![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En uppsjö bilar
Min första bil var en Opel Kadett -65
Den följdes raskt av 4 st. Opel Rekord av varierande årsmodeller, två av dessa var Caravan Påföljande bil blev en Peugeot 504 med automatlåda Bytte ut den mot en Ford Sierra Sedan blev jag frälst Köpte mig en Citroën XM Kör numera omkring i en Citroën Xsara Picasso |
Citat:
Hälsar Bengt L. |
Citat:
|
Citat:
http://files.upl.silentwhisper.net/u.../bilen-enz.jpg |
Vad är detta för samhälle?!;):rolleyes:
Tågforumet blir bilforum;).. |
Citat:
|
Citat:
Hälsar Bengt L. |
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har tre bilar som jag haft i många år. Eftersom jag är totalt ointresserad av vanliga svennebilar har jag aldrig ägt någon sådan. Jag har för övrigt svårt att förstå hur någon kan lägga pengar på ett modernt elektronikpäckel som inte går att reparera med vanliga verktyg och som dessutom bara rasar i värde från år till år. Mina bilar har inköpts billigt och renoverats egenhändigt genom åren för att nu vara i utmärkt skick och dessutom ÖKA i värde ju äldre de blir...
Den bilen jag haft längst är en PV-65. Den renoverades för ungefär 30 år sedan genom att riva ut allt, läggas på taket, blästras helt ren och ersätta alla punktsvetsar med hel gassvetsning. Noggran rostskyddsbehandling och sedan allt nytt: Motor, drivlina, rutor, elsystem, rostfritt avgassystem, inredning mm. Har i princip aldrig rörts sedan dess. Den rullar året runt, är skattebefriad och veteranbilsförsäkrad och behöver bara besiktas vartannat år. Den är sänkt för bättre väghållning, har elektrisk överväxel och knatar väl upp i lite drygt 180 i medvind och hemlängtan. Min andra bil är en Chevrolet Silverado C30 pickup från 1968. Den går som tung lastbil och är ofta lastad med min USA-camper. Den är fyrhjulsdriven och hade från början en 454 big block V8 bensinare (7,3 liter cylindervolym). Eftersom det blev i törstigaste laget har jag bytt ut bensinaren till en V8 diesel istället. Min tredje leksak är en Chevrolet Camaro 1970. Den har en big block V8 som är vässad till lite drygt 450 hästkrafter. Från början har den varit ganska framgångsrik på dragstripen men lever numera ett lite lugnare liv. Jag skaffade den som terapiobjekt när jag blev sjuk och inte orkade mycket mer än att sitta på en pall i garaget och smågreja. Numera helrenoverad och nylackad. Det är en underbar cruisingbil med muskler så det räcker till. Ett trevligt nöje kan vara vara när det dyker upp någon SAAB-fjolla eller för den delen lika gärna Porsche eller BMW-fantast som vill leka lite grann. Jag brukar ligga på tvåan där Camaron toppar 220 km/tim vid 6000 varv och låtsas som om det är lite svårt att hänga med. När lekkamraten krämat ut allt ur sin lilla motor brukar jag dra i trean (toppfart drygt 300 km/tim) och då är det som om fjuttebilen fått in backen. Ganska kul faktiskt... Håkan |
Citat:
|
Citat:
|
Vi har en Folkabuss årsmodell 1990, eller om det var 1991. Hur som helst är den byggd det sista året som modellen med X10-liknande front (Detta utseende http://img220.imageshack.us/img220/8663/t31sm7bs.jpg . Det är dock inte våran på bilden) byggdes. Jag har bara övningskört i snart 2 år, men av alla bilar jag har hunnit köra (även om jag bara får det till 4 st...) är den den roligaste. Gillar tyngdkänslan i den. Denna förstärks nog av att den har en relativt svag motor med tanke på tyngden, 112 hk = 80 kW (2.2 % av ett Rc-loks effekt :D). Sen har vi en VW Polo, byggd någon gång på 90-talets tidigare hälft, som är långt ifrån lika rolig:(. Men den är desto bränslesnålare.
För tillfället håller jag dock på att försöka spara ihop pengar till ett Rc-lok ;), men jag tvivlar på att det räknas som bil... Mvh Isak |
Då jag inte har någon egen bil får jag presentera familjens bilar, på pappas sida återfinns en svart BMW X5 -01 samt en silvermetallic Audi A3 -02.
http://mson.no-ip.org/Pson/BMW-X5.jpg http://mson.no-ip.org/Pson/Audi-A3.jpg Som synes övningskör undertecknad (cirka 1,5 månad till), dock utan några missöden hittils. ;) På mammas sida har vi en gammal men kär "lilametallic" Volkswagen Golf GL -93 som vi döpt till "Peo" allt efter registreringsnumrets första halva. Bild på den kommer senare. http://mson.no-ip.org/Pson/Mopeden.jpg Mitt egna motordrivna fordon, en röd Hyosung Rally -04 EU-moped som rullat strax över 680 mil med undertecknad. Perfekt att ha när man ska ut och fota exempelvis. Tanken är att min lillebror ska överta denna till våren. Jag kan direkt säga att jag inte skulle bli medlem i någon SAAB-klubb. Är nämligen ingen sådan anhängare. :p Antagligen gör deras otroligt fula och spartanska interiör sitt. Exempelvis känns Volvo i allmänhet ljusår finare inredningsmässigt. Hade jag haft 100.000:- i näven att köpa bil för hade jag nog skaffat mig en begagnad Volvo V70R i saffransfärg, sjukt läcker bil. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44. |