![]() |
Kanske behöver förklara Lans vitsiga titel och förklara vad det kan vara för spännande med en liten spak. Detta är nämligen den spak man drar i för att skapa movie magic. Ni vet i filmer när den ena personen sorgligt nog måste åka ifrån den andra och de under ett tårfyllt farväl håller varandras händer genom vagnsfönstret samtidigt som det stora ångloket långsamt börjar sättas i rörelse med ångan fräsande ut från cylindrarna för att insvepa hela scenen i en vit dimma.
Det är också spaken som skapat en av de vanligaste missförstånden vad det gäller ånglok, nämligen att avloppsångan som använts i cylindern släpps ut rakt ifrån denna. Fel! Avloppsångan dras istället upp i rökskåpet genom ett munstycke som kallas för blästerröret för att sedan släppas upp genom skorstenen. Blästerröret mynnar i botten på rökskåpet och ångan får således ett par decimeters frihet innan den far upp genom skorstenen. Detta innebär att ångan drar med sig luften från rökskåpet, vilket skapar ett undertryck där och ger upphov till draget. Detta drag suger in luft från under elden, upp genom rosterna och lagret med brinnande kol i fyrboxen, genom tuberna fram till rökskåpet. Draget blir större ju kraftigare ångslagen är, och mer syre till elden ger en hetare eld som kokar mer ånga. Så hela ångpannan reglerar på detta sätt ångproduktionen automatiskt beroende på hur mycket ånga som används! Otroligt fiffigt! :rolleyes: Men den här filmmagin under cylindrarna då? Jo, det är utblåsningsventilerna, även kallade "pysarna" efter det ljud som de ger upphov till. Ventilerna sitter under cylindrarna för att kunna släppa ut det vatten som kondenserats i cylindrarna vilket uppkommer då loket stått still ett tag och cylindrarna blivit avkylda. En del av den ångan som först kommer in i cylindrarna kommer då att kylas ned och övergå till vatten innan cylindrarna blivit varma igen. Och eftersom vatten inte kan pressas ihop måste den släppas ut för att inte skada maskineriet. Pysarna är därför öppna enbart vid igångsättning av ett lok som stått stilla tillräckligt länge för att cylindrarna ska hunnit bli kalla. Må hända att detta stämmer vid det sorgsna avskedet på perrongen, men mycket sällan under gång mitt på linjen, då går all ånga upp genom skorstenen. Dock så ser man både nu och då i Hollywoodfilmer att pysarna är öppna mitt på linjen helt i onödan, enbart för effektens skull. Men nu vet ni bättre! :D |
Injektorerna ...
2 bifogad(e) fil(er)
... själva injektorhusen är omgjorda av Korvtiger, som inte är rädd att ta till polygonskyffeln - men vackert blir det!
|
Nu kommer John Blund ...
1 bifogad(e) fil(er)
... och strör sand i ögonen på oss !
|
En skylt att sätta i pannan ...
1 bifogad(e) fil(er)
... på loket alltså !
|
Riggat "John Blund" ...
3 bifogad(e) fil(er)
... det är tankloksvarianten på bilderna.
Av, blås bakåt och blås framåt. |
Härligt! Mycket bättre nu med mjuka kurvor på injektorn! Allt annat är ju fantastiskt också. ;)
|
Tja, vi får väl se om vi kan sy ihop säcken ...
6 bifogad(e) fil(er)
... för den är stor och full av hål.
Gjorde en testmesh med det mesta påplockat på den blivande hytten, visst ser det bra ut men mycket återstår och "polygonmätaren är nästan av rysk klass - totaldopad! Bilderna är stora, men annars ser ni föga ! Visar i alla fall vad som är möjligt i TANE :tumme_upp: |
Oförtröttligt ...
5 bifogad(e) fil(er)
... fortgår, mitt och Korvtigers arbeta att göra en "värdig" Sb-hytt.
Det blir mycket ändringar och justeringar under väg ! Idag blev det hyttens insida, panngavel, animerade dörrar och fönster samt ombyggnad av regulatorn. Lite bilder på dagens eskapader: |
Medan Sverige har semester...
2 bifogad(e) fil(er)
... jobbar STL oförtrutet på med hytt till Sb-loket.
Hittills går det bra, Korvtiger styr och jag gastar. Senaste shots: |
Väldigt trevligt, men ska panngaveln verkligen vara blå? Träsidorna har också lite blått i färgen, kan vara värt att balansera så det matchar hyttgavelns färg?
Ni får ursäkta att jag är en petig gammal gubbe, men jag har oerhört bra öga för småsaker. |
SJ hade ju visserligen blånerade pannplåtar vilka med tiden blev svarta, jag antar att de även var blåa i hytten. :rolleyes:
Träsidorna bör dock vara helt svarta, korrekt. De är gjorda ifrån bilder tagna med blixt, därav är det lite blanka och blåaktiga. Det ska nog matchas lite färger i hytten så småningom, men det är lättare att göra när man har det mesta på plats. :) |
Citat:
Om du kallar detta "petigt" ligger du mil efter Korvtiger!!! När man mappar saker kan inte texturerna var hur mörka som helst, då famlar man i mörker, men som Korvtiger säger, det fixar man i slutskedet. Tack för ditt inlägg - en sällsynthet på detta forum numera ! |
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det! ;):rolleyes:
Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra. |
Citat:
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör. |
Ägna ni er ni åt datatekniken...
5 bifogad(e) fil(er)
... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:
1. Förarposition. 2. Totalposition 3. Eldarposition normal 4. Eldarposition, klar att svettas 5. Eldarposition, svettas och skyffla! |
Citat:
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO. :) |
Korvtigers, just nu aktiella favorit ...
4 bifogad(e) fil(er)
... visas här på några bilder - en liten "sketen" inspektionslampa av fabrikat AGA för nattliga kontroller av vattenståndet. Häpp.
Den är fäst i eldarvattenståndsmätaren och animeringen fungerar så att när man pekar på den och rör musen sakta uppåt så öppnas efter enkort stund bakluckan - sedan släpps acetylenen på, lågan tänds - luckan stängs. Ytterligare musgymnastik gör att lyktan flyttas till höger sida av vattenståndsmätaren! Se bildserien: Eftersom man i Trainz är både förare och eldare skall det bli intressant att se vem som hinner kolla vattenståndet i 80 knyck ???? Men Korvtiger är "Chefen" och han bestämma! |
Citat:
Jag brukar köra 4096x4096, och det suger musten ur maskinvaran, då kodningen allt som oftast inte är optimerad för den sortens texturstorlek. Edit: Dessutom vill jag säga att det ser väldigt bra ut, Lan! |
Tack Marcus ...
1 bifogad(e) fil(er)
... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar. En bild på status quo: Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag). |
Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.
Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok? T23 har samma håll som ångloken i alla fall. |
Är det de små detaljerna...
1 bifogad(e) fil(er)
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten??? |
Olja maskineriet ...
1 bifogad(e) fil(er)
... var viktigt.
Det var tjocka oljor (en del på gränsen till fett) och dessa hölls flytande genom att placeras nära pannan. Ytterligare en anledning var för att inte smörja med kalla oljor var att de heta delar som smordes kunde allvarligt skadas (materialkontraktion). Sven-Bertil börja bli en smord konung: |
Citat:
Vid 06:59 i denna video(https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen. Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan. |
En anaconda?...
1 bifogad(e) fil(er)
... i hytten? Nej, vattenröret till förarinjektorn i sin rätta dragning. Den går från vänster sidotank till injektorn. Observera den lilla tappkranen t.v. om omkastarskivan - här kunde föraren vaska fejset och tappa upp ett glas vatten till tandborstningen innan slutstationsangöring - häpp.
De rätta kranarna för Luftvägsventiler och Pys animerade och på plats. |
Kan inte säga annat än imponerande, strongt jobbat :).
Det är ju en hel vetenskap att kunna hålla reda på alla prylar å manicker, undrar om en vanlig dödlig klarar av att köra dylika farkoster sen!!?? (hehe) :D. |
Du behöver inte vara orolig, Ekan.
Vi bygger hytten så att den skall bli så realistisk att köra (av en mus) som det nånsin går, men den kommer att bli fullt körbar med TANES nya kontrollpanel nere till höger (med de viktigaste reglagen som skjutpotensiometrar) - de riktiga reglagen rör sig följsamt med och kan vara ett sätt att lära sig hantera loket med musen. |
Det gäller ju fortfarande att man veta vad dessa skjutreglage för cylinderfyllning och regulator och bromsar och grejer påverkar det hela. ;)
Men ingen fara på taket, jag ligger ett steg före! Antog att ingen människa förutom jag själv skulle veta hur dessa ånglok skulle köras, så jag har börjat att skriva på en liten digital Ångloklära. Där kommer jag att beskriva alla viktiga delar på ånglok, hur de fungerar i verkligheten med lite bilder/skisser och sedan beskriva hur allt detta styrs ifrån hytten. Tänkte dessutom på de latare forummedlemmarna som inte orkar plöja igenom mina verk till manualer, så jag tänkte även göra en kortfattad "lathund". ;) Där tänkte jag beskriva kortfattat steg för steg hur man gör när man till exempel drar igång, accelererar, rullar i utförsbacke och stannar helt vid station, samt vad man ska göra som eldare under alla dessa delar av resan. Hur låter det? :D |
Låter kanonbra :).
Lite litterär hjälp kan nog behövas för att få någorlunda klämm på allting. |
Knorr med Kuntze...
3 bifogad(e) fil(er)
... blir det härnäst. Korvtigers annonserade Digitala Ånglokslära blir en höjdare, det kan jag lova som den som får ett antal fullskrivna A4-sidor per dag.
Förarventilen ni ser har Korvtiger gjort mesherna till och mitt jobb blir att färdigställa den. Har börjar med att stycka (slica) upp alla rör och ledningar så att de går att böja och dra i rätt riktning. (på röret till huvudledningen kan ni se hur det kan se ut) En bild på verkligheten och en på modellen. EDIT: "4 smala och 4 tjocka korvar med bröd och senap därtill" - blev det efter mycket slicande, vertexvridande och flyttande. |
Sbhytten...
7 bifogad(e) fil(er)
... börjar anta sin slutliga status.
De flesta mätare och reglage på plats och fungerande. Korvtiger gillar att köra hängande ut genom fönstret och ändå kunna hantera reglagen - även det är ordnat. Bilderna visar hytten som den ter sig NU: |
Fantastiskt bra, tror det är den bästa svenska lokhytten. Men jag hoppas fortfarande att den överdådigt blåa panngaveln och det också blåa koldammet/smutsen på golvet kommer åtgärdas. Det är den enda kritiken jag kan ge åt dehär projektet.
Fortsätt så. :) EDIT: Hytt från Sa https://www.youtube.com/watch?v=lroY0d-rvNE |
Citat:
Kan du ta ett screenshot på bilden så vi får se ! |
Citat:
Den där filmen är trevlig, har säkert sett den fyra-fem gånger redan ;) Om det finns fler hyttfilmer gömda i Youtubes mörka vrår så får ni gärna uppmärksamma dem. Har nog luskat fram de flesta, men jag hittade två nya igår, så inget är omöjligt! Citat:
|
Bara som info (om det är till nån nytta), både pannan och delar av golvet går i en TYDLIG blålila ton hos mej också.
|
Även här är tonen blålila...
mvh Håkan |
En blådåres bekännelser
1 bifogad(e) fil(er)
Jag tillhör ju äldreproletariatet och anser mig inte ha råd med en dyr bildskärm utan harvar mig fram med en gammal Slamsung med tvivleaktig färgåtergivning så har gått på Korvtigers råd och dragit ned mättnaden av blått.
Möjligen kan man dra ned magenta också? Alla ni med superskärmar får försöka beskriva vad som behöver göras ytterligare ! |
Jag har en gammal Samsungskärm och där finns inga blå- eller blålila toner.
|
Jag har en BENQ-skärm, och nu när panngaveln är mera tonad till svart ser det mycket bättre ut. Golvtexturens kolsmuts ser fortfarande ut lite som mörkblå färg. En annan detalj som jag ha märkt sen tidigare är att injektorerna och rören är silvriga, dom ska föreställa nya eller kanske vara nerslipade till metallen inför målning? Kan ju också vara blixten som har lyst upp dom så pass...
Det är ju svårt eftersom ingen skärm visar lika och det jag ser kanske inte nån annan ser. Det gör ju inget om det är lite tonat i blått för svart är ju sällan helt svart i verkligheten, men det är ju alltid bättre om alla delar som har samma färg är i samma färgton så det blir enhetligt. Jag skyller all mitt gnäll på mitt konstnärsöga. ;) |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Gjort lite färgjusteringar, så får vi se om vårt "konstnärsöga" blir nöjt ? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02. |