![]() |
Stoppbockar är en ack så viktig sak för oss ruttbyggare! :D Bara de inte stoppar oss... :visslar:
Här kan du läsa på som bara den om stoppbockar, den innehåller även lite ritningar ;) http://tdt.surbrunn.net/Stoppbockar.pdf Ska bli kul och intressant att se vad du får fram, så ser jag fram emot hösten och ny dator så jag kan hänga med i utvecklingen och hänga med TANE-tåget :tumme_upp: |
Glidstoppbock mod 77 ...
5 bifogad(e) fil(er)
... blir det, tack vare Jockes länk. På ritningen syns hur dessa fungerar.
Friktionen mot spårrälerna justera genom att dra bultarna som klämmer ihop bromselementen och pressar ned dessa mot rälerna. Typiska åtdragningsmoment är mellan 250 - 500 Nm, beroende på önskad bromskraft. Notera snittvyn av bromselement som är samma för tillsatselementen (bromsklotsarna). På t.ex. persontågsspåren finns inga tillsatselement men väl en rejäl betongklump bakom bufferten (personsäkerhet före loksäkerhet!). Tyvärr blir dom inte glidbara i Trainz denna vända, det kräver att dom görs som vagnar där man med enginespecen skulle kunna få dom tunga med stor friktion. Ritning och bilder bifogas: ang. sista bilden: Grönsaksståndet t.v. föreställer Hassan Alkadiras lukrativa försäljning av Rödkål, selleri, bananer och purjolök - nödvändig skaffning för en lång resa med endast svenska plastsmörgåsar att köpa ;-] |
Tjaaaa, tror inte det är jätteviktigt att de är glidbara egentligen, är väl inget vi ska praktisera i verkligheten?! :D Blir väl en himla massa utredningar och flytt av stoppbockar isf ;):grin: Snygga vart de iaf!
|
Jag instämmer med Jockes, snyggt och verkligen inget behov av att de kan glida. Det betyder i så fall att föraren har varit ovaksam och blir tagen ur tjänst och det vill man inte.
|
Kan gamla EMU flyga???....
7 bifogad(e) fil(er)
... i TANE ?
Ja, det kan dom med lite träning! Min målsättning var att förbättra X10, X12, X14, Regina och X2000 så att dom blir presentabla i TANE. Egentligen började det med en DMU - Y1. Arbetet pågår med Bengans hjälp och ett stort tålamod och envishet. Lite bilder av "fågeldansen": |
Destinationsskyltar .....
8 bifogad(e) fil(er)
... hade alla pendeltåg. Förr vevade lokföraren fram rätt destination, numera går det väl med elektricitet ?
Det här handlar om hur man kan göra i TANE: Man lägger ut en bit osynligt spår nånstans och på det placerar man Trackmarks som man döper till de destinationer man vill ha ( sätt radien till t.ex. 0.5 m annars blir det så rött så man inte hittar) se bild 1. Sedan med lokförare i tåget kan man i Driver välja destination som skall visas. (man behöver installera command "Change Dest Sign" i edit Session). Sen väljer man dest. via lokföraren (veva på) se bild 2. Då skrivs det man valt på dest.skyltarna. se bild 3. Sen lite bilder på X10-14 i olika kläder och destinationer: |
Kul med ändringsbara destinationskyltar! :tumme_upp: Ska även bli kul att förhoppningsvis sätta klorna i och försöka få till lite modernare texturer (originalen är väl ändå ett antal år gamla? ;))
|
Du behöver inte placera ut massor av trackmarks bara för detta. Om du använder rulen DestSign Table så kan du lägga till egna destinationsnamn utan att trassla med trackmarks!
|
I baken på en Y1....
2 bifogad(e) fil(er)
.... kan det se ut såhär.
|
En Y-front närmar sig ....
6 bifogad(e) fil(er)
,,,, med många varianter i Texgroupen. Förutom de ni ser på bilderna planerar jag 4 till. Ni kan ju börja identifiera de på bilderna och gissa vilka 4 till det blir !
|
1an: Dalatrafik
2an: SJ???? :grin: 3an: JLT? 4an: TiB 6an: Västtrafik/Kinnekullebanan 7an: Östgötatrafiken Vilka 4 mer kan det blir? Länstågen-lacken möjligen? Ooooch... Värmalndstrafik? Östgötatrafiken den gamle? Och slutligen Pågatågen kanske? :Fnissa: |
Kom på, att någonstans, på någon hårddisk, så ska jag ha Hawks ommålning på X2000. Den första målningen utav X2000 med röd rand på. Skulle ha klonat X2 för länge sedan med den texturen, men glömmer hela tiden bort det.
|
Både och ej men kanske....
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Varmlandstrafik finns men ej på bilderna. Bilder på de senaste, Dalatrafik, Inlandsbanan och Malmöhus Länstrafik. Och vem fn var Julius Stjernblad? Jo, en riktig potentat från Helsingborg på 1800-talet. Bankledare, Godsägare, Kavalleriofficer, Riksdagsledamot. Se hur vackert han stoppat in högernäven i vänster bröstficka - om det är ett försök att efterlikna Napoleon eller om han bara skall dra fram sin feta plånbok förtäljer inte Wikipedia. (OBS OT). EDIT: bild på Varmlanstrafiks Y1: |
Förbättrade sardinburkar ...
3 bifogad(e) fil(er)
det verkar som Y1 från början inte hade destinationslåda i takets ändar utan upphängbara skyltar i framfonstret så det blev till att göra detta valbart i Prutan - som ni vet är jag obildbar på skript men det gick bra till slut. Så nu finns ett tiotal texturval, 4 plogval och 3 destinationsval i PRutan.
Bilder på 2 destvarianter: EDIT: och en tredje variant: |
Den 10onde texturen till Y1
2 bifogad(e) fil(er)
men innan jag är nöjd med denna Jönköping mod 1 så kräver jag att få veta vad det var för figurer i det rödgulgröna fältet mitt på vagnsidorna!!!????
Utan dom ingen Y1 !!! Hoppas nån har besked ? |
1 bifogad(e) fil(er)
Ingen verkar veta nåt om bilderna på Jönköpings Y1, så den blir väl aldrig färdig?
Däremot "Skogarna Konung" - Värmlandstrafiks Y1 blir nog klar ? Y1 efterträdde ju Y6-generationen 1979- , och tanken att måla dom orangegula fanns nog, men Länsreformen gjorde att fantasi, länspatriotism och färgglädje gjorde att färgburkarna togs fram. Denna är väl ett sprakande exempel ? |
Sitter och Googlar runt, för att hitta någon bild på märkena till Jönköping.
Y1 är väl annars den som har haft flest färgvarianter, tror jag. |
2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer dem... Både som JPG & Zip.... :)
|
Stort tack Micke, nu blir hela Y1-paktet klart!!!!
Underbart! |
Vassego.. Fick dem i samband med att byggde på Y1 till Msts
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
"Lingon. ekorre och en glad sik" - kanske symboliskt för Småland? "På lingonröda tuvor, på vallande sik, tre trallande ekorrar tog sig en kik" |
Citat:
Men jag tycker, att du ska minska ner symbolerna till minst 2/3-delar eller kanske t.o.m till hälften. Kolla på bilden i inlägget, där du efterlyste symbolerna. |
Citat:
/Micke |
Rex Regina mm.
1 bifogad(e) fil(er)
Kanske blir nåt när det blir färdigt. Sveriges senaste höghastighetsförsök (250 knyck), normalt 180-200. En hytt är under utveckling - så sakta:
|
Ser riktigt lovande ut det där :).
|
Stig på Regina ...
2 bifogad(e) fil(er)
Reginas Reglage.
I hytten på Regina finns alla reglage för att få en god körupplevelse. Basen är en hytt av en Alex Gryshin till DB BR 423 som jag vidareutvecklat å det grövsta. Även enginespecen har fått sig en överhalning. Regina med 2 mellanvagnar kan nu toppa i uppmot 200 kph. Med pådraget på högst läge uppnåddes 100 efter 1 km, 120 efter 2, 130 efter 3, 140 efter 4 i CAB-mode. Bilden visar de viktigaste reglagen och deras funktion. det finns dessutom dörrreglage och defroster försedda med ljud. 1. Huvudströmbrytare som kopplar in batterierna och kompressorn. 2. Reglage för strömavtagaren. 3. Körriktningsomkopplare. 4. Körreglage med pådrag (framåt) och broms (bakåt). 5. Vindrutetorkarreglage. 6. Defrosterreglage. 7. Dörreglage. 8. Digital och mekanisk hastighetsmätare. 9. Bromstrycksmätare. 10. Traktionsmätare |
Helt underbart snyggt de där! Men du, snabbare än så var väl ändå tåget, nuvarande rekord i Sverige är väl så mycket som 303km/h? :grin: (helt otroligt att vi ändå lyckats få upp ett tåg i den hastigheten i Sverige)
|
Projekt X2000...
6 bifogad(e) fil(er)
... är ett, i bakgrunden, pågående projekt.
Ett X2000-tåg bestod ofta av en motorvagn (el. loket) X2 följt av två 1:a klassvagnar UA2g, sen två 2:a klass vagnar UB2g följt av en bistrovagn UBR2, ytterligare en 2:a klassvagn och sist manövervagnen UB2X. Originalen är byggda för STW av GertJan van Harkamp men har för runda fönster, ingen inredning, inga öppningsbara dörrar och inget passagerarstöd men snygga utsides texturer. Så jag har inlett ett rejält uppdateringsprojekt och indelat det i fyra etapper för varje vagn (5 st). 1. Tillrättning av vagnkorgen och fönster. 2. Uttagning av dörrar och fixning och animering av dessa. 3. Skapande av inredning till varje vagn. 4. hopbyggande av allt till 5 vagnar. Nåra bilder från inredningbygge med minutiös inredningsprecision. Snacka om att ta sig H2O över huvut ;-} L |
Nu skulle man....
.... velat ha en "gilla" knapp. :-)
|
Lennart, du är helt otrolig!! Nu drog du genast upp lusten till Trainz igen, längtar tills jag kan starta Trainz och leka lite nästa gång!!! :drool: Vackert, och texturen, helt underbar som du säger. Ser ut som ett foto.
|
Bistrovagnen UBR2...
2 bifogad(e) fil(er)
... direkt översatt "Ölvagnen" har börjat få sin inredning!
bild på det och originalet. Hur många polys kommer det att bli??? |
Jätte fint X2000 blir!
Jag satt och funderade att bistrovagnen är den vagn som skiljer sig mest i från orginalet. Den gamla inredningen var kan man säga två rum och kök. En sido gång precis som äldre personvagnar har. Jag har några intriösritningar från leverans utförandet av X2000. Det finns en annan intesant vagn från X2000, som är en kioskvagn. Jag har ritning på inredningen. Vagnen heter UBS2. Vagnen av vändes först i en kort version av X2000. Och det X2000 tågen kallades för X2000-2 och användes på kust till kust banan. Tåget hade en röd rand för att skilja dem åt. 4 enheter bestod tåget av. Sammansättning: X2+UB2+UB2+UBS2+UA2X. Manövervagnen var förstaklassvagnen. Tåg fans under åren 1994-ca: 1998. Där blev det lite historik. ;) |
Vertexmanipulation...
4 bifogad(e) fil(er)
... av Regina till SJ3000 pågår i lönndom ;)
Tack till RobertE för intressant info. Med goda förebilder kan man skapa goda tåg! Hittade en PDF över SJ3000 inredning och började genast skära i Regina men det blev fel på fönsterindelningen, bara att jobba vidare! Carolus Rex på Skansen får ursäkta denna dag! EDIT: Hittade lite bilder som väl visar förnsterindelning på, UBR55 och X55B. |
Spelarbyte.....
2 bifogad(e) fil(er)
... på "spårplanen":
EDIT: Vad visar destinationsskyltarna på SJ3000 ????? |
Skyltarna visar nog *slutstationens namn* Vagn *nummer*.
På bilden står det nog "Malmö C Vagn 3" |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack Korvtiiger,
jag behöver det för att veta hur man skall skriva i Desttable, och hur många mellanslag man skall sätta. EDIT: Att skriva "Malmö C + 15 mellanslag + Vagn 3" går ju bra men det kommer att stå på varenda vagn i hela tåget !!!??? |
Ha vagnsnumret fast för vagnarna och gör så att bara destinationen ändras med Dest-Table rulen.
|
Citat:
Vagnnummer beror på ur många vagnar det är i tåget, det är väl därför de måste ändras. Alltså måste man ha två attachments på varje skylt - och sen måste det väl dessvärre skriptas!? |
X55 sj3000...
3 bifogad(e) fil(er)
... blir nog bra när den blir färdig!?
Hundratals små ändringar varje dag ger väl så småningom resultat!? Lite bilder på "status novo": |
Ser oerhört bra ut (och den där X2an ser ju grymt jäkla läcker ut... :drool::grin:) Lennart!!
Det enda jag har att påpeka är att dörrarna på X55an (och Regionor öht) är att dörrarna där det inte är lågt insteg är placerade högre upp än dörren med lågt insteg. Dessa bilder visar det ganska bra tycker jag :) http://www.frykmo.se/mj/projekt/x55/x55_vy_m.jpg http://www.ewenson.se/blogg/wp-conte...gina_800px.jpg |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44. |