Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   X2000 Projekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34895)

Kungsfisk 2014-07-24 23:22

Det finns 3 rattar där pilen visar på kokplattan. Det är inte omöjligt att dem två bredvid den som sätter på plattan är torkarna. Är rätt övertygad faktiskt.

Edit: På x2'an då :)

bönan 2014-07-24 23:26

Det låter mycket rimligt och motsvarar som sagt hur det ser ut på andra svenska tåg från samma tid. Ett reglage till kokplattan och separata kontroller för höger/vänster torkare.

vadokunvot 2014-07-25 07:18

Fantastiskt bra jobbat.

Rogge 2014-07-25 11:28

1 bifogad(e) fil(er)
Det ser fantastiskt bra ut och är trevligt att köra. Det bromsar in väldigt hårt, men det visste du redan om som jag förstått och är på din ToFix-lista. :)

Som vanligt har jag lite småsynpunkter:
  • Det borde följa med en pdf-fil med alla kommandon, tex Nödfrånslag, Strålkastare, mm då inte alla använder standardkommandon. Den bör ligga i mappen C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\RailWorks\Manuals\EN. Följer den med från början slipper man leta i forumet om ett år. Vill du ha hjälp att fixa den, hör av dig. :)
  • zaphr89 nämnde att han ville använda svenska begrepp vilket jag tycker är jättebra. Då borde fram/backreglaget i HUD:en ändras. Nu står det R för back, det borde stå B som i Back.
  • Att använda spacebar för att dra ner pådrag/dynamisk broms ner till 0 är helt magiskt tycker jag. Jag upplever att man oftast måste trycka ner spacebar två gånger istället för en gång. Ibland räcker det med en, men oftast krävs två. Jag har noll-koll på hur man mappar upp det till Xbox-controllern, men att tuta i ett annat lok (spacebar) går att göra med Xbox-controllern också.
  • Jag kan inte starta vindrutetorkarna med Xbox-controllern.
  • Kanske bör namnet ändras, dvs inte bara skriva med små bokstäver. (Se bifogad bild)
  • Överkurs: Skall den heta X2000 eller SJ 2000?
  • Som jag sagt tidigare, när du kommer till ljudet så bör du kolla in ljudet i motorvagnen Class 395 och kanske använda det. Jag vet inte hur det fungerar med rättigheter, mm...
Jag fick igång frontljuset i alla dess varianter. Jag missade att man behövde trycka Shift+F för att bara få igång dom två översta. För övrigt säger jag igen att det är ett fantastisk jobb du gör och det är kul att testa det och förhoppningsvis kunna bidra med synpunkter för en bättre slutprodukt som många kan ha glädje av. :tumupp:

Så till dig säger jag: :applad: :ber: :tumme_upp: :drool: :kora:

bönan 2014-07-25 11:35

Ja 395 låter faktiskt lite likt. Men ljudet från kylfläktarna måste till, de är väldigt ikoniska för X2! :)

Kungsfisk 2014-07-25 11:58

Rogge, i vilken meny ser det ut sådär? Vad borde det heta? Litt x2, Sj snabbtåg osv? Tror Sj X2000 är mest känt bland "vanliga dödliga", kanske köra på det?

Skall göra en PDF med allt när vi kommer närmare släpp, men tror jag håller lite på det nu eftersom jag flyttar runt kontrollerna.
Tänker även lägga en textur där tidtabellen brukar ligga där kontrollerna lite subtilt kan läsas, så behöver man inte tabba ner :)

Har fixat backspeglar både ute och inne i hytten, och jag tror jag har en fiffig ide på att skapa riktig reflektion.
Ni vet vattnet i RW, det reflekterar omgivningen. Om man använder det materialet med "platta" normal och specularmaps kanske man kan få till något.

F.Ö var backspeglarna sanslöst bråkiga att få igång xD
Jag förstår nu vad folk menar att det är svårt att se dem från hytten, hehe :)

--> Åter, söker bild på hur det ser ut bakom förarplatsen! <--

Annat förslag...
Jag tänkte det vore superfräckt om man kunde öppna dörrarna på loket och kika in. Det är inte svårt att fixa alls, men jag vet inte hur det ser ut i maskinrummet sånär på en sektions-skiss.

Rogge 2014-07-25 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 289316)
Rogge, i vilken meny ser det ut sådär? Vad borde det heta? Litt x2, Sj snabbtåg osv? Tror Sj X2000 är mest känt bland "vanliga dödliga", kanske köra på det?

Jag skapade ett Scenario, Standard och då dyker namnet upp när man via huvudmenyn går från Drive > Standard och kan välja vilket Scenario man vill köra. (R X2000 är det namn jag själv döpte Scenariot till.)

Den kan heta vilket som, jag hade nog döpt den till SJ 2000 då tågsetet är från nutid. Vad tycker andra här på forumet? SJ X2000 går lika bra! Du får känna med magen vilket du tycker är bäst! :) (SJ med stora bokstäver)

bönan 2014-07-25 12:21

X2000 helt klart. SJ2000 är ett nytt påfund. X2000 hette det i över 20 år!

Micke.L 2014-07-25 12:21

Citat:

Annat förslag...
Jag tänkte det vore superfräckt om man kunde öppna dörrarna på loket och kika in. Det är inte svårt att fixa alls, men jag vet inte hur det ser ut i maskinrummet sånär på en sektions-skiss.

Räcker väl om man kan öppna in till själva hytten? In i maskinrummet är det ändå inte särskilt mycket att se :)

Hamp3 2014-07-25 12:22

Riktigt superbygge detta! Utseendet har ju varit på topp hela tiden och nu känns det som att även tekniken/körkänslan blir lika verklighetstrogen! :tumme_upp:

Röda tail-light'ens blinkintervall ser perfekt ut!! :tumupp:
BTW, har X2 också "rött i båda ändar"-läge som X31 och X61 brukar använda vid parkering?

Vet att ni pratat om det tidigare och att det nog är på gång, men vill bara trycka på att Xbox-kontroll stöd hade varit guld! :)

Citat:

Annat förslag...

JAA!! :drool:

EDIT:
Jag röstar på "SJ X2000". :)

Kungsfisk 2014-07-25 13:21

1 bifogad(e) fil(er)
  • Vädereffekt i passagerarvyn.

Bifogad fil 65765

Kungsfisk 2014-07-25 15:16

• :tumme_upp: Bromsarna fungerar rätt nu! :tumme_upp:

Kungsfisk 2014-07-25 18:14

2 bifogad(e) fil(er)
  • Instrumentljus. För tillfället lagt på "I" knappen.

#Mörkerkörning :)
Bifogad fil 65766
Bifogad fil 65767

bönan 2014-07-25 18:57

Bara av nyfikenhet, alla funktioner som får en icke orginal-knapp tilldelade, går de även att kontrollera med musen genom de riktiga kontrollerna i hytten?

Kungsfisk 2014-07-25 19:10

1 bifogad(e) fil(er)
@Bönan. Yes, du kan redan nu röra dem med musen :)

Kommer snart uppdatera länken för det har hänt en del, ta en titt på nya läsbelysningen och instrumentbelysningen till dess.

Bifogad fil 65768

Kungsfisk 2014-07-25 19:27

Betan är uppdaterad!
  • Justerat färgen och intensiteten på strålkastarnas ljuskastning.
  • Justerat strålkastarnas geometri. Lykthuset lös inte upp på ett par steg.
  • Bromsarna fungerar nu korrekt (elbromsen slås inte automatiskt på vid broms, kommer snart).
  • Mellanslag fungerar nu varje gång.
  • Nya färger för bromsen i HUD:en.
  • Justerat känsligheten i samtliga kontroller.
  • Vindrutetorkarkontroll och justering av torkanimation.
  • Justerat färg och intensitet på hyttbelysningen.
  • Justerat kameran ytterligare.
  • Instrumetbelysning + Ratt. Bunden till "I".
  • Läsbelysning + Ratt. Bunden till "O".
  • Fixade dörrvakterna på Bistron.
  • Uppdaterat dörranimationen på Bistrovagnen.
  • Uppdaterat skriptet för "Cablights" av alla slag så de inte syns utifrån och kastar ljus på omgivningen. Kommer lösas på annat sätt. (Gäller även bistron).
  • Backspeglar adderade exteriört på motorvagnen.
  • Backspeglar adderade interiört i motorvagnshytten. (Tyvärr ingen fullreflektion än).
  • Vädereffekt i passagerarvyn.
  • m.m.

Kungsfisk 2014-07-25 22:47

1 bifogad(e) fil(er)
Mer framgång. Digital hastighetsvisare. ATC kommer härnäst.
Bifogad fil 65774

Kungsfisk 2014-07-25 23:54

1 bifogad(e) fil(er)
  • Presenterar stolt fungerande ATC :) Det var faktiskt inte speciellt svårt om jag skall vara ärlig. Kul :tumme_upp:
    Visar alltid i Km/h!

Bifogad fil 65776

Kungsfisk 2014-07-26 02:17

1 bifogad(e) fil(er)
Okej, sista inlägget för idag. Såhär långt kom vi. Skall göra en uppdatering i morgon.

Har kommit en bit på infopanelen, men vet inte exakt när ett meddelande är tänds/släcks. De flesta går att lista ut dock :)

Bifogad fil 65777

gubben50 2014-07-26 02:20

Hej! i sena natten va ska man säja om det jobb du ha lagt ner, man kan inte säja det i ord men ja säjer kanoon utav 100 p så få du 110 av mig

AlleDahlle 2014-07-26 08:38

Riktigt snyggt! Och riktigt hög kvalité.

Erik.H 2014-07-26 09:34

Tjusigt! Fick mig en smärre chock när jag öppnade tråden idag! :tumme_upp:

Rogge 2014-07-26 09:50

Bromsen måste ligga på när man startar loket i en rutt. Jag testade just en Quickdrive på sträckan Hamburg to Hanover. När man "kastas in" i spelet och man startar från Hanover så börjar tåget direkt att rulla bakåt pga av att det står i en liten uppförsbacke.

Ljus i mätarna tänkte jag be om igår och nu när jag ser det, digitala siffror i hastighetsmätaren samt ATC så fick jag inte en värmechock. Jag fick en X2-chock! :drool:

bönan 2014-07-26 10:30

Väldigt snyggt! En småsak bara, förindikatorn ger inget besked om kommande högre hastighet. :)

Erik.H 2014-07-26 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 289338)
Okej, sista inlägget för idag. Såhär långt kom vi. Skall göra en uppdatering i morgon.

Har kommit en bit på infopanelen, men vet inte exakt när ett meddelande är tänds/släcks. De flesta går att lista ut dock :)

Bifogad fil 65777

Har funderat lite och undrar inte om instrumentbelysningen är lite svag?

AlleDahlle 2014-07-26 11:13

Accelererar verkligen x2 så långsamt?

Kungsfisk 2014-07-26 12:01

1 bifogad(e) fil(er)
Länken är uppdaterad.

Jag fixade till det ni skrev. Broms vid start, bättre instrumentbelysning, och ATC visar endast när nästa hastighet är lägre än den aktuella :)
Inte helt nöjd med instrumentbelysningen, skall fila mer på den senare.

Edit: Observera att infopanelen är väldigt mycket WIP.

Edit2:[12:04] Updaterat länken igen. Belysningen var bruten och justerat instrumentbelysningen ytterligare :)

Bifogad fil 65784

Kungsfisk 2014-07-26 12:24

Tydligen funkar inte bromsgrejen i quick drive. Skall fixa det.

[Edit]: Bromsarna fixade. Länken uppdaterad igen. Nu hoppas jag allt är som det ska :visslar:

Micke.L 2014-07-26 13:45

Haha vad ledsen man blir, hade spelat in en grym film på X2000 på min bana i regnrusk, men så visade det sig att den inte hade spelats in som jag trodde :rolleyes:

Ska försöka lösa problemet och återkomma med en film på skönheten :)

Rogge 2014-07-26 13:57

1 bifogad(e) fil(er)
Med den senaste betan (hotfix 2) så får jag error när jag skall starta en Quickdrive. Jag testade på London - Peterborough samt Munich - Augsburg. (Se bifogad bild)

Kungsfisk 2014-07-26 14:04

Skall testa, återkommer.

Edit: Jag tog och gjorde ett nytt paket och provade London - Peterborough, fick inget meddelande. Det fick jag iof inte innan heller men prova den nya och se om det löser sig?
Fler som får meddelandet? Vet inte om det hjälper, man kanske måste rensa cachen. Har uppdaterat länken.

Rogge, om du får samma sak igen, se om du kan få igång logmate och kopiera vad du ser. Many failures låter som att det är korrupt än ett mindre fel.

Rogge 2014-07-26 14:39

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Kungsfisk (Inlägg 289360)
Rogge, om du får samma sak igen, se om du kan få igång logmate och kopiera vad du ser. Many failures låter som att det är korrupt än ett mindre fel.

När jag vill via Quickdrive vill köra från Peterborough till Kings Cross får jag detta felmeddelande. Det första kunde jag inte återskapa. Jag håller precis på att ladda ner den senaste betan.

EDIT:
Fick samma fel med den nya versionen och efter rensad cache.

Kungsfisk 2014-07-26 14:52

Okej, sätt detta som Launch Options i steam eller efter Target om du har RW som en genväg. Se om du kan hitta något där som skvallrar om vad det är. Jag kan tyvärr inte återskapa problemet hos mig :/

Viktigt att det är små och stora bokstäver.
-LogMate -SetLogFilters="All"

Kungsfisk 2014-07-26 14:54

Nej nu fick jag det!!

Erik.H 2014-07-26 14:57

Testade din kreation nu för första gången. Ser bra ut men lite kvar att göra. :)

Mycket trevlig funktion med en ATC som fungerar.

Nu ska jag ut i solen och steka. Ha de fint! :tumupp:

Kungsfisk 2014-07-26 15:18

Okej, jag har identifierat vad som skapar crashen. RW kan inte hitta en rutt för tåget. Det har "indirekt kanske" men X2's längd att göra...kanske.

Efter att ha debuggat en stund:

Tydligen så är det sista som händer innan ett scenario laddas är att efter det att RW listat ut vilken väg tåget skall ta, så lägger dem om alla växlar så att ja...man kan ta sig till destinationen.
Börjar man i Peterbourgh och vill till London via Fast, så hittar inte RW en rutt och RW vet inte vad den skall göra varpå det kraschar.

Sätter man istället Peterbought till London via Slow så hittar RW en rutt, lägger om växlarna, och scenariot startas.

Det är inte omöjligt att X2an är för lång och ligger över en växel eller annan "trigger" som måste läsas av scenariot för att hitta rutten. Vet jag fått det på ett par ställen med multat x2 och multat ICE.

I vilket fall är det det som loggen säger, så tror helt enkelt du får prova välja en annan rutt tills vidare. Skall kika mer på detta sen och se om det går att lösa. Just nu har jag ingen direkt lösning, men nu vet jag vad jag skall leta efter.

Rogge, vilken rutt kör du på Munich - Agusburg?

Kungsfisk 2014-07-26 15:52

Nu lite bra nyheter, har kopierat klart hytten så nu går det lika bra att köra från manövervagnen. Skall fixa lite skript först så skall jag uppdatera sen :)

AlleDahlle 2014-07-26 16:19

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 289353)
Accelererar verkligen x2 så långsamt?

Liten uppföljare på mitt förra inlägg. Det är såhär att när jag kör multat x2 så kommer jag upp i runt 155 km/h och sedan tar det kanske 1 minut för den att öka upp till 156 osv. När jag kör ensamt x2 (omultat alltså) så händer samma sak fast kommer upp i runt 170 km/h. Ska det verkligen vara så? Har kört Munich - Augsburg och har aldrig lyckats komma upp i de härliga 200 km/h som x2000 är känt för.

Rogge 2014-07-26 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 289368)
Liten uppföljare på mitt förra inlägg. Det är såhär att när jag kör multat x2 så kommer jag upp i runt 155 km/h och sedan tar det kanske 1 minut för den att öka upp till 156 osv. När jag kör ensamt x2 (omultat alltså) så händer samma sak fast kommer upp i runt 170 km/h. Ska det verkligen vara så? Har kört Munich - Augsburg och har aldrig lyckats komma upp i de härliga 200 km/h som x2000 är känt för.

Jag får samma sak här. Jag tror att det har med vagnarnas tyngd att göra då jag märker samma sak med Rc-loket där man får lite olika toppfart beroende på vilka personvagnar man kopplar till. (Svenska personvagnar ger lägre toppfart jämfört med tyska/engelska vagnar)

@ Kungsfisk: Om jag minns rätt så försökte jag köra från Augsburg till Munich Hbf. Jag tror som du säger att det har med tåglängden att göra då jag fick ett meddelande på London - Peterborugh ang static clash med en HST.

Kungsfisk 2014-07-26 17:21

Högst sannolikt traktiveeffortvsspeed som är fel. Jag kan inte vilka värden som är rätt men zaphr har koll på det. Skall testa och se om det är fel någonstans.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:28.