![]() |
Ja du vovven, det här artar sig till en följetong !?
Gå du och ät en riktigt "hot" Tom Yum, så rökpuffar uppstår i svalget! Brukar få idéerna att flöda ! (OBS skämtsamt). Vi fortsätter att testa . Synd att du inte har en dator med Win8 och senaste grafikkort, för det är där det flimrar ! |
Skall vara Tom Jum Pah (Fisksoppa) och INTE Tom Jum Kung (Skaldjurssoppa)
Givetvis MYCKET SPICY och en kall öl till(Leo Beer, INTE Chang Beer). Jag var ganska säker att testade lösningen skulle fungera. Fråga: När ni bockade för ""Aktivera cylinder utlopp" så försvann väl röken? Resultat? Efter denna test så verkar det som smokecontainers 10-13 är oskyldiga!! Vi vet(?) att någon av de sista containrarna ställer till problem och det är i så fall 14 eller 15. Förslag: Tag bort 14 i config. Resultat ? Tag bort 15 i config. Resultat? |
Fan, jag glömde att bocka för Aktivera cylinder utlopp. Ställde bara på och av loket. Gör ett nytt test, när jag kommer hem från jobbet.
|
Testresultat LAn
2 bifogad(e) fil(er)
Med både smoke 14 och 15 uppstår flimret när loket startas i driver och är sedan kvar tills man ställt av loket.
Med smoke 14 ELLER 15 borttagna uppstår aldrig något flimmer!!!! Slutsats: det uppstår nån slags inteferens när båda finns som ger detta flimmer!!! Sen lite annat:(se bilder) 1. lokskuggan är inte bra! 2. det som väl är cylinderutloppet sitter på löpboggin bak??? Bör väl vara nedåtriktat och sitta vid cylindrarna??? 3. Det uppstår ett gigantiskt ångmoln som döljer hela loket vid första start (har väl med cylinderblåsningen att göra???) 4. när man ställer på loket sätts en slumpad förare in (inte den man satt in). men det är väl kanske meningen??? Får se vad Bengan kommer fram till ??? Jag har jobbat som en liten blå precis som eldaren vid uppstart ;-} PS. Antar att du åkt tåget från Bankok med till sydthailand!? Om inte så rekommenderas denna resa på 1m-spår varmt DS |
Citat:
Kom fram till samma resultat som Lennart (Med smoke 14 ELLER 15 borttagna uppstår aldrig något flimmer!!!!). När ni bockade för ""Aktivera cylinder utlopp" så försvann väl röken? Resultat? Röken försvann, men flimret kvarstår. Tag bort 14 i config. Resultat? Flimret försvann. Tag bort 15 i config. Resultat? Flimret försvann |
Jodå, jag har åkt MYCKET tåg i Thailand och om det är fråga om dagtåg så
gäller 3:e klass ALLTID. Inte många utlänningar i denna klass, men jag stormtrivs. Thailändare åker gratis i 3:e klass och min sambo är thailändska. Själv betalar jag försumbart: 20-25 kr till HuaHin från BKK. 3-4 timmars lunk, men mycket att se på. Stationerna är en fröjd för ögat(de små): Välansade, krattade gångar och prydda med massor av blommor. Tåget RiverKwai-BKK innehåller också träbänkar i 3:e klass!! Nattågen åker vi dock i 2:a klass med skynken för gången. Nåväl. Varför jag ville att ni skulle testa smokecont. 14 och 15 beror på att nu är ju en av dessa misstänkt. Märk: Tar du bort t.ex smokecont 10 i config filen så blir alla efterföljande också avstängda, eftersom Trainz förväntar sig konsekutivt numrerade smoke cont. Därför drar jag slutsatsen att smoke cont. 15 är boven. (Ångpuffe cont.) Nästa test blir: Stäng bara av smoke cont15. Vad gäller övrigt (LANs punkter): Skugga har jag slarvat med på de flesta lok. När TANE kommer så behövs inte detta mer. Vad gäller punkten 2 så har det med "Blåsa ut vatten från cylindrarna" att göra. Därför har jag satt pekaren långt fram för att delvis täcka loket med rök. Har en tuff bild på just detta fenomen. Normal rök från cylindrarna sköts av a.cyl0 pekaren. Punkten 4. Ja, slumpvis vald lokförare. |
[quote=vovven47;292716]
Nästa test blir: Stäng bara av smoke cont15. QUOTE] Är inte fullt med, vad du vill ha för något testat denna gång. Tog bort 14 ur configen igår och testade (inget flimmer), la tillbaka 14 i configen och tog bort 15 istället (inget flimmer). Vad menar du med. Nästa test blir: Stäng bara av smoke cont15. Är det något annat som ska bockas för i rutan eller menar du att 15 ska tas bort i configen. Om det är det sistnämnda, så är det redan testat. EDIT: Lite OT och skit som inte hör hemma i tråden, men då ni nämner Thailand så kan jag inte låta bli. Min yngsta grabb fyller 21 år idag och han hade väldigt bråttom ut i världen (född 3 månader för tidigt), då var det inte kul och man höll på att skita på sig hela tiden över alla larmklockor och annat som plingade när han låg i kuvösen. Nu 21 år senare, så stack han iväg själv till Thailand och har varit där en vecka. Igår fick jag en bild ifrån honom, där han sitter tillsammans med en tiger. Gissa vem som blev skitnödig igen, jag kommer att vara tvungen att käka koltabletter i flera månader till för att få iordning på min mage, då han ska vara borta i 4½ månad. När en annan var i hans ålder, då tyckte man att man var ball och tuff, som satt i baksätet på en raggarbil och förde ett jäkla oväsen. Man undrar ju vem som är ballast och tuffast, han eller jag. Är nog inget snack om den saken, han vinner med flera hästlängder som sticker iväg helt själv utan resesällskap till Thailand och vidare upptäcksresa genom Asien. Känner mig förbannat stolt över honom, men jävlar vad han kan ge en magknip. |
Jag tror vovven menar att vi skall lägga in taggen enabled 0 i smoke15-containern ?
|
Citat:
Utklipp ur configen nedan på 15. Hur ska det se ut med taggen enabled 0 i smoke15-containern? smoke15 { attachment "a.smoke1" mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 1 velocity 1 lifetime 0.1 minsize 0.05 maxsize 0.05 } |
Citat:
smoke15 { attachment "a.smoke1" enabled 0 mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 1 velocity 1 lifetime 0.1 minsize 0.05 maxsize 0.05 } |
Om man sätter taggen enabled 0 i smoke15 så stängs den av och flimret försvinner och jag får revidera min tidigare slutsats om inteferens.
Troligen ligger flimret i hur skriptet hanterar smoke15, bara att hoppas vovven hittar felet för jag gissar att detta flimmer annars kommer att finnas i TANE också??? |
OK, tack.
Kopier, klistra och testa. |
Har nu testat genom att lägga till enabled 0 i configen som nedan.
smoke15 { attachment "a.smoke1" enabled 0 mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 1 velocity 1 lifetime 0.1 minsize 0.05 maxsize 0.05 } När jag drar iväg med loket i driver, så blir det inget flimmer som tidigare. Men när jag ställer av loket och sedan ställer på det igen, så återkommer flimret. Lennart, ställde du också av loket och sedan på det igen eller nöjde du dig med att se att flimret var borta direkt? |
Klargörande:
Jag kommer att göra ändringar i skriptet och skicka ett nytt TGOJ S3 för test. Men bra att ni testade med parametern enable. Så kanske detta är problemet ? Fråga: Är fortfarande flimret borta om ni startar/stoppar loket ett antal gånger. Vad gäller Ställa av/på, så ligg lågt, eftersom jag gör MYCKET MYCKET under denna procedur. |
Jag testade inte med ställa av/på, men filmret är helt borta vid alla starta/stoppa !
|
Citat:
Flimret borta vid start/stopp/start/stopp O.S.V. Flimret återkommer enbart, om jag ställer av loket och sedan på det igen. |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag gjorde samma test som Bengan med samma resultat. Flimret börjar efter påställning i samma ögonblick som eldaren börjar skyffla kol !
Medan vovven födjupar sig i skriftspråket kan ju ni andra fördjupa er i ett sydostasiatiskt språk. Bilden visar en station på den 200 mil långa 1-metersjärnvägen mellan Bankok och Singapore. Hur uttalas namnet och var ligger stationen ? |
2 bifogad(e) fil(er)
Efter LAN:s utflykt är det dags att återgå till ordningen. Klubbslag!
Under testning med AI-systemet drabbades jag av röknedslag och för ögonen plågsamt flimmer. Flimret uppstod när loken -Vovven37:s SJ W2 1628 - ställdes bredvid varandra men på några spårs avstånd (förtydligande; se bilderna). Samtidigt tändes varningssymbolen nertill till höger. Det var hälsosamt - allt flimmer försvann när varningsskylten öppnades och återkom när skylten togs bort. Så mitt goda råd; kör med varningsskylten på skärmen så slipper man flimret. Det var väl att bra inlägg i debatten - eller hur...? Nisse |
LAn:s bild på en station är den thailändske kungens PRIVAT station i HuaHin. Hieroglyferna på bilden läses som HuaHin.
Nej inte jag, men tjejen tydde det.Bakom kungens förnämliga station ligger "pöbelns station" för oss vanliga dödliga. Dock användes inte kungens station mer, eftersom det nu går ett stickspår till hans STORA sommarresidens. På andra sidan spåret står ett IMPONERANE ånglok uppställt. Tyvärr hittar jag inte fotot nu men: Kolla här en av ALLA snygga stationer utefter linjen: https://www.mediafire.com/convkey/b4...t15swugg6g.jpg Ånglok kan man aldrig få nog av. Här ett i RiverKwai under ånga och byggt i Japan: https://www.mediafire.com/convkey/b4...i6uct4qx6g.jpg Jag stod och dreglade så personalen bjöd upp mig i hytten: https://www.mediafire.com/convkey/83...rnt814676g.jpg Ni känner väl igen regulator, omkastare, körventil, sandventil, kik osv??? Vad gäller flimmer lösningen så har ju LAn kommit fram till att lägga till parametern enable 0 i smoke 15, så det behåller vi. Vad gäller ställa av/på loket så krävs ändring i skriptet och då föhoppningsvis en smärre. Hoppas jag. Skall testa i VÄRMEN. Ovanligt varmt för årstiden.... |
Jag tror nu att vi talat förbi varandra.
Jag satte parametern enabled 0 i cont. 15 och när jag startade loket, så kommer inga rökstötar från skorstenen. Alltså om bakgrundsröken från skorstenen är vit så skall ett svart rökmoln synas vid varje ångslag från loket. Om däremot bakgrundsröken från skorstenen är vit så skall ett grått rökmoln välla ur skorstenen vid varje ångslag. Nu med enabled 0 så har ångslagsröken försvunnit! Är det inte samma symptom på era PC-er ? Gör Ställa av/på så ser ni vad jag menar när ni startar upp och kör loket igen(Med flimmer). Men, jag fortsätter med det här lösningsalternativet. Sen är det ju väldigt konstigt att jag inte får fram symptomen, eftersom jag också har NVidia grafikkort Min Trainz (Display settings) inställning för videokort är: https://www.mediafire.com/convkey/34...mp3lcdlh6g.jpg och advanced options: https://www.mediafire.com/convkey/49...gq2cktd36g.jpg Samma sättning på både TS12 och TS2010 Om jag bara visste hur jag kunde få flimmer på min PC!!!!!! Om så, kunde jag göra snabbtester genom experiment. I och för sig har ju en granne en Thai PC. Får fundera. |
2 bifogad(e) fil(er)
Skall kolla mina inställningar i Trainz. Vore bra om Bengan kollar sina också.
Återkommer! EDIT: Mina inställningar. Skall kolla med vovvens senare idag! |
Och nu har jag just testat på grannens PC bestyckad med Windows XP. Inga
problem med flimmer. Mina Trainz versioner låg på ett USB minne. |
Jag ser att en skillnad mellan LAns och mina Trainz konfigurationer är
parametern Disable Hardware TL, vilken jag inte bockat för. |
Testat med vovvens inställningar, men flimret finns ändå! Skall testa med OpenGL som ju är NVidias gränssnitt.
EDIT: Flimret kvar med OpenGL !!!! |
2 bifogad(e) fil(er)
Samma inställningar som Lennart.
|
Citat:
Både jag och Lennart har Vertex Offset förbockat. |
Tro det eller inte, men nu har jag fått fram flimmer i TS2010 ibland.
Infogar jag par. "enabled 0" i Smoke15 uppstår hittills inget flimmer. Så, nu kan jag änteligen testa på egen PC och HOPPAS att flimret fortsätter. Jag lekte med den parametern som skilde min och LAns konfiguration. "Bekymret":grin: är att vi nu får besök den närmsta tiden fr.o.m söndag(jul- och nyårstid), så jag måste tyvärr bli social. Kanske jag kan smyga till mig lite tid då och då. Får se vad jag kan skylla på:kora: |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Tag det lugnt annars och var social nu, när du får besök till jul och nyår. Vi har ju kunnat leva med problemet ett bra tag nu, så vi fixar nog ett tag till. Själv provade jag precis dina egna inställningar, men hade fortfarande flimmer efter dom ändringarna. Från ett problem till ett annat. Ser att du har bockat för DirectX och inte OpenGL som jag trodde. Framträder inte detta vita streck för dig då. Strecket försvinner när jag bockar för OpenGL, men i DirectX så framträder det. Strecket kommer fram på dessa 5 lok. SJ A5 1545 sway SJ A5 1546 sway SJ E9 1760 sway SJ E10 1742 sway SJ L5 1575 sway |
Citat:
jag nu gått över till DirectX:) |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Såg inlägget från Rely tidigare, men har missat ditt inlägg om uppdateringar på dom. Så nu blir det till att besöka din sida på nytt, tog hem allt därifrån på nytt så sent som i början på november. Men uppdateringarna har jag missat, när jag var på Kanarieöarna. EDIT: Sådär, nu var dom hemtankade och installerade och strecket borta. Tack för detta. På A5 1545 så följer den gamla bogeyn med i rar-filen och A5 1546 har den nyare uppdaterade 2an i sin rar-fil. |
Ny version av TGOJ S3 loket för flimmer test:
1. Öppnar smoke15 endast vid start av ångpuff. Stänger smoke15 slutet av ångpuff. Testar ut på ett tomt landskap. Lättare att se flimmer. Under ångpuff tiden kan nån gång lite flimmer uppstå. 2. Skugga till S3/W2 lok. Kommer att även ändra skuggan för några andra typer som jag slarvat med bl.a. turbinloket. 3. Fått nytt KUID versions nr. 4. Engineconfig ändrat => längre bromssträcka/långsammare acceleration. 5. DirectX, TS2010 och NVidia grafik kort ingen höjdare på min PC. Mycket bättre på TS12. Målet är att införa ovan nya features på alla mina övriga ånglok. Länk: http://www.mediafire.com/download/an...2014_12_28.rar |
Flimret borta!!! Bromsningen naturligare, skuggan bra.
Snyggt jobbat, Vovven!! Undrar hur asocial du varit denna jul ?-} |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag ser inte heller något flimmer.
Skuggan ser betydligt mycket bättre ut, men lite skit kvarstår (se bild). |
Flimret tyvärr inte helt borta!
Det är sant att Vovvens arbete med rök och ånga har minskat flimret. Det är också glädjande att Lan och Bengan slipper flimret. På min dator (AMD processor 64 bit Dual Core - 3.00 GHz - 4GB RAM) kvarstår ett mindre flimmer vid start, men detta flimmer upphör när loket uppnått ca 30 km/h. Jag gissar att mitt grafikkort, en ATI Radeon HD 5750, från 2010 är något för gammalt för att handha rökeffekterna korrekt. Flimret är så litet att jag lätt kan leva med det.
När jag får råd ska jag kvista ner till närmsta datorbutik och uppgradera. Återigen, tack Vovven för att du delar med dig så mycket av ditt kunnande till vårt forum! Vänligen |
Jodå, främmandet åkte till Bangkok några dar och då gäller det att passa på. Jag bor ju 70 km söder om
Bangkok vid kusten. Efter den 7/1 blir det återgång till det normala livet.... 1. Skugga: Skall fixas till. 2. kvarstår ett mindre flimmer vid start, men detta flimmer upphör när loket uppnått ca 30 km/h. Jag har även sett detta nån enstaka gång på min PC. Efter ungefär hastigheten 30 km/t (30,6 exakt!) så avtar frekvensen på Starta/Stoppa smoke15 containern. Glömde i mitt förra inlägg att nämna: Luftpumpen tystnar efter ungefär 5 minuters dunkande. |
Har fått göra ändring i skriptet avseende frekvensen på ljudet från luftpumpen.
Känner en aktiv ångloksman som agerar bollplank och som framhärdar att luftpumpen aldrig upphör att pumpa även under längre uppehåll av loket. Man får räkna med att huvudbehållaren läcker lite. Ändringen blir att under LÅNGA stopp, så kommer luftpumpen att hosta till lite då och då, kanske 1-2 gånger/minut. Sen blev det även anmärkning på Sotar funktionen. Får se vad göra??? |
Kolla in nedan video för genomgång av supportade funktioner i ånglokets hytt:
https://www.youtube.com/watch?v=yYp0...ature=youtu.be I denna videosnutt kan ni i princip se "allt" man kan göra i hytten under CAB MODE. Den aktive ångloksmannen besöker mig i Thailand under februari, så säkerligen blir det en hel del ångloks snack med bakläxa på en hel del hytt funktioner. Planeras därför ny version av hytterna. Ett fel är att Trainz dumpar ibland (TS12) och ångtrycks manometerns visare ställs till 0. Vet ännu inte om felet ligger i mitt eller Aurans skript. Undersökning pågår. I övrigt har jag kämpat med lokens säkerhetsventil, som blåser för ofta! Vet inte om ni kollar Aurans forum men där fanns en mängd inlägg angående detta för en tid sen. Jag kollar min TS12:a som lite då och då får nya uppdateringar via nätet. Funderar på hur göra med säkerhetsventils tjafset då det bättrat sig LITE på sistone. |
Tgoj s3 55
Här kommer en ny version (Ver 2) av TGOJ S3 55 med följande ändringar:
1. Några personer har klagat på att skärmen flimrar. Skall nu ha rättats till. 2. Skuggan förbättrats. 3. Luftpumpens frekvens minskas successivt ned till 1-2 gånger/minut 4. Säkerhetsventilen görs inget åt. För att slippa blåsandet så låt loket stå 5-10 minuter i Driver mode, innan det används första gången. Därefter inga problem. Gäller TS12. Tips: Kolla ångtrycks manometern i hytten. När den gått en bra bit under 12,(t.ex 11), så kör. Dessa 3 första punkter kommer också att implementeras på mina övriga ånglok undan för undan. Videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=gyeI...ature=youtu.be Gå till min hemsida för att ladda hem Ver 2 av loket: http://jocomms.webs.com |
Dessa optimala ånglok !!!!
som nu senast L818, måste jag tacka Vovven för!!!
Allt fungerar nu - rökutveckling, ljud och övrig fysik samverkar på ett underbart sätt. Vovvens lok blir väl grundbulten till Tane för oss svenskar. Där blir säkert mycket att göra när den dagen kommer ! Vi får hoppas att Svenolov är med och gör att alla hans skript fungerar i Tane. När de gör det kan vi byggare kanske få alla våra lok och vagnar att fungera även i Tane ??? Tack Vovven ! |
Tack för de orden, Lan, men det var ju DU som fick mig intresserad efter att ha sett ditt fina ång F lok i Trainz!
Nu gäller bara skript utveckling för mig och också flimret på mina övriga ånglok. Aurans skript biblotek innehåller mycket matnyttigt om man utnyttjar det på rätt sätt och testar ordentligt! Vad gäller skript så är R loket under bearbetning enligt flimmer m.m. men också ett nytt scenario: TuffStart. Har kommit rätt så långt och är snart nöjd, men lite rökigare skall det bli! Denna feature skall jag också implementera på några av mina tyngre ånglok. Kolla nuvarande status: http://youtu.be/pLpLFvNcpx8 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47. |