Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Siljansbanan - TRS2006 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23943)

bönan 2009-10-13 17:21

Det är community-ware Rc-lok som kan köpas för 150 sek.:) Jag är inte så insatt, men STW koppel gör väl så att luftslangarna och kablarna kopplas ihop mellan vagnarna? Jag vet inte om Rc-loket har det.:)

bönan 2009-10-26 08:51

Ja, nu har jag byggt så pass mycket att man kan köra nästan hela vägen från Stockholm till någonstans mellan Rättvik och Mora...:D Fast man får än så länge byta rutt på ett ställe, mellan Repbäcken och Djurås. Jag visar inga bilder eftersom det mest är skog...:rolleyes: För övrigt så har jag gjort lite reklam för projektet på train-sim.com:s forum, men om ni kollar på det, snälla skratta inte åt min usla engelska!:oskyldig::oskyldig:

Bombardier Train 2009-10-26 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 195067)
Ja, nu har jag byggt så pass mycket att man kan köra nästan hela vägen från Stockholm till någonstans mellan Rättvik och Mora...:D Fast man får än så länge byta rutt på ett ställe, mellan Repbäcken och Djurås. Jag visar inga bilder eftersom det mest är skog...:rolleyes: För övrigt så har jag gjort lite reklam för projektet på train-sim.com:s forum, men om ni kollar på det, snälla skratta inte åt min usla engelska!:oskyldig::oskyldig:

Vad kul att det blir en lång rutt, och bra att du gör reklam för rutten. Varför skulle vi skratta åt din engelska!? Vi på forumet är ju snälla mot varandra. :)

bönan 2009-10-26 10:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 195076)
Vad kul att det blir en lång rutt, och bra att du gör reklam för rutten. Varför skulle vi skratta åt din engelska!? Vi på forumet är ju snälla mot varandra. :)

Ja, jag är ju inte så bra på engelska, och det blev ju en lång text...;):)

X2an 2009-10-26 10:57

Jag är ju inte medlem på det forumet, men jag skrattate åt det du skrev:
qoute:, snälla, skratta inte åt min usla engelska!:oskyldig::oskyldig:
Tyckte det lät lite roligt förstår du.:Fnissa:
Hoppas att du inte tog det illa upp.

bönan 2009-10-26 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 195083)
Jag är ju inte medlem på det forumet, men jag skrattate åt det du skrev:
qoute:, snälla, skratta inte åt min usla engelska!:oskyldig::oskyldig:
Tyckte det lät lite roligt förstår du.:Fnissa:
Hoppas att du inte tog det illa upp.

Nej då!:grin:

X2an 2009-10-26 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 195085)
Nej då!:grin:

Okej, då!:grin:

bönan 2009-11-14 17:33

3 bifogad(e) fil(er)
Nu när höstmörkret faller på så återkommer också bygglusten!:D Nu har rutten kommit till Garsås mötesstation mellan Mora och Rättvik. Tåg i Bergslagen:s Regina möter Godståg.:) Kommentera gärna!:)

ekankal 2009-11-14 18:16

Man imponeras och måste beröma dej för all den energi du verkar ha, som du lägger ner i alla simulatorerna som du bygger och bökar i och som även kommer andra till glädje.

Bra jobbat :).

bönan 2009-11-14 19:01

Tackar Ekan, det var fina ord!:D

perra53 2009-11-14 21:47

Siljansbanan - TRS2006

när tro du att den komemr blir klar jag skulle verkligen vill ha den .

bönan 2009-11-15 10:14

Hej! Jag vet inte exakt när den blir klar. Det som återstår nu är bygge ca 2 mil till Mora (1,5 mil ca är nästan bara skog) och sedan ska det ut signaler mm och till slut har jag en betatestare som ska kolla igenom banan. Sedan ska den sättas ihop med Dalabanan och Ostkustbanan som redan är byggda för att man ska kunna köra i över 4 timmar från Stockholm till Mora med IC-tåg. Så jag törs inte ge något slutdatum tyvärr, men säkert före nyår iaf.:)

bönan 2009-12-11 17:24

3 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag börjat på Moras stationsområde. Det är mest spår än så länge, men man kanske kan känna igen sig lite ändå. Kommentera gärna!:)

Bombardier Train 2009-12-11 18:52

Jag känner igen mig, och det ser bra ut. Det blir säkert ännu bättre när fler objekt och texturer också kommer på plats. :)

Joel 2009-12-11 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 198946)
Nu har jag börjat på Moras stationsområde. Det är mest spår än så länge, men man kanske kan känna igen sig lite ändå. Kommentera gärna!:)

Snyggt jobbat, kände igen mig nästan direkt! :) Kommer Morastrand med i rutten?

bönan 2009-12-11 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Joel (Inlägg 198956)
Snyggt jobbat, kände igen mig nästan direkt! :) Kommer Morastrand med i rutten?

Självklart blir Morastrand med! Kanske även ner till timmerterminalen i Vinäs så att man kan köra lokalgods Vinäs - Siljanssågen. Tack för trevliga kommentarer!:)

bönan 2009-12-13 11:03

Jag jobbar vidare med kontakledningarna. Det är ett tråkigt jobb, men det belönar sig i slutändan, det blir bra!:D Jag har också lagt spår till Morastrand och grävt ett riktigt stor hål och fyllt det med vatten. Början till Saxviken!;):D

nejmeg 2009-12-18 22:20

Det ärs sig likt minst sagt, snyggt jobbat mannen :) Hur långt har du kommit på resten av banan föresten?

bönan 2009-12-19 12:25

Landskap till Garsås, spår till Mora, landskapet tar form runt Mora.:)

nejmeg 2009-12-20 13:04

Omg W00t! Snyggt jobbat bönan,bara du inte jobbar ihjäl dig nu.

bönan 2009-12-20 15:20

Nejdå, nu ska jag ta paus över jul.:)

bönan 2009-12-31 16:47

Nu byggde jag lite ikväll, eller snarare ganska mycket. Moras Stationsområde med landskap blev nästan helt färdigt. Jag tänkte för mig själv "Nu ska jag bara sätta ut ett par träd där så sparar jag sen, bara för säkerhets skull". Jag placerade träden. Jag förde musen mot menyn uppe i vänstra hörnet. När ca 2 cm återtod blev det svart. Helt svart. Inte bara datorn. Hela huset. En viss familjemedlem hade valt att kortsluta hela huset genom att först tappa motorvärmarsladden i snön och sedan sätta i den. Det är sånt här som gör en riktigt sur och trött! Nu får jag börja om helt från början!:mad::mad::mad::mad: Bilder kommer senare ikväll i alla fall (Hoppas jag).:mad::mad::mad:

marmar 2009-12-31 17:15

Får du börja om hela banan eller bara mora området?
Synd att det blev så här:(:(:(

bönan 2009-12-31 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 200255)
Får du börja om hela banan eller bara mora området?
Synd att det blev så här:(:(:(

Nej, bara det jag inte hade sparat. Men det är jobbigt ändå! Det som försvann var nästan alla hus mm runt Mora som jag inte hade hunnit spara.:(

marmar 2009-12-31 17:29

Då förstår jag.

desse56 2010-01-17 14:08

Ingenting nytt sedan nyårsdan?

bönan 2010-01-17 15:44

Nja, jag har inte så mycekt tid över och har gjort annat... Vi får se när jag bygger vidare... Det är bra med pauser ibland...;)

desse56 2010-01-17 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 201871)
Nja, jag har inte så mycekt tid över och har gjort annat... Vi får se när jag bygger vidare... Det är bra med pauser ibland...;)

Jeps! Håller själv på att bygga malmö ängelholm.

desse56 2010-01-17 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 193601)
Tack till båda! Ang. de lila blommorna, så är det JVC-grönsaker. De finns på DL. Vet dock inte exakt vad de heter. Men hela JVC-sortimentet är att rekomendera då det innehåller realistiskt gräs som är snyggt att täcka marken med!:tumme_upp::)

DLS fungerar inte nu. Du skulle inte kunna skicka mej några cdp-filer?

benkegbg 2010-01-18 23:07

2 bifogad(e) fil(er)
Hej Bönan!
Har läst hela tråden från början och tycker dina bana låter mycket intressant. Tittade också på filmen du lade in vid starten av den här tråden. Du frågade också om växlarna såg okay ut. Tydligen fick du inget svar så det kommer här, sent ....
Jag brukar "räta ut" mina växlar genom att lägga in en "spline point" strax före växeln och sedan klicka på "straighten track".
Men detta knep kanske du redan har listat ut under tiden du arbetat med banan.
På bild 1 är det bara en växeln, på bild 2 så har jag lagt till spline point och rätat ut spåret mellan växeln och den punkten. Då blir rälsen lite mjukt kurvig och inte knyckig. Men som sagt, det har du kanske redan har upptäckt.
Hälsningar

bönan 2010-02-08 16:50

Hej! Ja, jag lärde mig det av en annan tråd under byggets gång. Nu är saken så, att jag verkligen har tröttnat på att idiottrycka för att få ut träd. Av någon anledning tar det ca 1 minnut varje gång jag använder klistra in-funktionen. Och det tar tid...:( Skulle ni ha något emot om jag använder spline-träd sista biten på rutten?:) Mora tar form...;)

ekankal 2010-02-08 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 203619)
Hej! Ja, jag lärde mig det av en annan tråd under byggets gång. Nu är saken så, att jag verkligen har tröttnat på att idiottrycka för att få ut träd. Av någon anledning tar det ca 1 minnut varje gång jag använder klistra in-funktionen. Och det tar tid...:( Skulle ni ha något emot om jag använder spline-träd sista biten på rutten?:) Mora tar form...;)

Det är du som bygger Bönan, vi andra får vara glada att vi får köra på din bana så småningom.
Passar inte galoscherna för någon med splines-träd, så får väl dom byta ut träden själv isåfall.

bönan 2010-02-08 17:31

Ja, det är väl bäst för alla så...;) Skulle någon vilja tippsa på några bra spline-träd? Eller allternativ något trädgruppsobjekt som är lite större, än 3-4 träd brevid varandra. Som dessutom står så tätt att det ser bra ut.;) Eller snygga trädsplines.:)

ekankal 2010-02-08 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 203624)
Ja, det är väl bäst för alla så...;) Skulle någon vilja tippsa på några bra spline-träd? Eller allternativ något trädgruppsobjekt som är lite större, än 3-4 träd brevid varandra. Som dessutom står så tätt att det ser bra ut.;) Eller snygga trädsplines.:)

Finns bl.a några olika grupper med granar av author "dmdrake" som jag brukar använda.
Sök på DLS efter "Western_Hemlock_grp".

nejmeg 2010-02-08 19:38

Jag använde ett gäng trädsplines till sträckan mellan Sala och Krylbo plus en hel del ställen där innan, typ Uppsala-Sala. Något namn på träden har jag dock inte, var ett bra tag sen jag höll på med den men ta en kik där så hittar du nog nått. Annars får du vara envis och plita ut träd efter träd ;)

Törs jag vara fräck och fråga hur det går för dig?

bönan 2010-02-08 20:05

Jodå, dom träden har jag använt, men med tanke på att splinen är 100/200 m breda, så är dom lite klumpiga att använda. För övrigt, så jobbar jag på med Mora och Mora strand. Men det är svårt att få till bra, när man är där irl flera gånger i veckan. Man sätter överdrivna nivåer då än om man bygger en plats där man inte är så ofta. Därför går det lite segt.:o

bönan 2010-02-10 17:14

Mora börjar ta form. Marktexturer och lite objekt kvar.:) Inte helt nöjd, men det är väl för att man är där så ofta...:vetej::rolleyes:

bönan 2010-02-11 16:30

Mora i princip klart. Inte nöjd, men tänker inte jobba mer på det.:) Ska sedan bygga villaområden utanför Mora, Siljanssågen, lite skog och sedan signalsätta.:)

nejmeg 2010-02-12 12:32

Faran med att bo för nära sin "byggstad". Jag gav mig aldrig på Hedemora för så petig som jag brukar vara hade jag tveksamt blivit nöjd... Men det är bra att du orkar kämpa på! :tumme_upp:

simhag8 2010-02-12 15:58

Hörru gamle fotarn från Orsa! ni vill vi ha lite bilder : )

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.