Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STL får egen hemsida (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36087)

korvtiger 2016-04-05 23:41

Bengan:
Ja, de var med när jag släppte det första gången och de ska vara med nu!

Lan:
Har kommit fram till samma sak själv. Tror att problemet är att man måste ha engine satt till 1 för att kunna ha en hytt som du kan styra hela tåget ifrån, så så måste vi ha det. Sedan blir det något problem med Manövervagnen i DCC att TANE hanterar den som ett lok (eftersom engine är 1) men den har en engine som egentligen är en vagnsengineconfig.
Det borde gå att lösa det delvis genom att man kopierar Xoa7:ans engine och sätter alla throttles på att ge 0 dragkraft, då kommer den att ha en motor som inte ger de någon dragkraft i Cab, så där kommer det vara korrekt och reagera precis som nu. Problemet blir ju då att vi kanske blir fast med att den blir körbar i DCC igen..

Bengan 2016-04-06 09:03

1 bifogad(e) fil(er)
OK, Korven. Då har jag missat att se dom i listan.

Gjort ett snabbtest, innan jag drar iväg till jobbet.

Byte ut manövervagnen mot manövervagn X9.

Xoa7 drar iväg tillsammans med manövervagnen utan problem. Har dock inte ändrat på boggien på Xoa7 från 0 till 1, så ena hjulparet snurrar åt fel håll.

Vad är det då, som felar mellan manövervagn Cox7 och manövervagn X9?

Det kanske ni finner i configen mellan dom två, ni som vet vart man eventuellt ska leta efter och kolla upp, själv vet jag inte riktigt.

lan 2016-04-06 11:42

Mysteriet med åsnan Cox7 löst !

I config finns denna lilla container:

extensions
{
family "X7"
pantograph 0
}

skall vara så här:

extensions
{
family "X7"
pantograph 1
}

Hur Svenolovs skript hanterar denna tag vet jag inte men det gör att åsnan nu rör på sig !

om man försöker köra åsnan ensam så rycker det bara lite i den - men om man trycker på End så används piskan och åsnan springer!

Bengan, vilka mellanvagnar och manövervagnar har detta åsnesyndrom ?

åsnefösare LAn

smajlet 2016-04-06 12:14

Har inga problem med xo7 men därimot med X5 som inte vill röra sig

Nils Blid 2016-04-06 13:33

I manualen till Vägskydd anges inte HUR man kopplar mastern/klareraren till vägskyddet. Minns att det var problem när den här versionen presenterades för drygt två år sedan. Med anledning av detta gjorde jag en utförlig manual. Länken finns kvar - men manualen är borta. Och jag kommer inte ihåg ett dugg!

Alltså hur gör man? Hjälp på traven efterlyses.

Nisse

lan 2016-04-06 13:33

Ja,
det är samma sak med Xoa5orna !

taggen pantograph 3 i extension och mellanvagnarna samma enginespec som motorvagnarna så funkar det.

Det här blir en god korv för korvtiger att bita i ! Det finns säkert en förklaring djupt ner i skripten !?

Tänk på att ni måste deleta mellanvagnarna och sätta dit dom igen i Surveyor annars tar inte ändrinarna !!!!!!!

korvtiger 2016-04-06 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 301500)
I manualen till Vägskydd anges inte HUR man kopplar mastern/klareraren till vägskyddet. Minns att det var problem när den här versionen presenterades för drygt två år sedan. Med anledning av detta gjorde jag en utförlig manual. Länken finns kvar - men manualen är borta. Och jag kommer inte ihåg ett dugg!

Alltså hur gör man? Hjälp på traven efterlyses.

Nisse

På exakt samma sätt som för vanliga signaler:
1. Sätt ut en STL Osynlig Master signal
2. Sätt ut en scenery-signal
3. Namnge mastern ex "abc Vs01" (utan citattecken givetvis)
4. Namnge scenery-signalen samma namn men med parentes runt, ex "(abc Vs01)"

De skall alltså ha exakt samma namn, men slaven ska ha en parentes runt sitt namn.

Bengan 2016-04-06 20:37

Manövervagn Cox7 boggie.

Här är reversed 1 på boggie 0 och 0 på boggie 1.
Ska det inte vara 0 på 0 och 1 på 1 eller har det att göra med, att det är en manövervagn och att vagnen vänds för att hytten hamnar åt rätt håll och att det då ska vara spegelvänt på boggien?

bogeys
{
0
{
bogey <kuid:67375:1005>
reversed 1
}

1
{
bogey <kuid:67375:1005>
reversed 0
}
}

korvtiger 2016-04-06 20:39

[quote=lan;301498
skall vara så här:

extensions
{
family "X7"
pantograph 1
}

Hur Svenolovs skript hanterar denna tag vet jag inte men det gör att åsnan nu rör på sig !

om man försöker köra åsnan ensam så rycker det bara lite i den - men om man trycker på End så används piskan och åsnan springer!

Bengan, vilka mellanvagnar och manövervagnar har detta åsnesyndrom ?

åsnefösare LAn[/QUOTE]

Testade att sätta pantograph till 1, men fick inte att det gjorde någon som helst skillnad mot tidigare, den sniglar sig fortfarande. Men om man har en ensam manövervagn så kan man efter att taggen ändrats höja pantografen (knappen är inte grå) vilket gör att DCC-reglaget går att vrida. Dock så står vagnen helt still. (eftersom den inte har någon motor, bara en vagnsengineconfig)

Nils Blid 2016-04-06 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 301502)
På exakt samma sätt som för vanliga signaler:
1. Sätt ut en STL Osynlig Master signal
2. Sätt ut en scenery-signal
3. Namnge mastern ex "abc Vs01" (utan citattecken givetvis)
4. Namnge scenery-signalen samma namn men med parentes runt, ex "(abc Vs01)"

De skall alltså ha exakt samma namn, men slaven ska ha en parentes runt sitt namn.

Borde vara självklara saker för mig som har installerat tjogtals med semaforer och försignaler, Men skillnaden är nu att jag inte kan gå vidare trots flertal tester.

Men utifrån ditt svar går jag nu vidare på det rätta spåret. Förr eller senare hittar jag buggen, som förmodligen är skapad av undertecknad.

Nisse

Bengan 2016-04-06 22:17

5 bifogad(e) fil(er)
Det är inte bara Cox7 som strular, det är tyvärr alla manövervagnar.
Har satt ut alla manövervagnar kopplade till Xoa7 och då blir det ingen fart på henne. Därefter gjorde jag test med BJ motorvagn till samtliga manövervagnar med samma resultat. Efter detta, så satte jag ut BJ Ds och BJ O framför manövervagnarna och då blev även dom bromsade.

Testade på en annan testbana och då drog Xoa7 iväg med manövervagnen till X9 utan problem, men en annan motorvagn fick problem med en annan manövervagn. Lätt även ett utomstående lok få dra en av motorvagnarna, samma problem där.

Så något knas är det med manövervagnarna i denna serie.

Bengan 2016-04-06 22:36

1 bifogad(e) fil(er)
Vi kan nog utesluta Engineconfig 4 axlar bromsad KKP.

För jag provade att sätta ut andra vagnar med samma enginefile och då drog dom iväg.

Vad är det för något som skiljer manövervagnen till X9, mot dom andra manövervagnarna? Motorvagnarna fungerar ju tillsammans med henne.

Bengan 2016-04-07 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 301506)
Borde vara självklara saker för mig som har installerat tjogtals med semaforer och försignaler, Men skillnaden är nu att jag inte kan gå vidare trots flertal tester.

Men utifrån ditt svar går jag nu vidare på det rätta spåret. Förr eller senare hittar jag buggen, som förmodligen är skapad av undertecknad.

Nisse

Om det verkar allt för krångligt, så har du ju exempelbanorna där du kan ta en snabbtitt på. Har för mig, att korven bifogade några manualer också.

korvtiger 2016-04-07 23:47

Nytt på hemsidan ikväll, två ellok:
* Littera Of, det starka parloket för tunga malmtåg
* Littera Oc, Tyskbyggd krokodil för malmtågsväxling

korvtiger 2016-04-10 01:18

Dygnets nyheter:
* Öa elektriskt ackumulatorlok
* SJ/TGOJ Ma, ellok
* TGOJ Bt ellok
och en riktig klassiker:
* HC-paketet med normalspåriga Hilding Carlsson-rälsbussar

smajlet 2016-04-10 09:27

Saknas bara en trevlig elektrisk rutt och köra på.
Någon som vet någon till TANE

lan 2016-04-10 11:16

Du kan göra en session till Milwaukee Avery-Drexel, den är hyfsat lik malmbanan och finns i både sommar och vinterkläder och har låååånga mötesstationer.

smajlet 2016-04-10 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 301548)
Du kan göra en session till Milwaukee Avery-Drexel, den är hyfsat lik malmbanan och finns i både sommar och vinterkläder och har låååånga mötesstationer.

Och den finns att ladda ner ,var?

Jockes 2016-04-10 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 301549)
Och den finns att ladda ner ,var?

Ingår i TANE Deluxe-paketet om du köpt det har jag för mig :)

smajlet 2016-04-10 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 301550)
Ingår i TANE Deluxe-paketet om du köpt det har jag för mig :)

okej.
Nä köpte lågprisvarianten.

smajlet 2016-04-10 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 301551)
okej.
Nä köpte lågprisvarianten.

Nedladdad och Tillagd i steam.

lan 2016-04-10 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 301553)
Nedladdad och Tillagd i steam.

OK Smajlet,
du verkar intresserad av Malmbanan och det är jag med. Jag har klonat Avery-Drexel och gjort lite förarbete för att ev, få till en trolig malmbana Kiruna-Narvik. Om du är intressera så skicka ett PM med din mejl-adress så kanske vi blir två om detta äventyr!?

korvtiger 2016-04-11 00:58

Nytt på hemsidan för idag:
* Xoa7 och Xoa4-paketen uppdaterade så att manövervagnarna inte kan åka på egna äventyr enligt Bengans påpekande tidigare i denna tråd.
* NSB El13, Norska varianten på Svenska Dm-loken.
* SNJ Privatbanediesellok

Dessutom de två sista av LAns malmbanelok:
* Pa, passagerarlok för branta banor
* Oa, det första elektriska malmtågsloket.

De sistnämnda har genomgått storrevision och har numer Ekans fina texturer. Dessutom har motorerna fått sig en översyn så att ett Oa-lokpar med 30 tillkopplade lastade malmvagnar littera M2 rör sig precis så som de gjorde när det begav sig för hundra år sedan. Väl värt att prova tycker vi!

Bengan 2016-04-11 16:01

Har ni fört någon diskussion med Vovven47, angående uppladdning utav hans ånglok på den nya hemsidan?

korvtiger 2016-04-12 19:26

Han har väl redan en hemsida som han rår själv över?

korvtiger 2016-04-12 23:45

Nytt på hemsidan idag:
* Hilding Carlsson-paket med smalspåriga rälsbussar för 891mm spårvidd.

Bengan 2016-04-13 05:11

Han har väl redan en hemsida som han rår själv över?

Skulle bara vara kul, att ha allt material samlat på samma ställe.

korvtiger 2016-04-17 00:51

Nytt från STL det senaste dygnet:
* Nyreviderad elektrisk snöslunga littera A, nummer 3
* Stoppbockar för fyra spårvidder
* LAns snygga Procedural Track (PT)-spår med automatiskt utsatta växeldetaljer

Snöslungan har fått ett nytt script som gör att den kan köras inifrån hytten, på precis samma sätt som när det begav sig, rekommenderas verkligen att ladda ned och prova! Det medföljer en kort manual som beskriver hur man får igång snöröjandet på sina banor.

Bengan 2016-04-17 10:06

1 bifogad(e) fil(er)
Ska slipers avståndet vara större på dessa 4 spår?

TANE SWE 1435mm Rostigt sidospår Spikat

TANE SWE 1435mm Rostigt sidospår Spikat utan ballast

TANE SWE 1435mm Sidospår Spikat

TANE SWE 1435mm Sidospår Spikat utan ballast

.

korvtiger 2016-04-18 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 301592)
Ska slipers avståndet vara större på dessa 4 spår?

TANE SWE 1435mm Rostigt sidospår Spikat

TANE SWE 1435mm Rostigt sidospår Spikat utan ballast

TANE SWE 1435mm Sidospår Spikat

TANE SWE 1435mm Sidospår Spikat utan ballast

.

Ja, det är klenare räler med högre slipersavstånd, vilket användes på sidospår och låt trafikerade spår för att göra det billigare.

Jockes 2016-04-19 18:44

En sak jag saknar är en enklare lista på nyligen uppladdade saker, de är lite svårt att veta vad som är nytt om man inte kikar in här :)

Bengan 2016-04-20 05:02

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 301620)
En sak jag saknar är en enklare lista på nyligen uppladdade saker, de är lite svårt att veta vad som är nytt om man inte kikar in här :)

Tycker att det framgår rätt bra, nu när det finns datum när grejerna har lagts upp.

korvtiger 2016-04-24 01:25

Har tyvärr varken ork eller tid att göra en senast uppdaterad lista och hålla den i synk med allt det andra, ni får klara er med mina inlägg i denna tråden! ;)

Nytt idag:
* Stationsdetaljspaket med blomlåda, väntbänk och två vevapparater
* Telegrafstolpspaket
* Modern stoppbock
* Paket med vändskivor för 1435mm, 891mm och 600mm spårvidd

korvtiger 2016-04-25 00:21

Två nya saker på sidan idag:
* Paket med 11 stycken helsvetsade 40-talsvagnar
* BM LM 218 baklastare (under lok/övrigt)

lan 2016-04-25 08:27

40-talsvagnarna finns inte uppe !!!

korvtiger 2016-05-01 20:37

Denna helgen har vi personvagnshysteri på STL, 13 nya personvagnar finns nu uppe!

* Ett paket med 11 av Sealpowers fina nitade 30-talsvagnar som Lan byggde klart
* Co6 och Co13, lokaltågsvagnar för pendeltrafiken utanför storstäderna på 30 och 40-talet

korvtiger 2016-05-02 23:31

Ytterligare en trio med klassiska personvagnar är uppe på hemsidan:
* C4, CF4 och CDF1

Dessa har nu fått en omgång med målarpenseln så att de har sin ursprungliga rödbruna färg av typen amerikansk lackfärg från ”The Standard Varnish Works” för att dölja det oädla furuträet i väggpanelen. :rolleyes:

korvtiger 2016-05-08 01:43

Idag har det varit en smalspårig dag, tre paket med smalspåriga fordon, totalt 17 stycken fordon uppe! :)

* Personvagnar CFp/CFt och BCFp/BCFt för 891mm och 1067mm spårvidd
* Godsvagnar Hp/Ht, Gp/Gt, Op/Ot och Rp/Rt för 891mm och 1067mm spårvidd
* DONJ tank- och tjärvagnar ombyggda från littera M, samt tredelad kranvagn DONJ Q2 för 891mm spårvidd.

korvtiger 2016-05-16 00:12

Senaste nytt på STLs hemsida:

* Y6-generationen med YBo6, YBo7, och YBo8 samt släpvagnar

Samtliga fordon i paketet har fått uppdaterade och scriptade hytter med massor av finesser som fungerande körpulpet med olika lampor, öppningsbara dörrar, olika utseende på A- och B-hytt, med mera. :)

X16 och de smalspåriga varianterna kommer lite senare!

korvtiger 2016-05-22 01:24

Nytt på sidan för idag:

* YBo5p och YBo5t, smalspåriga rälsbussar för 891mm och 1067mm spårvidd

Dessa har samma uppdaterade script som sina storasyskon ur Y6-generationen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.