![]() |
Kvitteringslampan är till säkerhetsgreppet :-)
|
Det är bra med upplysningar ...
Citat:
Om jag skall fullfölja detta projekt behöver jag all hjälp jag kan få, så berätta på, allt vad ni orkar, annars går väl detta projekt i papperskorgen, som "påbörjat - ej slutfört" som så många andra :vetej: |
Säkerhetsgreppet är en fotpedal som måste hållas i ett mellanläge av lokföraren. Släpper man upp den blir det nödbroms, trycker man ner den för långt blir det nödbroms. Man kan släppa den i 7 sekunder, sen blir det nödbroms. Antar att lampan tänds som en varning innan nödbromsning sker.:)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
*) Svårare att fästa den med t.ex. en kvast eller annat för att slippa hålla nere saken *) Om du dör eller får något anfall så är det förmodligen ungefär lika stor risk att du trycker ner pedalen hårdare som att du släpper den helt - genom att den skall hållas i mitten minimerar man risken för detta |
Citat:
Nisse |
Citat:
|
Det "gamla" Xoa7-skriptet ...
1 bifogad(e) fil(er)
... som Svenolov så förtjänstfullt skriptade för ca. 2 år sedan, duger gott ännu. Problemet är bara att jag namnsatt alla switchar och tillhörande lampor med de namn de hade i Xoa7-hytten och Svenolov använde dom, rakt av, i sitt MsCabin-skript. så nu sitter jag med problemet att kalla t.ex. lamptest (som testar om alla varninglampor fungerar genom att tända alla) för "fotvarmare" som var ledig och inte finns på Rc.
Kanske vore något för Nisse för att slippa få "kramp i foten" :ide: Bilden visar hur jag får hålla "tungan i rätt mun" för att få allt att fungera. Ack ja, men vintern är ju lång ! |
Mög och bök men ...
2 bifogad(e) fil(er)
... det går sakta framåt ändå?
Mest för min egen skull, så jag inte går vilse i pannkakan kommer här två bilder med de flesta reglage dokumenterade: (no funk) betyder att reglagen är animerade och rör sig och har ljud till MEN har ingen effekt på loket. * betyder att dessa kommer att påverka varningslampor (om det fungerar) 1. Lokbroms 2. snabblossning Lokbroms (no funk) 3. Förarventil (tågbroms) 4. ? (no funk) 5. ? (no funk) 6. Nödbroms (no funk) 7. Hastighetsmätare 8. Signalhorn 9. ATC-panel (no funk) 10. Bromstryck 11. Dimmer (no funk) 12. Huvudbrytare (no funk) 13. Avbländning 14. Dimmer (no funk) 15. Strömavtagare 16. Bromstrycksvakt* 17. Kompressor* 18. kA-meter (no funk) 19. Ventilation (no funk) 20. Strålkastare 21. Instrumentbelysning (no funk) 22. Körriktningsomkopplare (reverser) 23. Tidbroms (no funk) 24. Linjespänning 25. Motorström (bra för att veta hur mycket man kan dra på utan att slira) 26. Belysning tidtabell vä (no funk) 27. Belysning tidtabell hö (no funk) 28. Belysning Förarhytt (no funk) 29. Belysning Maskinrum 30. Pådrag (throttle) i 9 steg 31. Varningslampor (vissa kommer att fungera liksom testknappen) 32. Ökad Dragkraft (no funk) 33. Reserv (no funk) 34. Ventilation* 35. Ljusbildsomkopplare (no funk) 36. Kvitteringslampa (kanske kopplas till Dörrstängning???) 37. Hastighetsbegränsare (no funk) 38. Tågvärme* 39. Nödstopp (no funk) 40. Dörrstängare (no funk) 41. Avgångssignal 42. Vindrutetorkarreglage vä (styr just nu båda) 43. Vindrutetorkarreglage (no funk) 44. Kaminval (no funk) 45. Ventilationslägen* 46. Kokplatta* 47. Kamineffektväljare (no funk) * Kan komma att ge indikation på varninglamppanelen??? |
Snyggt! Men går det inte att få mer än 8 körlägen? Rc var ju avancerat för sin tid i och med att det hade steglös reglering av pådraget...:)
|
Citat:
Detta påstående styrks av lokförare Ewenson här: "Pådragsreglage som förs uppåt/framåt för att reglera pådraget i vald färdriktning, lägen från 0 – 9, dvs inget till fullt pådrag.", ur: http://www.ewenson.se/blogg/tag/forklaring/ (Rc3 nummer 4). |
Citat:
|
Citat:
|
Snart release ...
... av Rc3-hytten som är gjord så att den passar CW-loket vars enginespec. gör att loket får maxfart 100 kph och accelererar och bromsar relativt realistiskt. Häng på en 50-60 godsaxlar i kroken så får ni se.
Hytten har alla nödvändiga reglage för att ge en realistisk körupplevelse. Dessutom finns mängder av reglage och strömställare, öppningsbara fönster, vridbara stolar, öppningsbar dörr som egentligen inte har nån funktion men som var kul att göra och ökar realismen. Ett körpass startar med att man kliver in i hytten. Kollar dörren är stängd m.m. Å sedan en översikt i hytten, Å sedan äntligen i förarsätet. Loket initieras genom att fälla upp strömavtagaren, trycka bort testläget på lamppanelen när man kollat att alla lampor fungerar. Sedan slår man till de strömbrytare man önskar m.m. Sedan för man körriktningsomkopplaren framåt, lossar bromsen och drar på. Lycka till! |
Trevligt, får nästan lust att installera TRS igen!:tumupp: Men 100 km/h..?:rolleyes:
|
Citat:
Detta styrs av samarbetet mellan hytt och lokets enginespec. Man kan själv hotta upp enginespecen till t.ex. sth 160 kph! Jag har inte testat hytten på annat än CW-loket och det är en Rm-hytt jag byggt. |
Hm, har missat att Rm var på tal. Men likväl bör Rm kunna gå en del över 100, typ 120-130 borde vara fullt möjligt. Man ska ju hur som helst inte behöva högsta körläget för att hålla STH.:)
|
Citat:
Hur går man tillväga för att göra ett inköp? |
Och med tanke på hastighetsmätaren som går upp till 180 km/h är det mer likt Rc3.:)
Förlåt om jag har för mycket åsikter...:oskyldig: |
Citat:
Rm-loken är ju en ganska udda fågel, tillverkades bara i 6 ex för att dra malmtåg med. Dom växlades ned till att toppa 100 km/h, och den utväxlingen har dom fortfarande kvar. |
RM-hytt till RC?:confused: Det finns inga RM lok till simmen. Bara RC med STH 135 och 160km/h.
Annars, imponerande arbete, lan!:tumme_upp: |
Att det blev Rm var en ren tokig slump för när jag testade med CW-loket så toppade den på ca.103 kph men jag har fixat två nya enginespecar. för 135 resp. 160 kph så får man själv byta för jag gör inga officiella ingrepp i CW-loket. Körtekniken är att när man har pådraget i maxläge (8) och när man uppnår maxhastighet drar man ned till 5 så håller loket hastigheten ganska bra på slätan.
Det lär ha funnits en Rc7? som toppade på 180 kph men kom aldrig i drift för det hade kravts att personvagnarna försetts med magnetbromsar och det blev för dyrt tyckte SJ. |
Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.:)
|
Citat:
|
Det där är fel! Bara 1421 och 1422 byggdes om. Resten målades mörkblå men var fortfarande växlade för 160 och var därmed Rc6.
|
I Download nu ...
2 bifogad(e) fil(er)
skall hytt och enginespecar finnas. Rapportera här om något inte funksr!
:godnatt: Hytten har <kuid:67375:101205> och de tre specarna; Rm max 100 kph <kuid:67375:101210> Rc1 max 135 kph <kuid:67375:101211> Rc3 max 160 kph <kuid:67375:101212> Om ni öppnar CW-lokets config.txt skall ni ändra i början enl. bild 1 och i slutet i kuid-table enl. bild 2. (på bilderna är hytten och Rc3-specen inlagda). Sen sparar ni och committar! |
Om att ändra i enginespecar...
1 bifogad(e) fil(er)
... som man kan vara tvungen till ibland som ni märkt:
Om ni tittar på bilden ser ni övre delen av motorcontainern i CW-lokets engine-spec (samma som Rm). Specar innehåller bara en config.txt som man öppnar: Motorcontainern innehåller först lite allmänna data bl.a. STH, sedan följer effektuttaget vid de olika körlägena 0 -8. läge 0 är alltid noll. Om vi sen tittar på läge 1 så ser man effektuttagen vid olika hastigheter. Man ser att det avklingar ganska snabbt (jämför med läge 8 som visar max-uttag. Nu till saken: Om man vill ändra så att loket får t.ex. STH = 180 kph istället för 100 så skall man multiplicera alla hastighetsangivelser i alla containrar med 1.8 (180/100). STH 29x1.8= 52.2 1.1x1.8= 2 3.6x1.8= 6.5 osv. Man kan öka eller minska lokets accelerationsförmåga genom att öka eller minska alla effektangivelser med en faktor, t.ex. x1.5 ger 50% högre effekt. Detta är ett tråkigt pilljobb men som ni märker ibland nödvändigt! |
En svart Trainz-dag har blivit ännu svartare. När jag med hjälp av WinRAR skulle öppna CW-Rc så möttes jag av den obegripliga varningen om "att jag måste starta uppackningen från en tidigare volym". Jag har haft WinRAR i många år men något liknande har jag aldrig varit med om. Dessutyom har jag fått från ett obekant håll en mapp som heter "Community ware RC-lok...".
Olika vägar har prövats, vilkert bara gett fler varningar. Mer svärta: Route-filen till den bana jag bygger på 12 mb har utan anledning ändrats till en sessionsfil på 1,2 mb - men det har inte med den här tråden att göra. Ursäkta. Nisse |
Nisse, du har det inte lätt!
Men några RAR-filer till Rc CW har jag aldrig hört talats om Det man laddar ned när man KÖPT? loket är en CDP. Det är den som heter v1 (inte den som heter beta_1).
|
Testning och uppdateringar (= Public Beta)
Jag har redan själv märkt några oegentligheter (säkringsskåpet har transparens m.m.). Jag skulle vara tacksam om ni postar allt ni märker i denna tråd, så rättar jag till och gör en uppdatering av Droboxfilerna, sisådär var 14de dag.
|
På förkommen anledning: VARNING = Gult kort
Bara för att jag laddat upp en hytt till Rc CW hoppas jag att ni som är intresserade köper loket (150 kr är FAKTISKT billigt) och med tanke på att Fredrik betalat tusentals kronor för ge oss denna service borde det vara en självklarhet att skaffa sig loket på ett hederligt sätt. Får jag reda på att några sysslar med att skicka loket som RARA filer till varann blir jag HELIGT förbannad och kommer att sluta göra något för Trainz annat än till mig själv.
:tumner::mad::tumner::mad::tumner::mad::tumner::ma d::tumner::mad: PS Jag är normalt helt emot kommers med hobbyprylar men ide´n med CW var att det skulle ge lite pengar till att utveckla vår hobby och detta forum. DS |
Citat:
5. Spärr, man lyfter denna och för bestämt upp tågbromsens handtag till ändläget för att göra ett prov om tryckluftssystemet till tågbromsen är tätt. 16. Ger endast ett pipande ljud ifrån sig för att indikera att den används, ingen visuell varning. 17. Stängs kompressorn av kommer tids nog en indikering på tablån om "Lågt tryck h-behållare" 34. Ingen indikation på tablån. 38. Indikation "Tågvärme till" lyser när tågvärmen är aktiverad. 45. Ingen indikation på tablån 46. Om jag inte minns helt galet indikeras detta på tablån med "Kokplatta till" när den aktiveras. |
Bra JoakimE, jag har försökt få en del att fungera men det hänger på skriptet (röda lampan) som indikerar fel i just "HandleLamps" och "UpdateLamps". Vissa, som tågvärme och bromstrycksvakt fungerar medan andra som t.ex. kokplatta inte gör det. Själv "skriptanalfabet" är jag beroende av att någon välrenomerad mästerskriptare gör detta. Så ni får nöja er med det som är så länge! Men det är bra att ni postar vad ni vet och iaktar så finns allt samlat i denna tråd när den dagen kommer.
|
Men fins loken med i download länken? Gp
|
Citat:
|
En liten fråga bara, men vem är det man betalar till om man vill ha loket?
|
Citat:
Nisse |
Hur gör man för att få hytterna i Rc-loken jag har i Trainz 2009 sedan tidigare?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13. |