![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Det går nog inte. För det första tar det väldigt lång tid att sätta ut stolparna för hand. Det finns en autofunktion, men då måste jag sätta ut spåren också. Och då kommer det dessutom att bli stolpar på tbanespårte, och dom hör ju inte alls dit. Och dessutom är den tilen (för er som inte vet, MSTS-rutter är uppbyggda på rutnät där varje ruta är 2 x 2 km. I varje tile kan man sätta ut max ca 1500 objekt, annars kan man få problem. Fråga mig inte hur jag vet det!) redan ganska full.:grin:
|
gud vad snyggt
:tumme_upp::grin::applad::foto:
|
Citat:
|
Precis som Bönan säger, så finns det en gräns för hur många objekt man kan placera ut i varje tile (2x2 km) i MSTS. Det innebär att man ibland inte kan ta med allt som egentligen borde vara med (speciellt i städer). Sånt som knappt syns eller är långt ifrån banan är då det första man utelämnar!
Finns dock ett knep som man kan använda och det är att lägga stationer på gränsen av två tiles, då förbubblas antalet objekt man kan placera ut. Eller, ännu bättre, vid gränsen till fyra tiles. Detta går dock inte alltid att göra då man bygger en verklig rutt dessvärre... Rutten ser bra ut Bönan och bygg som du vill...jag väntar lugnt på släppet! |
Man kan ju skapa fler Tiles men det tar kanske för mycket plats. :)
|
Citat:
|
Fast det är ju ganska svårt att få dem att ligga på gränsen. För i tbanan är det ju ganska ofta mindre än 2 km mellan stationerna.
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag måste fråga en sak nu. Mellan Rådhuset och T-Centralen så går väl tbanan på en bro över järnvägen? Men jag ser inge sån bro på enirokartans flygfoton. Så jag måste fråga, finns det en bro och var är den?
|
Citat:
|
Ok. Är väl bara jag som minns fel då.;)
|
Mellan centralen och Rådhuset går tunnelbanan i tunnel hela vägen, under kanalen. Däremot går gröna linjen mellan St:Eriksplan och Fridhemsplan under bron (över järnvägen)
|
Aha. Då vet jag!:)
|
3 bifogad(e) fil(er)
Jaha, vad tycker ni? Jag vet att det blev lite fel med, bl a skulle det ha varit två vägar till, men de fick inte plats. Sen upptäckte jag att det egentligen skulle ha varit ungefär dubbelt så långt mellan Fridhemsplan och St Eriksplan, men det tar ut varan, för det blev längre på ett annat ställe. Notera att den undre bron som tbanan går på sticker upp genom vägen. Det blev lite fult om man tittar utifrån när man kör, men det blev å andra sidan en ganska häftig känsla när man sitter i hytten. Jag anser därför att man inte behöver sätta några car spawners på vägen ovanför. Sen skulle det vara cool med tåg på banan neranför. Jag har sett i vissa rutter tåg som statiska objekt, och här skulle det ju passa utmärkt.
|
Jag har en fråga: Ang. Bron mellan T-centralen och Fridhemsplan. Det går ju riktiga tåg, under tunnelbanebron. Som pendeltåg, X2000, Rc lok, godståg m.m så då undrar jag om man kan placera ut tåg te.x X2000 under bron som det är på riktigt.
|
Jo, det går. Man måste ju först och främst ha tillstånd från han/hon som har byggt tåget/loket. Sen får man konvertera tåget till statiskt objekt. Annars kan man ju självklart skapa en aktivitet och sätta ett tåg på spåret neranför.
|
Citat:
|
Jo, det är väl lättare att göra en aktivitet. Och om man sätter tåg som vanliga objekt är det ju omöjligt att låta AI-tåg köra på samma spår.
|
Någon mer som vill komentera?:)
|
Jo om jag ska vara exakt så är vägen på andra sidan ochså brukar åka där men tycker det ser snyggt ut
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för kommentaren! Fast enligt enirokartan är det tre vägar, en i mitten, mellan järnvägen och vattnet, och en på varje sida::cool:
|
Det spelar väl inte så stor roll var vägen är. Men jag tror att du ska lita på Enirokartan. ;)
|
Nej, jag är nöjd ändå!;)
|
Hur går det? Ja, det var ett tag sedan du skrev något. :)
|
Mja, det har stått till ett tag... Har bara inte haft lust att bygga...:o:o
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej! Nu har jag byggt till Thorildsplan. Blev rätt nöjd själv, men vill gärna veta vad ni tycker.:grin:
|
Ser galánt ut :D
|
Det här blir ju bra!:tumme_upp::tumme_upp: Synd bara att vi inte har nån C20, + att det finns såna begränsningar i MSTS. Trainz, tex blir det ju mycket bättre i, där kan man ju trycka på knappar, vända sig om och så... Jag uppskattar verkligen att du bygger det här!:applad::applad:
|
Tack för kommentarerna!:grin::grin:
|
Citat:
Trycka på knappar och kunna vända sig i hytten, är det sånt man inte kan vara utan? Är det himla viktigt och gör MSTS väldigt begränsat? Jag tycker inte det. Finns andra saker, som t.ex. fungerande vändskiva och kunna göra fungerande vändslingor (utan fusk-växlar) som jag tycker är mycket mera viktigt! Bra jobbat Bönan! Ser fram emot release-dagen... |
Jo, det håller jag med om. Trainz kan ju erbjuda mer avancerade hytter, men det tycker jag inte är allt för viktigt. Så länge man har grundläggande instrument som liknar orginalet, så är jag nöjd. Och man kan ju titta åt sidorna i MSTS också, även om det bara finns två lägen. Sen ska jag ställa en fråga: När man åker från Kungsträdgården till Hjulsta, då är väl allt under jord? :)
|
Mycket snyggt Bönan! :)
Längtar också tills rutten släpps. |
Kul att ni gillar det! Noterade dock ett fel: Jag har ställt in car spawners så att bilarna ska köra i 90 km/h. Men de kör bara i ca 35-40. Vad beror det på??
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Nej, så funkar det inte. När man ställer in farten på bilarna får man farten i m/ sek, vilket sedan omvandlas till km/h i ett annat fönster. 25 m/sek=90 km/h. Men bilarna vägrar ändå köra i 90 km/h.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16. |