![]() |
Citat:
//Lars S |
HEJ! Kommer nån gång i framtiden C20 modellen även få utropet: Ding Ding Ding "Tåget går mot: Ropsten, Farsta Strand, Skarpnäck, Hässelby Strand, Norsborg, Akalla, Hjulsta, Åkeshov, Alvik, Alby, Liljeholmen, Västra Skogen, Axelsberg, Högdalen, Hagsätra, Gullmarsplan, Skärmarbrink, Sätra, Tekniska Högskolan, Mörby Centrum, Östermalmstorg" dessa utrop vart tåget har sin ändstation kommer bara vid Slussen och T-Centralen utom då förstås Hjulsta och Akalla som kommer bara vid T-Centralen vad jag vet och det kommer just när dörrarna har öppnats. Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
Ursnyggt David! :D :) |
Citat:
//Lars S |
Modellen befinner sig just nu på nivå Pre-release Alfa V1.11. Det är denna version som kommer att användas vid demon hos Tågia på torsdag.
Håll tummarna för oss!! //Lars S |
Ja, givetvis ska vi hålla alla tummar vi har för det, förresten om demon går bra och så vidare, kan ni då ge oss ett hugskott på när vi kan vänta oss att få se Stockholms tunnelbana V2.0 mellan tummen och pekfingret när ungefär Juni, Juli, Augusti? Jag önskar er härmed verkligen ett stort lycka till. Mvh Johnny Nilsson
|
Härom dagen satt vi ner tillsammans och gick igenom några småsaker som måste fixas på vagnen inför torsdagen. Vi körde också hela sträckan Fruängen-Ropsten och gjorde noteringar om felaktigheter längs vägen.
Problemet med inspelningar av vagnens ljud under gång är på väg att lösas tack vare att Tågia än en gång har vänligheten att ställa upp på en förfrågan från mig. Utan deras vänliga tillmötesgående och intresse från enskilda medarbetare skulle modellen inte vara så snygg och realistisk som den är. Detaljerna ska diskuteras efter demon på torsdag. //Lars S |
David och jag har i dag haft ett mycket konstruktivt möte hos Tågia. Jag häpnar över deras vilja att komma oss till mötes. Ingenting verkar omöjligt!
På torsdag klockan 13.00 genomförs i alla fall den planerade demon. I nästa vecka blir det en demo hos Veolia. //Lars S |
Citat:
Vad beträffar ljudinspelningar av C20-ljud under gång är allt i princip klart. Tågia ställer en C20 med förare till förfogande att köras som ett provtåg på Tågias trafiktillstånd på Tub3 för att göra detta, precis som jag önskade! Eftersom alla detaljer, förutom datum, inte är helt klara än säger jag inte mer än så men ljudinspelning blir det! Det här bör vara något helt unikt! Vi får fritt disponera en C20 och en förare för att göra precis vad vi vill!! //Lars S |
Citat:
|
Demon var jättekul, även om det inte fanns så mycket människor som vi trodde att det skulle finna, det var iallafall en mycket spännande "experience"!
Gästerna var "impressed" i modellen och det var kul att ser "their reactions" på alla olika features att modellen har. Så, det var en mycket spännande dag idag! Oh, FYI, V1.0 på helgen! |
Citat:
I Kymlinge blir det förhoppningsvis stopp för fotografering och ljudupptagning av signalhornet. (Det är inte populärt att göra det i depå). Just nu verkar inget omöjligt! //Lars S |
Raderat meddelande!
|
Citat:
|
Citat:
Något liknande det här har nog aldrig hänt förut! //Lars S |
Citat:
|
Citat:
But there is yet more to come!! //Lars S |
Citat:
//Lars S |
Herre min je vad duktiga ni är som fixar med så otroligt verkighetstrogna grejer så att vi riktigt snart kan känna oss som i sjunde himlen, tack å tack och lycka till!!! Mvh Johnny Nilsson
|
Autentiskt ljud
David har nu fått ljudfiler till C20s högtalarsystem i original.
//Lars S |
Jag säger bara en sak, ni är fantastiska grabbar, kan vi verkligen vänta oss C20 Alpha V 1.0 nu i helgen, det vore ju helt amazing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! By the way kan man få höra ett litet smakprov ifrån detta?
Ha det gött. Mvh Johnny Nilsson |
Citat:
På måndag åker David och jag till Rissnedeån för att förbereda för ljudinspelningskörningen. //Lars S |
V1.0 har de nya ljudfilerna!!
Jag har provkört ett par timmar och vagnen når nu nya höjder!! //Lars S |
Gud vad underbart, jag kan knappt bärga mig tills vi andra får äran att känna oss som riktiga t-baneförare nära på. Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
//Lars S |
YEAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fy fasen vad bra ni är, ni är bäst alltså, jag är så glad nu, jag är nästan i extas. Mvh Johnny The man Nilsson |
Dags för v1.0!
Nu är det dags för v1.0! Efter många månader och med hjälp av många, här finns det nyaste version och det finns mycket!
v1.0 -En hel det optimeringar på 3d modellen och skripten. Nu är det möjligt att visa två gånger mer c20 på skärmen än förut med samma FPS. -Mycket mer hög kvalitet texturer på modellen så blir det mycket snyggare. -Originel ljud inspelning för stations utrop! Det är svårt att vara bättre än det här hehe. -"Modular" station utrop system blir det lätt att göra olika meningar med skripten. Slussen station är ett exempel. "Tåget går till (destination)". Mer med tbanav2 och v1.1 av c20. -Nya start ljud samt med att stänga av tåget -Nya dörr stäng ljud (tack sparkfot) -Nya "shiny" effekt på tåget, den ser mycket bättre ut på utsidan! -Många bug fixar i skripten -Nu ska passagerarna inte stiga in tåget när det är på slutstation men bara stiga av. (tack svenolov) -LOD på modellen, ingen behövs att visa en hög kvalitet 3dmodell när tåget ligger en kilometer "away from the viewing position". www.svoyager.com/files/C20/releases/C20_v10.cdp 100mb -en viktig sak att säga. dörrarna i 2004 ska _inte_ fungera med AI. Det finns en bug i 2004, försökte och försökte att fixa den men det är bara nästan omöjligt att göra dem på en sätt så att dem ska _alltid_ fungera. Så jag tror att det är bättre att ha ingen AI dörr än att ha dörr som fungerar halva tiden. I 2006 fungerar dem bra även med AI. Om jag hittar nån sätt att göra dem på 2004 ska jag göra det men för tillfället, ingen AI dörr i 2004. recommenderar at upgradera till 2006. ------ Det är kanske inte en stort lista men varje punkt där var mycket arbete, specielt med optimeringar, bug fixar, ljud filar och det shiny effekt. Shiny effekt tog mycket tid för jag behövde att konvertera modellen över till gmax (jag arbetar med 3dsmax). Så varje gång jag behöver att updatera eller prova nånting på modellen måste jag konvertera till gmax och sen exportera till trs, men när man konvertera till gmax blir det några problem så det blir 2-3 gånger mer arbete varje gång jag behöver att updatera nånting på modellen, men det är bra för resultatet är mycket bättre! Tack så jättemycket till Lars, Kenny, Patrik, Conny och många på HY depå. SV |
Äntligen har ni rott båten iland och fått med alla stationsutrop som jag fattat det, detta är ju helt fantastiskt, lycka till med era framtida projekt och ett varmt tack för att ni förgyller den grå och trista vardan. Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
På morgonen söndagen den 10 juni rullar vi, som det ser ut just nu, ut med en "egen" C20 på Tub3. Då ska vi försöka att under kontrollerade former ta upp resterande ljud förutom ljud under gång i olika hastigheter. Utan ett fantastiskt tillmötesgående från Tågia skulle den här modellen inte vara vad den är! Det kombinerat med Davids enastående talang att utnyttja den info han får skapar en enastående modell! //Lars S |
Har upptäckt några få buggar...
Allting är perfekt med nya C20:an så när som på en liten bagatell, vid Hägerstensåsen kommer bara "Hägerstensåsen" utan Ding Ding Ding Nästa före det, Telefonplan ropas ut: "Fonplan", Midsommarkransen kommer som: "Midsommarkransen", vid Liljeholmen kommer ingenting, vid Zinkensdamm kommer ingenting antingen är det en bugg eller så är det min dator det är fel på nånstans. Mvh Johnny Nilsson
|
Jag har sett det här på min data men det är helt möjligt att den har en för dålig ljud kort. Om det finns mycket ljud som spelar på samma tid kan det göra det du beskriver.
Men på min del, att starta om trs ofta ge en chans att problemet ska händer igen eller inte. Kan du prova den många gånger? Och vilket ljud kort har du på din data? |
Jag har NVIDIA GEFORCE 7800 GTX mvh Johnny Nilsson
|
vilket ljud kort
(vi talar om en ljud problem, eller hur?) |
Ja ursäkta en gammal sjöman: Realtek AC 97. mvh Johnny Nilsson
|
Okej, du har samma som jag har på min bärbaradata här. Helt möjligt att våra ljud kort är för dålig. Ska vänta lite och ser om mer människor har samma problem än oss.
När ljud är inte perfekt, starta jag om trs och det blir 50-50 chans att den ska fungera bra igen. När jag ska vara tillbacka till kanada, ska jag prova den med min data som har en soundblaster x-fi ljudkort och om problemet fortfarande händer, ska jag försöka att fixa. Men för tillfället är det helt möjligt att vi har för dålig ljud kort. (integrated sound cards aint always good). |
När jag hade hämtat hem filen, och skulle öppna den i CDP så säger programmet att den inte kan verifiera filen, dvs den känner inte av om det är en CDP fil så man måste fylla i dens namn och beskrivning å allt sånt manuellt i CDP.
Hur fungerar stations utropen? Funkar det endast om stationerna heter t.ex Sätra,Hötorget,Liljeholmen osv?. Det står följande när jag ska öppna filen: "Content could not be read, as the file is not a vaild CDP" "Unable to find required username tag in package". |
om stations utropen fungerar med stationer som har samma namn än dem på det ricktig bana. du är rätt!
om installation, höger klick och engenskaper på filen och titta på storleken. är det "98,0 MB (102 840 910 byte)"? |
Citat:
Det står innan man sparar filen att den är 98 mb, men när hämtningen är klar så är det bara 23.9 mb. |
hämtningen har avbrytit. Your transfer got stopped, happens sometimes, my host could have reset its servers or one of the servers between your location and my host could have also reset, it doesnt take much and happens often. Restart it, ill upload later today the same release but splitted in 4 files, will ease things up.
|
Citat:
Har fått ner 1/4 av filen nu så det tar sig sakta men säkert. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13. |