Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Pisstråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20233)

Kristian 2008-08-25 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av Dson
Skolan börjar imorgon bitti, och därmed också pendlingen in till Östersund... Klockan ringer 05:15 och bussen går 06:10... Blääääh!

Min version: Jag jobbar imorgon. Klockan ringer 05.00 och T-banan går 05:45 från Farsta. Tvi!

simonbertilsson 2008-08-25 22:14

Varför funkar inte Norrköpingsfjärren och Ånge C på mac?

//Simon som just lirat på syrrans (dvs min gamla) dator och fått spelbegär...

Eric B 2008-09-06 23:27

SJ:s nya handdatorer är skit, iallafall sett ur en synpunkt. De har en högtalare som ger ifrån sig ett pling varje gång ett medelande kommer. Tillexempel ett felmedelanade om att bokningslistan saknas för tåg 8757, arrrghh, ren idioti då alla tåg i 8xxx serien är Östgötapendlar och de har ingen platsbokning. Alltså får man detta felmedelande var 10e minut hela tiden med dess irriternande pling. Sen plingar handdator var 5:e minut när batteriet är dåligt vilket sker ganska fort då batteritiden är kass. Många av mina kollgegor har överliggningar i Mjölby, Norrköping mm och har då handdatorn på hotellrummet vilket inte är till att rekommendera. Att försöka sova med dessa pling är inte lätt. Men nu tror ni säker att det är ganska enkelt att bli av med plinget genom att ta ur batteriet men nej. Det finns ett litet internt litiumbatteri inuti handdatorn som får den att plinga till iallafall. Det ni. Som om detta inte vore nog så lyser displayen upp som en spotlight varje gång felmedelandet om bokningslistan dyker upp, lagom kul i ett hotellrum där man försöker sova. Ni SJ förare skall vara jävligt glada att ni änsålänge sluppit handdatorn som är till för förare, den är inte färdigutvecklad ännu. Var som sagt glada för det.

Sen är den nya handdatorn, värd 15 papp parad med en liten skrivare via Bluetooth. Funkar oftast bra om man river av kvittorna med kirurgpresicion. Gör man inte det, fastnar kvittorna och blir till dragspel vilket gör att man får öppna den och reda ut trasslet vilket är tidsödande och inte speciellt kul när folk köper månadskort på östgöta pendeln med sina bankkort. En process som normalt tar ca 5 minuter, blir nu än mer tidsödande. Sen undrar jag varför ett kvitto måste bli 5 meter långt, jävla slöseri på papper och dessa rullar är väldigt små och tar slut på nolltid...

Bästa sättet vore att kila fast ett gäng nya handdatorer på spårskenan i övergången väster om stationen i Linköping, låta ett X köra över det i 180 knyck, sedan backa och göra om proceduren. Men jag ger mig fan på att handdatorn skulle plinga till än mer. Den är ju oförstörbar men krånglar ändå hur mycket som helst...

vfp420b 2008-09-07 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Bästa sättet vore att kila fast ett gäng nya handdatorer på spårskenan i övergången väster om stationen i Linköping, låta ett X köra över det i 180 knyck, sedan backa och göra om proceduren. Men jag ger mig fan på att handdatorn skulle plinga till än mer. Den är ju oförstörbar men krånglar ändå hur mycket som helst...

Appropå handdatorn, har du testat de nya sms-biljetterna, då kameran som är undertill på nått vänster plockar upp information med en "streckkod", dvs. en nummerserie, och tar du sedan mobilskärmen mot kameran undertill på handdatorn, så ska du få ett pling och sedan ser du exakt vart denne har köpt sin resa.. En tågvärd visade mig finessen idag, och det ser faktiskt ganska bra ut. Även om detta är pisstråden nu.. ;)

Och om jag nu ska pissa på nått, så kan det va att jag har fått världens hosta efter en jobbig förkylning med tillhörande feber i början av veckan, vilket man också kan pissa på.. Och nu får man stå ut med hostan tills den försvinner..

Eric B 2008-09-07 16:17

Det där fungerar med varierande framgång. Mina kollegor har hamnat i situationer där det både fungerar och där det inte fungerar. Allt beror på skicket på mobiltelefonerna samt vilken handdator man tar. Fungerar det inte måste man mata in en 21 siffrig kod. 21 siffor vafan, kan man göra det mer komplicerat? Knappast! Kul att visera 25 e-biljetter som dessa kallas, speciellt om det inte går att läsa av nån alls. Tar sin tid att knappa in 25, 21 siffriga koder...

Tycker det är ren idioti. Men om 5 år tycker jag väl annorlunda skulle jag tro.

simonbertilsson 2008-09-07 22:00

Och så enkelt som att stänga av skiten fick det tydligen inte vara?

_gege 2008-09-07 22:02

Måste få lov att gnälla lite. 300D är sjukt långsam. Uppstart på typ tre sekunder, sen har man tur om man hinner få fokus att sitta innan slutsignalerna passerat. Detta trots usm-motor i optiken. Suger ganska kraftigt i köp-tarmen just nu.

simonbertilsson 2008-09-07 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
Måste få lov att gnälla lite. 300D är sjukt långsam. Uppstart på typ tre sekunder, sen har man tur om man hinner få fokus att sitta innan slutsignalerna passerat. Detta trots usm-motor i optiken. Suger ganska kraftigt i köp-tarmen just nu.

Jodå, jag har bläddrat genom bilderna i en sådan några gånger och jag förstår precis vad du menar! Jag gick och tog en fika medan jag väntade på att nästa bild skulle bläddras fram. ;)

_gege 2008-09-07 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Jodå, jag har bläddrat genom bilderna i en sådan några gånger och jag förstår precis vad du menar! Jag gick och tog en fika medan jag väntade på att nästa bild skulle bläddras fram. ;)

Japp. Har du dessutom tagit en serie om ofattbara 4(!) RAW så lär man ju vänta 10-15 sekunder tills kameran flyttat dem från buffertminnet till kortet. Sen ska vi inte ens tala om att samtliga var grovkornigare än gammaldags film, på ISO400. Yay! FÅr se vad det blir sen, några tips? ;)

simonbertilsson 2008-09-07 22:19

Citat:

Japp. Har du dessutom tagit en serie om ofattbara 4(!) RAW så lär man ju vänta 10-15 sekunder tills kameran flyttat dem från buffertminnet till kortet. Sen ska vi inte ens tala om att samtliga var grovkornigare än gammaldags film, på ISO400. Yay! FÅr se vad det blir sen, några tips? ;)

Jag kan ju tipsa om 40D, som nu sjunkit i pris när den bara marginellt bättre 50D släppts. En riktigt trevlig kamera att jobba med. Snabb, och snabbjobbad tack vare en snabb processor, och smart uppbyggd. Alla viktiga funktioner finns inom några få knapptryck, och menyerna behövs sällan. :tumupp:
Annars finns ju 450D, som Götborg säkert kan tipsa om.

_gege 2008-09-07 22:22

Citat:

Jag kan ju tipsa om 40D, som nu sjunkit i pris när den bara marginellt bättre 50D släppts. En riktigt trevlig kamera att jobba med. Snabb, och snabbjobbad tack vare en snabb processor, och smart uppbyggd. Alla viktiga funktioner finns inom några få knapptryck, och menyerna behövs sällan. :tumupp:
Annars finns ju 450D, som Götborg säkert kan tipsa om.

Har kollat lite på den. Visst, totalt sett är den väl över min nivå, men vem har egentligen inte nytta av snabbare seriebildstagning, större detaljrikedom, bättre brusegenskaper, snabbare datahantering? Att den dessutom är lite större passar mig med stora händer.

450D är av just den anledningen inte aktuell, har hållt i den och tyckt den var lite liten, precis som min 300D. Funkar med batterigrepp, men inte utan. Enligt de recensioner jag läst ska AF tydligen vara snabb, vilket passar bra för rörliga motiv såsom tåg. ;)

Erik Götborg 2008-09-08 00:18

Citat:

Har kollat lite på den. Visst, totalt sett är den väl över min nivå, men vem har egentligen inte nytta av snabbare seriebildstagning, större detaljrikedom, bättre brusegenskaper, snabbare datahantering? Att den dessutom är lite större passar mig med stora händer.

450D är av just den anledningen inte aktuell, har hållt i den och tyckt den var lite liten, precis som min 300D. Funkar med batterigrepp, men inte utan. Enligt de recensioner jag läst ska AF tydligen vara snabb, vilket passar bra för rörliga motiv såsom tåg. ;)

Gustav lille...300D är en stor kamera, den har ett bra grepp! :)

bönan 2008-09-08 07:29

Nu ska jag klaga riktigt mycket! Först och främst, när jag var i Göteborg under förra vecka passade jag på att köpa Rail Simulator för ett finfint pris. Hem och installera, men när jag skulle ange cd-kod haden den %¤#&%#@¤% expediten lagt i fel manual, så koden funkar inte! Och så bor jag nästan 50 mil därifrån... Och så har MSTS kraschat. Nu får jag ett nytt, fint felmedelande när jag ska ladda en rutt... Failed to load object platte eller något sådant. Undrar hur många felmedelanden MSTS kan vissa ???

vfp420b 2008-09-08 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Nu ska jag klaga riktigt mycket! Först och främst, när jag var i Göteborg under förra vecka passade jag på att köpa Rail Simulator för ett finfint pris. Hem och installera, men när jag skulle ange cd-kod haden den %¤#&%#@¤% expediten lagt i fel manual, så koden funkar inte! Och så bor jag nästan 50 mil därifrån... Och så har MSTS kraschat. Nu får jag ett nytt, fint felmedelande när jag ska ladda en rutt... Failed to load object platte eller något sådant. Undrar hur många felmedelanden MSTS kan vissa ???

Kontakta de som har gjort spelet och uppge även den felaktiga koden, så ska du nog se att du får en ny kod av de.

_gege 2008-09-08 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Gustav lille...300D är en stor kamera, den har ett bra grepp! :)

Med batterigrepp så är den väl okej, men den är fortfarande seg som sirap. ;)

Sparkfot 2008-09-08 13:55

Det är måndag, det regnar och är allmänt grått ute, mao pissväder!:mad:

Dson 2008-09-08 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Det är måndag, det regnar och är allmänt grått ute, mao pissväder!:mad:

Äntligen måndag, äntligen, och livet börjar på nytt igen! Veckan är kommen, helgen försvunnen....:D

---------------------------------------------------------

Gnäll från mig: Sov nästan ingenting på tåget upp från Gävle till Östersund nu inatt pga två gubbar i liggvagnskupén som verkade ha tävling i snarkande! *trött*

Eric B 2008-09-08 14:34

Citat:

Äntligen måndag, äntligen, och livet börjar på nytt igen! Veckan är kommen, helgen försvunnen....:D

---------------------------------------------------------

Gnäll från mig: Sov nästan ingenting på tåget upp från Gävle till Östersund nu inatt pga två gubbar i liggvagnskupén som verkade ha tävling i snarkande! *trött*

Om eknomin tillåter så rekommenderar jag isåfall att du köper en egen sovvagnskupé tills nästa gång. Då slipper du snarkande från andra personer ;)
Men smakar det, så kostar det men du får DUX säng mm.

Dson 2008-09-08 14:57

Citat:

Om eknomin tillåter så rekommenderar jag isåfall att du köper en egen sovvagnskupé tills nästa gång. Då slipper du snarkande från andra personer ;)
Men smakar det, så kostar det men du får DUX säng mm.

När jag får jobb så!:D Men än sålänge återstår ett knappt år kvar som student *gnälla*

simonbertilsson 2008-09-08 17:52

Citat:

När jag får jobb så!:D Men än sålänge återstår ett knappt år kvar som student *gnälla*

16 000 priopoäng så är den din för en natt! ;)

Olaf Lindström 2008-09-08 17:55

Är det nåt att gnälla på gymnasiet!? Du får ju iaf gratis mat och litteratur och allt sånt där förmånligt som en annan måste betala!:( (nåja, köper man allt begagnat av andra så tjänar man ju o sparar på bidraget man får, snålänning i blodet)

Dson 2008-09-08 17:55

Citat:

16 000 priopoäng så är den din för en natt! ;)

Åh, så uppiggande att veta!;)

Dson 2008-09-08 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Är det nåt att gnälla på gymnasiet!? Du får ju iaf gratis mat och litteratur och allt sånt där förmånligt som en annan måste betala!:( (nåja, köper man allt begagnat av andra så tjänar man ju o sparar på bidraget man får, snålänning i blodet)

Tror du missat att det inte är gymnasiet i sig jag klagar på - för i skolan trivs jag utmärkt! Sitta i en Volvo FH-440 6*2 2007 med I-Shift är la inte helt fel.
Däremot är det ju inte så lätt att ha råd med sovvagn med min ekonomi:p

Olaf Lindström 2008-09-08 18:12

Citat:

Tror du missat att det inte är gymnasiet i sig jag klagar på - för i skolan trivs jag utmärkt! Sitta i en Volvo FH-440 6*2 2007 med I-Shift är la inte helt fel.
Däremot är det ju inte så lätt att ha råd med sovvagn med min ekonomi:p

Nej, det är sant. Tänkte iofs mer åt ekonomihållet, det känns som att man inte har några utgifter på gymnasietid, gratis resor och allt!:D

Eric B 2008-09-09 18:59

Attans. Nu stängde ju Fredrik den intensiva "diskussion angående fotografering" tråden. Och jag som var så inställd på att argumentera där och tyckte dessutom att det var ganska kul, aja allt kul har sitt slut...

simonbertilsson 2008-09-09 19:20

Citat:

Attans. Nu stängde ju Fredrik den intensiva "diskussion angående fotografering" tråden. Och jag som var så inställd på att argumentera där och tyckte dessutom att det var ganska kul, aja allt kul har sitt slut...

Ja, jag som aldrig tröttnade på att Mr. X drog upp samma argument hela tiden!
Bättre illa fäkta än fly. :D

Schulz 2008-09-15 21:48

Dags att bidra med en tråkig händelse idag. Min Golf och jag kolliderade ganska rejält i en korsning vid Älmhults station. Dock har jag fördelen av att han undvek högerregeln som råder i korsningen.

Tyvärr är det förmodligen byebye till bilen, blir nog att lösa in den och köpa en annan. Så är det. Visserligen var det redan tid att byta bil, tur väl att jag inte nyligen hade fulltankat bilen, så omständigheterna verkar vara till min fördel.

Motorn är intakt av vad jag har bedömt, resten av fronten är totalkvaddad. :mad::(

Så jag har inget annat än att uttrycka mig på det här viset: :(:(:(:(:mad::mad::mad::mad::mad::tumner::tumner:: tumner::tumner::tumner:

Sparkfot 2008-09-15 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Dags att bidra med en tråkig händelse idag. Min Golf och jag kolliderade ganska rejält i en korsning vid Älmhults station. Dock har jag fördelen av att han undvek högerregeln som råder i korsningen.

Tyvärr är det förmodligen byebye till bilen, blir nog att lösa in den och köpa en annan. Så är det. Visserligen var det redan tid att byta bil, tur väl att jag inte nyligen hade fulltankat bilen, så omständigheterna verkar vara till min fördel.

Motorn är intakt av vad jag har bedömt, resten av fronten är totalkvaddad. :mad::(

Så jag har inget annat än att uttrycka mig på det här viset: :(:(:(:(:mad::mad::mad::mad::mad::tumner::tumner:: tumner::tumner::tumner:

Försäkringen borde väl täcka det mesta? Du kan väl också begära skadestånd av honom?

simonbertilsson 2008-09-15 22:27

Nu ligger man ju i lä efter Schulz tråkiga incident (beklagar verkligen), men tänkte ändå klaga lite...

Jag har just flyttat till en lägenhet i Hörby (vilket verkligen är sjukt gött!), men oj vad tiden flyger iväg! Kom just hem från Ikea med ännu fler platta paket, som det förmodligen kommer ta ett bra tag att få upp. Har inte en tom dag förrän på Fredag.

Schulz 2008-09-15 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Försäkringen borde väl täcka det mesta? Du kan väl också begära skadestånd av honom?

Tyvärr bara halvförsäkring, men erkänner han så får han stå för alla kostnader.

Basse 2008-09-16 01:58

Ligger själv i lä men har lust att klaga lite också. Kameran verkar inte gilla mig, i somras började den hoppa till Bildstilsmenyn när man bara nuddade kameran, vilket var väldigt märkligt. Behövde kameran så sköt upp inlämningen och nu är det värre än vanligt, vad jag än gör vill den hoppa till Bildstilar. Blir så less att jag inte ens orkar ta fram kameran nu.
Så nu blir det till att lämna in skönheten, men blir handikappad utan den också.

Det enda positiva var att lönen kom in idag - så måndagar är inte allt för dumma! (ibland)

Sparkfot 2008-09-17 18:13

En massa förbannat plugg tills imorrn!:tumner:

Dson 2008-09-17 18:36

Den där jävla, helvetiska skitskolan drog in våran transferbuss på delen Fyrvalla-Busstorget samtidigt som man senarelade avgångstiden från Furulund med 10 minuter, vilket innebär att flertalet inkl jag får stressa som idioter för att hinna med tåg och buss -.- Något att försöka få igenom i elevrådet sen *sucka*

Dson 2008-09-19 22:03

Gnäll igen - den där Dson måste ju kontakta psykolog snart?;).. Tappade kameraväskan i marken från lastbilen och vidvinkelgluggen "bröts av" från kamerahuset såpass att två plastbitar på fattningen gick av vilket resulterade i att hela objektivet inte går att använda och Dustinhome har stängt på helger... Så nu är jag fast med 40-150 mm fram till att objektivet är reparerat... :(

Positivt i det hela är väl att enda skadan var just 14-40 mm-gluggens fattning som pajade - annars verkar allt ha klarat sig bra.:)

_gege 2008-09-19 22:05

Citat:

Gnäll igen - den där Dson måste ju kontakta psykolog snart?;).. Tappade kameraväskan i marken från lastbilen och vidvinkelgluggen "bröts av" från kamerahuset såpass att två plastbitar på fattningen gick av vilket resulterade i att hela objektivet inte går att använda och Dustinhome har stängt på helger... Så nu är jag fast med 40-150 mm fram till att objektivet är reparerat... :(

Positivt i det hela är väl att enda skadan var just 14-40 mm-gluggens fattning som pajade - annars verkar allt ha klarat sig bra.:)

Lite tur i oturen då. Är väl lite värre om huset pajar :)

Dson 2008-09-19 22:16

Citat:

Lite tur i oturen då. Är väl lite värre om huset pajar :)

Man får väl se det så... Egentligen jävligt tålig kamera. Måste ha fallit åtminstone 1,5 meter rakt ner på gruset med en avbruten fattning som enda skada...

_gege 2008-09-19 22:17

Citat:

Man får väl se det så... Egentligen jävligt tålig kamera. Måste ha fallit åtminstone 1,5 meter rakt ner på gruset med en avbruten fattning som enda skada...

Jo det är sant. Tror inte min 300D skulle palla ett sånt fall. :)

Olaf Lindström 2008-09-19 22:28

En god vän till mig provade att låta kameran falla från en bom när den gick upp, det var förvisso en kompaktkamera av okänd modell, men den höll förutom ett litet glapp i batteriluckan!;)

Ni som undrar vad kameran gjorde på bommen, så är svaret så enkelt att det fungerade som stativ. Gick bra första tio tågen ungefär, sen kom ett ensamt diesellok vilket inte riktigt var planerat, och kameran togs inte bort innan bommarna gick upp...:rolleyes:

_gege 2008-09-19 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
En god vän till mig provade att låta kameran falla från en bom när den gick upp, det var förvisso en kompaktkamera av okänd modell, men den höll förutom ett litet glapp i batteriluckan!;)

Ni som undrar vad kameran gjorde på bommen, så är svaret så enkelt att det fungerade som stativ. Gick bra första tio tågen ungefär, sen kom ett ensamt diesellok vilket inte riktigt var planerat, och kameran togs inte bort innan bommarna gick upp...:rolleyes:

Låter som en olycka offret själv gärna håller tyst om, till skillnad från dennes kamrater som mer än gärna återberättar historien :D

simonbertilsson 2008-09-20 00:13

Citat:

Låter som en olycka offret själv gärna håller tyst om, till skillnad från dennes kamrater som mer än gärna återberättar historien :D

"En god vän" alltså? Eller? ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.