Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Omnibuss ägare Kvarne (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=12137)

Sparkfot 2006-05-18 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Jasså, det säger du?;) Själv kör jag buss med traktorkort:)

Du är jue kriminell och dansk oxå därav du kör din buss med traktor kort.:D

Isak3 2006-05-18 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Lycka till att spara ihop till ett RC lok.
Du kommer inte ens få framföra det på banan om det är ditt såvidare du inte bygger en egen.

Den som skulle tillåta mig att köra en Rc som jag snickrat ihop själv skulle vara galen:D;).

Och apropå vad som krävs för att köra buss så gör jag det faktiskt lagligt utan något körkort alls. Jag övningskör en folkaBUSS ;).

Mvh Isak

simonbertilsson 2006-05-18 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av Isak3
Den som skulle tillåta mig att köra en Rc som jag snickrat ihop själv skulle vara galen:D;).

Och apropå vad som krävs för att köra buss så gör jag det faktiskt lagligt utan något körkort alls. Jag övningskör en folkaBUSS ;).

Mvh Isak

Då är det knappast en buss. Som buss definieras fordon med minst nio passagerarplatser. Om inte, är det en personbil eller lastbil.

Isak3 2006-05-19 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Då är det knappast en buss. Som buss definieras fordon med minst nio passagerarplatser. Om inte, är det en personbil eller lastbil.

Det hörs ju på namnet! FolkaBUSS/miniBUSS ;). Och åtminstone på dalatrafik räknas hundar som passagerare, och det får nog plats en par tre hundar i skuffen, så då blir det 10 passagerarplatser:D.

Nej men ärligt talat tror jag aldrig att jag skulle klara av att köra en riktig buss. I alla fall inte i en storstad som Stockholm. Jag tror nämligen att alla SLs busschaufförer är robotar. Ingen mänsklig varelse skulle klara av att samtidigt hålla reda på trafikljus, filer, "stopplingningar", övergångsställen etc ;). Jag är därför en stor beundrare av dom:D.

Mvh Isak

simonbertilsson 2006-05-19 12:48

Citat:

Det hörs ju på namnet! FolkaBUSS/miniBUSS ;). Och åtminstone på dalatrafik räknas hundar som passagerare, och det får nog plats en par tre hundar i skuffen, så då blir det 10 passagerarplatser:D.

Nej men ärligt talat tror jag aldrig att jag skulle klara av att köra en riktig buss. I alla fall inte i en storstad som Stockholm. Jag tror nämligen att alla SLs busschaufförer är robotar. Ingen mänsklig varelse skulle klara av att samtidigt hålla reda på trafikljus, filer, "stopplingningar", övergångsställen etc ;). Jag är därför en stor beundrare av dom:D.

Mvh Isak

Låter trevligt. I Eslöv är nog de där robotarna felprogrammerade isåfall... En linje som är rätt kort och går en gång i halvtimmen (linje 1) är oftast minst 10 minuter sen för att nämna ett exempel. :tumner:

Erik Götborg 2006-05-19 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Du är jue kriminell och dansk oxå därav du kör din buss med traktor kort.:D

Kriminell? Ge gärna en närmre förklaring på de tack...och dansk kan jag inte påstå att jag är, snarare blandning mellan skåning/göteborgare, dock inte hallänning.

Isak3 2006-05-19 18:16

Citat:

Låter trevligt. I Eslöv är nog de där robotarna felprogrammerade isåfall... En linje som är rätt kort och går en gång i halvtimmen (linje 1) är oftast minst 10 minuter sen för att nämna ett exempel. :tumner:

X-trafiks linje 100 lyckas då och då med att bli försenad med 10 min på en sträcka av 1 km. Men där beror det på att tidtabellsättarna inte räknar med att folk vill kliva på bussen.

Mvh Isak

simonbertilsson 2006-05-19 19:08

Citat:

X-trafiks linje 100 lyckas då och då med att bli försenad med 10 min på en sträcka av 1 km. Men där beror det på att tidtabellsättarna inte räknar med att folk vill kliva på bussen.

Mvh Isak

I Eslöv beror det snarare på "robotarna". De kan stå med bussen vid ändhållplatsen och vänta tills det är dags för avgång (d.v.s. 10 minuter efter tidtabellen...:mad:) :tumner::tumner::tumner:

Isak3 2006-05-19 23:46

Citat:

I Eslöv beror det snarare på "robotarna". De kan stå med bussen vid ändhållplatsen och vänta tills det är dags för avgång (d.v.s. 10 minuter efter tidtabellen...:mad:) :tumner::tumner::tumner:

Det var ju mindre roligt. Men jag får passa på att skryta med att "min" busschaufför oftast brukar avgå enligt fröken ur:D. Inte så kul dock när man själv är försenad;).

Mvh Isak

Bengan 2006-05-20 09:51

Citat:

Avgångstiderna i en tidtabell är i ca: 99% av fallen, frågan om när bussen tidígast ska avgå och det är också bara ca: tider i tabellerna.
Så inget fel, med att en buss avgår 10 minuter efter vad det står i tidtabellen, bara bussen hinner fram till nästa tidsreglering i tid.
Men bussen, ska stå till trafikanternas förfogande ett visst antal minuter innan avgång. Tiderna kan variera, beroende på vilka avtal som har slutits mellan beställare och bussbolag.

Men, kan hålla med om att 10 minuter verkar lite saftigt.

Här i Stockholm (SL) räknas bussarna och tåg som sena efter 5-10 minuter beroende på turtätheten. Avgår bussen mer än 50% sent, så räknas den som inställd och bolaget får betala böter till SL (Gäller ej om förseningen beror på trafiken).

Pierre 2006-05-21 17:50

Sen som vanligt...men stort GRATTIS Kvarne!

Startar du bussresor till Tallinn (tänker på Torsk på Tallinn), så har du din första resenär här...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.