![]() |
jag tycker att man kan inte ändra det.
Det finns en keyboard.txt fil men jag vet inte om man kan ändra knappen i den. Jag kan inte kolla nu för jag är på mitt arbete. Men kolla keyboard.txt fil, det kanske finns nånting där eller skriva på auran om att ändra det. |
ooh, det finns nånting på keyboard.txt fil
camera_prev leftbracket camera_next rightbracket camera_prev_fast ctrl leftbracket camera_next_fast ctrl rightbracket ni kan försöka att ändra det. ts2009/settings/keyboard.txt backup your file before changing anything!!! |
Ruskigt snyggt detta!
En fråga dock, har precis skaffat TRS09 och tänkte att jag skulle köra T-bana för första gången, men det funkade inte (inte oväntat då du har skrivit det på din hemsida). Du skrev dock någonting om compatibility mode, hur fixar man detta? Vet att det fanns någon checkbox i spelet, men detta gjorde varken eller när man t.ex. försökte öppna alla dörrar eller köra iväg. |
Kan du inte göra så det blir lättare att komma åt nyckeln? :)
|
För den som inte följt denna låååånga tråd från början kan det vara värt att veta att denna modell nog är ovanligt väl baserad på fakta.
David (SVoyager) hade våren 2006 vid flera tillfällen tillgång till C20-vagnar i Nybodadepån för fotodokumentation och iakttagelser. Den 10 juni 2007 fick David låna en C20 (2163) med förare i Rissnedepån för att i hytten kunna göra video- och ljudinspelningar. Två vändor gjordes Hallonbergen - Akalla och åter. Se här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16294 Detta kunde göras genom vänligt tillmötesgående från Tågia, det företag som sköter underhållet av Stockholms tunnelvagnar. Rulla ner en stycke på projektets hemsida http://www.svoyager.com/ så får ni fler detaljer. //Lars S |
Citat:
//Lars S |
Citat:
Men jag tycker det är jobbigt att man ska behöva byta kamera för att starta tåget. Det var därför jag frågade om man kunde göra så att man kunde göra så att man kunde se nyckeln i kamera ett. |
Citat:
Tagga ner istället annars kanske du kommer betraktas som en sur gubbe... |
Citat:
Och jag tycker att det är mycket pillrande innan man får kamerorna att peka dit man vill, det är ett större problem än att hoppa mellan kamerorna när dom väl är inställda så som man vill ha dom. Och jag tycker fortfarande att handhavandefrågor kring TRS inte hör hemma i den här tråden. //Lars S |
Citat:
Det går att förmedla saker å ting på ett lugnt å metodiskt sätt.. |
Citat:
//Lars S |
Nu har jag sökt igenom denna tråd samt Svoyager hemsida flera gånger utan att hitta någonting.
Hur får man utropen att fungera? Dvs t.ex. "Nästa, Hornstull". |
Citat:
Därför finner man inget annat val än att ställa en fråga som dock kan ha ställts tidigare. Personen ifråga kan ha missat detta så behöver man inte dela ut en käftsmäll utan kan vara respektfull mot de nya istället och upplysa dem var de hittar svaret. :) |
Citat:
Du har helt rätt i det du säger och jag är nu helt nertaggad. //Lars S |
Citat:
//Lars S |
Hur går det med arbetet (Tåget)? Har du kommit långt eller har du mycket att göra (i det riktiga världen)?
|
båda. Hytten är gjort, har bara att fixa några saker på ab och m delar men nästan allt är gjort.
Det också finns mycket att göra på jobbet på dem senaste veckor och det är "exhausting" så när jag kommer hem är jag tråkigt och arbetet på c20 blir inte ett prioritet. I alla fall, TS2009 har fortfarande mycket buggar (en av dem gör att tåget ser helt inte bra i hytten), så när det ska vara ut från beta ska jag vara klart med C20. Jag också ska vara på semester om 2 veckor då ska jag ha mycket tid för att "finish" arbetet. |
Citat:
|
lite bättre än några bilder. Vad om en test version idag/imorgon? ;-). Jag är på min semester för 2 1/2 veckor nu (har 1 1/2 kvar) så jag slutar v1.5.
Jag hade hoppat att auran skulla ha fixat ts2009 men det tar för mycket tid. Buggen jag talade om några månader senare fortfarande finns.... Spelar ignen roll, jag ska släppa det senaste versionen ialla fall och kanske ska allt vara fixat med sp2 utan att jag behöver att släppa en ny version. Note that I havnt tested this on earlyer version of TRS, I only tested in TS2009 and i may fear that it will be only compatible with TS2009. I'll start with making it working good in 2009 and then maybe see what i can do with earlyer version. Beta test version coming tnight or tmorrow, feedback would be appreciated! mvh SV |
Citat:
|
not quite sure actually. This was made for 2009 mostly. I reinstalled 2004 today and found it ran relativly fine but the outside cab texture only is screwed. Maybe because i've been using a single high rez texture and i think 2004 has a limit to how high it goes.
Couldnt see anything else wrong but didnt tested all that much. This beta will help on that part. I have no idea about 2006 or TC tho. Time for you to get 2009 ;-). Been quite a while since 2004 was released ;-). |
there you go.
www.svoyager.com/v155.cdp If anyone wants to try it out to make sure evrthing is fine before it gets official, it would be appreciated. TS2004 seems relativly fine besides the outside cab texture. I'm holding on fixing it for now to see if there are any more bugs related to 2004/2006/TC. Once the bugs gets reported, i'll give it a fix. As usual, try at your own risk. Make sure you delete all the older files and make sure you remove the train from your layout before installing this one. Cheers SV |
Citat:
Tåget ser verkligen värdefull ut. Det första buget/felet som jag såg var det att Mitten vagnen, hade vita dörrar. http://img37.imageshack.us/img37/6066/c20bug01.th.jpg Och sedan när jag tittade runt i hytten, såg jag ett gammalt bug, som du en gång hade fixat, men nu har det blivit fel igen. http://img505.imageshack.us/img505/5629/c20bug02.th.jpg |
Sv: När jag försöker öppna cdp filen med cdp så står det:
"Content couldn't be read, as the file is not a valid CDP" "Unable to find required username tag in package." So the program doesnt extract the file into the game.. Any suggestion for what i could do? |
Citat:
:) |
Är detta till TRS 06 eller 09?
Hänger inte riktigt med på det... :P |
Citat:
|
Tack Romet för bugg report. Vita dörrar på M delen betyder att TRS kunde inte ladda texturen, ska kolla om vad är fel.
På mikrofonen, nånting fel hände när jag "exported" modellen, ska kolla om vad hände. (kan du också säga om vilket version av TRS du avänder?) --- Sparkfot, kanske har du en corrupted download. Vad är storleken av .cdp filen du har fått? Vilket version av TRS använder du? --- Andreas, denna version var byggt i TS2009. Det ska fungera nästan perfekt I 2009 (utan en bugg med 2009 som gör att hytten är för "bright"). Man du kan försöka att använda den I 2004/2006/TC men jag har inte provat i dem där så kan det vara buggar som Romet sett men jag ska försöka att fixa dem. SV |
Svo: Prövar ladda ner den igen och nu är den 87 mb stor så troligtvis var det något annat som spöka förut, återkommer med rapport om hur vidare det funka eller ej.
|
Citat:
|
Det där med vita dörrar på m delen, det uppkommer även i Trainz railroad 2006. mvh Johnny Nilsson
|
Tack. har kollat i 2004 och dem nästan inte visar (man kan ser dem på insidan men inte utsidan), men dem ser ok i 2009. Ska fixa det.
|
För mig förekommer inga vita dörrar utan fronten är vit och M-delen saknar dörrar.
|
TS2009: u.a. (no comment).
TRS2004: Vita dörrar. Fungerar annars som väntat. |
Nothing else?
I tried 2004 again and it opens the doors but doesnt close them. Anyone with 2004 can confirm if they get the same thing? |
Citat:
|
TRS2004: I don't have the door problem (except the white color) but I have my own components installed, so it's possible they affect the behavior. I'll make a clean install without anything else and try again.
|
Citat:
Det är ett problem med dörrarna i TRS2004. Jag förmodar att du inte har gjort några ändringar i skripten (de fungerar ju i TS2009), men däremot i animationsfilerna. Right? Det blir (mycket) svårt att göra en modell som passar både till TRS2004/06 och TS2009. Skripten kommer att fungera om du inte ändrar dessa men... ju mer du utvecklar modellen för TS2009 så kommer du till en punkt där du måste ta ett beslut. Tro mej, jag har erfarit detta de senaste månaderna. Det finns en version som du redan har gjort, som fungerar i TRS2004/06 och som alla är nöjda med. Detta ska du vara stolt över. Så mitt förslag är att du bygger en modell för TS2009 och utnyttjar alla fördelar som TS2009 har. Du tar på dig för mycket jobb annars och dessutom leder det bara till kompromisser. |
Tack svenolov. Ja, det var nånting jag hade på min minne dem senaste dagarna. Det är klart att det är hellvete att göra en version av c20 som fungerar med alla version av TRS.
2004 blir gammalt nu så jag tror att jag ska inte "support" denna version ännu längre, specielt med dörrarna som har problem _igen_.... (the doors has got to have been the most annoying part of this project). Att bara göra en 2009 version skulle vara mycket lättare för mig. hmm. (på ett annat ämne, det finns en bugg med vindrutetorken, jag tror att jag har glömt .evt filen när jag omgjort den. Lätt att fixa). (btw, när jag skriver på engelska, det är för jag har problem att hitta rätt ord / har inte tid att översätta men, för det mesta, jag kan läsa svenska utan problem, så ni kan svara på svenska). |
Har fixat vindrutetorkaren. (felet vad det jag trodde. Hade glömt att exportera .evt fil. Filen säger till skripten att den måste stoppa animationen ;-) ).
Tack sparkfot! edit: Har fixat vita dörrar på M delen. (the problem was related to a missing texture file. With the new exporter that i use on 3dsmax, one of the things that I have to do is to specify the type of materials that I use (before, TRS was "guessing" the type of material from what the wiki on trainzdev says). The new reflection effect is from one of those, however I had forgotten to add the actual reflective texture on the M unit, I had done it right on the AB part but forgot it on the M unit. Now, since it is required to force the material type, TS2009 could handle the missing texture and just not process the reflection (but processed the rest), however 2004/2006/tc couldnt deal with that and did their stuff. 2004, just removed the problematic material (wich included only the outside of the door, wich is why we could see only the door from the inside) and 2006/tc, instead of removing it, displayed it but without any textures (the white doors). All that to say its fixed. ;-) Now, the textureless exterior of the cab might be interresting. More on that later edit2: Buggen med vita hytten är fixat. Min bild ändring program sparar .bmp filar på 32bits by default. 32bits med 2004/2006/TC fungerar inte..... (måste ha glömt att spara filen på 24 bits). Har sparat filen på 24bits nu och buggen är fixat.... TS2009 supports 32bits texture files, that explains why it worked in 2009 and not the others. Det var lätt. Dörrar skripten nu. edit3: har fixat buggen med dörrarna. Fixen är inte perfekt men det fungerar. I removed the restrictions on the buttons to open or close the doors in 2004 only. Those restrictions was to prevent the closing of the doors before they had opened or other things. So restrictions removed means that the doors can close even if the script thinks they are not fully opened (wich is what happens in 2004). Potential for screwing the synch of the doors is there, be careful, wait till the doors are fully opened before closing them again!! When the animation of the doors execute, there is an event file linked to it that sends messages to the script at specific times during the animation. The problem is, in 2004, as soon as you start the animation, 2004 goes crazy and sends all the event messages in one shot (creating havok in the script as it thinks the doors opened, closed, are opening or are closing, all in less than a second, yippie...). So, since there is this free for all, i made it so that i ignore all the messages but made it so I could still make the animations work anyway. Now since I changed a little how the animations are working, it created problems. Removing the restriction on the buttons is a way to fix this somewhat. Not perfect tho but i think will be good enough and im strongly thinking about removing all the workarounds on the script to clean it up a little and call it a 2006 + only version. Förlåt med englska, men det var en lång post och det är sent, sleepy. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35. |