![]() |
Jag har problem med att förhandsvisa mina modeller i blueprinteditorn och i simulatorn.
Om någon snäll själ har möjlighet så länkar jag sourcefolder + 3DS filen så ni kan kika på det. Jag tror jag gjort något galet med materialet i 3DS max men finner inte vad. Har ögat igenom otaliga trådar på UKTS och ATS och tycker att allt skall vara i sin ordning. Det är en av de tidiga modellerna men det skall funka lika så. Max filen hittar ni i: \kfp\sjx2000\motorvagn\motorvagn.max Länk till .RAR-fil ~0.5Mb |
Vad har du gett den för namn? Tyckte mig se 1_0000_motorvagn eller liknande, pröva med 1_2000_motorvagn i så fall.
|
:drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:
sjukt snyggt! |
Haha, jag blir galen på det här!! :datastrul:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I vilket fall så tog jag en snabb titt på dina filer och såg att det utöver det Mazz påpekade är blueprints för boggier som gör att x2:an inte visas i simulatorn. 1) Trots vad dokumentationen säger så ska inte boggier exporteras som ett separat objekt utan ingå motorvagnens export. 2) Hjulparen ska länkas till resp. boggieram, boggien ska dock inte länkas till motorvagnen. 3) Namngivningen är viktig av hjulpar och boggieramar. Front boggie ramen ska heta(använder LOD-nivå 1 och LOD-distans 128meter som exempel) 1_0128_bo01 Främre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh01 Bakre hjulpar i front boggien ska heta 1_0128_bo01wh02 Bak boggie ramen ska heta 1_0128_bo02 Främre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh01 Bakre hjulpar i bak boggien ska heta 1_0128_bo02wh02 4) Geometry fältet i blueprinten för boggier är alltså inte en IGS-fil som du har nu utan en referens till nodnamnet på boggieramen i hela motorvagnens IGS-fil dvs. enligt ovan bo01 Hjulparen lägger du till som axlar i boogieblueprinten dvs två st med Node ID bo01wh01 och bo01wh02. Detta är då boggie blueprinten för front boggien och på samma sätt med blueprint för bakre boggie men med bo02 istället. Detta gjorde att jag i vilket fall fick motorvagnen att visas i simulatorn. Ska man köra med den krävs dock en hel del ytterligare jobb med blueprints och till viss del scripts då man måste definera kontroller annars krashar bara simulatorn. Jag rekommenderar att följa(med dina egna modifikationer så klart) kap 9 "Create an Engine" i dokumentationen där går man igenom alla steg som behövs för att få ett lok att rulla i simulatorn. Hoppas detta var till någon hjälp och stort lycka till med ditt fina projekt! |
2 bifogad(e) fil(er)
Tack för informationen! Jag följde dina instruktioner men jag har nog klantat mig någonstans. Detta ser rätt ut va?
Bifogad fil 63581Bifogad fil 63582 Jag gav det ett försök. Boggie och hjul är nu med i modellen. Hjulen är länkade till resp. boggie. Jag har ändrat alla namn till ovan samt gjort nya boggie-xml-filer. Tyvärr får jag inte samma resultat, får den inte att dyka upp. Men ger inte upp för det! :Yeah: Här är länk till hur det ser ut nu. (inkl. originalfiler). Länk till updaterad kfp.rar Alternativt kan du (om du har tid och möjlighet) maila din fungerande version så jag kan jämföra :) (max-fil och updaterat source) Tackar varmhjärtat för hjälpen! :ber: Jag jobbar med ett exempelarbete från RW gällande kontroller och körbarhet. Pilligt... *Observera åter att det inte är några exakta mått här, utan det handlar om att få det att fungera. Keep it simple!* ;) |
Citat:
De rader som behövs i lua-filen är Kod:
function Setup () Kom ihåg att lägga till Horizontal offset på axlarna i boggie blueprintsen avstånd från boggiecentra till hjulaxlars centra (jag höftade med 1,5m och -1,5m men du har säkert mer exakta värden). Dessutom bör du gå igenom pivoteringen på dina objekt i din max-fil så att hjul och boggier rör sig som det är tänkt sedan när x2:an börjar rulla på spåret, detta finns beskrivet i dokumentationen. Nu var det väl tusan om den inte ska dyka upp i simulatorn, jag håller tummarna! :) |
En bra guide att följa, även om den är för 3DC så bör man få ett grepp om hur man ska göra med denna: http://thegradecrossing.blogspot.se/...comotives.html
Speciellt sektionen med blueprintet är detsamma oavsett byggprogram. |
Gjorde en Lua fil och länkade den i engineblueprintets skriptdel. Var det allt?
Haha, och nej det gick tyvärr inte ;) Testa gärna så att det inte är min dator som strular. Funkar det direkt hos er kanske jag måste göra något annat på min sida. Länk till uppdaterad KFP |
1 bifogad(e) fil(er)
Det fungerade för mig när jag exporterade. Men behövde lägga till ett script längst ner i blueprintet. Fältet heter Script Component. Det behövs en lua fil för simulation blueprintet och ett för loket kan man säga.
Testa denna om det fungerar för dig annars är det något annat som är fel. |
Funkade!!! Tack!! O jösses vad detta gör mig glad!!!
|
Va roligt att du blev glad!:tumupp:
|
Gällande glas, skall glasrutorna vara ett eget objekt eller räcker det med att man lägger ett material direkt på ytan som representerar förnstret.
På swengelska så blir det typ, kan man applya material till en eller flera faces...typ. Var det begripligt? Och eftersom dokumentationen är gammal, hur många smoothing groups får man ha (idag om det ändrats)? |
dagens railworks har stöd för "raindrops". prova kör ett av RWs lok i regnigt väder. Tror det gäller annat när det kommer dit.
Men jag har ingen aning, ville bara säga att det låter skoj att det går framåt i övrigt! |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 63614
Jadå, en liten morgonupdate såhär innan man glider ner till affären för att köpa sin frukostmüsli. Jag har experimenterat och bråkat en väldans massa med olika exporteringalternativ m.m. och börjar närma mig vad jag skulle säga är acceptabelt. Ni får usäkta den något usla kvaliten på bilden som råkade bli mäktigt komprimerad. Texturen är inget att tala om (placeholder) och som ni ser är den i vääääääääääääääldigt låg upplösning. (Och världssämst uvw...) Notera dock att boggin har en färdig textur!! (men långt ifrån slutgiltig, den råkade bara så att den var lättast att mappa upp för att testa :) ) ...och att lite hydraulik finns med i bilden dessutom. Inte helt 100 på hur jag skall knyta ihop det med animationer men det kan vi ta i ett senare skede. Trappsteg under dörrarna har lagts till samt dörren där bak. Dimensioner är omarbetade och krökningar inåt taket är nu mer åt verkligheten till. Fönstren har dimensionerats om lika så sidofönstret. Dock tycker jag inte att jag får helt rätt på proportionerna av någon anledning med sidofönstret och backspegeln men det löser sig. Om ni inte är för morgontrötta så kanske ni lägger märke till att boggiarna inte rört på sig. Varför är lite av ett mysterium än så länge ;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 63615
En annan bild som lite bättre visar detaljer än den första dock inte den senaste 3D modellen. Men jag tänkte nämna några saker. Föst, förarfönstren och sidofönstren går nu INÅT och inte UTÅT. De är överdrivet mycket inskjutna men det är med flit än så länge :) Det gör det helt enkelt lättare att arbeta med. Bra när man testar skuggmodellen :D De har även fått nya dimensioner. Sidofönstret är inte helt 100% för jag fick flytta det en gnutta för att få plats med backspeglarna. Den övre raden med lyktor har minskat i storlek. Den undre raden med lyktor är inte rörd med skall plattas till och göras något smalare. Här är även lättare att urskilja de nya detaljerna i boggin, trappsteg till loket samt luckor i underredet i mitten. Vinklarna för ventilation längst uppe är skarpare och geometrin går även där inåt och inte utåt som det gjort innan. Taket har fått överlag rundare profil samt utskärning i förberedande syfte för pantograferna. Båda dörrarna har återbesökts och handtagen har installerats även om de knappt syns på denna bild :) Observera hacket i nosen. Ingen aning om hur det kom ditt haha! Nosen har jag återbesökt ett par gången men det börjar ta sig. Ser jämnare och slätare ut gång för gång. Jag tror dock att den noterbara "plåtböjningen" som går i loket, alltså den linjen som kommer ner ovanifrån sidofönstret görs bäst synlig med någon reflektions-map i ett senare skede :) Detaljnivån är lite si och så, inte mycket har hänt på den fronten egentligen. Ritningar är på väg och lära komma senare i veckan eller tidigast nästa vecka. Just nu är det boggin som har det bästa referensmaterialet. Skall ta ett ryck på den senare i dag tänkte jag. |
Ser mycket fint ut!
Men jag tänkte på nosen, ska det inte finnas möjlighet att multa två x2-tågsätt, tycker du? :) Fast, ja. Idag syns hela koppeln så det blir mycket enklare att multa två tågsätt. Det vore kul om du tog fram en variant av X2 och UB2X med koppel istället för nos, också. Se gärna på ICE3 eller "Super Express concept" hur RSC har löst det här med koppel bakom nos. Även Class 380 i GARL är intressant. Kopplar jag ihop två 380:or så fälls dörrarna upp och ihop så passagerare kan gå emellan dessa vagnar. Dessutom jobbar granders på en liknande lösning på X31K, med dess luckor... tänkte om X2:ans koppelskydd fälls bort när man multar två enheter... |
Härligt att problemen löste sig och att du är på banan igen. Underbart hög hastighet du håller, väldigt uppskattat :)
Har du någon tanke på vad du skulle vilja ge dig på när X2000 är färdigt? Själv fick jag sluta jobbet tidigare, fast får betalt fram till lunch, så man kanske ska bygga lite bana "med lön" nu på förmiddagen ;) Kanske rentav en 200km/h-sträcka som denna skapelse kan få dundra fram på inom kort :D |
Hade faktiskt en bild på lager som visar två sammankopplade X2'or:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../WP_000427.jpg För övrigt tror jag att det var detta tåg som rev ner kontaktledningen framför "mitt" Öresundståg på en inte alltför vacker dag i höstas... |
Otroligt framgång! :tumupp:
Kollade en sak om snöplogen, enligt senaste bifogade bilden är plogen annorlunda än din. |
Vad tycker ni? Skall jag göra nosen med koppling istället så kan jag göra en "mjuk nos" senare?
Hade inte varit något problem för mig och hade varit lärorikt att arbeta och ta fram kopplingar som funkar i Railworks så tror minsann jag gör så :) |
Citat:
Fast ibland blir det både enklare och mer ekonomiskt att göra det som separata objekt. Då kan man gömma undan de andra delarna medan man jobbar. |
Citat:
|
ja, både varianten med koppel, så som de används idag, såväl som varianten med nosskydd, som användes under 90-talet då de i regel kördes ensamma, skulle vara häftigt att se. :drool:
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 63626
Mina ritningar lär komma nu på fredag :Yeah: Längtar verkligen att få dyka in i detaljerna! I detta exempel är upplösningen på texturen betydligt högre än innan. Loket använder sig av två stycken. Men...om ni kikar på nosen så är det en skarp kant mellan grått och mörkgrått. Jag har inte lyckats hitta en lösning till detta än. Det är pilligt det där med att förbaka in skuggor när man har flera UV-set. Nu är bilden taget något nära men från distans ser det bra ut. Poängen har varit att försöka sortera ut UV's så att ränderna på sidan har tillräckligt många pixlar var på höjden utan artefakter. (Success??) Boggin har fått lite mer detaljer (muttrar och sånt) och hydraulikens mått har omarbetats. Är rätt nöjd med boggin som den är just nu så den tror jag inte jag pillar mer på före det är dags att rulla ut tåget. Även gjort dörrar, fönster m.m. som egna objekt som någon nämnde ovan. Jag trodde inte RW's export skulle gilla det men det funkar hur fint som helst!! Experimenterat med lite olika material för glas och har fastnat för ett som ser ut att bli en god kandidat. Bifogad fil 63627 I denna bild ser man de där linjerna i nosen jag talade om. Det är inte dåliga smoothing-groups, utan ett fel från inbakade skuggor. Lyktorna har fått glas. Dock delar de samma glasmaterial som förarfönstren för tillfället. Känns bra det här med att ha gått igenom dessa processer många gånger nu innan jag dyker in i ett mer intensivt detaljarbete senare. Bara det faktum att man kan "haka på" modeller till huvudmodellen är ett stort plus. |
Nej skugglinjen mellan mörk och ljus ser inte så bra ut men däremot så tycker jag att den parallella skugglinjen mellan ljus och ljus ser väldigt bra ut. (Själva hörnan eller kanten typ...)
Ränderna tycker jag ser bra ut. Dock måste jag påpeka att på riktigt ser det ut som X2 har två material, ett grått glasfibermaterial till ändar, dörrar och runt fönster plus ett blankare aluminium-material till de randiga plåtsidorna och taken. Överlag är det skitsnyggt! :) |
Själv tycker jag det ser bra ut. Alla smådetaljer som folk anmärker är inget som jag själv tänkt på dörrens jag faktiskt började titta på bilder. Antar att det är för att man som kristianstadbo inte ser dem så mycket. Och när jag väl åker tåg är det mest mor Karlskrona. Så man ser dem inte så mycket. I alla fall så ser det asbra ut hittills. Ska bli kul att se slutresultatet. Fortsatt lycka till, och keep up the good work.
|
Haha, nej har inte gjort något med texturer än. Faktum är att det bara är en grå
bottenfärg på alla delar med inbakade skuggor :) Det skall ju vara *Shiny, shiny* när det är klart haha. Som sagt, ritningarna lär trilla in i morgon så får se vad jag hittar på idag :) |
Jaha, jag trodde faktiskt att den redan använde textur, missförstod dig nog lite... :)
Citat:
|
Jag är väldigt imponerad av ditt arbete måste jag säga! :grin: Ser inte detta tåg längre i Uppsala eftersom de har blivit utbytta mot SJ 3000, men i simulatorn kommer jag väl få göra't! :visslar:
|
YES, RITNINGAR!!! :Yeah:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 63646
Javisst blir det skillnad. :tumme_upp: Nu börjar det ju faktiskt se ut som ett X2!! Inga fräsiga ränder på sidan av motorvagnen den här gången, de fick tyvärr tas bort tillfälligt. Dörrarna är inte heller med , men för bildens skull har jag fyllt igen hålen :) Något som jag inte helt hade koll på...sidofönstret skiljer sig dimensionsmässigt från gamla och nya x2. Inte helt 100, men kan vara för att det gamla inte gick att öppna. Rätta mig nån? ;) Nu bär det av till kvällspromenad. :cool: |
Ser väldigt bra ut! Frontrutorna skulle du bredda ut, eller hur?;)
|
Det stämmer. De skall vara något bredare, dock inte mycket :)
|
4 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 63651Bifogad fil 63652
Bifogad fil 63653Bifogad fil 63654 Dagens arbete. Och yes, nu är fönstren bredare :) Tänkte försöka få in lite nitar och sånt i morgon. Notera skillnaden i lykthusen från bilderna innan :) |
Wow! *tårögd* :drool:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37. |