra bolag, brukade hänga på vagnarna efter ett ånglok. Hade dom någon speciel standardmetod som t.ex. 1.klass närmast ångloket eller tvärtom, längst bort från ångloket, med tanke på rök och sot. Har mina misstankar, att 3:klass-vagnar hamnade på dom mest utsatta platserna. Där det var mest risk att drabbas för röken och sot, men vilken ände är egentligen mest utsatt. Närmast loket eller en bit bortanför?

lan 2011-11-22 21:25

Det är klart att förstaklasspassagerare skulle skonas från livets realiteter i möjligaste mån! Men det bleve väl en konflikt mellan rökfri miljö och långa gångavstånd. Ankomst till de stora städernas säckstationer krävde snabb avstigning och vidaretransport, en rökfri miljö innebar det motsatta. Ett dilemma för dåtidens logistiker kan jag tro?

korvtiger 2011-11-23 16:17

Mig veterligen så såg det ut såhär:
Resgodsvagn och Postvagn placerades alltid i ena änden på tågsättet, med den nämnda avdelningen vänd utåt om den även hade kupéer för passagerare. Detta av praktiska skäl för att folk inte skulle springa igenom dessa utrymmen som dessutom var låsta.
På 40-talet så infördes regler om s.k. skyddsutrymme, att om vagnvikten översteg ert viss tal för en viss hastighet så fick inte den del av vagnen, (upp till en halv boggievagn, eller en hel tvåaxlig vagn) upplåtas för resande. Undantag om vagnen var en rammsäker vagn, vilket i princip alla stålvagnar var. Anledningen till detta var att den delen av vagnen närmast loket var den som skadades allvarligast vid en kollision. Senare uppkom regler(tror jag) även för hur trärams och stålvagnar fick blandas. Vid kollisioner så brukade det nämligen sluta så att stålvagnen klarade sig hyfsat bra, men träramsvagnen före stålvagnen bara var kaffeved kvar av.
På handbromsens tid så var vagnsplaceringen ibland beroende av om vagnen hade broms eller ej, det fanns regler för hur det där fungerade. Dock så gällde det nog inte persontåg så mycket då nästan alla sådana vagnar hade handbroms och vakuumbromsen infördes rätt tidigt.

Innan skyddsutrymmets tid så placerade man nog andra och tredjeklass vagnar lite hur som i tågen. Dock så samlade man nog gärna tredjeklassvagnarna för sig. Vanligast var att andraklasskupéerna fanns i en BCo-vagn. Rena andraklassvagnar förekom nog mestadels bara i de större tågen på stambanorna. Dock verkar det som om man gärna hade resgods och postvagnar närmast lok och om inte det tredjeklassvagnar. Kanske är medvetet, kanske inte, det har jag faktiskt ingen koll på.

Vanliga tågsammansättningar för mindre tåg var:
Resgodsvagn(ar) ev. med postkupé, BCo + en tredjeklassvagn. Ex:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=93891
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=55445

Vid blandade gick gods och passagerarvagnarna var för sig. Godsvagnarna verkar oftast vara tillkopplade mellan lok och personvagnar dock inget som jag vet om att det fanns regler om.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=24924

Sök gärna runt på jvmv, välj Fotografier och sök på "Tell", samt en plats, eller ett littera("B-lok", t.ex.), eller något annat så hittar du massor av fotografier och vykort som Thomas Tell har lagt upp där som han brukar kommentera med vad det är för vagnstyper och ofta ungefärligt årtal.

Andra exempel:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=30611
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=39889#p39910

Hoppas att det svarade på några frågor!

Bengan 2011-11-23 16:58

Tack, Tomas.

Då fick man lite mer kött på benen eller var det fett.

Näst sista länken, gav en massa nostalgi-vibbar hos en. Den viadukten, tyckte jag var så häftig att åka på. När jag åkte som en liten grabb, till mina morföräldrar i Helsingborg. Först genom pålsjöskog, bland alla bokar (speciellt på hösten) och sedan avslutningen på viadukten, ner till färjelägret.

vovven47 2011-11-24 17:20

Bockar djupt för dina fina teakvagnar OCH den intressanta vagns historien. Du fick mig intresserad av littera beteckningarna, vilket jag aldrig tidigare fördjupat mig i!

korvtiger 2012-01-02 20:20

Då öppnar vi det nya året med den tredje och sista etappen i mitt teakvagnsprojekt. Denna gången blir det de tvåaxliga vagnarna som står på verkstadsgolvet. Har 3 ritningar på vagnar som skall byggas, kanske blir någon mer efter det.

Först ut är i alla fall C3d:
http://i469.photobucket.com/albums/r...3d_render1.jpg

ekankal 2012-01-02 20:26

Underbart :ber:.

Nu behöver man ju inte nöja sej med att sitta å dreggla över Mazz fina vagnar längre ;):):D.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.