Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Frövi-Örebro & Resten av mälardalen... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36098)

ADDE 2017-03-15 10:27

Wow! Ser riktigt spännande ut! :drool:

Var själv klar med kontaktledningsuppsättnigar på sträckan Arboga-Västerås Västra!

Fippe 2017-04-04 21:58

2 bifogad(e) fil(er)
Har nu dragit spår från Skinnskatteberg till Fagersta, blev nästintill helnöjd med resultatet.

Dock så måste jag göra om några bitar mellan Frövi och Skinnskatteberg då det är några för branta backar och småfix där!:tumme_upp:

TraindriverS 2017-04-05 10:28

Så fint. Bra jobba! :tumme_upp::drool:

bönan 2017-04-05 11:28

1 bifogad(e) fil(er)
OSer bra ut i grunden! Men vill du gå Fagersta helt rätt så får du flytta växelkrysset lite. Växlarna från spår 5 och 1 fortsätter så att säga in i växelkrysset, om du förstår hur jag menar. :)

Växlarna ska vara tvärare, alla växlar i Fagersta är 40-växlar. Ett sidospår för lite, spår 1, 2, 3 och 5 är huvudspår (spår 4 är upprivet, du har fått med tomrummet där det låg helt rätt. Utanför spår 5 ligger spår 6 och 7 som främst används för uppställning av motorvagnar. Slutligen saknar jag bamverkssticken som går ut en kort bit från spåret längst till vänster i bild och går längd med lastkajen på bangårdens norra sidan i Skinnsbergsänden. :)

Ursäkta att bilden blev på fel ledd.

Fippe 2017-04-05 17:58

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 306621)
OSer bra ut i grunden! Men vill du gå Fagersta helt rätt så får du flytta växelkrysset lite. Växlarna från spår 5 och 1 fortsätter så att säga in i växelkrysset, om du förstår hur jag menar. :)

Växlarna ska vara tvärare, alla växlar i Fagersta är 40-växlar. Ett sidospår för lite, spår 1, 2, 3 och 5 är huvudspår (spår 4 är upprivet, du har fått med tomrummet där det låg helt rätt. Utanför spår 5 ligger spår 6 och 7 som främst används för uppställning av motorvagnar. Slutligen saknar jag bamverkssticken som går ut en kort bit från spåret längst till vänster i bild och går längd med lastkajen på bangårdens norra sidan i Skinnsbergsänden. :)

Ursäkta att bilden blev på fel ledd.

Yes, har fixat till det bättre nu, (bara säga till om det är något annat som inte stämmer!) Växeln mot spår 3, 5 , 6 osv var väldigt krånglig och få till samt att den inte blev estetiskt det bästa jag har gjort men har du ytterligare förbättringar så är det bara att skriva! :)

Ska lägga in skyddsväxeln vid spår 5 där!

Totte 2017-04-05 18:35

Hur gjorde du korsningsväxeln? Fyra växelmotorer istället för en. Fungerar den?

Fippe 2017-04-05 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 306639)
Hur gjorde du korsningsväxeln? Fyra växelmotorer istället för en. Fungerar den?

Den fungerar! Här har du ett klipp på hur jag byggde den : Länk
Den blev större här vilket resulterade med att den såg bättre ut men den har samma konstruktion, har lite ont om plats vid Fagersta ;)

Totte 2017-04-05 19:21

Och så här gör jag. Länk

Fippe 2017-04-05 19:25

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 306645)
Och så här gör jag. Länk

Ojdå, man lär sig något nytt varje dag! Tackar!!!

EDIT: Ja, nu blev det väldigt mycket bättre!

Fippe 2017-04-09 16:35

Fråga

2 bifogad(e) fil(er)
Hur skriver man på signaltavlorna? T.ex Skg 2/3? (om det ens går)

Hgv 2017-04-10 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av Fippe (Inlägg 306686)
Hur skriver man på signaltavlorna? T.ex Skg 2/3? (om det ens går)

Det går tyvärr inte att skriva i bokstäver. Siffror däremot går bra, så du kan antingen göra en egen skylt "Skg X / X" med plats för siffror, eller så får du nöja dig med de skyltar som finns och bara skriva i siffror.

Fippe 2017-04-10 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Hgv (Inlägg 306695)
Det går tyvärr inte att skriva i bokstäver. Siffror däremot går bra, så du kan antingen göra en egen skylt "Skg X / X" med plats för siffror, eller så får du nöja dig med de skyltar som finns och bara skriva i siffror.

Okej, Tack! :)

Fippe 2017-04-23 11:30

ADDE, Har du börjat byggt landskap än?

Isåfall kan inte du merga rutterna så snart du kan så att jag kan använda mig av samma assets, så att vi inte använder olika träd från olika rutter t.ex. :tumme_upp:

ADDE 2017-04-23 22:08

Nej, jag har inte börjat bygga landskap ännu och jag har en bit kvar innan jag sätter igång.

Därmed så är det du som sätter upp standarder för landskapsbygge. Kolla gärna runt bland de redan ibockade assets som redan använts, t. Ex Ukts. Eller ta mannheim-karlsruhe. En rutt jag har tänkt använda assets ifrån.

Fippe 2017-04-23 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 306835)
Nej, jag har inte börjat bygga landskap ännu och jag har en bit kvar innan jag sätter igång.

Därmed så är det du som sätter upp standarder för landskapsbygge. Kolla gärna runt bland de redan ibockade assets som redan använts, t. Ex Ukts. Eller ta mannheim-karlsruhe. En rutt jag har tänkt använda assets ifrån.

Okej!, då vet jag :tumme_upp:

ADDE 2017-04-24 20:14

Well, jag har inte spelat TS på ett tag och det lär nog dröja innan jag är på spåret igen. Fick ett jobb sedan ca. en månad tillbaka och av den tiden som blev över går till Minecraft, där jag får idéer efter idéer!

Fippe 2017-04-24 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 306846)
Well, jag har inte spelat TS på ett tag och det lär nog dröja innan jag är på spåret igen. Fick ett jobb sedan ca. en månad tillbaka och av den tiden som blev över går till Minecraft, där jag får idéer efter idéer!

Grattis till jobb!

Fippe 2017-05-14 17:39

2 bifogad(e) fil(er)
Har inte haft speciellt mycket tid att bygga nu på sistone pga olika skäl, men jag har nu börjat bygga lite kring Skinnsberg och vid stationen ser det ut så här just nu :)

ADDE 2017-05-14 20:41

Wow! Det här såg extremt vackert ut!

Har du planer på att använda banvall likt de som Totte har på sina banor? jag tänkte använda det på den befintliga sträckan vid ett senare skede.

EDIT: var inget, såg att du använder banvall på bilder längre upp.

Ska nog börja bygga lite efter jobbet på min bana. främst sätta klart signalerna. m.m.

När allt det är klart kombinerat med vad du har gjort om med nuvarande release av banan (inkl. din bana) så publicerar jag en ny release med våra byggen kombinerat!

Obs! Bygg inget kring Arboga station och öster om det! allt det kommer att försvinna och skrivas över med mina objekt!

Fippe 2017-05-14 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 307095)
Wow! Det här såg extremt vackert ut!

Har du planer på att använda banvall likt de som Totte har på sina banor? jag tänkte använda det på den befintliga sträckan vid ett senare skede.

EDIT: var inget, såg att du använder banvall på bilder längre upp.

Ska nog börja bygga lite efter jobbet på min bana. främst sätta klart signalerna. m.m.

När allt det är klart kombinerat med vad du har gjort om med nuvarande release av banan (inkl. din bana) så publicerar jag en ny release med våra byggen kombinerat!

Obs! Bygg inget kring Arboga station och öster om det! allt det kommer att försvinna och skrivas över med mina objekt!

Tackar, jag skickar ett PM till dig med dropbox länken där jag lägger upp en ny kopia efter varje gång jag har byggt. Skriv sen när du tänkt att merga så fixar jag upp den senaste versionen! :tumme_upp:

ADDE 2017-05-14 21:44

Okej, jag tänkte se hur läget ser ut med min version imorgon när jag kommer hem från jobbet. (Klockan är mycket och jag ska nu sova snart så jag kan jobba imorgon.) Jag tror inte jag är signalmässigt färdigt med banan. Målet är nog att närma mig Västerås utan att sätta igång med bangården, sedan ger jag dig en headsup för en merge.

Tackar för länken! Laddade ner senaste .rwp och har sparat den i min dator. kollar igenom den imorgon. är det en klon av Mälardalen eller direkt redigerad på Mälardalen? (Risk att min rutt skrivs över... bäst att ta backup i vilket fall)

Fippe 2017-05-14 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 307097)
Okej, jag tänkte se hur läget ser ut med min version imorgon när jag kommer hem från jobbet. (Klockan är mycket och jag ska nu sova snart så jag kan jobba imorgon.) Jag tror inte jag är signalmässigt färdigt med banan. Målet är nog att närma mig Västerås utan att sätta igång med bangården, sedan ger jag dig en headsup för en merge.

Tackar för länken! Laddade ner senaste .rwp och har sparat den i min dator. kollar igenom den imorgon. är det en klon av Mälardalen eller direkt redigerad på Mälardalen? (Risk att min rutt skrivs över... bäst att ta backup i vilket fall)

Yes, den är direkt redigerad på mälarbanan så det är nog bäst att köra en backup innan du installerar mitt :)

EDIT: la upp en till version nyss, inga stora förändringar utan det är bara lite mer scenery! :)

AlexSuperHD 2017-05-15 18:27

Snyggt bygge Fippe!
Vart skaffade du stenblocken på den andra bilden?

Fippe 2017-05-15 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av AlexSuperHD (Inlägg 307112)
Snyggt bygge Fippe!
Vart skaffade du stenblocken på den andra bilden?

Tackar, vet inte från vilka assets dem är från men dom heter iallafall - scenery~rockformations~Rockface02.xml

Fippe 2017-08-09 16:45

Byggt om Fagersta C

6 bifogad(e) fil(er)
Igår bestämde jag mig för att bygga om hela Fagersta C då jag inte var nöjd med resultatet, Jag gjorde nya spår så att alla var i samma höjd och satt dit helt ny kontaktledning!

Satt även ut Signalering österut samt kontaktledning

bönan 2017-08-09 17:48

2/4 och 3/4 ska stå ca 100 m längre bort från första växlarna och 1/6 har en tillhörande medgivandedvärg, annars är tågklarerarn nöjd! ;)

Fippe 2017-08-09 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 308303)
2/4 och 3/4 ska stå ca 100 m längre bort från första växlarna och 1/6 har en tillhörande medgivandedvärg, annars är tågklarerarn nöjd! ;)

Haha, okej Jag fixar det!!

Hawk 2017-08-10 22:51

Har du lagt ner ommålnings projekten

Det började så bra, tog orken slut sen ?

Tänker på Da.....

Fippe 2017-08-11 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 308313)
Det började så bra, tog orken slut sen ?

Tänker på Da.....

Jaha, nejdå har bara inte haft speciellt mycket tid (Det jag gjort på RW nu är 6 timmars arbete) eller ork att måla om nu, det kommer jag lovar!!! ;)

Fippe 2017-08-13 14:51

Video mellan Skinnskatteberg - Ängelsberg

Jag gjorde en video igår när jag kör mellan Skinnskatteberg och Ängelsberg!

Notera att många av vägskydden är buggade och jag måste placera ut nya och jag är inte ens nästan färdig overall!!!

Länk: Skinnskatteberg - Ängelsberg

Totte 2017-08-13 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av Fippe (Inlägg 308335)

Notera att många av vägskydden är buggade och jag måste placera ut nya och jag är inte ens nästan färdig overall!!!

Hej!
Jag har sett filmen nu. Bra byggt och spårläggning.
Om bommarna ja, de funkar inte riktigt om man kör långa tåg. Pröva med bara fyra vagnar och testa. ;)

Hgv 2017-08-13 15:54

Riktigt snyggt! Blir verkligen stor skillnad med riktig terräng.

:tumme_upp:

marmar 2017-08-13 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av Fippe (Inlägg 308335)

Riktigt bra jobbat, kul med ännu fler svenska rutter!

Fortsätt så! :)

bönan 2017-08-13 21:31

Känner igen mig, snyggt! :tumupp:

ADDE 2017-09-03 21:37

Jag må ha slarvat bort min stärcka Arboga-Västerås, för den blev visst överskriven av Fippes rutt, då vi har samma "källa" men bygger åt olika håll...

Jag ahr förvisso en klonad rutt men den fungerar inte för mig, och TS säger ju aldrig varför... Aja, bara bygga om på nytt sedan...

Fippe 2017-09-04 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 308550)
Jag må ha slarvat bort min stärcka Arboga-Västerås, för den blev visst överskriven av Fippes rutt, då vi har samma "källa" men bygger åt olika håll...

Jag ahr förvisso en klonad rutt men den fungerar inte för mig, och TS säger ju aldrig varför... Aja, bara bygga om på nytt sedan...

Jag har kvar din mellan Arboga Västerås som fortfarande fungerar!!!, Kan skicka den när jag kommer hem!

ADDE 2017-09-04 19:30

Det vore underbart! Får ta och ladda ner den sedan när jag kommer hem efter jobbet!

ADDE 2017-09-09 23:15

1 bifogad(e) fil(er)
Well, jag fick allting att funka, så jag kan nu fortsätta där jag sist slutade.

...men jag hamnar alltid vid Skinnskatteberg av någon märklig anledning, med dina assets o höjddata kvar! :Fnissa:

Fippe 2017-09-10 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 308607)
Well, jag fick allting att funka, så jag kan nu fortsätta där jag sist slutade.

...men jag hamnar alltid vid Skinnskatteberg av någon märklig anledning, med dina assets o höjddata kvar! :Fnissa:

Hahaha ojdå, tog du bort din gamla innan du installerade din igen? :confused:

ADDE 2017-09-23 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av Fippe (Inlägg 308609)
Hahaha ojdå, tog du bort din gamla innan du installerade din igen? :confused:

Yup!

Nu är signalleringen hela vägen till köping (från Arboga) klar! En backup har nu gjorts och en kopia av backupen ligger nu på google drive.

Den som vill prova på att merga min och fippes rutter med RW merge tool kan skicka ett PM till mig så fixar jag downloads. Tänk på att våra olika versioner är samma rutt som grund och de vill skriva över varandra om du läser in bägge! installera fippes rwp-fil och klona den inne i TS, därefter lägger du in min .rar backup som skriver över orginalet.

Varken min eller fippes olika varianter är långtifrån klara för en första release. Jag vet inte vart fippes mål är, annat än att han har ambitionen att länka ihop Fagersta med Kolbäck. Själv vill jag bygga ut till Sala innan jag är nöjd med själva spårläggningen!

En sak som jag VERKLIGEN saknar är denna signal-tavla längst till vänster i bilden nedan, samt Avgångsförslignalen, som används i bl.a. Köping!
http://jvgfoto.se/foto/00007626qs.jpg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.