![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Egentligen skapar alla digitalkameror alltid en rawfil, men i de flesta raderas den så fort jpg-filen är skapad. I jpeg + raw sparas båda ned. |
Angående RAW finns det en bra sida som illustrerar just det Simon sa. Stegen hur kameran jobbar och i i vilket skede bilden sparas. Bilderna säger ganska mycket tycker jag. :)
http://photo.net/learn/raw/ |
Citat:
Och när jag var på jakt efter sanningen surfade jag över denna länk. Här ser vi testbilder med FZ18. Tyvärr ser det ut som att den börjar brusa rätt rejält redan vid ISO 400 (utan NR, brusreducering). Men det beror antagligen till stor del på den lilla kompaktsensorn. |
Citat:
|
Får ta och väcka den här tråden till liv igen. Har diskuterat lite fram och tillbaka med lite folk, och är just nu relativt inne på en enklare systemkamera trots allt.
Har möjlighet att köpa en Canon EOS 350D med EF-S 18-55 kitobjektivet samt EF 35-105 Zoom för lite drygt 5000. Har själv ingen uppfattning om detta är ett bra pris, men i mina öron låter det så. Minneskort mm. medföljer också. En annan möjlighet är en ny 400D med kitobjektivet 18-55 för drygt 5000 där med. Har kollat in båda i affär, och gillade verkligen utformningen. Frågan är vad som är mest värt i det här fallet. Nu är jag fullt medveten om att detta inte är några nybörjarkameror. Står och väger fram och tillbaka. :) Vad skulle ni ha gjort i den här situationen? |
Jag är ingen Canon-konisseur, men 400D är väl nyare men 350D bör väl vara i nästan samma klass? Ju fler olika objektiv, desto bredare är fotoområdet. Jag hade helt klart valt den med 18-55 och 35-105.
Köper du en ny kamera så får du ju inte minneskort eller filter med, om det inte handlar om ett paket. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:40. |