Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SL Tunnelbanevagnar C1 och C3 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32301)

GBSF 2012-04-17 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260051)
Här är en bild på en C4 som inte har bruna dörrar:

Bilden jag letat efter! Det där är orginal interiören på C4-C6!

Bengan 2012-04-17 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260051)
Här är en bild på en C4 som inte har bruna dörrar:

Precis som jag vill minnas dom gamla vagnarna, brunt är väl bara något nytt påfund, som har kommit dom sista 10-15 åren (osäker).

Har inte kollat på dina texturer för tunnelbanan än, men om dom är, som alla dina andra texturer. Så kan det väl inte vara så svårt för oss andra, att ändra färg på dörrar m.m. och att själva släppa flera varianter av tunnelbanevagnar.

svenolov 2012-04-17 16:12

Lennart!

Jag beundrar ditt engagemang, verkligen. Du har ju ingen anknytning till t-banan i Stockholm och inte är det din tidsepok heller? Men jag vet hur det är, ibland dyker det upp saker som man bara blir intresserad av, även om man trodde att det aldrig skulle hända.

Det är bara dela ut en stor eloge till dig igen, för att du fått så många angagerade.

Troian 2012-04-17 17:25

Diggar dina grejer fett Lan, detta är ju sjukt snyggt. :)

Jag är alltså mycket tacksam för ditt hårda arbete Lan, vad skulle detta forum vara utan dig? :rolleyes:

GBSF 2012-04-17 17:33

Lan! Angående märkningarna så står grön för dörrombyggd vagn och gul för hyttombyggd.

lan 2012-04-17 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 260071)
Precis som jag vill minnas dom gamla vagnarna, brunt är väl bara något nytt påfund, som har kommit dom sista 10-15 åren (osäker).

Har inte kollat på dina texturer för tunnelbanan än, men om dom är, som alla dina andra texturer. Så kan det väl inte vara så svårt för oss andra, att ändra färg på dörrar m.m. och att själva släppa flera varianter av tunnelbanevagnar.

Att ändra detta blir nog inte helt lätt för nån annan än jag är jag rädd för. Denna gång har jag använt "multimaterial"-teknik som gör det mycket lätt att ändra i max, men eftersom texturerna används på många olika ställen kan man inte längre helt sonika ändra texturen på t.ex. dörranas insida till brunt genom att måla om texturen Walls.tga för då blir allt som är mappat med Walls.tga brunt.

Men jag får väl ge ut några vagnar med bruna dörrar för att göra X2an lugn, frågan är bara vilka? Hallå X2 ! - "växeln här - vill du bli kopplad till mappningsavdelningen? - Var god dröj!!" :grin:

lan 2012-04-17 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 260080)
Lan! Angående märkningarna så står grön för dörrombyggd vagn och gul för hyttombyggd.

Ack ja,
kan möjligen grönt stå för bruna dörrinsidor ? Låter inte så logiskt men :vetej:

De fina vita dörrarna blev väl misshandlade av bruna rågummisulor åsså tog man ett beslut i ledningen och dörrarnas insidor lackerades bruna för att bemöta detta brutala våld mot spårvägens egendom ?

GBSF 2012-04-17 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 260071)

C4 har nog inte rullat sen 2003 högst. Men den bruna färgen är ju 80-00'-tal.

Bengan 2012-04-17 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 260083)
C4 har nog inte rullat sen 2003 högst. Men den bruna färgen är ju 80-00'-tal.

1980 tog jag körkort, sen har jag knappt åkt tunnelbana efter detta. Så det är mycket möjligt, att dörrarna blev bruna redan på 80-talet.

GBSF 2012-04-17 19:38

Lan, tåget lasta inte på/av passagerare på stationerna. Vet du varför?

lan 2012-04-17 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 260092)
1980 tog jag körkort, sen har jag knappt åkt tunnelbana efter detta. Så det är mycket möjligt, att dörrarna blev bruna redan på 80-talet.

Hallå Bengan,
med mig är det ännu värre, jag tog körkort 1963, sen dess har jag knappt utnyttjat nån kollektivtrafik. Men "de gamla" tunnelbanavagnarna har jag åkt, 1953, men har vittrande minnen av det, men det var stor sak på den tiden. Stockholmare, som min syster, var mäkta stolta över detta teknikens seger över förnuftet, och placerade mig, lillebror, så ofta hon kunde på olika tunnelbanetåg med nån musei-biljett i handen för att ge mig bästa (?) möjliga kulturella utbyte av huvudstaden :rolleyes:

GBSF 2012-04-17 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260097)
Hallå Bengan,
med mig är det ännu värre, jag tog körkort 1963, sen dess har jag knappt utnyttjat nån kollektivtrafik. Men "de gamla" tunnelbanavagnarna har jag åkt, 1953, men har vittrande minnen av det, men det var stor sak på den tiden. Stockholmare, som min syster, var mäkta stolta över detta teknikens seger över förnuftet, och placerade mig, lillebror, så ofta hon kunde på olika tunnelbanetåg med nån musei-biljett i handen för att ge mig bästa (?) möjliga kulturella utbyte av huvudstaden :rolleyes:

Och jag som åker tunnelbana dagarna in och ut.. :visslar:

Och det är väl klart en inbiten Stockholmare som jag är stolt över vår tunnelbana! Även om den i dagens läge är ganska omodern.

lan 2012-04-17 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 260095)
Lan, tåget lasta inte på/av passagerare på stationerna. Vet du varför?

Om stationenerna har passagerarstöd skall det funka OK. Förklara vad du menar!

GBSF 2012-04-18 08:54

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260111)
Om stationenerna har passagerarstöd skall det funka OK. Förklara vad du menar!

Dörrarna öppnas, men inga passagerare försvinner/ lastas på i tåget och samma på stationerna. Testat på flera olika stationer. Samma fel.

lan 2012-04-18 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 260139)
Dörrarna öppnas, men inga passagerare försvinner/ lastas på i tåget och samma på stationerna. Testat på flera olika stationer. Samma fel.

Hoppsan! Det är mina passengers som har slutat fungera, det fungerar med Aurans original <kuid:-3:11060>. Vore bra om du ändrar i queue och kuid-table och kollar att det fungerar med någon vagna.

Jag skall ändra detta på vagnarna och uppdatera eftersom det ändå kommer nya boggier som har strömavtagaren på "rätt?" höjd (samma som C20) så dom passar det nya tunnelbanespåret som kommer snart.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:04.