Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Officielt: PROJEKT GÖTEBORG! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25165)

marmar 2010-03-28 19:39

Fint!!!!!!:applad::applad:

GBGtram 2010-04-04 02:41

M29, Saltholmen & motorn

3 bifogad(e) fil(er)
Hej igen! nu är äntligen M31ans stora 2 fel lösta. Den har fått ett riktigt mera passande motorljud, en ny hytt som liknar till formen på m31ans hytt.Även de flesta destinations skyltar är ommålade ( pågår fortfarade), mera verklighetsbaserade färger..

Nu har PT GBG fått officiellt en M29 med ( bilden) med samma motorljud som 28an.

Saltholmen blev även klart i förrgår och därmed har vi nu totalt 6 hållplatser kvar sedan har vi alla 133st som på riktigt!

Vi jobbar vidare på måndag med detta!

marmar 2010-04-04 08:48

Fint kul att spårvagnen blev klar

Andreas 2010-04-04 12:26

Hur ser statusen ut på bygget??

GBGtram 2010-04-04 13:09

Aktuell byggstatus

Byggstatusen för PT GBG: Rutt, Senssion:Sommar

( nu visas, rubriken och i hur många procent allt är klart)

Spårvagnsnätet: 97%
Husen: 35%
Träd/ växtlighet: 55%
Vägar/gator: 60%
Lampor mm.: 50%

Så för hela rutten är ca: 60% gjort

GBGtram 2010-04-04 17:21

Linje3 invigdes idag!

2 bifogad(e) fil(er)
Idag runt 15 tiden blev linje 3 klar ( spårnätet) därmed har vi bara från: Stigbergstorget till Godhemsgatan ( linje:11) kvar, sen är Spår-nätet 100% klart!

2 bilder från "invigningen", alla skulle åka med ( vagnen har precis anlänt från Kålltorp till Marklandsgatan. :)

De kommer flera bilder senare under veckan på bygget så klart :grin:

Krill1987 2010-04-04 20:49

Helt otroligt alltså, ni har gjort ett fantastiskt jobb :applad: är mycket imponerad :)

GBGtram 2010-04-04 22:32

:)

Tackar, :) Så fort vi har blivit klara med 11:ans väg ( stigberg-godhemsgatan) så ska vi börjar på detaljerna så som hus, träd, lampor mm och då börjar vi i Torp området, så visar vi bilder där som du även tidigare ville.

Om ni har flera önskemål på bilder( platser) , säg till så fixar vi det! :)

marmar 2010-04-05 08:04

Det skulle vara kul att se fler bilder på Centralstationen:):)

trainz2007 2010-04-06 13:41

RE: bilder på centralen

4 bifogad(e) fil(er)
Här får du nåra bilder från/på centralstationen :P NU HAR VI ÄVEN m29an!

Bild 1: m29 med m28 som släp på väg in till Centralstationen, m32 och m31 står vid centralen och m28 (2) vänder och väntar.

Bild 2: Samma bild från en annan vinkel (som bild 1.)

Bild 3: Mitten av Centralstationen och där framme ser man tågstationen och glastaket.

Bild 4: Bild på Centralstationen tagen från NE-Terminalens (tåg/buss terminalens) glastak.

Projekt Göteborgs twitter som vi snart kommer att använda oftare:
http://www.twitter.com/ProjektGoteborg

marmar 2010-04-06 14:54

Snyggt!!:tumme_upp::tumme_upp:

GBGtram 2010-04-07 01:58

Nu slår PT GBG alla rekord i petighet !

1 bifogad(e) fil(er)
Nu ska vi sätta glasrutor, skyltar, inbyggda affärer, lampor, inredning, reklam mm i Göteborgs största knut-punkt Centralstationen. De ska bli riktigt fint nästan så att man inte hittar ord för att beskriva :)

De kommer mera bilder på de petiga momenten senare.. här kommer än bild till att börja med.

marmar 2010-04-07 10:03

Jätte snyggt!!!!!!!!:applad::applad::applad:

Bombardier Train 2010-04-07 10:25

Snyggt! Hoppas skyltarna blev användbara.
EDIT: Såg att ni behövde hjälp med hållplatspelaren. Behöver ni det fortfarande? Om ja, så kan jag nog fixa det. Fast då behöver jag alla texturer (tga-filerna) till objektet. :)
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...642&highlight=

trainz2007 2010-04-07 11:35

Hållplatsstolpen.

1 bifogad(e) fil(er)
Här får du kuren och stolpen, dock fanns det inga .tga filer för stolpen, bara kuren men gmax filer.
--Bifogning--

Bombardier Train 2010-04-07 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av trainz2007 (Inlägg 207783)
Här får du kuren och stolpen, dock fanns det inga .tga filer för stolpen, bara kuren men gmax filer.
--Bifogning--

Tack, Snyggt byggt! Men vad är det för mening att exportera den till Trainz när det inte finns några texturer. Hur ska den var mappad? Om jag får texturer till stolpen så kan jag fixa det. Och säkert några hållplatskurer sen också. :)

GBGtram 2010-04-07 22:25

Har en smart men svår ide?

Jag ( GBGtram/ Mackan) håller bar i bygget de e trainz2007/ Gampa som sköter sånt där , jag ska be han kolla upp de, annars kan väl vi själva försöka göra texturer?

Men en fråga nu då , går de att göra själva destinationen, ex: Brunnsparken ( texten) redigeringsbar så att du sätter ut en sån pelare/ kur med texten vad just den hållplatsen heter?

trainz2007 2010-04-08 09:34

RE: Hållplatsstolpen

<S>Svar ja Markus, men iallafall så fanns det aldrig nåra texturfiler till hållplatsstolpen, den fungerade som axel dahlströms torg i TRZ2004 utan nåt konstigt nog men jag kan undersöka detta under tiden.</S>

Ok, nu har jag kollat upp det och detta är vad jag kom fram till:
Man använder inte tga filer till den utan gmax filen verkar leta efter en pelarbild
F:\Bilder\TRAINZ NYA\hallplatspelare_alex_linne.jpg
Det roliga är att det inte existerar någon F disk men man kan ju testa, mät längden i gmax för hållplatspelaren sen gör man en pelarbild av en .jpg som nog ska kunna sättas fast där?

leoj 2010-04-08 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 207833)
Men en fråga nu då , går de att göra själva destinationen, ex: Brunnsparken ( texten) redigeringsbar så att du sätter ut en sån pelare/ kur med texten vad just den hållplatsen heter?

Titta i CCG så står det hur man gör
http://www.auran.com/TRS2006/uploads...iles/CCGTC.pdf
Citat:

Ursprungligen postat av trainz2007 (Inlägg 207845)
F:\Bilder\TRAINZ NYA\hallplatspelare_alex_linne.jpg
Det roliga är att det inte existerar någon F disk men man kan ju testa, mät längden i gmax för hållplatspelaren sen gör man en pelarbild av en .jpg som nog ska kunna sättas fast där?

Då har du säkert fått gmaxfilen från någon annan person.. Om inte det medföljde en sådan fil (vid samma namn) gnäll på skaparen
Och använd ALDRIG .jpg när ni skapar 3d objekt!! Tga eller bmp, inge annat...

GBGtram 2010-04-08 20:44

Vi avslöjar planeringen i två inlägg!

5 bifogad(e) fil(er)
PT GBG satsar stenhårt på att själva Huvudrutten som är en spårvagns-bana som byggs, alltså Göteborgs stad.

Men detta är en grund till Järnvägsnätet med ( rutten kommer vi att " merge a route a " så vi har en väldigt bra grund när Järnvägsnätet byggs.

När vi släpper Spårvagnsbanan har du troligen aldrig tidigare sett nåt verkligare alla spårsträckor, så som Marieholmsbron, spår ner till Oljehamnarna, Volvo, spår uppåt mot Angeredshållet mm, och även de större vägar, broar och tunnlar i GBG byggs nu till Även den stora Post terminalen,allt för att Göteborg ska bli så verkligt som möjligt, men i "Spårvagnbanerutten / 1:a rutten vi släpper ( Huvudrutten) kan du endast köra Spårvagn, buss & båt på ( även helikopter).

Tågen får en special anpassad rutt och då där alla stationerna kommer att va aktiva med folk och gods,vilket e inte kommer att vara i Huvudrutten.

Nästa inlägg : Kartan
BILD1: GAMLESTAN & MARIEHOLMSBRON ( NYA)
BILD2: TINGSTADSTUNNELN
BILD3: GAMLESTAN MED DEN STORA TÅGBRON MOT Alingsås, Gods terminalen och Stockholm
Bild4: Centralen området, byggs just nu
BILD5: Gamlestan, uppdatering

GBGtram 2010-04-08 20:48

Vi avslöjar planeringen: Se kartan!

1 bifogad(e) fil(er)
Här får du se vår karta över: Aktuell status/ byggplanering, vad som har och ska byggas, kartan uppdateras med ett nyare inlägg senare.

Beklagar om kartan e lite rörig men alla spårvagns-spår är blåa ( du kan även se helikopter spåret som går som en halvmåne runt kartan.

Jonmpa 2010-04-08 20:50

:tumme_upp:Snyggt arbete Markus, du är ju jätteduktig på att bygga rutter och banor o.sv. mvh Johnny:tumupp:

GBGtram 2010-04-09 14:19

Tackar, de är ganska lätt att bygga när man har stenkoll på vart de flesta vägar, spår, bangårdar är :) Men för att de ska bli exakt använder jag mig av kartor från Google 2009 och Stadsbyggnadskontoret i Göteborg

GBGtram 2010-04-09 22:12

Aktuell byggstatus

1 bifogad(e) fil(er)
I dag har Göteborgs Hamn börjat bli klart, dom har fått svenska containervagnar ( Svenska lastkranarna) och även Oljehamnen är nästan helt klart, men eftersom detta är huvudrutten så kommer varken nån olja eller Gods, containrar att produceras, endast spår&busshållplatserna som har folk aktivt. Så tågnätet börjar bli klart ( 60% på Hisingssidan) .

UPPDATERAT: 11:ans spårväg ( Stigbergstorget-Godhemsgatan) är klar, därmed e hela spårvagnsnätet i Göteborg 100% klart :tumme_upp: Så idag har vi mera fokus på Spårvägen igen. Nu är de husen , lampor, träd mm som återstår..

BILD: Göteborgs Hamn nästan klart ( endast mera detaljer,träd, hus mm som är kvar.)

marmar 2010-04-10 08:16

Fint!!:applad:

Bombardier Train 2010-04-10 09:29

Snyggt! Kom skyltarna till användning då? :)

GBGtram 2010-04-10 13:19

Japp självklart, SJs kontor i GBG, vid Centralen har fått använda de fina skyltarna, Banverkets skylt fick jag användning för med eftersom deras lokal ligger längs Fattighusån, mittemot Ullevi typ. Även inne i Centralen , vid SJ kundservice kommer en skylt att åka upp. :)

( Jag vet inte om de e svårt för dig/ er att göra såna skyltar vore ju bra om man kunde göra flera skyltar med andra loggor ( Svenska). )

GBGtram 2010-04-10 21:38

Viktigt! Beta-versionen!

1 bifogad(e) fil(er)
HEJ alla glada trainzare! Igår halv ett ( natt) blev hela spårnätet klart till 100%.

Och nu är planeringen hur allt ska lösas, BETA Versionen är de först till kvarn som gäller eller de 7st som blir sådana testare, eftersom rutten är stor är de osäkert om den blir upplagd på en hemsida eller på en CD, blir den en CD så betalar man för frakten och CD:n endast.

Info om detta kommer snarast, planering:
Inom 2 veckor är du som anmäld beta testare möjligt att få hem rutten till dig via CD eller internet.

Den 4:de juni är allt klart då ska ni som redan nu förhandsbokat CD:n få hem den.

Enligt planerna kostar allt: CD med GBG rutten, bonusrutten, katalogen, linje kartan , informationshäftet och frakten totalt: 65kr. ( du betalar inte för rutten utan materialet+ frakten)

Vill du va beta testare? skriv de under detta inlägget bara , så kan du hålla dig uppdaterad så får du PM av oss på PT GBG hur du får rutten mm.

Jonmpa 2010-04-10 21:43

jAG VILL MER ÄN GÄRNA BLI BETATESTARE TILL DETTA MÄSTERVERK. MVH JOHNNY

gubben50 2010-04-10 21:48

Hej! Samma här om inte så vill jag beställa den färdiga versionen

gubben50
---------
John

Bombardier Train 2010-04-10 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 207989)
Japp självklart, SJs kontor i GBG, vid Centralen har fått använda de fina skyltarna, Banverkets skylt fick jag användning för med eftersom deras lokal ligger längs Fattighusån, mittemot Ullevi typ. Även inne i Centralen , vid SJ kundservice kommer en skylt att åka upp. :)

( Jag vet inte om de e svårt för dig/ er att göra såna skyltar vore ju bra om man kunde göra flera skyltar med andra loggor ( Svenska). )

Fler loggor kan göras! Skriv bara vilka så fixar jag det så fort som möjligt.

Jag vill också gärna bli betatestare. :)

GBGtram 2010-04-10 22:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 208035)
Fler loggor kan göras! Skriv bara vilka så fixar jag det så fort som möjligt.

Jag vill också gärna bli betatestare. :)

Snällt av dig, du får de som ett PM.
Du är nu vår tredje betatestare för våran huvudrutt PT GBG.

1: Jonmpa
2: gubben50
3: Bombardier Train
4: ?
5:?
( två platser borttagna , 2 kvar passa på! :P )

Info om förhandbokning kan göras på vår hemsida om nån vecka, länk kommer självklart med.

Är du ett riktigt PT GBG fan & har facebook, bli ett fan av PT GBG: http://www.facebook.com/pages/Projek...1191634?ref=ts

marmar 2010-04-11 08:26

Behöver man beställa cd skivan för att få va beta testare eller skickar du den via internet. Jag vill bli beta testare om det är via internet.:tumme_upp:
Lycka till!!!:)

Krill1987 2010-04-11 11:56

testar gärna beta versionen =)

Bengan 2010-04-11 13:41

Vill bara kasta in en liten VARNING här.

Har ni kollat av med alla, som har gjort objekten som finns med i banan.
Att det är helt OK från dom.
Även om det bara är till självkostnadspris för er, så kan det finnas dom som inte uppskattar att deras objekt går ut till försäljning på detta vis.
Så att ni inte åker på någon eventuell stämning för copyrighten av den/dom som har upphovsrätten till materialet.

Enklast vore väl, att skicka skivan till Fredrik eller någon annan Admin eller till Banbyggarna.
Så att banan kan läggas upp här eller hos banbyggarna gratis. Så kan dom iallafall inte gnälla, över att ni tjänar pengar på deras objekt. Även om det bara är till självkostnadspris.

EDIT: Hade ni inte, även använt material från Modula City i eran bana. Som man redan är tvungen att betala för. Om så är fallet. Hur ställer dom sig till det hela. Att ni säljer ut deras material på en annan bana och gör detta tillgängligt för andra till en billigare peng.

trainz2007 2010-04-11 14:25

Svar gällande modula city banan:
I TR2009 finns redan modula city installerad med spelet så man behövde inte köpa den.
Så de som redan har TR2009 (banan kommer ändå bara att fungera i 2009) har ju redan flera huvudmaterial som kommer med ändå, när man installerar skivan så kommer Trainz att fråga ifall du vill skriva över "build in contents" så väljer man ändå bara nej, för då går det snabbare med installeringen i CM2 och man får färre errors.

EDIT: Kostnaden, övrigt svar:
Sen får vi se hur det blir med banan, inget är bestämt till 100% ännu.
Det roliga är att hälften av dessa som gjort vagnarna och sånt går inte att kontakta via hotmail eller något (ej tillgänglig mm.) och sen på flera står det freeware och inga kontaktuppgifter.
Vi kommer inte att ha med något från: TREEZ, CLASSIC CARBON CITY. (eftersom ni kanske inte har de, så kommer det kanske strida mot lagen/licensen att ge ifrån vissa delar från den)
Vi kommer att undersöka detta längre fram då vi nästan blir klara med hela Projekt Göteborg.

GBGtram 2010-04-11 14:48

De vi vill med Projekt Göteborg är att skapa Trainz 2009 största Spårvagnsstad, gratis.. men de ni alla vet är att rutten e ju såklart gratis men de e ju mer kostnaden för oss ruttköparen står för dvs: 65kr.

De som förhandsbokar PT GBG på CD får hem den i ett DVD fodral, inne där finns linje-karta, lite mera information om hur du kör, hastighetsregler, även tidtabeller ( ?) mm, tanken är att när man stoppar in CD:n ska den installera rutten i Trainz av sig själv..

ekankal 2010-04-11 15:03

En liten parantes som kan vara bra att känna till.

Freeware står för att objektet är ett gratisobjekt, och innebär INTE automatiskt att man får måla om eller distribuera det vidare utan att kontakta upphovsmakaren.

Sen är det väl så, att om det saknas uppgifter, som kontaktmailad. och liknande, som gör det omöjligt att få tag på resp. author, OCH att restrektioner av något slag INTE finns inskrivna i configfilen, så är det nog fritt fram att måla om eller sprida dessa FREEWARE-objekt vidare GRATIS.
Finns ju ingen form av copyright man kan bryta mot då, så att säga.

GBGtram 2010-04-11 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 208079)
En liten parantes som kan vara bra att känna till.

Freeware står för att objektet är ett gratisobjekt, och innebär INTE automatiskt att man får måla om eller distribuera det vidare utan att kontakta upphovsmakaren.

Sen är det väl så, att om det saknas uppgifter, som kontaktmailad. och liknande, som gör det omöjligt att få tag på resp. author, OCH att restrektioner av något slag INTE finns inskrivna i configfilen, så är det nog fritt fram att måla om eller sprida dessa FREEWARE-objekt vidare GRATIS.
Finns ju ingen form av copyright man kan bryta mot då, så att säga.

Ja självklart vi ska inte bryta mot några licenser eller nåt men vi gör så gott vi kan med att kontakta ägare till föremålen mm, om vi misslyckas så e de bara att kolla PT GBGs " license/ copyright" där kan man kontakta oss på vår msn: support_projektgoteborg@hotmail.se

ekankal 2010-04-11 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 208080)
vi gör så gott vi kan med att kontakta ägare till föremålen mm

Mycket mer går ju inte att göra (såvida ni inte har lärt er att trolla med knäna :D:D).
Mitt (och säkert också Bengans) inlägg är bara i all välmening, så att ni inte styper på någon onödig miss, som gör att någon i efterhand kan kliva in och "döda" projektet, och hävda att ni har brutit mot bla. bla. bla.....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.