![]() |
ahh jag tror att jag vet. jag har den där problem med min bärbara dator för den har en låg kvalitet "onboard sound card".
Jag behöver att prova det igen på min huvud dator som har en soundblaster xfi (men om jag minns rätt, det spelade bra). Vilket ljudkort har du i din dator? SV |
Tror inte de beror på ljudkortet, har samma problem i två andra datorer...
|
även på två andra datorer.
vilken typ av kort har du, på alla datorer också. |
Citat:
Angående F3 funktionen så är den egentligen ganska onödig. För när förarna kör på stan brukar det oftast inte stå nåt där. Det är bara ett tomt fält. Förvisso kommer alla fel som dyker upp på vagnen att synas där, men det är väl inga fel på dina vagnar David? ;) |
Lite enklare förklaring av problemet:
1. Den nya versionen 1.2 vill ej infinna sig i spelet dvs det tågsätt som står inne på stationen har inte blivit uppdaterad till v.1.2. 2. Jag prövade att gå in i content manager och boka av de äldre versionerna men då försvann tågsättet ur listan när man öppnar den i surveyor. 3. Vad ska jag göra för att tågsättet ska uppdateras till v.1.2? Hjälp önskas. |
Tack Conny för förklarning! Makes sense!!
Hmm, låter som den ska snart fungerar då ;). -men det är väl inga fel på dina vagnar David? Inte nu, men vem vet ;). En lite film. Ni får gissar vad det är. www.svoyager.com/anim.mpg SV |
Citat:
|
|
Citat:
|
ska snart släppa 1.21 . bug fixar bara och solljusskyddet
Finns det nån mer bugg att ni har sett? FYI, hur är det med första delen av motor ljud. Bra? Dålig? SV |
Citat:
Alla autopiloter kör ALLTID i DCC-mode, så det borde inte vara någon skillnad. Fråga: Ändrar du egenskaperna för C20 när man använder en autopilot och/eller när man kör i DCC-mode? Det ska vara samma egenskaper för en autopilot som när man kör i DCC-mode! |
Jag har ändrat det lite. Dem bromsar mer nu så dem ska inte "overshoot" stationer längre men det betyder att bromsstyrka blir orealistisk på DCC
|
När kommer 1.21 ut?
|
snart. i helgen. Men det är inte en stort release, bara små bugg fixar, man behöver inte absolut att nedladda den "if the bugs dont bother them".
SV |
Citat:
|
autopilot uses DCC physics.
if DCC cant brake at stations in time, then AI wont be able to either. DCC works fine on flat ground but having hard time on slopes. If you go full speed with a 3c20 long train with a track with a downward angle just before entering a flat station, the train wont brake in time, because of the angle. On flat ground, it brakes fine (myself i was always testing this on flat until someone told me that the train was overshooting, so i tested and saw that the train defenatly doesnt respond the same way on slopes, not the same way as cab is anyway). So i tried to find a good fix for that, searched a good deal to find some sort of explanation. I found a partial answer: read this post from andy: http://forums.auran.com/trainz/showp...50&postcount=4 But still, it doesnt explain evrything. Boosting DCC braking provides a good fix for the time being, i have better things to work on than spending 300 hours trying to fix some weired DCC issue. An easy fix is in order, wich is what i did. CAB is priority. If you do however know what can affect this, im most defenatly open to discussing a fix!! |
Jag har upptäckt en till bug... Om du ställer in nödöppnaren för hyttdörrarna så får de sitt gamla utsende alltså den tjocka varianten... om du ställer tillbacka den till autoöppning så får den den nya smala varianten...
|
Citat:
But the train must work with autopilots. If not, it will be impossible to make up scenarios. As you said, an autopilot uses DCC physics. That was my point too. |
Citat:
Citat:
The part that i cant really figure out is that, the train will brake fine on flat ground but almost not on slopes. Evrytime i try to find a logical solution to it, i always come back to the same question (why is it barely braking on slopes but braking good on flat). In CAB mode, when braking on slopes, it brakes a little slower yes but much stronger than DCC does and its using the same brakes as DCC, i dont know however what values DCC uses for that brake. Myself i go up to 4 but maybe DCC goes between 0 and 1 but that still doesnt explain why its braking good on flat and not on slopes. |
Svoyager, skulle du kunna lägga till ett ljud på den svarta knappen på mikrofonen?, Du vet den där ljudet innan man stänger dörrarna...
http://www.freewebs.com/swc20/files/images/Micknp.JPG OBS! Om du inte förstår, så säg till! |
Citat:
|
Det var det som jag menade, men jag visste inte ordet...
att när man trycker på svarta knappen att då det ska komma utrops ljud... |
jag upladdar 1.21 nu.
när man trycka på svarta knappen ska det spela "ding ding ding" och det ska försöka att spela utrop.wav fil (den är tomt just nu men ni får spela in din egen utrop och ersätta filen. så ska du höra din röst efter ding ding ding). ;) SV edit: gjort! |
ska det stå 1.21 eller 1.2?
|
det stor 1.2 i filen, jag har inte ändrat det.
edit - misstag, jag skulla ha ändrat det. Jag ska göra det ikväll. Förlåt |
Tack, det ser bra ut....
|
Svoyager, vad har du nu tänkt att fixa till nästa version?
vad är dessa knappar? http://freewebs.com/swc20/files/imag...parihytten.JPG |
Citat:
Sen är det Nödanrop, det är när någon drar i nödbromsen inne i vagnen, då aktiveras en mikrofon och högtalare vilket gör att föraren kan prata med den "enhet" som indikerar nödbroms. Alltså om någon fastnat i dörrarna så kan man prata med föraren på så vis. Utrop är för att prata ut meddelanden i vagnen och Hyttknappen är till för att komunicera mellan hytter. |
ok!
Men man skulle kunna ha ljud på dem... tex: man trycker på radio, då hör man en mans röst som säger något eller nåt sånt |
Men gud vad kul att du fixat ding ding dong och mickklicket också eller, alltså när man släpper upp knappen så ska det vara ett knärtljud i högtalarna i tåget, men det är inte så noga om inte det är grejat för min del för jag har utrustning och har spelat in ding ding dong på en mdskiva som jag förrut spelade upp, kopplade en sladd från datorn till mixerbordet, en kabel från md:n till mixerbordet, en kabel från scannern till mixerbordet så jag har dessutom verkliga tågutrop när jag kör från riktiga förare och jättebra att du inte spelat in meddelande på micken sånt vill man ju göra själv, det är buskul alltså, fast alla har ju inte scanner och mixerbord förstås, men det är bara att önska sig: Mixerbord, två mdspelare, audiokablar och en bra mick i julklapp, sen kan ni känna er som riktiga tågförare för all framtid. Men jag kan inte få den svarta knappen och gardinet att fungera, vad är det för fel? Mvh Johnny Nilsson
|
oj. Jag har gjort en misstag med version nummber. Jag skulla ha skrivit 1.21 i filnamn. Redan fått några mailj från människor som är inte säkert på vilken version dem har.
I should have made things clearer. Sorry about that. Jag ska uppdatera filen ivkäll. För dem som har nedladdat filen och allt fungerar finns ingen behövs att nedladda igen ikväll för jag ska bara ändra filens namn. SV |
Ja, får någon samma problem som jag så ta bort den gamla 1.2 filen helt både installationsfiler och tågfilerna och rensa internetfilsmappen i Auranmappen där alla dessa tågnedladdningar ligger, sedan kunde jag installera det tåget med dagens uppdateringar det gjorde jag och sen fick jag in rätt tågversion 1.2.1 med utropsmick som funkar perfekt och solgardin som funkar perfekt förrut idag hade jag laddat ner tåget med uppdateringarna alltså version 1.2 som jag behöll och trodde den bara skulle kunna ersättas rätt upp och ner, men se så enkelt var det icke, men som sagt nu funkar det tack vare bra mailkonversationer med Svoyager.
Mvh Johnny Nilsson |
Jag tror att SVoyager skrev för länge sedan att man bör göra en delete av alla C20 filer innan man installerar en ny version.
|
Ja, det har du ju förstås rätt i, men detta var ju ingen versionförändring utan bara en förändring i några filer eller nåt sånt som jag har fattat det.
Mvh Johnny Nilsson |
Svoyager, jag kom på en bra ide vad du skulle kunna göra tills nästa version...
Du vet den där tv-n i hytten, jag kom på en ide att du skulle kunna fixa så att det man kan trycka på en knapp och sedan börjar tv-n visa lite bilder "inne i vagnen, om vad som händer" http://freewebs.com/swc20/files/images/tvihytten.JPG Obs! Om du inte förstår mig, snälla sig till! Tack |
Citat:
Sen kan väl jag tycka att den ska vara mörk då den egentligen bara visar vad som sker i vagnen. Och det brukar ju oftast bara vara folk som sitter och läser tidningen. Inget jätteintressant mao. Men det är ju upp till mästerbyggaren David att bestämma hur han vill ha det. :) |
Jag förstår, men det skulle kunna vara COOLT om han skulle göra/fixa tv:n.
|
Jag förstår inte en sak, det är det att när jag kör in till Zinkensdamm's slut station's ställe från hurnstull, då kommer det upp en sådan märke på skärmen, vad betyder detta?
http://freewebs.com/swc20/files/images/konstig.jpg http://freewebs.com/swc20/files/images/skarm.jpg |
Svoyager: Är det något krångel med sin server för det skulle ta över 3 timmar att ladda ner senaste versionen av C20 och så långtid har det aldrig tagit förut att ladda ner från din hemsida...
|
Citat:
En grej som däremot jag ser som verkar lite konstig, det är att BÖR-värdet ligger på 15. Om det nu är vid en station du är vid när bilden "togs". Där borde BÖR-värdet ligga på 50 om man nu inte har ett tåg precis framför sig. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49. |