Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Gnälltråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28681)

bönan 2011-01-04 21:21

Jag kan ibland tycka att det språk en del ungdomar skriver med på båda internet och i skolan kan vara helt obegripligt, trotts att jag är 14 själv...;)

_gege 2011-01-06 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 226585)
Läs inte mina inlägg då. :mad:

Enda sedan denna tråd skapades så har det bara blivit värre alla gnäller detta skulle vara en varning. Sedan gnäller alla på hur man stavar.

Vad är detta för ett gnäll år som startat. Antligen kanske man ska strunta i att logga in mer här eller så kommer jag strunta i detta gnäll :(

Jag tror inte att mina inlägg är totalt oläsligt. Vad vill ni klaga på här näst????

Och ja jag svär men det struntar jag i :mad: Blir sur på när folk hackar på hur man skriver finns värre saker. Rasism, fattigdom, att vi har hemlösa på gatorna, misshandel och mycket mycket mer. :mad: :mad: :mad: Så sitter ni och gnäller på en sådan liten sak som att man felstavar.

Förlåt ska lungna ner mig men blir irriterad på sånt här. :(

Och förlåt om någon tar illa upp inte meningen

Och jag blir trött på när folk alltid tar upp världssvälten och andra världsproblem i små problems sammanhang. Det är verkligen en liten sak att se över hur man skriver, ändå är det så många här inne som inte gör det. Tvivlar starkt på att vi har 50% dyslektiker här inne.

För två år sen fanns inte problemet alls på samma sätt, så nånting har hänt. Kanske hör det samman med att så många slutat besöka forumet. Jag har aldrig skrivit att det bara är ungdomar som stavar fel, utan att nivån i allmänhet har blivit lägre samt att MÅNGA av dem som skriver illa är yngre.

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström (Inlägg 226680)
Jag tycker vi höjer nivån på diskussionen ett par pinnar, och försöker acceptera att folk har olika förutsättningar.

Olika förutsättningar har alltid funnits, men nivån i forumet har sjunkit otroligt mycket på senare tid. Nåt måste det ju bero på, och jag tycker inte att det är överdrivet att kräva åtminstone läsbarhet på det som skrivs. :)

Rasmus96 2011-01-07 03:36

gege:
Ja jag har lungnat ner mig nu och det var inte meningen att jag skulle skriva så eller att någon skulle ta illa upp blev bara så sur. Det känns bara som om alla hackar på mig. :(

Som (bönan) skriver så har jag också svårt att förstå vad jämnåriga skriver ibland. Fast det handlar inte om stavandet utan om alla slangord och underliga uttryck som jag inte hänger med.

Schulz 2011-01-07 11:07

[quote=_gege;226914]Och jag blir trött på när folk alltid tar upp världssvälten och andra världsproblem i små problems sammanhang. Det är verkligen en liten sak att se över hur man skriver, ändå är det så många här inne som inte gör det. Tvivlar starkt på att vi har 50% dyslektiker här inne.
/quote]

Du är så rätt så! Att man helt plötsligt går överstyr och tar upp problem som inte har någonting med detta att göra är lågt. Problem som finns på andra håll i världen kan vi inte precis lösa just här. Att hänvisa till dessa är en form av bortförklaring och ett sätt att sätta punkt/stoppa en diskussion.

Visst ska man inte diskriminera dyslektiker. Men om man har svårt för att skriva tycker jag man ska ta hjälp av ett rättstavningsprogram eller helt enkelt avstå från att skriva. Man behöver inte skriva ett helt inlägg för att man t.ex. lägger in en bild i Tågbildsforumet.

_gege 2011-01-07 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 226978)
Visst ska man inte diskriminera dyslektiker. Men om man har svårt för att skriva tycker jag man ska ta hjälp av ett rättstavningsprogram eller helt enkelt avstå från att skriva. Man behöver inte skriva ett helt inlägg för att man t.ex. lägger in en bild i Tågbildsforumet.

Du får ursäkta, men nu fattar jag ingenting. Självklart ska man få skriva oavsett hur man skriver, det jag önskade var bara att man kanske läser igenom en gång till. Har man dyslexi hjälper det inte att bara "försöka stava bättre" eller läsa igenom fler gånger. Jag upplever att många som stavar illa gör det av ren lathet för att man inte orkar läsa igenom.

Ibland känns det som om du försöker använda dig av ett språkbruk du inte behärskar...

Schulz 2011-01-08 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 226980)
Ibland känns det som om du försöker använda dig av ett språkbruk du inte behärskar...

Vad är det för konstigt med min grammatik?

Det är ju ingen facksvenska precis, vem som helst kan se det som normal svenska!

_gege 2011-01-08 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 227074)
Vad är det för konstigt med min grammatik?

Det är ju ingen facksvenska precis, vem som helst kan se det som normal svenska!

Det är inte grammatiska fel, utan en ibland ganska rörig och osammanhängande meningsuppbyggnad.

knebert 2011-01-16 04:23

[quote=Schulz;226978]
Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 226914)
/quote]

Varför får man inte skriva något om man har svårt för att skriva då? Är detta ett forum för de som skriver perfekt svenska eller är det ett tågforum? Så de som har svårt för att skriva skall stängas ute???

/Kenneth

Totte 2011-01-16 09:12

[quote=knebert;227636]
Citat:

Varför får man inte skriva något om man har svårt för att skriva då? Är detta ett forum för de som skriver perfekt svenska eller är det ett tågforum? Så de som har svårt för att skriva skall stängas ute???

/Kenneth

Bra skrivet, Kenneth!

Nils Blid 2011-01-16 12:37

Det viktigaste är att skriva så att andra förstår. Skriv sakta, gör först en kladd och använd huvudet till att tänka med. Bilder säger mer än 1.000 ord.

Nisse

Schulz 2011-01-16 20:40

[quote=knebert;227636]
Citat:

/Kenneth

Det är väl ändå ingen som förbjuder dig att skriva? Men skriv så att alla förstår, annars brister du i kommunikation.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.