Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Börjar på att få upp ångan igen (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=19940)

sealpower 2008-08-09 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av ludde
Inte för jag vill klaga, bara hjälpa, men lycktorna sitter för långt ut titta hur dom ska sitta på min bild som jag tog 2 / 8 i år. Fler bilder på loket finns på min hemsida

www.freewebs.com/ludvigdfrid

Tack för att du väckte den frågan,
men nu är det så här att enligt ritningar och gamla svartvita foton från okänt årtionde ska lyktorna sitta därframme där jag satt dem. Jag vet inte så mycket om 1306'ans historia men det är möjligt att hon genomgått några moderniseringer genom åren. Jag arbetar dock för att göra loket så som det såg ut på 20-talet.
Men tack iallafall, kritik uppskattas.

korvtiger 2008-08-09 14:50

Det ser fortfarande snyggt ut! (Vilken tur!)
Om du behöver bilder och info så tror jag att Michael Erhardsson här på forumet burkar hänga mycket i Nora.. Bara en gissning, men det är nog värt ett försök!

sealpower 2008-08-09 17:45

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hinken
Snyggt!!! Kul att följa bygget i tråden.

Jo, jag gillar lägga ut regelbundna uppdateringar, så att folk kan hänga med i alla svängar och tidigt peka ut eventuella brister.

Appropå uppdateringar... Nu var det hjul igen!

Marcus Gustavsson 2008-08-09 17:51

riktigt snyggt!

alex 2008-08-09 18:32

Mycket mycket fint! :tumupp::tumupp:

Dveomer 2008-08-09 23:18

Ser kanonfint ut!! :tumupp:

Marcus Gustavsson 2008-08-12 00:07

kolla här det finns en hel del bra bilder på SB 1306 som kanske kan vara till någon hjälp;) http://www.ojs.nu/index2.htm

korvtiger 2008-08-17 20:31

Förut pratade dess om att modeller inte är måttenliga pga att tillverkarna tar hjul ifrån andra lok för att spara på kostnader. Detta gäller nog inte detta ex: http://www.wnj.se/evenemang/sedda_by...2/levin_sb.jpg
loket är i skala H0 (1/87) vilket leder till att den är dryga 16 cm lång. Alla delar är handgjorda och verktygen är inte fler än att dom får plats i en väska.

korvtiger 2008-08-24 21:23

Vi har inte hört något på länge? hur går det egentligen?

sealpower 2008-08-25 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Vi har inte hört något på länge? hur går det egentligen?

Jag har och har haft de senaste veckorna rätt tungt med andra saker ute i verkligheten som måste avklaras innan jag har tid att göra något åt den här.

andreas_92 2008-08-29 08:29

Ska bli så kul när loket är klart, äntligen ett till svenskt ånglok till TRS. :D

Hoppas du får några "lättare" veckor framöver så att du kan fortsätta på loket!

sealpower 2008-09-13 19:56

1 bifogad(e) fil(er)
Lever fortfarande, så vitt jag vet. Har gjort lite smådetaljer men känns tungt att dra igång seriöst bara över en helg har ju fortfarande mycket på veckorna.

Slutligen den obligatoriska rendern.

Fredrik 2008-09-13 20:05

fy f-n så vackert! Dunkar till i ryggen på sealpower! Keep on going! Grymt bra gjort!

Kristian 2008-09-13 20:17

Ryggdunk, applåder, busvisslingar och så vidare.:) Jättesnyggt!

Dson 2008-09-13 20:38

Detta är att föra Trainz till en högre nivå! Otroligt snyggt, Sälen!:tumupp::tumupp:

ekankal 2008-09-13 21:20

Det där kallar man bara...Högsta klass!!!!

Janne 2008-09-13 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
fy f-n så vackert! Dunkar till i ryggen på sealpower! Keep on going! Grymt bra gjort!

Jag kan inte komma på bättre superlativer än vad Fredrik just gjort. Jag kan bara hålla med. :)

sealpower 2008-09-27 00:46

1 bifogad(e) fil(er)
Börjat om på kraftöverföringen, vars facknamn just för tillfället inte dyker upp i mitt minne... Hade förstås varit roligare om man visste vad i hela friden man modellerade:D Har grävt bland informationen tidigare i tråden och studerar flitigt Mazz's bilder, men man börjar inse att det kanske hade varit bra att se något sånt där i verkligheten... nåväl det blir kanske hyfsat realistiskt.

Obligatorisk bild.

Janne 2008-09-27 06:54

Om det är kraftöverförningen (slidstyrningen) du menar finns det ett bra exempel på hur det kan se ut här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Wa...rts_motion.gif

korvtiger 2008-09-27 18:38

Här har du en guide till hur man animerar Walschaerts slidstyrning(kraftöverföring el vad ni nu vill kalla det) och vad delarna heter på engelska: http://www.44090digitalmodels.co.uk/..._Animation.pdf

När Lan för länge sedan animerade sitt ånglok så gjorde han en bild där det stod vad alla delar hette på engelska och någon hjälpte honom att hitta vad dom heter på svenska. Det är bara att leta. Arkivet står öppet.
Lycka till!

lan 2008-09-28 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Om det är kraftöverförningen (slidstyrningen) du menar finns det ett bra exempel på hur det kan se ut här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Wa...rts_motion.gif

Jag tråden heter "Hur blir man "konstruktör"?"

sealpower 2009-05-23 13:47

1 bifogad(e) fil(er)
Okej har varit tillbaks och "smygpetat" lite i Sb'n. Ett nytt försök med slidstyrningen är på gång och den här gången verkar jag förstått vad som är vad på ritningarna (vilket är en klar fördel :rolleyes:). Mazz's bilder har också varit till stor hjälp.

Ser det helt galet ut eller verkar det någorlunda övertygande? Jag behöver verkligen ett handtag med de här grejerna då jag aldrig sett skiten in action och har svårt att veta exact hur grejorn ska utformas för att kunna förflytta sig i de rörelseriktningar som det är tänkt. Det finns mycket man kan säga om ånglok, men en sjuhelsickes ingenjörskonst är de i allafall.

Marcus Gustavsson 2009-05-23 15:46

Det var ju ett ta edan jag tog mig en närmre titt på det där på ett riktigt ånglok men det ser enligt mig korrekt ut, hur som helst väldigt snyggt!

sealpower 2009-05-23 17:44

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar!
Pust och stön! Det var länge sedan man behövde tänka så här mycket under en helgdag :D

Men god lön för mödan förmodar jag... Ett stort antal mekaniska mojänger är nu klara.

Marcus Gustavsson 2009-05-23 18:25

väldigt väldigt snyggt!
:tumme_upp:

Mazz 2009-05-23 19:45

Väldigt fint och övertygande! :tumme_upp: Trefligt att du har användning av bilderna! Ifall du behöver några kompletterande bilder, så säg till, jag är i Nora då och då. (För c:a 2 timmar sen senast... ) :)
Hur många bilder man än tar, så känns det som om det ändå är nån vinkel som saknas...

sealpower 2009-05-23 19:52

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 184408)
Väldigt fint och övertygande! :tumme_upp: Trefligt att du har användning av bilderna! Ifall du behöver några kompletterande bilder, så säg till, jag är i Nora då och då. (För c:a 2 timmar sen senast... ) :)
Hur många bilder man än tar, så känns det som om det ändå är nån vinkel som saknas...

Tackar och bockar, känns väldigt fint när det kommer från dig:)

Jo dina bilder har varit till stor nytta hittills och lär fortsätta vara det. Det enda som jag spontant kan komma på att jag saknar är en bra bild på infästningen vid det mittersta drivhjulet, om du råkar ha någon sådan får du gärna skicka den åt det här hållet

Durr hurr :visslar:

ekankal 2009-05-23 20:04

Precis som vanligt, ser strålande bra ut :tumme_upp:.

korvtiger 2009-05-24 11:25

Ojojoj!!! Ser mycket snyggt ut! :grin: Hela maskinen ser fantastisk ut! Jag hoppas att du får med alla skuggor och grejer och bakar in dom i texturen (det finns en sådan funktion i 3dsmax va?) för det gör det hela så snyggt.

Lycka till med animeringen! :)

EDIT: Hittade en filmsnutt på Youtube där man ser slidstyrningen på Sb lite halvdant. Men det är ju alltid något. http://www.youtube.com/watch?v=wonp2wjv5VQ

sealpower 2009-05-25 19:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 184474)
Ojojoj!!! Ser mycket snyggt ut! :grin: Hela maskinen ser fantastisk ut! Jag hoppas att du får med alla skuggor och grejer och bakar in dom i texturen (det finns en sådan funktion i 3dsmax va?) för det gör det hela så snyggt.

Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..:D

[quote=korvtiger;184474]
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i :rolleyes:

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard:rolleyes: (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt:D)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...

roger_sj 2009-05-26 10:28

Hej

ja hoppas det kommar att passa till 04

korvtiger 2009-05-26 20:15

Hade inte så mycket att göra....
1. Räckena på tanken
2. Pinnen som sitter under pannan som reglerar fram/back (vet ej facknamnet)
3. Koppelstänger m.m. har blivit mer utsirade.
4. Plåtbiten som sitter framför tankarna under pannan har fått en ny form.

Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.

Mazz 2009-05-26 20:58

3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag :)
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

:)

sealpower 2009-05-26 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.

Har jag faktiskt inte tänkt på, har följt ritningarna, men de brukar ju som vanligt inte alltid vara helt rätt i alla lägen:rolleyes:

Ska undersöka saken vidare, men har hittills tyckt att de stämmer rätt bra mot de bilder jag också studerat. Tror du att du kan specificera vad som ser konstigt ut?

Tack för erbjudandet om att få använda dina buffertar, men jag tror jag avvaktar och ser först:)

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 184700)
3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag :)
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

:)

1. Den ser rätt skaplig ut från de flesta vinklar... utom en men den vägrar jag visa:D

2. Där ser man ritningar och verklighet skiljer sig ännu en gång... Ska se om 1307'an ser likadan ut.

3. Ack, precis som på AB4'an har jag en stark fobi mot runda saker (vill fortfarande hålla viss standard vid början av ett projekt även om det brukar spåra ur efter resans gång:rolleyes:) Dessvärre finns det inte någon direkt enkelt sätt att lägga till sidor på ett redan skapat runt objekt i Max. Bortsett då från att köra Chamfer på alla kantlinjer och därmed fördubbla antalet polygoner på pannan...men kanske är det något man får ta:D har ju sett folk på Aurans forum klägga på detaljer som om det inte fanns någon vett och sans alls.

korvtiger 2009-05-26 21:34

Kroppen ser för bred ut och det ska vara små flärpar som sticker ut längst ned vid buffertbalken. Sedan ska det vara en bit in till fjädern som sitter där inne. Kolla ritningen så förstår du vad jag menar.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2331210058/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2187411400/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2032169715/
Kolla runt på Erhardsson's. Han har ett flertal bra Sb 1306 bilder.

För övrigt så brukar man göra pannor med 20-24 vertecies. Men det är ingen lag som säger hur många det ska vara. Man jag kan hålla med om att det bör upp. Föresten, hur många polys ligger den på?

Mazz 2009-05-26 22:36

Kollade lite i mina gömmor angående antal ledstångsfästen på rökskåpet. Det är ju samma rökskåpsdörr som på ett antal andra ånglok, t.ex litt L, litt E och ett "antal" till typer. Och jag skulle nog vilja påstå att det är 3st som gäller, även om jag är nyfiken på om det fanns dörrar 5 fästen oxå. Kollade på en äldre bild på 1307 och den har 3st.

Angående pannan, så var det bara en reflexion. Jag vet, det är pyssligt att trycka in flera på redan placerade grejjor... :vetej:

Json 2009-05-26 22:37

[quote=sealpower;184620]Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..:D

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 184474)
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i :rolleyes:

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard:rolleyes: (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt:D)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...

En spontan tanke, mer än att det är chuusigt, är att grejjorna i rörelsen ser lite klena ut, ffa vevstaken, den brukar vara lite biffigare än de andra pryttlarna.

Marcus Gustavsson 2009-05-26 22:40

en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok! :tumme_upp:

sealpower 2009-05-26 23:10

Insåg just att pannan är en del av huvudmeshen vilket innebär att den egentligen bara är en halv cylinder (kör med symmetri-modifier) vilket gör det betydligt enklara att försöka få dit några fler små streck.

Angående de där fästena på sotskåpetsluckan så tror jag att han som ritade ritningen en gång i världen inte visste riktigt vad han sysslade med (en tanke jag tänkt tidigare också...)
Jag tvovlar nämligen på att det skulle finnas flera versioner av luckan på en lokserie som endast bestod av 5 lok.

Ska titta vidare på buffertar och diverse mekaniska mojänger. har redan nu stora problem med dimensionerna på grejerna, framförallt på lokets breddled (syns inte så väl på bilderna men det är ett stort gap mellan hjulen och kopplingsstången som jag inte förstår hur det kommer sig:confused:)

Polygon antalet ligger nu utan att jag optimiserat alltför mycket på ca 18000 trianglar och jag vägrar att gå över 20

Angående olika versioner så tror jag inte att jag orkr ägna mig åt sånt (det är svårare att ta bort än att lägga till!) men jag ska anstränga mig och göra den kraftigt LOD-ad

Mazz 2009-05-26 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 184710)
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok! :tumme_upp:

Det kan låta som en fiffig ide, men i praktiken innebär det en massa jobb att dubbelmodellera som det i så fall blir. Tror det är bättre att satsa på den polygon-nivå man själv siktar på, sen får dom som känner att modellen är för tung för sin dator antingen vrida på sina prestandarattar eller så får man skaffa bättre grejjer att köra på. Utvecklingen av ny hårdvara är ju verkligen fördelaktig för vår hobby. Att "snik-modellera" blir bara att den modellen får en väldigt kort livslängd. Bättre att lägga den tiden på fler modeller i så fall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.