Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DONJ - ångbogseraren Norrsundet (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33514)

bjornl 2012-11-16 18:47

1 bifogad(e) fil(er)
Så...

Otyget flyter för första gången.

Det är först när man får in modellen i trainz som man ser vad man gjort för fel.
Och det är ett antal, huvudsakligen relaterade till texturer.

Som Ekan och korvtiger skulle sagt "gör det mörkare för tusan".

Att styrhytt och skorsten bara är dummys säger sig självt.

spyfrog 2012-11-16 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 270213)
Så...

Otyget flyter för första gången.

Det är först när man får in modellen i trainz som man ser vad man gjort för fel.
Och det är ett antal, huvudsakligen relaterade till texturer.

Som Ekan och korvtiger skulle sagt "gör det mörkare för tusan".

Att styrhytt och skorsten bara är dummys säger sig självt.

Jag tycker den har en bra början. Blir nog snygg! :tumme_upp:

Bengan 2012-11-18 07:44

Ser kanonfint ut Björn.:tumme_upp:

En nyfiken fråga. Blir hon enbart som objekt eller dyker hon upp i körbart skick också. Tänker inte på något avancerat, så som hytt m.m. Utan bara att hon rör på sig i bakgrunden.

OT. Från detta ämne. Fick bara en fix idé tidigare, som kanske passar för D.O.N.J. En stockränna gjord som ett spår. Sen ett lok, som en stock och en passande portal i båda ändarna, som spottar ut stockar i jämn takt i rännan och sväljer dom i andra änden.:rolleyes:

Jockes 2012-11-18 10:15

Oja! Ser verkligen snyggt ut Björn!! :) Är alltid intressant att följa det ni 3D-byggare gör.

bjornl 2012-11-18 16:47

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 270266)
Ser kanonfint ut Björn.:tumme_upp:

En nyfiken fråga. Blir hon enbart som objekt eller dyker hon upp i körbart skick också. Tänker inte på något avancerat, så som hytt m.m. Utan bara att hon rör på sig i bakgrunden.

OT. Från detta ämne. Fick bara en fix idé tidigare, som kanske passar för D.O.N.J. En stockränna gjord som ett spår. Sen ett lok, som en stock och en passande portal i båda ändarna, som spottar ut stockar i jämn takt i rännan och sväljer dom i andra änden.:rolleyes:

Hej Bengan

Hon dyker nog upp både som statiskt objekt och som körbar.

Så här långt har jag kommit nu. Det mesta av däcksdetaljerna är på plats.

Nu är det styrhytten och livbåten kvar.

Stockränna hm, har du någon bild nånstans på en sådan?

Bengan 2012-11-18 18:56

Tyvärr Björn.

Har inga sådana bilder.

Googlade lite på flottning och flottningsränna. Där hittade jag bara några svartvita småbilder.

spyfrog 2012-11-18 22:22

Flottningsrännor finns kvar på flera platser, t.ex. till Korsnäs massabruk i Gävle finns det en som fortfarande används - för vattnet då. Flottning sker inte längre.

Vad det rör sig om är egentligen en ungefär 1.5 meter bred ränna som är cirka 1 meter djup. Träsidor och träbotten.

Exempel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Timmerr%C3%A4nna

lan 2012-11-18 22:48

Ahhhhh !!!!!

Detta ser "kanon" ut. Om du skall animera den, studera TOR och hör av dig om du behöver nåt! Snyggt bygge :tumme_upp:

bjornl 2012-11-18 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270304)
Detta ser "kanon" ut. Om du skall animera den, studera TOR och hör av dig om du behöver nåt! Snyggt bygge :tumme_upp:

Hej LAn

Tack:-)

Jo jag kommer att höra av mig.

Att få klart henne som statisk modell tar väl en vecka till eller så. Sedan tänkte jag göra henne körbar.

lan 2012-11-18 23:16

Mums!
det kommer Dalslands-Skåne-maffian (= Nisse) att gilla :tumme_upp:

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 270305)
Hej LAn

Tack:-)

Jo jag kommer att höra av mig.

Att få klart henne som statisk modell tar väl en vecka till eller så. Sedan tänkte jag göra henne körbar.

sealpower 2012-11-18 23:53

Angående flottningsrännor finns delar av en sådan i metall bevarad i Klabböle. Två (små) färgbilder finns att se längst ner till höger på den här sidan
http://www.umea.se/besoksomraden/kla...880001734.html

bjornl 2012-11-21 21:48

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Igen

Nu börjar hytten ta form. Den skall detaljeras invändigt och få rutor och dörrar så är den klar sedan.

Vad är det överigt kvar..

En strålkastare, dävertar och livbåten samt lanternor i masten sedan får jag nöja mig.

lan 2012-11-21 22:11

Hallå, det ser ursnyggt ut!!!!

men relingarnas insidor är kanske väl kritvita, smutsa gärna ned dom på nåt sätt. Nu börjar jag låta som Ekan snart, är "nedskitning" smittsamt tro???? :confused:

bjornl 2012-11-21 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270373)
men relingarnas insidor är kanske väl kritvita, smutsa gärna ned dom på nåt sätt. Nu börjar jag låta som Ekan snart, är "nedskitning" smittsamt tro???? :confused:

Hej LAn

Jodå jag skall nog skita ner den en smula.

Och rosten glöm inte den!

spyfrog 2012-11-21 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 270377)
Hej LAn

Jodå jag skall nog skita ner den en smula.

Och rosten glöm inte den!

Ser mkt bra ut. Lite skit ger mera realism också åt kanten, nu ser den väldigt "jämn" ut. Och rost är väl aldrig fel - förutom ur besättningens synpunkt då. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.