Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Positiva tråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20236)

Eric B 2009-01-21 14:45

Var en rejäl pjäs till tele jag nyss hämtade på posten. Väger as, inger kvalitetskänsla. Nästan bazookasize på den dessutom. Har bara tagit enstaka provbilder men det verkar lovande. Men stativ krävs p.g.a tyngden. Bilder kommer snart. :D

Basse 2009-01-21 16:24

Härligt! Ser fram emot resultat :)

Schulz 2009-01-21 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Var en rejäl pjäs till tele jag nyss hämtade på posten. Väger as, inger kvalitetskänsla. Nästan bazookasize på den dessutom. Har bara tagit enstaka provbilder men det verkar lovande. Men stativ krävs p.g.a tyngden. Bilder kommer snart. :D

Finns det verkligen 70-200 på så många kilon att det kräver stativ?

Vanligtvis är det ju 170-500 minst som gäller för att man ska behöva ha stativ pga vikten. Enligt egen vetskap.

Slash2 2009-01-21 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Finns det verkligen 70-200 på så många kilon att det kräver stativ?

Vanligtvis är det ju 170-500 minst som gäller för att man ska behöva ha stativ pga vikten. Enligt egen vetskap.

Beror väldigt mycket på objektivets ljusstyrka. T.ex. väger Canon 70-200/2.8 L dubbelt så mycket som Canon 70-200/4 L, och det är bara ett steg ljusstarkare.

_gege 2009-01-21 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2
Beror väldigt mycket på objektivets ljusstyrka. T.ex. väger Canon 70-200/2.8 L dubbelt så mycket som Canon 70-200/4 L, och det är bara ett steg ljusstarkare.

Jepp, min 2,8 är rätt tung. Letar efter ett fäste till den, men är svårt att få tag på. Sen beror det ju på vilket hus man har också. Dessutom så spelar ju även andra faktorer in, styrka i armar osv ;)

Alexander Ödman 2009-01-21 20:24

Nja.... du får träna armarna! ;)

Fast det finns ju tyngre pjäser helt klart, så att man verkligen behöver stativ.

Fast stativ eller inte beror ju liiite på vad man ska plåta och hur beredd man behöver vara.

Alexander Ödman 2009-01-21 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
Jepp, min 2,8 är rätt tung. Letar efter ett fäste till den, men är svårt att få tag på. Sen beror det ju på vilket hus man har också. Dessutom så spelar ju även andra faktorer in, styrka i armar osv ;)

Jag vet var det finns.... :grin: :rolleyes:

_gege 2009-01-21 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Nja.... du får träna armarna! ;)

Fast det finns ju tyngre pjäser helt klart, så att man verkligen behöver stativ.

Fast stativ eller inte beror ju liiite på vad man ska plåta och hur beredd man behöver vara.

Jag upplever att jag många gånger har problem att hålla mitt stilla. Beror ju naturligtvis på yttre förutsättningar också, dvs hur kort tid man kan använda sig av. Det är dock så pass många gånger jag känner att det blir darrigt att det känns värt att skaffa ett. Dock inte original, svindyrt ju. ;)

Alexander Ödman 2009-01-21 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz

Fast när det gäller längre optiker med låg ljusstyrka (sigmorna upp till 500) är det ju inte främst på grund av vikten man behöver stativ utan på grund av den långa brännvidden. Man skakar och svajar inte mer än vanligt, men det ger större effekt. :)

Läste nu att du skrev på grund av vikten. :)

Kristian 2009-01-22 18:44

De närmaste fyra veckorna ska jag tillbringa i Malmö och sedan två i Eksjö/Nässjö, så jag bad om att få låna föräldrarnas GPS-apparat men fick avslag. Idag när jag kom hem så hade de köpt en helt ny till mig på Teknikmagasinet.:D

Jag har för snälla föräldrar...:rolleyes:

Erik Götborg 2009-01-22 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Kristian
De närmaste fyra veckorna ska jag tillbringa i Malmö och sedan två i Eksjö/Nässjö, så jag bad om att få låna föräldrarnas GPS-apparat men fick avslag. Idag när jag kom hem så hade de köpt en helt ny till mig på Teknikmagasinet.:D

Praktik var?

Kristian 2009-01-22 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Praktik var?

Arriva resp. GC.

Sparkfot 2009-01-22 21:56

Citat:

Bortskämda unge.. :p
Vad ska du med en gps till? Hittar du inte till Malmö?;)

Kristian 2009-01-22 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Bortskämda unge.. :p
Vad ska du med en gps till? Hittar du inte till Malmö?;)

Passa dig, snorvalp!;) Jodå, jag hittar till Malmö, men inte i Malmö. Det känns bättre med en GPS som talar om färdvägen än att sitta med en karta i knät när man kör bil.;)

Erik Götborg 2009-01-22 23:22

Citat:

Arriva resp. GC.

okej...där ser man. Har ni fått välja platserna själva eller det har skolan gjort?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.