Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ior ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34618)

Totte 2013-10-30 21:15

Nej, det är fel! Det ska vara tvärtom.;)

lan 2013-10-30 22:15

Jaha ...

1 bifogad(e) fil(er)
... och vad är "tvärtom" - förklara för en gammal trögtänkt byggare :Fnissa:

Upptäckte just att IORE har buffertar av rejäla mått, inte för att de behövdes i normal drift, kanske för att flytta på vagnar med normalkoppel eller som "renfösare", av storleken att döma skulle de nog klara en älg eller en Lloyd -56 också, Steve kanske vet? :grin:

Totte 2013-10-30 22:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282164)
... och vad är "tvärtom" - förklara för en gammal trögtänkt byggare :Fnissa:

Jag tänker på pantographerna. Titta på bilden.

lan 2013-10-30 22:40

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 282165)
Jag tänker på pantographerna. Titta på bilden.

Men Totte då, vad tror du händer om man trycker en gång till på pantoknappen. "Titta på bilden" !

lan 2013-10-30 22:44

Härliga "Samiska" namn ...

2 bifogad(e) fil(er)
på vissa lok:

(sista för idag, jag lovar)

Totte 2013-10-30 22:47

Enligt 2 bilderna på inlägg 15, så visar strålkastarna på loket åt det håll och den andra bilden lyser röd strålkastare så tror jag du fattar.

lan 2013-10-30 23:02

Nej jag fattar inte, bilderna i inlägg 15 är gamla nu! Pantoläget har inget med strålkastarna att göra. Det lok man befinner sig i har strålkastarregglagen, den andra halvan har endast slutljus. Pantograferna lyder de tre stegen på pantoreglaget.

Har jag eller du missat nåt :confused::confused::confused:

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 282169)
Enligt 2 bilderna på inlägg 15, så visar strålkastarna på loket åt det håll och den andra bilden lyser röd strålkastare så tror jag du fattar.

Totte 2013-10-30 23:05

Okej! Då ska jag inte störa dig. Gör som du vill.:)

Jockes 2013-10-31 00:15

Musstänker att det skiljer en del mellan MSTS, RW och Trainz när det gäller pantografer och lyktor/slutljus, och det Lennart gjort nu stämmer bra enl mig! men snacka om att loket såg tomt ut utan buffrerna, dem gör verkligen massor :rolleyes:

//Jocke på mobilen

lan 2013-10-31 14:47

Lite spartansk inredning ...

4 bifogad(e) fil(er)
... som syns utifrån tycker jag man skall ha, det är få polygoner och nån extra textur men det tycker jag det är värt, liksom animerade vindrutetorkare. I Driver tillkommer ju Ekans Lokis som sitter och viftar också!

lan 2013-10-31 16:22

Färska "bulletiner" ...

4 bifogad(e) fil(er)
... om vad som finns mellan Iore-enheterna, och varför.

Bild 1 visar verkligheten mellan Iore-delarna (Det är synd att man inte kan modellera ALLT :mad: - men det är nog tur för annars blev man väl tagen av "PolygonPolisen" :Fnissa:

Bild 2 visar den "nakna" sanningen på modellen :mad:

Bild 3 visar att Iore-enheterna är byggda för att kunna gå som ensamlok och dra malmvagnar (normalt koppelavstånd i bakändan).

JoJo

lan 2013-10-31 21:24

Kraftöverföringen till boggierna...

1 bifogad(e) fil(er)
... på IORE är ett under av teknik. Ni som vet allt om kardaner, differentialer och kuggdrev vet säkert hur det fungerar inuti, jag försöker gestalta hur det ser ut utifrån.

lan 2013-11-01 14:01

Nu är jag rätt nöjd med IORE ...

3 bifogad(e) fil(er)
... den senaste färgsättningen och vackra dekor ! 45 meter ren råstyrka som lämnat sina föregångare efter sig :tumme_upp:

lan 2013-11-02 14:20

´Det var hiskeligt dött på forumet idag ...

1 bifogad(e) fil(er)
... men det kanske det skall vara på Alla Helgons dag :confused:
Min lilla "helgongärning" är att förse Ior med riktiga vindrutetorkare så stakars Lokis ser nåt i höstrusket.

lan 2013-11-02 18:08

Många sitter väl och drömmer om...

4 bifogad(e) fil(er)
TS2014 och allt löftesrukt som kavlas ut om den, men jag bygger envetet vidare med TS2010 vers. 3.3 till vidare.

Att få en enginespec. att stämma både i CAB och DCC mode är förvisso inte lätt men jag har lyckats rätt bra med IORE i dag.

Målet är att kunna dra ett fullastat malmtåg med 68 F040-vagnar i 50 kph (8340 ton tågvikt) och samtidigt kunna hantera ett ensamt IORE-lok (180 ton) utan att det blir en "Dragster".

Loket får inte slira, inte ens med full tågvikt (datorstyrt AntiSlipSystem)

Jag använder RC-hytten som testhytt, (8 körsteg, tåg och lokbroms).

Körsteg 1 och 2 används för ensamt lok och korta tåg, körsteg 3-8 för tunga tåg.

Och tänk, det fungerar ganska naturtroget.

Lite bilder med full tågvikt:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.