![]() |
Kanonfin bergsskärning Sigma! Säkert fler en jag som behöver en sån...
Tack för tipsen om Larsberg. Sånt är bra att få reda på! Är det nått mer fel du hittar, så gör gärna liknande bilder på det...och det får andra också göra. Jag behöver all hjälp jag kan få, för att rutten ska bli så bra som möjligt. |
Själv är jag mycket nöjd med banan, förutom 2 saker:
Brogrenen där staketen överlappar spåren, samt att utdragsspåret från vagnhallen i AGA borde varit lite längre, det går att växla in ett 3-vagnståg där, men det är inte mycket spelrum mellan växeln och stoppbocken... Hoppas att Sigmas A30 är lite kortare än Pohlemanns vagnar, så att det blir mera spelrum vid rangering av 3-vagnståg. (Fast jag har för mig att man aldrig rangerar 3-vagnståg från linjen in i Hallen, men jag kan ha fel). Annars är det en fröjd att köra banan, och det tror jag de flesta håller med om... |
Jag har funderat lite, jag skulle kunna göra en bättre anpassad bro för lidingöbanan. En annan sak jag är sugen på att bygga är lokstallet vid AGA med inredning, Tågia skylt,genomskinliga fönster och öppna dörrar.
|
Hej!
Det låter som om denna rutt blivit riktigt bra! Jag har än inte kunnit testa den pga ny dator. (får se om denna nya burk tillåter mig fortsätta bygga i RE på min T-bane rutt som den förra inte tillät) :) |
Sedan jag provat Lidingöbanan igen med Mikael512´s signalpatch (som du hittar här:http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9425, så måste jag återigen säga att denna rutt i Alphaversion kommer att bli en riktigt trevlig bana att köra runt på.
Jag gjorde en enkel aktivitet och måste bara säga att det var en fröjd att se alla tågmöten längs banan =). Det enda som fattas är väl möjligen en uppdaterad signalpach med hastighetsbegränsningarna och komplettering med "dödskallar" en bit innan v-siganlerna. |
>Jag gjorde en enkel aktivitet och måste bara säga att det var en fröjd att >se alla tågmöten längs banan =).
>Det enda som fattas är väl möjligen en uppdaterad signalpach med >hastighetsbegränsningarna och komplettering med "dödskallar" en bit innan >v-siganlerna. På vissa ställen fungerar dock inte mötena så bra så jag hade tänkt göra en ny patch. Den innehåller även Sigview så att signalerna syns på långt håll. Ska lägga in några dödskallar också! Ang hastighetsbegränsningar så lägger jag gärna in dem också, vet någon vilka hastigheter som gäller? Mvh Mikael |
Skall tänka så det knakar (om någon hittar fel så är det bra att skrika till :))
Ropsten: Hela området 20 km/h från brofästet upp till perrongen Lidingöbron (mellan Ropstens brofäste-Brogrenen): 60 km/h Brogrenen-Torsvik: 40 km/h Torsvik-Baggeby 80 km/h (Jag tror dock i omvänd riktning: Baggeby-Torsvik 60/km h med tanke på Herserudsbacken ?) Baggeby-AGA 80 km/h AGA sationsområde 40 km/h (Depån har 20 km/h) Följande sträckor är jag osäker på: AGA-Brevik 80 km/h ? Brevik-Talludden 80 km/h ? Talludden-Gåshaga 60 km/h Gåshaga-Gåshaga Brygga 40 km/h ? Angående signalerna så vill jag göra några rättelser: Ropsten: Infartssignalen vid bron skall vara en 5-skenare som visar tågväg mot Värtan eller mot spår 1, 2 eller 3 i Ropsten, dvs: - två gröna sken vid tågväg mot Värtan, - tre fasta gröna sken (kör 40 kort tågväg) vid tågväg mot spår 1, 2, eller 3 i Ropsten). Aldrig som nu ett grönt sken. Torsvik: Är det möjligt att ändra försignalen i backen mot Torsvik till att visa "fast" gult sken när efterföljande signal visar kör/kör 40? Som det är i verkligheten så visar försignalen "blinkande gult" bara när infartssignalen i Torsvik visar stopp. AGA: Vid körning från spår 2 i AGA mot Larsberg så skall det också vara en 4-skenare (en grön för körning på motspåret, två gröna mot spår 1 (via övergångsväxeln) eller tre gröna mot utdragsspåret till vänster (vagnhallen). Annars har signalsättningen blivit perfekt tycker jag. |
En sak till...du kan inte ta bort signalernare som finns efter perrongen vid ändstationerna. Lite jobbigt när tågen bara står kvar och inte försvinner.
|
Hej,
* Hastighetstavlorna är utsatta * Försignalen är ändrad (copy-paste fel!) * Stopplyktorna är omkodade från STOP till STOP_AND_PROCEED, då försvinner tågen 'Vägsignaleringen' vid AGA klurar jag fortfarande på (3 olika vägar med varsin signalbild). Ska gå att få till men det vill inte funka för tillfället. (Vid Ropsten är det ju bara 2 olika vägar så där kan man lösa det med en specialsignal) Jag gör en ny zip-fil senare idag vare sig jag får rätt på det eller inte. Mvh Mikael |
Nu finns det en ny patch! Fortfarande stämmer det inte vid AGA och Ropsten dock.
http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_signalpatch.zip Mvh Mikael |
Citat:
Den enda miss jag kom på är att hastighetstavlorna vid infarten till AGA från Larsberg bör dubbleras (d v s stå på ömse sidor om spåret), men det är väl en baggis och kan säkert vänta tills rutten är helt klar... |
Det är kommer ju bli så jäkla bra:) Pierres superrutt, Sigmas fina vagnar och alla andra smågrejer som är grädden på moset:D
|
Hela klockan är animerad!
Citat:
Jag kikade närmare på "klockan" som du satt ut Pierre, och det är inte bara sekundvisaren som är animerad, hela klockan är det :) Lägger in ett screenshot oxå : |
Hej alla!
1 bifogad(e) fil(er)
Jag vet att ja kommer bli utskälld nu *tro* men ja kunde inte låta bli att testa banan med världens snabbaste tåg, TGV world speed record å se va den gick för.....jag han dock inte slå till bromsarna innan Ropsten å tåget flög upp över kullen...hoppas ni inte blir för elaka nu.. Men jag har åxå kört rutten med spårvagn..väldigt bra jobbat pierre! har även lagt till patchen å ska till å testa den nu :) I love you pierre!
Mvh Mattias |
Nu finns det aktiviteter att ladda ner på följande länk:
http://web.telia.com/~u40943488/MSTS/LB_aktiviteter.zip Tåg 1 & 2 (inkl traffic) är konstruerade ur SL:s tidtabell för sommaren 2005. Övriga tåg är konstruerade ur ett påhittat senario. Senariot är tåg var 10min Ropsten-Gåshaga brygga (tåg 11, tåg 12) samt 'insatståg' var 10min Ropsten-AGA (tåg 21, tåg 22). Mvh Mikael |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20. |