Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   X2000 Projekt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34895)

AlleDahlle 2014-04-17 11:34

Snabb fråga. Vad hände med nitarna? :visslar:

Kungsfisk 2014-04-17 12:46

De är tillfälligt borttagna. De ökar exporteringstiden till flera minuter, vilket inte är hållbart.
Anledningen är att de är väldigt små och många, och .IGS gillar inte "små saker" :)

Det är bara för att arbetet skall gå snabbare, men nitarna finns kvar och kommer tillbaka i ett senare skede :tumupp:

Marcus Gustavsson 2014-04-17 12:55

Personligen skulle jag rekommendera att du lägger nitarna i en normalmap snarare än i själva 3D filen, bara för att hålla nere polygonantalet så mycket som möjligt.
För med så många enheter som ska laddas och renderas, som det blir med ett motorvagns tåg, så blir snabbt polygonantalet skyhögt.

Kungsfisk 2014-04-17 13:31

6 bifogad(e) fil(er)
Jag kommer nog göra det, eftersom de är så små och äter upp polygoner. Här är en av huvudtexturerna till motorvagnen,
och som ni kan se så finns det möjlighet att städa upp den rejält och klämma in nitarna där det behövs.

Ex, uppe till vänster är "baken" på loket, en yta som man knappt ser, och den behöver inte ta upp 1/4 av kartan,
ett himla slöseri. Dessutom är det i stort sett en yta med samma normal så egentligen behöver den inte mycket plats alls.

Dörrarna kan också göras betydligt mindre. Loggan kan vara en annan ytan som svävar någon millimeter utanför dörren med egen textur,
precis som instrumentpanelen i hytten. Då kan man frigöra enormt med plats.

Äsch, slängde upp lite av texturerna, kan vara kul och glo på det med :D
Det finns gott med möjligheter göra dem effektivare och bättre. Inte min starka sida och knappast något mästerverk. Än så länge funkar det i RW utan större besvär.
Jag har egentligen inte lagt ner sådär värst mycket tid på dem, jag menar, checka boggin...typ inte rört på veckor. Work in progress ;)

Bifogad fil 64374Bifogad fil 64375
Motorvagn - Diffus || Motorvagn Kaross - Diffus
Bifogad fil 64376Bifogad fil 64377
Kontrollpanel Text Med Alpha || ATC - Diffus
Bifogad fil 64378Bifogad fil 64379
Bistro - Diffus || Boggi - Diffus

Micke.L 2014-04-18 16:44

Hej Kungsfisk!

På tal om texturer så fotade jag mitt säte när jag åkte X2000, lite texturdetaljer osv. Är du intresserad av dessa bilder till texturen av passagerarvyn?

Kungsfisk 2014-04-18 17:17

Ja verkligen! :D

Kungsfisk 2014-04-18 23:07

1 bifogad(e) fil(er)
Experimenterat med normalmap med varierande resultat. Det som spökar är konstiga artifakter som uppstår.
Har väl en viss hum om varför det blir som det blir. Ett alternativ är att lägga en dummymap på de ytor som inte har någon differens i normalkartan...kanske :rolleyes:

3D nitarna är ju utan tvekan snyggare, speciellt eftersom inbäddade nitar inte syns på skuggsidan.
Den diffusa delen av karossen måste vara i ett "icke-diffust" material (eller har jag missat nåt??), vilket ger oönskat mycket "blänk". Ruvar på den här tills vidare.

Man kan ju alltid fråga sig om det är värt prestandaskillnaden om det ens finns någon. A, vi får se :)

Jag har redigerat bilderna i efterhand för att tydliggöra. Upplösningen är ju ett problem.
Bifogad fil 64456

Micke.L 2014-04-19 00:19

Om du skickar ett pm till mig med din email så ska jag försöka bränna över bilderna i helgen.

Framförallt är det närtagna bilder på sätets tyg men också lite på papperslappen bakom huvudet, bordsskivan, radioknappar samt läslampan.

Kungsfisk 2014-04-23 16:41

3 bifogad(e) fil(er)
Nu är tentan slut och äntligen kan jag njuta av det fina påskvädret som tog slut igår...:mad:

MEN! :tumme_upp:

Jag hittade lite tid till X2:an. Hann inte med någon djupdykning så blev det jobb med texturer. Här är lite nya bilder på hytten som har fått AO inbakat i ett par sådana.

Ni ser effekten best på bordet där "skugga" blöder ut vid kanter.
Panelen skall vara något mörkare.
Naturligtvis är det fel på normalen i första bilden. Ytan till höger, den är inte kolsvart ;)

Upplösningen på texturerna börjar bli ett rejält hinder, kanske borde jag göra en 4k till hytten med?
Kika till uppe till höger om strålkastarspaken, ingen vacker syn. ;)
Bifogad fil 64473
Bifogad fil 64475
Bifogad fil 64474

AlleDahlle 2014-04-23 23:03

Sjukt stilig hytt! :drool:

McDOZ 2014-04-24 00:19

Very nice! Fiskaren.

KanonNöjd, jag älskar snabbtåg.
Med 5 mellanvagnar får jag max 190Km.

Skall man kunna hänga ut genom sidofönstren?
Det fladdrar så härligt i håret, över 160

Jag skall se ifall jag kan arrangera en bild ifrån Hyllie Station, mot Köpenhamn.

// McDOZ
P.s. Tack så jättemycke

Micke.L 2014-04-24 00:24

Hmm, med 5 mellavagnar + bistro kommer jag utan problem upp i 200km/h. Låter konstigt att du bara toppar 190km/h då :confused:

Mazz 2014-04-24 00:37

Snyggt som f**.. :)

Om du sätter en blygsam synbarhetsgräns för nitarna, typ 50m eller nått då dom ändå inte syns, så bör dom inte slå på prestandan nämnvärt.

Kungsfisk 2014-04-24 11:47

Bra idé, jag själv märker ingen prestandaskillnad...men jag sitter på en bra burk så det är lätt att ösa på utan eftertanke :)

Jag sätter dit nitar i nästa testversion :tumupp:

Micke.L 2014-04-24 11:52

Tycker hytten ser sjukt snygg ut. Dessutom diggar jag fortfarande ditt landskap även om det bara är en testbana :rolleyes:

Hoppas att mina bilder hjälper till några texturer :)

McDOZ 2014-04-24 13:43

1 bifogad(e) fil(er)
MikeL, Sorry, det var 7 mellanvagnar.
Testade idag igen, nådde 199Km.
Får mycket hjul slipp och då minskar farten.

Hur många mellanvagnar är modellen tänkt att ha? KFiskaren.

Bifogar bild: Hyllie Station. X2000 mot Köpenhamn.

// McDOZ

Micke.L 2014-04-24 13:45

Ja, jag har också problem med wheelslip när man maxar, men har du prövat att "långsamt" accelerera och inte köra 100% pådrag för än du är uppe i typ 180/190km/h? Har funkat för mig som sagt, att komma upp i 200/201km/h

Totte 2014-04-24 14:03

Det ska vara lok-6 vagnar.
Snyggt, Kungfisk!:tumme_upp:
Snygg bild, McDOZ!

Kungsfisk 2014-04-24 14:06

Normalt är ett tågset med motorvagnen i södergående riktning:

(1)motorvagn
(2)mellanvagn
(3)mellanvagn
(4)mellanvagn
(5)bistro
(6)mellanvagn
(7)manövervagn

Det finns set med mindre mellanvagnar och de som saknar bistro helt, men detta är standard typ.

Jag vet om problemet med wheelslip. Jag har inte redigerat prestandan utöver de förinställda värdena man får typ.
Därför får man wheelslip. Jag har inte satt in mig allt för mycket i det och tänkte att det får bli en process lite längre fram :)
Kanske kan jag prova lite för att se om jag kan reducera hjulsliret lite.

F.Ö. Snygg bild! :tumme_upp:

Edit: Totte han före :tumupp:

Micke.L 2014-04-24 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 287171)
Det ska vara lok-6 vagnar.
Snyggt, Kungfisk!:tumme_upp:
Snygg bild, McDOZ!

Precis!

Dagens X2000 går kopplade (söderut):

Lok - Vagn 1 - Vagn 2 - Vagn 3 - Bistro (Vagn 4) - Vagn 5 - Manövervagn

EDIT: Kungsfisk slank emellan med vagnarna ;)

Kungsfisk 2014-04-24 14:38

1 bifogad(e) fil(er)
Okej, hytten går framåt. Har ökat ett par texturer från 512 till 1024.
Jag får lägga om UV lite för jag planerade inte från starten att baka in AO.

AO är en mycket krävande process och rendera ut AO-maps tar evigheter.
Jag tycker det är värt den extra tiden, kika på hur ATC:n blir med en snabb AO overlay utan att redigera färgerna :)

Vänster = AO + Prelight Höger = Prelight
Bifogad fil 64492
Anledningen till grynigheten är inkorrekt UV, ex plan ytan vinkelrät mot kameran där hela ytan delar en pixelrad.
Där behövs det göras om.

ADDE 2014-04-24 14:46

Snyggt!

Jag tror X2 har en topphastighet på 210Km/h! tips när du ska ändra i prestandan igen.

Totte 2014-04-24 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 287175)
Snyggt!

Jag tror X2 har en topphastighet på 210Km/h! tips när du ska ändra i prestandan igen.

Hej!
Du har fel, topphastigheten är på 200km/h. Kan köras fortare men på experiment.;)

ADDE 2014-04-24 22:03

Har hört att den kan köra 210 km/h, men att den endast är godkänd för 200... framförallt med tekniska begränsningar och regler...

Det är precis med Taurus-loken... De kan köra 230 km/h men är i Sverige endast godkänd för 160.

ocvn 2014-04-24 22:43

De aller fleste lokomotiver og motorvogner kan kjøre fortere enn den hastigheten som er oppgitt. men det er som ADDE nevner: Godkjent hastighet, kjører man fortere enn det er godkjent for kan gangen på lok/vogner bli stygg, og materiellet slites mye fortere enn ellers. Største godkjente hastighet kan også bli bestemt ut i fra at det vil være ulønnsomt å kjøre toget fortere enn så og så fort med tanke på vedlikeholdskostnader etter å ha kjørt så fort met materiellet. 200km/t er vel også grensen på høyhastighetstog tror jeg, og da er ganske store krav til materiellet

AlleDahlle 2014-04-24 22:46

En lokförare sa till mig att en elmotor nästan kan köra på tills den sprängs, ingen aning om det stämmer, men enligt han så skulle Öresundstågen kunna gå mycket fortare än 180km/h. Kanske något liknande för x2, men jag har ingen aning.

skopac 2014-04-24 23:01

Problem..

Hej hörni!

X2K modellen verkar väldigt snygg och attraktiv, men det är väl en fördel om det funkar också..

Jag installerar den som vanligt och när jag skall ta upp den i world editor, så hittas den, men jag får inte fram någon modell som jag kan placera på spåret.
Alltså den finns i listan men inte ¨visuellt¨ så att säga.

Jag har installerat och avinstallerat i 100 gånger nu utan resultat och känner att högre makter måste rycka in.

Mina datoregenskaper:
Windows 8.1 64x
Train Simulator 2013

/ Alexander

ADDE 2014-04-24 23:15

Först och främst: Uppgradera spelet till Train Simulator 2014 genom Steam... Prova igen senare!

sedan provar du att rensa cachen!

Kungsfisk 2014-04-25 00:08

När du försöker ploppa ner, får du ett sådant där ljud att det är nedploppat? Typ, kling? :)

Gäller det alla vagnarna eller placerar du ut tågsetet som helt?
Är det samma för mellanvagnar och bistrovagn?

skopac 2014-04-25 00:11

Det hörs ingenting när man klickar på dom..
Och det gäller allt som heter X2000, både vagnar och tågset.

Kungsfisk 2014-04-25 00:30

Funkar det att köra i quick play?

rapid94 2014-04-25 21:27

SJ 2000 sammansättning

Idag finns det två olika sammansättningar på SJ 2000:

Variant 1:
Vagn 1+2+4+5+6+7

Variant 2:
Vagn 1+3+4+5+6+7

Vagn 1 och 2 är alltid 1 klass vagnar.
Vagn 3-4 och 6 är vanliga 2 klass vagnar.
Vagn 5 är alltid halva vagnen bistro och halva sittplatser. Finns ett par varianter (med eller utan lastdörr på sidan).
Vagn 7 är alltid manövervagnen.

Högst två tågsätt kan sammankopplas. Vid mult får tågsätt två följande vagnsordning:

Variant 1:
Vagn 8+9+11+12+13+14

Variant 2:
Vagn 8+10+11+12+13+14

Tågsätten går normalt alltid vända med drivenheten lägst i söder. Och samtliga tåg har Bistro.

ADDE 2014-04-25 21:52

Vänta nu... var det inte:

2+3+4+5+6+7 - 12+13+14+15+16+17?

rapid94 2014-04-25 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 287212)
Vänta nu... var det inte:

2+3+4+5+6+7 - 12+13+14+15+16+17?

Nej, saknar tåget en 1 klassvagn så är det vagn 2 som inte är med. :)

Hamp3 2014-04-26 10:17

Hej Adde och Rapid, nu blev jag nyfiken... Vet ni varför drivenheten är i söderänden? Finns det någon teknisk fördel eller har det bara blivit så?

Sen har jag alltid sett det som att manövervagnen är den tilltänkta frontvagnen medan drivenheten den tilltänkta slutvagnen.
Givetvis kan ju tåget köra lika bra i båda riktningarna men jag tycker ändå att det känns lite som att det finns ett fram och bak på det.
Kanske är helt fel och bara inbillning? :)

Micke.L 2014-04-26 11:04

Alltså vill du ha ett fram och ett bak så är drivenheten "fram" och manövervagnen bak. Eftersom det är drivenheten som drar tåget och dessutom räknas ju vagnarna från 1 med vagnen bakom drivenheten.

När manövervagnen är först så knuffar drivenheten. Men som om du tvunget vill ha ett fram o bak så är motorvagn fram och manövervagnen bak ;)

ADDE 2014-04-26 12:17

sedan är alltid nummerordningen från drivenheten först och manövervagnen sist...

Hamp3 2014-04-26 12:54

Tack för era svar, man får väl betrakta mig som övertygad nu! ;)
Med tanke på nummerordningen så bör ju motorvagnen faktiskt vara först.

Min tanke var att tillverkaren kommit fram till att det av någon anledning var effektivare att knuffa än att dra vagnarna och att man därmed satt motorvagnen som bak.

Kungsfisk 2014-04-26 16:19

Rent fysiskt spelar det inte någon roll om loket puttar eller drar. Det är samma massa som måste flyttas.
Antar att det som sätter stopp är kopplingen som är i någon form av metall, och de har olika hållfasthet vid drag och tryck.

Jag vet inte hur det blev så att X2 fick en motorvagn då generellt många av övriga
smabbtåg som togs fram under samma epok har en drivenhet i vardera ända.

Man kanske tänkte sig något i stil med de som går mellan Stockholm och Uppsala,
där ett RC-lok puttar och det finns en hytt i bakersta vagnen. Jag vet dock inte
om detta fanns när X2 togs fram. :)

Hade varit intressant att veta hur man kom fram till denna lösningen.
Kanske var det rent av en ekonomisk fråga? Svenska X2 är generellt
kortare och det spelade kanske en avgörande roll =)

Oavsett är det lite ryckigare att åka upp till Stockholm när motorvagnen puttar på, vilket har sin naturliga förklaring :)

bönan 2014-04-26 16:37

En skillnad mellan dragande och skjutande drivenhet är att det blir betydligt mindre slirning vintertid då manövervagen går först, eftersom samtliga tågets hjul har passerat spåret före drivens och på så vis fått bort snö och is ordentligt. Men det går väl inte att få in i RW förmodar jag? :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.