![]() |
Tack alla för commentärer! Mycket kul att veta att ni tycker om allt som var gjort!
Det är klart att jag vill göra mer tåg i framtiden, skulle vara roligt att börja en ny projekt nån gång men det fortfarande finns så mycket kvar att göra på c20. Jag har fått mycket erfarenhet (experience?) med denna projekt och jag vet att nästa projekten ska vara mycket lättare att göra för det finns många misstag jag ska inte göra igen osv. Jag också vet bättre hur TRS fungerar och kan göra mycket mer än 1 1/2 år sen. Nu, det svårast är att kunna hitta tid för att arbeta på projekten men när jag läser commentärer som ni har skrivit blir det alltid lättare att hitta tid. Tack! --- Sparkfot, ingen problem du får publicera denna bild som du vill! Its cool to see that one popup again heh. SV |
Citat:
Men jag har ju laddat ner tåget från svoyager.com Eller ska jag göra på nåt annat sätt? |
Citat:
Som du beskrev det så verkade det som du försökte ladda ner C20 via CMP, inte att du försökte installerade det. Om det krånglar vid installationen så vet jag tyvärr inte vad det kan vara för fel, beklagar. Hälsar Bengt |
När man installera c20, tar det mycket tid. CMP svarar inte när man installerar den för 20+ sekunder.
Försöka att nedladda dem 3 små delar istället för det ståra cmp fil. När du har gjort det, du måste först öppna CMP (CMP måste fungera när du öppnar den utan att installera nånting), sen välj "file" och "import CDP" och välj CDP filen du har nedladdat. Myself i always install my cdps by just opening them but when CMP doesnt want to cooperate, i do it manually that way, sometimes it work. |
Så, hur går det med arbetet d.v.s med C20?
|
Citat:
//Lars S |
Citat:
Men hur ska jag ladda ner c20 utan CMP?? |
Här:
http://www.svoyager.com/downloads/c20/C20_v121.cdp Spara till skrivbordet, och dubbelklicka på filen så ska väl den installeras automatisk, och som SVoyager sa, tar det lite tid. Grymt bra arbete met tåget också. Keep it up, keep it up! :tumupp: . |
Citat:
Det är så jag har gjort och den blir ändå CMP fil när den kommer till skrivbordet?? Vad ska jag öppna den med då? |
Citat:
När du väl laddat ner filen till skrivbordet så dubbelklickar du på CMP filen och så öppnas CMP... Väl inne i CMP ska du markera de onjekt som du vill använda i trainz och väljer "Commit"... Sedan väljer du "Open for edit". |
Citat:
Men problemet är att jag inte kan öppna CMP.. Finns det inget annat sätt att ladda ner C20?? |
Dennis: Nej.
För övrigt undrar jag om du verkligen läser vad folk skriver till dig. Flera här har exakt talat om hur du ska gå till väga (flera olika sätt) men du verkar fråga samma sak om och om igen. |
HEJ! Nja kan du inte öppna Content manager plus, CMP alltså, då är det svårt, då går det nog tyvärr inte, inte vad jag vet iallafall. Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
Okej..Aja tack för hjälpen |
Quick update. (sorry for not translating, getting 5 am here and im a bit tired).
Been working for the past few days on fixing bugs with the features i added lately with the car numbers and computer screen enhancements. Things are getting close to beta and release. Alot of the work was required to recode the computer screen to be able to display different things than what we have right now. It first started with the error screen that ya'll saw on the lill clip but was filled with "artifacts", remains of the previous screen, such as the tank pressure, time, etc. So i had to rethink the way i was going to handle the screen and fixed things up so things that shouldnt get displayed dont get displayed, wich is a hell of alot easyer for me to use now. Now that all the artifacts on the computer screen are gone, i have a few remaining details left to deal with, the displaying of the A-B type on the computer display and finally fixing a small detail that got to do with the car number that makes the user able to choose twice the same number (the AI will never choose twice the same number but the user can force it so i gotta fix that). Im trying to aim for an xmas release. I could even release it sooner if i could but i think ill hold it for xmas and i might even have time to put a small xmas bonus if all goes well. So things are still underway, that computer screen rework was alot of work (and im quite satisfied with it as i have used some new methods i never tried before wich required alot of trial and error but works real nice and for once the code is kept real clean so its easy to work with it heh). mvh! SV (och förlåt med engelska) |
Det låter mycket mycket bra David, kanonbra jobbat som alltid. Mvh Johnny Nilsson
|
OpenGL
Jag tror jag vet varför jag inte kan ladda
ner c20 nu..Min OpenGL fungerar inte. Eller har det nåt med installationen att göra? |
Citat:
EDIT: Hur olika versioner av TRS fungerar är INTE något som hör hemma i den här tråden. Jag råder dig att RTFM (Read The Fucking Manual) för hur just din version fungerar! C20-modellen kan laddas ner och fungerar i alla versioner från TRS2004 SP2 och uppåt. Du har fått flera olika svar ovan på hur nedladdningen kan göras. //Lars S |
David!
I have found a script problem in v1.3 Alfa 1! I have made a number of attempts to mail screenshots to you but my e-mails get stopped by a spam software called Barracuda. I have e-mailed to Barracuda support and asked them to please try to solve the problem. The problem appeared when coming into a station and realizing that I was braking too hard and would stop short. At that point, I moved the driver's stick forward to run 2 and then started braking again. In this situation, a .wav file called acceleration0s.wav appeared to be missing or in bad format. And I have failed to reproduce the "going to the bathroom" problem..... //Lars S |
Citat:
Hälsningar Bengt |
Citat:
SV |
Success!!
Har fixat allt med dataskärmen och vagn nummer (när man väljer dem manuellt). Om man väljer en nummer som är redan "attributed" till en annan vagn ska en annan nummer välja automatisk. Vagn nummer visar också i hytten och på passagerare sidan. Det också visar A eller B vagn typ. Om man väljer en vagn typ manuell ska andra vagnen också välja det rätt typ (t.ex, jag väljer vagn typ A på en änd, andra änden ska välja typ B). Visar också "juist next to the" vagn nummer på insidan och utsidan. Now those trains look alot more personallised, more real! Hope ya'll like those new features, i personally luv em! www.svoyager.com/vagnnummer.mpg Nu finns det några buggs kvar att fixa, som ni kan ser på filmen finns en lite bugg my hytt dörren på utsidan samt med den som finns inne i vagnen (mellan hytten och passagerare sidan). mvh! SV |
Laddar just nu ner v1.31 Alfa 1 för test!
//Lars S |
Citat:
Det grymma med modellen tycker jag är ljudet under gång! Det är forfarande inte perfekt i alla avseenden men ändå grymt realistiskt! Men så är det också autentiskt ljud det handlar om, inspelat av David i hytten på C20 2163 den soliga söndagsmorgonen den 10 juni i år mellan Hallonbergen och Akalla. //Lars S |
Så, hur går det med er?
Har ni kört C20 i spelet? |
Citat:
//Lars S |
:) Det här blir spännande, undrar när v1.3 beta1 kommer ut...
Kan inte vänta tills det kommer ut...:) |
Citat:
//Lars S |
Satt och tittade på filmen när du kopplar på och av vagnarna på bangården (http://www.svoyager.com/tagnummer.mpg). Hittade en grej i slutet som inte stämmer riktigt med verkligheten.
Vet inte hur pass långt du tänker gå med modellen. Men när man kopplar på vagnar dyker inte vagnsnummren upp automatiskt på displayen i verkligheten, som den gör på din modell. Utan när man kopplar ihop vagnarna så slocknar displayen och visar enbart tiden (precis som när du nycklat ifrån), och man måste nyckla ifrån och vänta ca 20 sekunder och sen nyckla i igen. På så vis startar man WTB:n i tåget och får upp dom nu tillkopplade vagnarna på IDU:n. Hängde du med? :) |
Citat:
Och om jag känner David rätt vill han att även detta ska fungera som i verkligheten! EDIT: Men efter en koppling byter man ju hur som helst ofta hytt, åtminstone i depå, varför man hur som helst nycklar av i den hytt man befinner sig och byter hytt där man nycklar i igen. Men om man sitter i ledarhytten och någon annan kopplar i bakänden så blir det ju så här, förstås. Eller? EDIT2: Och vid närmare eftertanke finns det ju två varianter av begreppet koppling, dels att koppla ihop, dels att koppla isär. Det där med att koppla ihop är ju rätt enkelt, man kör ihop vagnarna med "lagom" fart. (De som inte har utbildning på A24/B24 kör ihop tämligen mesigt.... En bestämd smäll ska det vara så att kopplen verkligen går ihop - man ska inte behöva prova att koppla ihop tre gånger som jag varit med om. Efter tre misslyckade försök, där föraren var tvungen att koppla isär manuellt för att vi skulle kunna prova igen, datorn vägrade koppla isär eftersom det inte var kopplat men ändå satt vagnarna fast i varandra, slingade vi vagnen och kopplade i andra änden. Då sa jag till föraren att inte köra så mesigt och vips kopplade det! Rc1166, som också har A24/B24-utbildning, kanske instämmer?) Att koppla isär är något vi inte bör lära ut på modellen, där får man nog använda TRS vanliga avkopplingsfunktion med någon form av nycklingsprocedur beroende på hur och var i tåget man kopplar isär. Men det finns två sätt, via datorn, som är det normala, och helt manuellt. EDIT3: Och, bara så att ni vet, C20 är i stort sett omöjliga att koppla i kurva. Det ska vara rakspår. //Lars S |
Citat:
Mekaniska ihopkopplingen får du alltid när du kopplar ihop, och eldelen åker också ut. Men den startar nog inte WTB:n förrän du "startat om" tåget/hytten. Kanske räcker med att logga ut från displayen för att man ska få igång allt, har aldrig provat det. Får ta och testa på fredag när jag är tillbaka från semestern! EDIT: Har vart med och koppla i kurva en gång... Krävdes 3 man för att få till det. |
Citat:
Om du t.ex. kopplar en vagn mot en annan vagn sitter du ju normalt i ledarhytten i den vagn du kör. Efter kopplingen är det knappast troligt att du ska köra från samma hytt mer. Alltså nycklar du ifrån och går till den hytt du ska köra från härnäst där du nycklar i igen eller också nycklar du ifrån och går och gör något annat. Vid isärkoppling blir det ju något annat. Då måste du sätta dig i en hytt som är kopplad mot en annan vagn och nyckla i. Efter att ha loggat på kopplar du isär via datorn. Efter det är det ju troligt att du går till andra änden av vagnen/tåget och nycklar i i den hytt du ska köra ifrån varför du nycklar ifrån och lämnar hytten du senast kört från eller så nycklar du ifrån och lämnar vagnen där den är (någon annan ska nyckla i i en annan blivande ledarhytt). Manuell isärkoppling ska vi inte gå in på, då kanske någon får för sig att prova IRL. (Hm, kul idé, man kanske skulle sätta på sig varselvästen och gå ut och jä--as lite....) Och bara en hytt i tåget får var aktiv! //Lars S |
Citat:
Va?! Bara en hytt! Nu är du tråkig Lars, blir mer spännande om båda är igång! :p EDIT: Kom på att det nog inte går att koppla på så vis. Då får man ju två aktiva hytter i samma tåg vilket gör att du måste starta om i vilket fall som helst! Men jag provar. |
Citat:
Men prova gärna olika scenario när du får en chans. Ju mer realistiskt modell desto bättre (men vissa saker måste ju förbli dolda!). EDIT: En tanke som slår mig är att på GS M21 kunde en hytt i V2 bara var aktiv i 30 sekunder och med begränsad funktionalitet, tillräckligt för att tillåta isärkoppling. Därefter "dog" hytten. Tyvärr ledde otillräcklig kunskap om detta plus bristande kunskap om vagnens bromsystem och funktion i övrigt till den svåra olyckan vid Vasaplatsen i början på 90-talet där ett tvåvagnars M21-tåg okontollerat skenade baklänges och ställde till ett mindre helvete med flera döda och stora materiella skador. Det bästa är att man vet vad man håller på med..... Ska man testa ska det vara på plant spår..... //Lars S |
hmm mycket intressant allt detta, ser fram resultatet.
(however, its cool to test how the train can react in "unrecommended" situations but gotta be careful not to break things. safety first!). men det är klart att jag vill skripta c20 som det är på riktigt. att skripta buggar, heh konstigt. tack conny! |
lite nånting offtopic. Jag har provat c20 på KRS. Fungerar (men inte skripten förstås men 3d modellen fungerar).
Behövde att börja utan texturer och bara kolla om det skulle visa i KRS. 400 fps utan tåg i spelet. 300fps med 1 c20 M del. skapat mer och mer och mer. Med ---> 100 <--- M delar gick spelet ner till 40fps. Det är 100 M delar, wow! I trs är det omkring 50 M del för 40fps. (men i TRS har jag texturer i tåget så det är klart att det är inte en perfekt "comparison"). Att arbeta med KRS är lite lättare, behöver inte att exportera till gmax och sen till KRS, det finns en plugin för min version av 3dsmax så jag kan exportera direkt till spelet. Mycket mindre arbete. Oroa inte, det var bara en snabbt prov, jag fortfarande arbetar på TRS versionen ;). |
Citat:
Tänkte ha med mig en extra gubbe ut så att vi är två som provar, då slipper man stå ensam om nåt händer, haha. Nädå skämt åsido. Bättre att va två som provar, då kan man bolla lite idéer med varandra. Och hela Nyboda är ju så gott som plant. ;) David: Inga problem! Hjälper gärna till med det här! :) |
Som jag sa när vi var ute och åkte med dig i somras så kanske vi ska vara försiktiga med att göra vagnen "helt riktig" så att vi inte underlättar för obehöriga att ställa till saker.
|
Vad e KRS?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16. |