![]() |
Hej.
-Ja, det är OK! Det gagnar ju alla som vill köra tåg, att det sitter rätt skylt på rätt station. ;) Jag gör texturerna i Photoshop CS, dvs version 9, och jag har kvar alla orginalfilerna (-psd). Om det går åt skogen så kan Ni alltid få en kopia av orginalet att göra ny textur med. Må Väl, med en önskan om en Riktigt God Jul till Er alla! //Wase |
Mitt första lok...
2 bifogad(e) fil(er)
Hej på Er!
Här lyser flitens lampa... Jag har byggt mitt första lok, någonsin. Vad var det Cajsa Varg sa, "Man tager vad man haver"... Bild1 Test av att sätta ihop delar till ett lok, få hjulen att snurra, lampor att lysa, rök i skorsten och att det låter bra från motorn. Bild 2 Ett första försök till en T44 (den är inte klar på långa vägar). Jag har följt ritningar till punkt och pricka, men modellen ser väldigt liten ut jämfört med den gamla som någon har byggt... Må Väl och En God Fortsättning på det nya året!! // Wase |
Snyggt underrede. Använder du fototextur?
|
Har några nya 3d filer för t44 liggande också. Men inte fått klart alla... Men din har snygg textur.. Mina är bara målade.
|
Hej.
-Ja, jag använder bara fototexturer. Då kommer man närmast verkligheten. Sen är det ganska bekvämt, ut och plåta, sen hem och manipulera i Photoshop... Man får passa på att plåta på sommaren, när solen står högt på himlen. Då blir det inga långdragna skuggor på objekten. Å' de skuggor som blir, får man "Photoshoppa" bort. Tänkte göra en långdragen sak av T44'an. Få till det så detaljrikt som möjligt. Kolla videos på RENFE 310 på min hemsida under "Bilder och Video" längst ner! Snygga byggen må jag säga. :) Må Väl!! //Wase |
Hej.
Jag har nu börjat att lägga upp objekt som zippade filer på: http://www.simworld.se/projektswe.html Lägger upp någon eller några zip per dag, beror på ledig tid... //Wase |
Hej.
Jag har i natt försökt att få till RW Jönköpingsbanan och Swenbanan. Har följt readme filerna till punkt och pricka, men det funkar inte. När man skall ladda ner assets så är länkarna brutna, sidorna finns inte längre, filerna borttagna osv. Man kan med andra ord, aldrig köra rutten för att det fattas lok, vagnar mm. :mad: Skillnad hade varit om alla assets till rutten, hade varit samlade på ett och samma ställe. Jag ger nu upp TSR, kommer inte att prova igen. //Wase |
Vilka filer saknar du? Har nyligen plockat ner filer till Rw och dem svenska rutterna.
|
Citat:
Ge inte upp för lätt! Ladda hem min Trollhattan och Trollhattan_Assets. I assetsen finns massor av objekt som även går till Jönköpingsbanan. Du hittar länken "RW-Trollhattan och Bergensbanen Beta" i min signatur. Sen måste du ha European Loco & Assets Pack om du inte har installerade. Finns att hämta hos Steam. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej.
TACK för svar!! :) Nu har jag laddat ner Trollhättan, Trollhättan assets, Bergensbane samt Bergensbane assets. Jag kopierade in alla assets under assets biblioteket och körde .rwp filerna med RailWorks Utilities. C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets Gick in på Steam och köpte European Loco & Assets Pack, som finns nu i TSR2016. Har jag gjort rätt eller skall de ligga på fler ställen? RW craschar nu när jag startar Jönköping, Trollhättan eller Bergensbane, men inte de rutter som följde med simulatorn från början. Måste ha gjort något galet... //Wase Edit: Nu funkar Trollhättan men inte Bergensbane, fattas vagnar där fortfarande. Det felet jag gjorde när jag kopierade assets till biblioteket var att jag sa till filhanteraren att bara "skriva över äldre" filer... Nu kopierade jag med "skriv över" alla filer.... |
Läste du Trollhattan Trains.txt och Bergensbanen Trains.txt? För det finns olika tåg med länkar att hämta.
Har du köpt tre betalrutter som Bergensbanen kräver, Cajon Pass, Donner Pass och Stevens Pass. Tyvärr har USA tagit bort Stevens Pass från Steam, troligen strul med upphovsrätten eller nå´t annat. Donner Pass använder jag objekten mest. |
Hej.
Har nu köpt Cajun och Donner och provkört. De vagnar som fortfarande saknas är: TankWagon Sgms-W_w_SECU_unlocked Sgms-W_w_SECU_emty X16 TMY101 Manover Mellan Bistro Motorvagn Någon som vet var jag kan hämta dessa? När jag testar Bergenbane så är bilden inverterad, dvs allt är svart utom kontaktledningarna som är vita... Annars börjar det lira nu! :) JÄTTETACK allihop för Era tips, speciellt Du Totte!! //Wase |
|
Er ikke dere på feil forum nå her skal bare MSTS/OR være.
|
Hej.
Fem nya objekt för MSTS/OR :) finns att hämta på http://www.simworld.se/projektswe.html 113. Thuns fabrikskontor, Faringe 112. Röd villa, Linköping 111. Grå villa, Gubbängen Sthlm 110. Norrstads Gymnasium, Fiktiv 109. Norrstads Brandstation, Fiktiv Packar/zippar vidare med resten när tid finnes... //Wase |
Hej.
115. Snöskydd, 2-track rak L20m + 2-track r500m L20m finns att hämta på min site. Övriga kommer så småning om. Får inte till att snöskydden skall vara tunnlar... //Wase |
Citat:
|
Stolpar ligger på mailen :)
Det med tunnlar vet jag tyvärr inte... Kolla med forumet på elvastower |
Stockhoms rutten
1 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Har hackat lite i Sthlms rutten och kastat in några av mina byggnader som allra snabbast, för att se hur det blir... Riksdagshuset, Strömsborg, Norstedts tryckeri och några till. Patricia är med på ett hörn (Restaurang fartyget som alltid ligger för ankar vid Riddarholmskajen). //Wase . |
Vad kul! Ska absolut göra samma operation "officiellt". Stockholmsområdet är i behov av en uppfräschning...
|
Nice!
Kanske stockholm C med när OR tillåter detta? (bara frågar jätte försiktigt) På tal om, nu är det länge sen jag bott på Lidingö, men finns inte det en x2000 klargöringsplats strax norr om Stockholm C? Ett tak och lite asfalt Jag är inte säker därsom frågar jag :) |
Hej.
Det är inte min rutt så jag tänker inte göra något på själva rutten. Detta var bara en test. Däremot skall jag försöka göra så mycket byggnader som möjligt, ifall ruttägaren får för sig att göra en Version2... :) //Wase |
Förlåt, jag tänkte på Bönan när jag skrev detta :)
Men dina byggnader är absolut fina! Dom skulle passa bra till Dalabanan/Stockholmsrutten :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Ahh, såg inte att Bönan lagt en kommentar... Sorry...
Det som ligger i "pipen" är Sheraton, Slottet, Tessinska palatset, Gamla Riksdagshuset (det första man ser på Riddarholmen när man kommer ut ur tunneln under Södermalm), Riddarholmskyrkan, Riddarhuset och själva Sthlms Centralstation (den blir marig att bygga autentiskt). Håller på och samlar underlag för fullt. Har hittat orginalritningar digitalt på Centralstation och Slottet från Sthlms Stadsmuseum. Sen får man väl vänta till våren så att solen står högt när man skall ut och fotografera fasader... Skymtar man inte ett Slott bakom Riksdagshuset??? :visslar: //Wase |
Tänk på allt man kan göra i msts i Stockholmsområdet :)
Wase jag fick precis en idé, tror du det går att göra Stockholm C mer verklighetstroget än det är just nu? Jag tänker på taket, bänkar, stolar, papperskorgar, dörrar, en rulltrappa mm. Detalj detalj :grin: Detta är bara en förfrågan/förslag/tanke |
Ingenting är omöjligt... Men man får räkna med att det kommer att ta tid, mycket tid.
Jag har lagt min Wasefors rutt på "hyllan" då jag inser att med de kraven jag har, så kommer det att ta alldeles för lång tid... Över 2100 objekt per tile! Sanslöst att RE klarar av så många objekt. Bara själva staden är just nu 11 km lång på 4 tiles med över 8300 objekt... Med hastighetsbegränsning 40 km genom stan, så tar det 17 min att passera med ett tåg... Får väl bygga klart Wasefors när jag går i pension om ett par år, då har man ju hur mycket tid som helst... Såå, jag skall bygga 3D objekt istället, så Ni som är duktiga ruttbyggare kan bygga med svenskt material... Bönan får väl komma med en lista på vad han vill ha för objekt, så bygger jag så gott jag kan. Det vore ju kul om man kunde hålla en hög densitet med MYCKET objekt i rutten. Sen måste man göra byggen för Söder Mälarstrand (Munchenbryggeriet mm), Norr Mälarstrand, Waterfront, Stadshuset, Norrmalm, Regeringskansliet, Gamla Stan, Slussen (Katarinahissen!!!) och Södermalm. Allt det som är synligt från Centralbron där tågen tuffar fram... Kan tänka mig att det blir ett par hundra nya byggnader bara i Sthlm. Sen blir det Årsta, Älvsjö, Huddinge, Flemingsberg osv, med mera nya byggnader. En del går att använda de jag har gjort tidigare. Det som ligger närmast i tid just nu, är att färdigställa snöskydden till VBSR8. Har några versioner kvar att göra. Men som sagt, ingenting är omöjligt... //Wase Edit: Vid byggnation av en ny version av Sthlmsrutten måste man ta i beaktande om den skall gå att köra i MSTS och OR, eller bara med OR? Man kan göra så mycket mer om man bestämmer att den skall bara vara för OR. Framförallt när det gäller transparenta texturer. MSTS klarar inte av ett objekt med mer än två trans texturer. Jag kan även tillägga att jag är uppvuxen, har bott och arbetat i Sthlm i 60 år så en bra Sthlms rutt ligger mig varmt om hjärtat!! |
Alla objekt för Stockholmsrutten är välkomna. Sträckorna Gnesta - Uppsala samt till Sundbyberg är ju med som det är nu. Stationshus till Dalabanan Uppsala - Mora/Falun är också välkommet.
Men Stockholmsområdet är ruttens äldsta del och skulle må bra av en uppdatering, både rent landskapsmässigt och spår- och signalmässigt. Kanske kan få med det till nästa version, det är fortfarande en hel del jobb kvar med att bli helt färdig till Borlänge så det finns gott om tid att bli klar med Stockholmsobjekt! :) |
Hej.
Var hittar jag en beta? Jag har nog den äldsta versionen som stannar i Sthlms Central.. //Wase |
Train-sim.com förslagsvis. Jag är för förvirrad för att ha koll på vad senaste offentliga version innehåller, jag TROR att det är Gnesta - Sala. Nog är V3 det senaste jag släppte? Hjälp mig någon... :rolleyes::D
|
Jag har en Beta :)
Om jag kan få msts activity editor att funka i windows 10 har jag tänkt mig bygga aktiviteter med AI trafik, mötande trafik på dalabanens enkeltspår, pendeltågstrafik mm. En nattågs aktivitet har jag också i tankarna med särskilda paths. Allt upp till Björn :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Skumt...
Jag kör MSTS RE, MSTS Aktivitets editorn osv i Windows 10 och det funkar klockrent. Har Du editerat MSTS att använda mer minne upp till 2 Gb?? 32 bitars program kan använda minne upp till 3 Gb men blir instabilt då. 2 Gb är en bra lösning. 64 bitars program kan använda i princip så mycket minne man har i datorn... Under egenskaper sen Mål på startikonen har jag lagt till: G:\MSTS\train.exe -toolset -mem:2048 //Wase |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Vilken storlek på RE editor fönster har Ni?
Själv kör jag 1400x1200px. Original MSTS RE har jag för mig är 500x600 någonting. Denna parameter kan man ändra i registerfilen med registereditorn. MEN där måste man veta vad man gör... Det är den filen som styr alla program i datorn. Vill Ni veta hur man gör lägg en kommentar. //Wase . |
Jag provade att förstora, visst blir det lättare att se men jag var ovan vid det efter att ha använt standardformatet i alla år. Är man ny ska man nog dock satsa på stort fönster från början!
|
Ser precis att jag tyvärr saknar train simulator editor and tools i min pärom, måste ha förlorat det nångång när jag bytte hårddisk :/
|
-Ja, det är sant. Jag är ju rookie efter att ha legat på latsidan i 12 år... :) så jag använder lite större fönster.
53% av stockholm_30.zip, 1 tim 12 min kvar... spännande. Kan man ju åka Sthlm / Uppsala... //Wase |
Vet ni om det går att köpa msts online som online download?
|
Nu är jag inte med, vad är "pärom" ???? Det är startikonen Du skall ändra egenskaper på.
//Wase |
Citat:
jag saknar den filen som heter Msts Editor and Tools |
Hmm, jag har en CD som är 16 år gammal, men jag har hört ryktesvägar att det finns lite tvivelaktiga ställen att tanka ner MSTS... i och med att den inte går att köpa längre... Googla...
//Wase |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06. |